zamknij

Wiadomości

Komu bije dzwon? Rybnickie parafie płacą kary za hałasowanie

2017-09-22, Autor: 

Wiedzieliście, że w urzędowej nomenklaturze kościoły w Polsce definiowane są jako zakłady produkcyjne? Wg prawa taka „fabryka” nie może przekraczać określonej emisji dźwięku w otoczeniu, w przeciwnym razie naraża się na kary. Taki los spotkał m.in. parafię Królowej Apostołów przy ul. Kościuszki. Ktoś złożył na proboszcza skargę do urzędu miasta i straży miejskiej.

Reklama

Trzeba było tu postawić Biedronkę”

Pewien mieszkaniec ul. Tęczowej w Rybniku wydał „krucjatę” przeciwko Werbistom w centrum Rybnika. Jego zdaniem dzwony kościoła są za głośne i budzą go co niedzielę o 6.30. - To trudny temat. Jest jedna osoby, która notorycznie składa skargi do policji, straży miejskiej i urzędu miasta. To mieszkaniec naszej parafii, który gdy tylko usłyszy nasze dzwony o 6.30 wydzwania do nas z żądaniem, byśmy dali ludziom spać, bo nie może odpocząć. Tak samo dzieje się podczas świąt – mówi ojciec proboszcz Jan Pilek z parafii Królowej Apostołów.

Duchowny próbował rozmawiać z nim po dobroci, bez efektu. W międzyczasie proboszcz został ukarany przez sąd - musiał zapłacić 200 złotych plus koszty sądowe. - Zapłaciłem naiwnie myśląc, że to koniec problemu – dodaje.

W sprawie hałasowania dzwonów wypowiedział się Wydział Środowiska UM Rybnika. Wg tej opinii poziom dopuszczalnego hałasu faktycznie został przekroczony przez Werbistów. Parafia zdecydowała się ograniczyć liczbę działających dzwonów do jednego, a czas trwania dzwonienia z 3 do 1 minuty. Parafia poprosiła też jedną z jastrzębskich firm, by ta zmierzyła aktualny poziom hałasu. - Według sporządzonego operatu mieścimy się w normie, czyli około 55 decybeli. Mimo to pojawił się jednak kolejny wniosek. Tym razem mam zapłacić 400 złotych plus koszty sądowe za hałasowanie. Powiedziałem „nie”, znowu zapłacę, sytuacja będzie się powtarzać. Byłem zmuszony napisać sprzeciw, nie zgadzam się z wyrokiem sądu. Najprawdopodobniej czeka mnie rozprawa, muszę znaleźć adwokata – wyjaśnia ojciec proboszcz Jan Pilek.

Dla duchownego cała ta sytuacja jest absurdalna. - Nie wiem skąd w tym młodym chłopaku tyle zawziętości. Wcześniej zasypywał nas całymi nocami mailami co 20 minut. Zablokowaliśmy ten adres. Były w nich obraźliwe treści typu „trzeba było lepiej postawić tutaj Biedronkę”. Moi parafianie są zbulwersowani, próbują mnie podbudować duchowo, ale nie wiem jaki będzie finał tej sprawy – mówi na koniec.

Kościół jest traktowany jako zakład produkcyjny”

Z podobnym problemem zmagały się lub zmagają inne kościoły jak np. Bazylika św. Antoniego czy kaplica znajdująca się na terenie szpitala psychiatrycznego. Jej opiekunem jest ks. Krzysztof Muras. - W ubiegłym roku wizytę złożyli mi policjanci i strażnicy miejscy. Poinformowali mnie o otrzymanym zawiadomieniu dotyczącym hałasowania. Obniżyliśmy dźwięk o połowę. Z tego co wiem, podobne skargi zostały złożone na kościół NMP w Rybnickiej Kuźni – mówi kapłan.

Sprawę wyjaśniał w rybnickim magistracie, tam też dowiedział się, że według urzędniczej nomenklatury kościoły w Polsce traktowane są jako zakłady produkcyjne. - To mnie zaskoczyło, kościół jest przecież miejscem kultu, a nie fabryką. Wydaje mi się, że taki termin pochodzi z minionych czasów, z którego już dawno temu kościoły powinny być wyłączone – wyjaśnia nasz rozmówca.

Coraz więcej skarg na kościoły

Jak informuje nas Dawid Błatoń, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Rybniku, funkcjonariusze od lipca 2016 roku odebrali 28 zgłoszeń dotyczących głośno bijących dzwonów od mieszkańca Rybnika. Zgłoszenia te wpływały zarówno w formie mailowej, jak i były zgłaszane telefonicznie. - Mieszkaniec Rybnika składał w Straży Miejskiej w Rybniku zawiadomienia na protokół, więc byliśmy zobligowani, po zebraniu materiałów, sprawę przekazać do rozpatrzenia przez sąd. Sprawa ta z naszej strony zakończyła się skierowaniem kompletu dokumentów do rozpatrzenia przez sąd, a sąd w sprawie wydaje wyrok – wyjaśnia Dawid Błatoń, zaznaczając, że sama straż miejska nie nakładała na duchownych mandatów.

W przypadku rybnickiej policji - we wrześniu 2016 roku przyjęła ona zawiadomienie od mieszkańca Rybnika z którego wynikało, że dźwięk bicia dzwonów jednego z kościołów zakłóca jego spokój. - Po przeprowadzeniu czynności w tej sprawie, policja skierowała do sądu wniosek wraz z zebranymi materiałami w tej sprawie - dodaje st. sierż. Anna Karkoszka, rzecznik KMP Rybnik.

Co na to rybnicki magistrat? Jak mówi nam Agnieszka Skupień, asystent prezydenta Rybnika, do urzędu miasta coraz częściej zgłaszają się osoby uskarżające się na hałas dzwonów kościelnych. - Na początku proponujemy załatwienie sprawy bezpośrednio z proboszczem parafii, nie zawsze udaje nam się nakłonić takie osoby do załatwienia sprawy między stronami. Na wniosek mieszkańca urząd rozpoczyna rozpoznanie tematu. Najczęściej rozpoczyna się od przeprowadzenia badań poziomu hałasu. Nie jest prawdą, że prezydent miasta czy urząd miasta nakłada mandaty karne na parafie, których dzwony kościelne hasłują – podkreśla Agnieszka Skupień.

Jeżeli chodzi o poziom hałasu, to zgodnie z wcześniejszą relacją ks. Murasa kościoły, zgodnie z brzmieniem przepisów ustawy prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 roku, faktycznie traktowane są jako zakłady ze względu na definicję słów „zakład” i „instalacja” zawartą w ustawie.

W przypadku zabudowy domów jednorodzinnych norma hałasu może wynieść maksymalnie:
- 50 dB w dzień
- 40 dB w nocy

W przypadku zabudowy wielorodzinnej norma hałasu może wynieść maksymalnie:
- 55 dB w dzień
- 45 dB w nocy

- W myśl tej ustawy, w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm poziomu hałasu urząd miasta ma obowiązek wszcząć z urzędu postępowanie administracyjne i wydać decyzję o dopuszczalnym poziomie hałasu. Postępowanie polega na zleceniu badania poziomu hałasu emitowanego poza zakładem, po przeprowadzeniu pomiarów jest przygotowane sprawozdanie. Jeżeli poziom jest przekroczony, to urząd zgodnie z obowiązującym prawem jest zobowiązany do wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji – wyjaśnia Agnieszka Skupień.

Oznacza to, że powiadamiane są strony postępowania (parafia, sąsiedzi w obszarze oddziaływania hałasu). W trakcie postępowania urząd daje czas na dostosowanie dźwięku dzwonów do obowiązujących norm. - Zdarza się, że poziom decybeli jest przekroczony w niewielkim stopniu i wystarcza drobna regulacja aby poziom hałasu został dostosowany do obowiązujących norm i postępowanie zostało umorzone. Bywa jednak też tak, że parafia nie odpowiada albo wręcz chce, żeby decyzja o dopuszczalnym poziomie hałasu została wydana, najprawdopodobniej po to by przy kolejnej podobnej sprawie temat był już załatwiony – mówi nasza rozmówczyni.

Magistratowi trudno ocenić tę sytuację, mieszkańcy mają prawo do spokoju a parafie są zobowiązane do przestrzegania prawa również w tym obszarze. - Faktem jest, że dzwony kościelne od wieków towarzyszyły przestrzeni miast i wsi będąc nieodłącznie elementem związanym z polską tradycją. W ostatnim czasie staliśmy się bardziej wyczuleni na własne dobro i dochodzimy swoich praw – dodaje na koniec asystent prezydenta Rybnika.

A jak Wy myślicie? Czy to dobrze, że parafie traktowane są jako zakłady produkcyjne i są karane za hałasowanie?

Czy to dobrze, że rybnickie parafie karane są za hałasowanie dzwonami?





Oddanych głosów: 4499

Oceń publikację: + 1 + 80 - 1 - 46

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (131):
  • ~ 2017-09-22
    12:27:22

    W mojej dzielnicy też biją dzwony ,ale nikt z ludzi takich cyrków nie odstawia.Za niedługo każdy będzie się skarżył na karetki albo na straż Pożarną bo za głośno puszczają syreny,albo na dziecko sąsiada bo za głośno płacze. Ludzie mają o wiele poważniejsze problemy w życiu.

  • ~sk1113 2017-09-22
    12:33:56

    Jestem katolikiem z tej parafii ....żenujące.

  • ~ 2017-09-22
    12:35:42

    PS.Taka też prawda ,że ludziom w tym mieście wszystko przeszkadza.

  • ~ 2017-09-22
    12:37:47

    hhe. juz nawet księdzu proboszczowi ludzie wilkiem :)
    a na mszy i po kolędzie tacy mili sa Polacy

    Gdy wieczorne zgasną zorze,
    zanim głowę do snu złożę,
    modlitwę moją zanoszę,
    Bogu Ojcu i Synowi.
    Dowalcie sąsiadowi!
    Dla siebie o nic nie wnoszę,
    tylko mu dosrajcie, proszę!
    Kto ja jestem?
    Polak mały! Mały, zawistny i podły!
    Jaki znak mój? Krwawe gały!
    Oto wznoszę swoje modły
    do Boga, Maryi i Syna!
    Zniszczcie tego łobuza!
    Mojego rodaka, sąsiada,
    tego wroga, tego gada!
    Żeby mu okradli garaż,
    żeby go zdradzała stara,
    żeby mu spalili sklep,
    żeby dostał cegłą w łeb,
    żeby mu się córka z czarnym
    i w ogóle, żeby miał marnie!
    Żeby miał AIDS-a i raka,
    oto modlitwa Polaka!

  • ~kretek 2017-09-22
    12:44:32

    Tyn proboszcz to jest gorol i taki zarozumiały fest. Inni jakoś poradzą się porozumieć.

  • ~Takja 2017-09-22
    13:00:39

    Wszyscy o tym wiedzą - "Jeszcze się taki nie urodził żeby wszystkim dogodził." Osoby które maja problem z dzwonami kościelnymi to z całą pewnością nie maja swojego życia i problemów, pytanie od kiedy mieszka w "zasięgu pracy dzwona"

  • ~Ja_2 2017-09-22
    13:00:39

    Jest to tzw. Prawo Zwyczajowe, które w Polsce było, jest i będzie wbrew lewacko - liberalnym dążeniom. Skoro Parafia spełnia wszelkie normy odnośnie hałasu to nic innego jak zwykłe pieniactwo, które za bezzasadne wszczynanie awantur powinno zostać ukarane w sądzie i tyle w temacie. A swoją drogą jak ktoś zamieszkał koło Kościoła, który tam był już wcześniej to dlaczego niby chce przewracać porządek zastany. Wolny kraj wolny wybór, jak mi się coś nie podoba to się tam nie wprowadzam. Za chwilę przez takich ludzi będziemy zmuszeni biegać z dywanikiem i wielokrotnie w ciągu dnia bić pokłony innemu już Bogu :(
    Dodatkowo jak widać większości to nie przeszkadza a jak wiemy demokracja to nic innego jak rządy większości także po prostu młody musi się dostosować, gdyż to nie są Niemcy, gdzie większość dopasowuje się do muzułmanów :)

    Pzdr Egon z Rybnika

  • ~Ja_2 2017-09-22
    13:05:07

    A swoją drogą, choć nie jest to moja Parafia to jednak bardzo chętnie jeżdżę tam właśnie na Msze Św. Jest tam wspaniała atmosfera i wspaniali ludzie min. właśnie ksiądz proboszcz. Więcej takich ludzi a mniej polskiej zawiści i zacietrzewienia a życie byłoby piękniejsze :)

    Egon z Rybnika

  • ~waldus 2017-09-22
    13:18:13

    no to wam meczety wybuduja I beda nawolywac z minaretow. tez wam bedzie przeszkadzac? nie ... bo sie boicie.jak czytam takienewsy to mam wrazenie ze polska sie stacza po rowni pochylej.

  • ~ 2017-09-22
    13:21:25

    waldus ale to jest wolny kraj . komuś cos przeszkadza i pisze skargę, masz to uszanować. możesz sie z tym zgadzać albo nie ,. ale masz to szanować

  • ~Abisall 2017-09-22
    13:26:11

    87 62

    Tak bo to tak właśnie działa - jak zamilkną dzwony to !pyk! i wyrosną minarety...
    "Kuranty" ze św Jadwigi rano słychać na Okrzeszeńcu - skromne 1,5km w linii prostej. W tym mieście niestety nie da się mieszkać poza zasięgiem dzwonów kościelnych.

  • ~rybnikus 2017-09-22
    13:33:48

    Komu bije dzwon?
    Idą wybory, Polacy pamiętajcie na kogo nie głosować.
    Agresja lewaków rośnie.
    Chcemy wiedzieć kto pisze te donosy jak za swojej SB.

  • ~Dariusz Zawadzki 2017-09-22
    13:52:18

    po co dzwonic każdy wie kiedy ma iść do kościoła i gdzie jest

  • ~andrzej35 2017-09-22
    13:57:08

    5 20

    https://www.youtube.com/watch?v=48E_ymNGGmQ

    posłuchajcie zwłaszcza okolicach 9 minuty

  • ~Abisall 2017-09-22
    13:59:26

    A swoją drogą pan proboszcz albo nie łapie gdzie jest problem albo rżnie eee małorozgarnietego:
    "W międzyczasie proboszcz został ukarany przez sąd - musiał zapłacić 200 złotych plus koszty sądowe. - Zapłaciłem naiwnie myśląc, że to koniec problemu – dodaje."
    Serio dorosły człowiek mający za zadanie zarządzać całkiem sporym podmiotem uważa że zapłacenie grzywny równa się "końcu problemu"? Bo co zapłaciłem to teraz już mogę dalej naruszać przepis za którego łamanie dostałem grzywnę?
    A i ciekawe że po ograniczeniu ilości bijących dzwonów z 3 do 1 natężenie hałasu operuje w okolicach górnej granicy normy 55dB. To ile musiało być przy 3 dzwonach??? I on się dziwi że koles się zbuntował?

  • ~Ja_2 2017-09-22
    13:59:33

    Głos dzwonu to jak głos sumienia... przypomina, napomina i dlatego tak bardzo jest potrzebny !
    Poza tym to jest Nasza Polska Religia, Tradycja i Kultura !
    I z tego powinniśmy być dumni !
    A UE i Arabowie już czyhają na nasze osłabienie - NIE DAJMY SIĘ !

    Egon z Rybnika

  • ~Lateks 2017-09-22
    14:03:49

    Dlaczego szanowna redakcja nie pokaże drugiej strony konfliktu?
    Swoją drogą SM powinna podawać do publicznej wiadomości kto i ile razy składa donosy.

  • ~Barakuda 2017-09-22
    14:05:56

    Bardzo dobrze się stało. Ludzie mają prawo do odpoczynku zamiast słuchania dzwonów w niedzielę o 6.00. Karać aż księżulo pojmie, że nie jest świętą krową.

  • ~Lateks 2017-09-22
    14:07:46

    90 15

    ~Abisall jeśli jeden dzwon emituje 55dB to trzy takie dzwony będą emitować 61dB. Tylko żeby to policzyć to trzeba nie spać na fizyce...

  • ~Ja_2 2017-09-22
    14:11:26

    Abisal - nie przekręcaj faktów proszę, młody pisze skargi dalej już po bardzo mocnym ściszeniu dzwonów, mało tego dźwięk obecnie nie przekracza dopuszczalnej normy a dalej są donosy. Także wcześniejsza forma działania to był oczywisty stalking , gdyż jak coś mi się nie podoba dzwonie raz, drugi, trzeci a kolejny raz to już dzwonię na odpowiednie służby ( myślenie normalnej chyba osoby niezadowolonej ). A młody wydzwaniał codziennie, pisał emaile całe noce ... tak więc chyba coś nie halo. Więc teraz na miejscu proboszcza założyłbym mu sprawę o uporczywe nękanie i tyle w temacie .
    Pzdr Egon z Rybnika

  • ~Abisall 2017-09-22
    14:18:33

    91 41

    No popatrz jaki ty rozgarnięty jesteś, brawo - mi wyszło 60dB ale założyłem że wszystkie dzwony generowały ten sam poziom dźwięku a to wcale nie jest takie oczywiste - i 60dB to już na tyle istotny wzrost i przekroczenie normy żeby było mocno uciążliwe.

  • ~andrzej35 2017-09-22
    14:18:48

    2 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Barakuda 2017-09-22
    14:19:56

    75 62

    Egon co do atmosfery i samego proboszcza to ja mam inne zdanie na temat tego kościoła i proboszcza, ktory wali na "ty" nawet jeśli czlowieka widzi pierwszy raz. Ja do niego "proszę ksiedzia proboszcza" a on do mnie przez "ty" ( a mój pesel zaczyna się od 76). Nie wiadomo jak się zachować.

  • ~ 2017-09-22
    14:26:07

    87 20

    Barakuda- a sąsiad imprezujący po 22 to święta krowa? A sąsiad ,który awanturuje się na cały blok,bije żonę i dzieci to święta krowa? Jakoś każdy wtedy siedzi cicho a zajmuje się pierdołami.

  • ~dees 2017-09-22
    14:27:48

    Cyrki? O rzekomych cyrkach łatwo i śmiało mówić można kiedy żyje się na spokojnych obrzeżach miasta, z dala od kościołów i generowanego przez nie hałasu. Pracując od poniedziałku do piątku, większość ludzi nastawia się na relaks i spokój w weekend, który cyklicznie wytrącany może doprowadzić do furii. Polecam tym wszystkim Krzyżowcom i Wielkim Obrońcom Kościoła tydzień w tydzień rozstawiać namioty pod ukochaną parafią i relaksować się przy kojących dźwiękach dzwonów których tak zaciekle bronią, Zgaduje, że większości z Was, parafian swoich diecezji od X lat godziny odprawianych nabożeństw są doskonale znane, a i technika ruszyła na tyle do przodu że ustawienie budzika możliwe jest na niemalże każdym urządzeniu które posiadacie we własnych domach. Bardzo popieram Pana który walcząc o własny spokój nie wystraszył się organizacji tak ochoczo bronionej tutaj przez komentujących, a i dla władzy naszego miasta należą się pokłony za brak opieszałości w przeciwdziałaniu łamaniu prawa przez najbardziej uprzywilejowaną instytucję w Polsce. Uświadomcie sobie ludzie że Polska to teorytycznie wciąż kraj świecki. Żaden kościół nie ma prawa uprzykrzać życia obywatelowi, choćby nawet 99% z nich nie widziało w tym problemu. Norma hałasu została przekroczona? Została. Wciąż jest delikatnie przekraczana pomimo ograniczenia do jednego dzwona zamiast trzech, i czasu z 3 do 1 minuty. Kara nałożona słusznie? Oczywiście. Nie ma o czym dyskutować. A przytaczanie argumentów z meczetami w roli głównej, zostawiać sobie na prowincjonalne sprzeczki przy wódeczce ze szwagrem i teściem. Temat dotyczy naruszania spokoju przez organizacje kościelną. Rzucanie tych populistycznych wstawek o uchodźcach w każdym newsie przyniesie wam poklask tylko wśród podobnych półgłówków. Niestety.

  • ~andrzej35 2017-09-22
    14:29:11

    17 7

    dobra ciśnienie akustyczne wyrażone w db. Przyrząd , zalegalizowany i wykalibrowany, przez firmę posiadającą uprawnienia, jest do zdobycia
    teraz w jakich warunkach, tzn odległość od żródła dzwięku
    jaki wiatr, z jaką siłą wieje . Wilgotność powietrza też pewnie ma znaczenie

  • ~Abisall 2017-09-22
    14:29:28

    65 15

    Egon - proboszcz sam tu powiedział że po wyłączeniu 2 dzwonów ma wedle tego co wynajęta przez parafię firma zmierzyła, w okolicach (sic!) - nie poniżej ale w okolicach 55dB a górna granica normy jak artykuł podaje to własnie te 55 dB. Czyli w dalszym ciągu jesteśmy w na maksymalnym dopuszczonym poziomie dźwięku. I teraz odpowiedz sam sobie - jeśli zamiast dzwonu miałbyś za ścianą kolesia który będzie puszczał o 6:00 węgierskie pieśni ludowe z takim właśnie natężeniem dźwięku to odpuścisz, czy będziesz interweniował?
    I owszem masz 100% racji że koleś odwala manianę pisząc, dzwoniąc do parafii - jak mu to przeszkadza i nie dali rady się dogadać z panem Pilekiem to składa doniesienia do odpowiednich organów a nie spamuje parafię telefonami.

  • ~andrzej35 2017-09-22
    14:31:20

    12 1

    żeby być obiektywnym, jak dzisiejszy dziennikarz

  • ~andrzej35 2017-09-22
    14:36:37

    4 2

    nasz słuch działa na zasadzie tzw. logarytmów dziesiętnych, jak ktoś będzie chciał to idzie się tego douczyć w internecie

  • ~Lateks 2017-09-22
    14:39:26

    32 52

    ~Abisall nie wiem czy masz normalny słuch ale ta różnica o te 4 ; 5 ; 6 dB to w mieszkaniu różnica niezauważalna. Pierdnie sąsiad w mieszkaniu obok i będzie podobny hałas. Tylko przypuszczać można że nie o dB chodzi a o sam Kościół.

  • ~aronis 2017-09-22
    14:40:04

    Mieszkam po sąsiedzki i niestety muszę przyznać, iż dzwony bywają dokuczliwe - szczególnie latem, kiedy są okna otwarte. Jednak bardziej od dzwonów wk......mnie ludzie, którzy nie znają przepisów i zastawiają ulicę podczas mszy...dla mnie absurd jakiś żeby do kościoła jechać samochodem. Gdyby się dało, to i pod ołtarz by niektórzy wjechali:)

  • ~andrzej35 2017-09-22
    14:47:11

    12 7

    panowie redaktorzy, proszę nie usuwać moich wpisów bo robię screen sshoty, widzę że mamy cenzurę

  • ~Abisall 2017-09-22
    14:50:42

    71 19

    Lateks to samo pytanie do Ciebie - co zrobisz jeśli dzień w dzień o 6:00 rano twój sąsiad zacznie puszczać cokolwiek np mongolski heavy metal albo śpiewy muezzina z tymże nieistotnym 55dB natężeniem dźwięku? Odpuścisz?
    I ja akurat jak zdecydowana większość z ludzików tak przywykłem do dźwięku dzwonów, przejeżdżających nieopodal pociągów że już nawet ich nie zauważam.
    Potrafię jednak zrozumieć człowieka który walczy o to aby nie naruszano jego prawa do odpoczynku i opiera tą swoją walkę na normach jakie ktoś kiedyś w tym kraju opracował i ogłosił za obowiązujące.

  • ~Luty 2017-09-22
    14:52:58

    99 32

    Bazylika ma kilka dzwonów, w tym jeden 3,5 tony. Odpalanie tych kilku dzwonów naraz już od 6:30, gdzie ciągłe bicie trwa ponad 3 minuty jest grubą przesadą. IMO największy dzwon powinien dzwonić tylko w wielkie uroczystości i na pewno nie rano, wyrywając niemowlęta i małe dzieci rodzin mieszkających blisko bazyliki ze snu. Inspektorat Środowiska zbadał i normy rzeczywiście były przekroczone. Prawo obowiązuje każdego - i duchownych , i świeckich.

  • ~Lateks 2017-09-22
    15:05:39

    41 59

    Abisall i tu według mnie jest meriutum sprawy. Przyprowadza się jakiś gorol i zakłóca zastany porządek to jasne że będę działać. Wynajmuje pokój u mongolskiej rodziny i mi to nie odpowiada to szukam gdzie indziej mieszkania. Jak dla mnie proste zamiast obrażać i nękać innych.
    Mieszkam w miejscu gdzie mieszkali moi pradziadkowie i gdzie 100lat temu poprowadzono tory kolejowe to nie będę teraz żądać zakazu jazdy pociągów.

  • ~ 2017-09-22
    15:06:16

    Czy budowla z znaczkiem na wieży jest ponad prawem względem budowli bez znaczka???
    Proszę mi pokazać zapis prawny wg którego bezmyślne, upośledzone tłuczenie w metalowy dzwon generujące kilkuminutowy hałas przekraczający dopuszczalne normy jest dozwolone. Z przyjemnością wybuduję obok Bazyliki syrenę wyjącą 150 decybeli przez 10 minut co pół godziny nie tylko w niedzielę od 6 rano, ale codziennie tak aby skutecznie budziła gosposię oraz jej przygłuchłych towarzyszy na śniadanie.
    Mam dosyć tych hałasów! NAKŁADAĆ MANDATY I KARAĆ!!!!
    Dorośli powinni przestać wierzyć w bajki albo chociaż przestać UPROCZYWIE nękać nimi normalnych ludzi.

  • ~ 2017-09-22
    15:08:36

    Mam zegarek, nie potrzebuję dzwonów, żeby zdążyć do kościoła na Mszę. Tak samo jak nie potrzebuję żadnych sygnałów dźwiękowych by zdążyć do pracy, na pociąg itd. A weekend czy święta to dla wielu osób jedyny czas by odpocząć i pospać dłużej rano. Po przebudzeniu hałasem dzwonów mogą być problemy z ponownym zaśnięciem. Myślę, że należałoby na to spojrzeć jednak z miłością bliźniego i zastanowić się, co dobrego daje dźwięk dzwonów o świcie w niedzielę, a co niedobrego. I czy aby na pewno trzeba się upierać przy trwaniu przy tradycji, która w XXI wieku nie ma już uzasadnienia (nie ma już pracujących w polu chłopów, którzy nie wiedzieli która godzina i trzeba ich było dzwonami z tego pola zwołać)

  • ~master4k 2017-09-22
    15:39:47

    43 6

    @ Abisall

    "Lateks to samo pytanie do Ciebie - co zrobisz jeśli dzień w dzień o 6:00 rano twój sąsiad zacznie puszczać cokolwiek np mongolski heavy metal albo śpiewy muezzina z tymże nieistotnym 55dB natężeniem dźwięku? Odpuścisz? ".

    Jeśli chodzi o mnie, to mogolski heavy metal mi osobiście nie przeszkadza, pod warunkiem byłoby to zespół Nine Treasures :D.

    A tak poważniej. Każdy hałas, ale to KAŻDY hałas przy przesadzonej amplitudzie natężenia, czasu trwania lub częstotliwości występowania po prostu wnerwia. A że w tym przypadku generują go dzwony kościelne de facto nic nie zmienia. Po prostu niektórym jest za głośno. Poszukałbym kompromisu, po cholerę nam kolejna odsłony wojny polsko-polskiej?

  • ~ 2017-09-22
    15:42:39

    12 30

    Kasia T
    raz masz rację na biednego nie trafiło :)
    dziś słyszałem że cena węgla w grudnia ma sięgnąć 1 000 zł za tonę .

  • ~rob78 2017-09-22
    16:12:50

    25 7

    A jo myśla, że spokojnie dociągniecie do 100 komentarzy pod tym tematem:)

  • ~ 2017-09-22
    16:41:54

    50 23

    @Master 4k:
    Kompromis byłby doskonałym rozwiązaniem! Wystarczyłoby walić nie 3,5 minuty tylko 20 sekund. Nie codziennie od 6 rana, tylko w niedzielę o 12:00, przed mszą. Tylko, że wtedy musiałaby być chęć zamiast uporu i zawziętości w tej sprawie. Kto więc wywołuje tę "wojnę" i jest GŁUCHY na informacje od mieszkających na około ludzi?

  • ~minowa 2017-09-22
    16:43:54

    Nicie dzwonów miało sens, gdy niewielu miało zegarek. Teraz ma go każdy, dzwony są niepotrzebne. Może proboszcz wyjawi, po co właściwie biją dzwony ?

  • ~master4k 2017-09-22
    16:55:18

    90 17

    @ tf2

    W pełni się z Tobą zgadzam. Cały szkopuł w tym, że to nie ja jestem proboszczem. Hejnałów nie gra się 24/7, bo by wnerwiały ludzi, tak więc dzwonienie trzeba również jakoś poskromić.

    @ minowa

    Bardzo dobre pytanie. Zakładam, że niejeden proboszcz też się nad tym w głębi duszy zastanawia. Zaraz Ci ktoś powie, że skoro są, to trzeba zdzwonić. Albo, że to przecież tradycja. W tym przypadku taka tradycja to nic innego jak dyktatura starców.

  • ~Wioletta Czesław Pochopień 2017-09-22
    16:56:26

    14 4

    hałas półbiedy ,a smród? jakie normy są przekraczające

  • ~minowa 2017-09-22
    17:19:14

    91 12

    Nie chodzi o weekend czy święta, tylko o cały tydzień. Obecnie wiele osób nie pracuje tylko na poranną zmianę, ale na różne zmiany. Wiem, jak to jest, gdy kładziesz się spać o 7.00 rano a o 9,00 budzą cię dzwony. Już lekko jesteś przespany i po takiej pobudce bardzo trudno ponownie zasnąć a 2 godziny snu na dobę nie wystarczają. Chce ci się spać wieczorem, gdy trzeba iść do pracy.

  • ~ 2017-09-22
    17:39:25

    43 22

    No to miszkancy Gotartowic radze pozwać lotnisko za hałas. W niedziele do południa lotnictwo akrobatyczne. Kolej to tez przemysł wiec kolo dworca PKP tez się coś znajdzie. Strzelnica na Paruszowcu to tez przyklad z niedzieli. Na protokół.

  • ~ 2017-09-22
    17:56:38

    15 24

    @rosthost czyżby dzwony transportowały ludzi i towary? Może reperują dziury w drogach? W takim razie ten HAŁAS jest uzasadniony.

    "to tez przyklad z niedzieli" - drugi dowód na to, że nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz. To nie był przykład z "niedzieli" tylko codziennego doświadczenia. Oczywiście skąd masz o tym wiedzieć skoro ci ten hałas nie przeszkadza, bo tu nie mieszkasz?

  • ~bikerek 2017-09-22
    18:08:05

    38 13

    A ja chyba muszę dzwonić na SM, bo mieszkam przy ulicy Wyzwolenia i nie mogę otworzyć okna bo hałas całą dobę. Ciekawe kogo ukarają.

  • ~ 2017-09-22
    18:10:52

    19 17

    Kasia T - a ja mieszkam na ruchliwej ulicy i co?

  • ~zbrudzinski 2017-09-22
    18:16:06

    Po co te dzwony w ogóle biją? Chyba każdy wierny (!) wie o której i gdzie jest msza? A jeśli nie, to niech sobie alarm w telefonie ustawią i niech im dzwoni o określonych porach. Wszyscy zadowoleni. Większość komentarzy pokazuje, jak komuna zniszczyła w ludziach ambicje i chęć poprawy swojego (i innych) losu. Jeśli coś mi przeszkadza, to staram się problem rozwiązać (w granicach ustanowionego dla wszystkich prawa). Dlaczego kościoły mają działać na innych warunkach? Przekraczają dopuszczalne normy? No to mandat, nie rozumiem kontrowersji, ani zdziwienia proboszcza.

  • ~ 2017-09-22
    18:23:10

    28 10

    tf2 - a lotnisko w Rybniku służy do transportu????? Strzelnica tez??????
    Mam znajomych kolo strzelnicy i chce im doradzić aby złożyli skargę. Bylem na Nadbrzeznej w niedziele i hałas jest dokuczliwy. Moze tylko dla mnie. A z posługa dla ludzi nie to nic wspólnego.
    Odpadłes z twoim porównaniem.

  • ~toomann 2017-09-22
    18:33:41

    40 55

    55 dB - dużo czy mało? Dla porównania większość samochodów przekracza ten pgóg już przy 50 km/h. Zwykły odkurzacz to ok 80 dB. No ale jak komuś w niedzielny poranek łeb nap..dala....... Ups, znaczy się ma syndrom dnia poprzedniego, to nawet mucha jest odrzutowcem.....

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    19:06:42

    42 33

    Ludzie na świecie mają o wiele większe w życiu problemy typu zmaganie się z biedą a u nas? Że też tak ludziom nie wstyd,Jeżeli komuś przeszkadzają dzwony to niech się przeniesie w cichsze miejsce.

  • ~Janek 2017-09-22
    19:16:28

    55 27

    Ludzie zlitujcie się i zastanówcie co się dzieje w waszych głowach, władze zachęcają do tego by sąsiad kablował sąsiada, teraz historia dzwonów przez dziesiątki lat wasi rodzice, wujkowie prababcie żyli w Rybniku i też grzali w piecach teraz lekki dymek z komina to już pali śmieciami trzeba zadzwonić niech ma za swoje..., natomiast że każdy ma po 2 samochody na placu i codzienne kolejki do rejestracji pojazdów tego nikt nie widzi... błagam opanujcie się bo Bóg nas tak ukara że się nie pozbieramy

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2017-09-22
    19:27:59

    32 35

    "Weronika Kot" w/g Twojego rozumowania włączę radio na cały regulator, a sąsiadom powiem, że jeśli im to przeszkadza to niech wyprowadzą się w cichsze miejsce. Zagonić kler do roboty to gwarantuję, że w niedzielę rano będzie cicho.

  • ~ 2017-09-22
    19:29:54

    19 29

    Weronika - to znaczy niby gdzie? Kosciolow w Polsce więcej niż grzybów po deszczu. * dybek, przykro mi, że Bóg cie ukarze. Ale jeszcze masz szansę zmienić postępowanie :)

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    19:38:22

    26 13

    ~ - tam gdzie nie będziesz słyszał/ słyszała bicia dzwonów.Ludzie,ale wy macie problemy,masakra....

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    19:47:16

    22 13

    Tadeusz Kiełkowski - wybacz,ale ja się takimi rzeczami nie zajmuję,Jeżeli bicie komuś przeszkadza bicie to już jego wewnętrzny problem ,nie mój.

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    19:52:34

    18 15

    Tadeusz Kiełkowski - wybacz,ale ja się takimi rzeczami nie zajmuję,Jeżeli komuś przeszkadzają dzwony to już jego wewnętrzny problem,nie mój.Dzwony biły od zawsze,Ameryki nie odkryliście.

  • ~ 2017-09-22
    20:01:53

    14 21

    "a lotnisko w Rybniku służy do transportu????? Strzelnica tez?????? "
    No skoro wg Ciebie samolot na lotnisku niczego nie przewozi, to pewnie hałasuje niczym dzwon bez celu.

    Nie chcę zabraniać dzwonów, bo nie są nikomu winne. Winni są ci, którzy je nadzorują i czas trwania bicia, częstotliwość w jakim się to odbywa oraz natężenie jakie emitują zwiększyli ponad granice przyzwoitości. A tak nie było od zawsze!

  • ~master4k 2017-09-22
    20:02:10

    17 15

    @ Weronika Kot

    Więc powiada Pani, że od zawsze? No nie zupełnie.

    *Około IX wieku zaczęto używać dzwonów w celach świeckich. Za cesarzów saksońskich wieże obronne w Niemczech, zwykle wznoszone oddzielnie na wyniosłościach terenowych, z których obserwowano ruchy nieprzyjaciela, posiadały dzwony sygnałowe.

    Dzwonem kościelnym zwoływano lud pod broń, do gaszenia pożaru, do ratowania się przed powodzią lub napadem wroga. Później w wielu miastach te role pełniły dzwony ratuszowe. We Włoszech w średniowieczu używany był dzwon obozowy, zawieszony w dzwonnicy przewożonej na kołach (carroccio).

    Przed wynalezieniem innych środków masowej komunikacji był to jedyny sposób, aby móc zgromadzić razem ludzi z najbliższej okolicy. Spełniał także pozareligijne funkcje alarmowe.

    Synod warmiński z 1610 roku ustanowił, aby dzwony były przed użyciem poświęcone. Bractwa i cechy nie mogły mieć własnych dzwonów. Kościoły zakonne mogły mieć po jednym dzwonie, średniej wielkości, do zwoływania na modlitwę. Dzwonić mógł tylko "sługa kościelny, a żony swojej w żadnym razie w zastępstwie do tego używać nie może, pod karą usunięcia od obowiązku".

    W różnych czasach różnie dzwoniono, w zależności od celu dzwonienia.

    Przed nabożeństwem dzwoniono trzy razy.
    Na Anioł Pański – o wschodzie i zachodzie słońca – dawano znak jednym i tymże samym dzwonem (obecnie na Anioł Pański dzwoni się o 6:00, 12:00 i 18:00).
    Na modlitwę o pokój - trzy razy dziennie dzwoniono.
    Synod chełmiński (1583) nakazywał na nabożeństwie żałobnym za biskupa "dzwonić we wszystkie dzwony".
    Synody żmudzkie (1636 i 1752) nakazują dzwonić przez trzy dni po śmierci prałata lub kanonika. Za umarłych zezwalano dzwonić dwa (najwięcej trzy razy) przez pół kwadransa (z opłatą na sznury i inne wydatki).
    Biskupi polscy nakazywali na synodach, aby "wiecznymi czasy, co dzień w godzinę po zachodzie słońca, tak w parafialnych, jak w zakonnych kościołach, uderzano w wielki dzwon na odmówienie parę razy Ojcze nasz i Zdrowaś Maryjo z psalmem 'De profundis'. Uderzano trzy razy, przyczem trzecie dzwonienie powinno było być dłuższe dla odróżnienia, że nie dzwonią na pożar"[1].
    Synod warmiński z 1610 roku każe dzwonić na Podniesienie w czasie sumy, "aby ci, którzy nie są obecni w kościele, przynajmniej myślą uczcili Najśw. Sakrament".
    W Prusach zabraniono dzwonić w czasie burzy.
    Uderzaniem w dzwony kościelne rozpoczynano o północy Wielki Post.
    Za Księstwa Warszawskiego (1809) i Kongresówki (1818) wyszły przepisy poświęcania dzwonów kościelnych i nazwano je chrztem (baptismus). Dzwon, "jak każdy inny sprzęt kościelny, modlitwą i wodą święconą błogosławiono i oczyszczano przed pierwszem użyciem. Poświęcanie jest dawniejszem, niż nadawanie imion dzwonom"[2].
    Obecnie w niektórych parafich pojawiają się nowe zwyczaje dotyczące pór dzwonienia:

    o 15:00 dzwoni się w Godzinie Miłosierdzia, wzywając do odmawiania Koronki do Miłosierdzia Bożego;
    o 21:00 dzwony wzywają na Apel Jasnogórski.
    Z kolei w niektórych miejscach odchodzi się od dzwonienia na Anioł Pański o 6:00 i 18:00, dzwoniąc tylko w południe.

    O opłacie, tzw. "dzwonne" lub "podzwonne", mówi synod warmiński. Biskup Skarszewski w "Rozporządzeniach na djecezję chełmską i lubelską", wydanych w 1792 roku, wyznaczył opłatę od dzwonienia:

    za jeden raz (od trzech dzwonów) – 15 gr;
    więcej dzwonów – 20 gr;
    za dzwony tzw. wielkie – jeden złp.

    *Wikipedia

  • ~master4k 2017-09-22
    20:02:56

    3 8

    Errata: niezupełnie

  • ~skuty 2017-09-22
    20:04:32

    33 22

    I prawidłowo.

    Mamy 2017 rok, więc chyba każdy ma zegarek i wie, kiedy jest msza.

    Kościoły nie muszą nękać normalnych mieszkańców tym dzwonieniem.

  • ~andrzej35 2017-09-22
    20:05:44

    6 8

    panowie redaktorzy, czemu usuwacie moje komentaże, czyżby były niewygodne, przeciez ja wyrażam się precyzyjnym Polskim językiem

  • ~ 2017-09-22
    20:23:57

    34 14

    Ta informacja była na WP już kilka dni temu a redakcja dopiero się obudziła. Niech ta osoba która tak chętnie pod.......la zacznie na muzułmanów coś donosić, to zobaczymy jak długo ponosi te pustą główkę na karku.

  • ~ 2017-09-22
    20:24:18

    18 20

    A może jakiś kompromis? Całkowity zakaz używania dzwonów w dni powszednie. Za to możliwość ich używania w niedziele i święta? Ktoś napisał, że straż pożarna też hałasuje. To prawda ale ona przejedzie raz na jakiś czas. A dzwony potrafią bić kilkanaście razy w ciągu doby. To jest uciążliwe dla ludzi mieszkających blisko kościołów.

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    21:00:37

    20 9

    Wiecie co nie wiem jak Wy,ale ja mam o wiele ciekawsze rzeczy do roboty niż kłócić się i zawracać sobie głowę czy mają bić dzwony czy nie mają. Szkoda na to nerwów i czasu. Wam to też dobrze zrobi.

  • ~MCC 2017-09-22
    21:19:29

    10 42

    Egon - W pracy kieruj swoją uwagę na pracę, a nie na strony internetowe. Pouczasz, a tymczasem sam nie pilnujesz swojego zajęcia. To nieładnie. Po 2 - W Twoją sympatię do proboszcza wierzymy. Wystarczy skierować w Świątyni wzrok na organy.

  • ~ 2017-09-22
    21:23:14

    19 25

    Wiesz, Weronika, jak nie pracujesz i codziennie możesz się wysypiać i odpoczywac do woli, to jasne, że ci to nie przeszkadza. Tylko w chrześcijaństwie chodzi między innymi o to, by myśleć nie tylko o sobie, lecz także o innych...

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    21:42:02

    24 16

    KasiaT - też pracuje moja droga i też bywam zmęczona.Tylko ja mam o wiele poważniejsze zmartwienia w życiu niż to czy mi biją te dzwony czy nie i ja na na prawdę nie mam ochoty o takie rzeczy z ludźmi się wykłócać. Ludzie na wszystko narzekają.Są o wiele ciekawsze i na prawdę poważniejsze tematy. Wiadomo każdy ma swoje zdanie na ten temat.

  • ~ 2017-09-22
    21:46:58

    14 31

    Wszyscy mamy poważne zmartwienia. Po co więc jeszcze dokładac niewyspanie? I zacznij myśleć o innych, nie tylko o sobie.

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    21:52:55

    18 12

    Kasia T- Ja już nie mam ochoty wybacz,jeżeli Tobie to sprawia problem to pogadaj na temat ze swoim proboszczem. Ja na to nic nie poradzę.Nie moja wina.

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    21:59:13

    16 11

    Kasia T- Ja już nie mam ochoty wybacz,jeżeli Tobie to sprawia problem to pogadaj na ten temat ze swoim proboszczem,on jest od tego. Ja na to nic nie poradzę.Nie moja wina,że chodzisz niewyspana. To nie ja tym zarządzam.

  • ~ 2017-09-22
    22:02:30

    36 15

    Kasia T jak ktoś uczciwie pracuje, przy tym wychowuje dzieci, prowadzi dom, to jak się walnie do łóżka, to go żaden dzwon nie ruszy, ale gryzipiórki...sa takie delikutaśne....że "słyszą" nawet smoga

  • ~RybniczankaCentrum 2017-09-22
    22:04:28

    31 30

    W owej parafii zainstalowano dzwony elektroniczne i kuranty z regulacją na full i melodyjkami często w ciągu dnia. Nie dziwię się, że trudno ludziom wytrzymać okolicznym, można nabawić się nerwicy. W drugim kościele. który dostał mandat dzwoni na raz od 3 do 5 wielkich dzwonów, plus mechanizm na 15 bodaj małych dzwoneczków. Kilka dzwonów dzwni na każdą mszę tak długo, że w tym czasie jajo można ugotować i ugotować się. Odsyłam do filmu na YT "Bazylika św Antoniego w Rybniku - 5 dzwonów". Nadmienię, że w centrum Rybnika jest więcej niż 2 kościoły.

    Nie jest tak, że dzwony nagle przeszkadzają. Wydaje się, że niektórym księżom brakuje rozsądku, dodają elektronikę i po 5 dzwonów, na wieży w środku zaludnionego miasta, gdy KIEDYŚ BYŁ 1. W tym jest problem. Okoliczni mieszkańcy nie mogą posapać nigdy dłużej niż do 6:30. Ludzie czytajcie krytycznie, a nie wyobrażacie sobie, że chodzi o 1 dzwon w 1 kościele jak u Was.

    A potem tania sensacja na Polskę, gdy tej sensacji brak.

  • ~ 2017-09-22
    22:06:28

    20 21

    @Weronika Kot
    Rzeczywiście! Masz lepsze zajęcia, nie masz czasu zajmować się dzwonami, ale napisałaś aż 8 postów na ten temat, przebijając nawet mnie - dla mnie ten temat dla odmiany jest istotny.

    Podobno już rozmawiano z proboszczem, dostał nawet mandat. Tylko żadnych efektów (oprócz buty i ignorancji opinii parafian) nie odnotowano.

  • ~ 2017-09-22
    22:29:25

    16 10

    Aaaa ludzie byście se dali wszyscy siana,na prawdę.....

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    23:02:22

    24 11

    tf2- napisałam bo nie wytrzymałam. Ludzie zajmują się tym co nie trzeba. A policja czy straż jest wzywana tyko dlatego bo jeden z drugim nie potrafi się dogadać. Proboszczowie już przyciszyli te dzwony jak mogli a ludzie dalej szukają konfliktu.

  • ~ 2017-09-22
    23:29:45

    19 26

    Co to znaczy "przyciszyli juz te dzwony jak mogli"? Do zera nie mogli? Ktoś im zabrania? Jest jakiś nakaz walenia w dzwony i oni łaskawie wywalczyli sciszenie? Jaką pychę karmią tą "wygraną" wobec ludzi, którzy zwyczajnie chcą odpocząć? ?

  • ~Weronika Kot 2017-09-22
    23:51:55

    32 20

    Mam wrażanie,że tu nie chodzi o dzwony tylko o religię. Też widzę to po niektórych komentarzach.

  • ~gpileczka 2017-09-23
    00:00:52

    25 27

    Przetopić dzwony na armaty, a nasz generalissimus macierwicz będzie wniebowzięty!

  • ~observator 2017-09-23
    00:05:13

    32 13

    Prędzej czy później ten Świat i tak nie będzie miał prawa bytu, skoro już są takie problemy. Nie ma co się dziwić - ludzie sami do tego dążą,,, powodzenia życzę każdemu i oby najmniej tych "poważnych" problemów :)

  • ~gpileczka 2017-09-23
    00:18:28

    26 27

    Jak proboszcz nie szanuje ludzi to może niech wyjedzie na białoruś do łukaszenki.

  • ~gpileczka 2017-09-23
    00:45:20

    24 29

    A wszystko przez to, że zazwyczaj księża nie mają żon i małych dzieci, dlatego nie rozumieją problemu. A już o aborcji nie wspomnę... nie mają żadnego pojęcia.

  • ~polk 2017-09-23
    00:47:19

    22 23

    Weronika Kot jak daleko mieszkasz od kościoła? Tylko to jedno pytanie mam. Najwięcej piszą Ci co nie mają pojęcia o czym mowa bo mieszkają daleko od dzwonnic. Wielcy obrońcy dzwonów się znaleźli. Bo co? Biły od zawsze? Większej głupoty nie słyszałem. Jeszcze wcześniej ludzie mieszkali w jaskiniach, więc dlaczego też nie mieszkacie?

  • ~polk 2017-09-23
    01:03:47

    20 20

    Inna sprawa ,że jest jeszcze artykuł Art. 51 kodeksu wykroczeń. Mówi on : “Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny”. Niewątpliwie dzwony zakłócają taki porządek więc nie rozumiem dlaczego jest na to przyzwolenie?

  • ~Weronika Kot 2017-09-23
    01:34:57

    22 12

    ~polk- wyobraź sobie,że mieszkam bardzo blisko Kościoła .Czemu mi to nie przeszkadza?

  • ~ 2017-09-23
    02:11:24

    27 12

    Może czas wymienić uszczelki w oknach? A może kościoł powinien płacić comiesięczne szkodliwe dla tego niezadowolonego mieszkańca? Przepisy przepisami, życie życiem. Jednak sytuacja daje do namysłu, przecież mamy, budujemy społeczeństwo obywatelskie, świadome, prozachodnie i taki jest tego efekt. Ludzie robią z igły widły, walczą ze tradycją, żeby tylko błysnąć w tłumie. Człowiek człowiekowi wilkiem....

  • ~siarzewski 2017-09-23
    02:19:54

    17 19

    ~Weronika Kot

    To zamieszkaj obok kościoła z megafonami na wieży, zwanymi dla niepoznaki "dzwonami elektronicznymi".

    Same dzwony (te spiżowe) są zwykle OK jeśli są wykorzystywane z umiarem. Problem się zaczyna gdy lokalny sukienkowy zamontuje sobie megafony i wygrywa na całe miasto pieśni kościelne lub całe msze.

    O ile dobrze się orientuję, najgorsza sytuacja w okolicy jest w Leszczynach. Tam to nawet pasterki puszczano na całe miasto.

  • ~ 2017-09-23
    08:01:36

    26 19

    DOBRY katolik wie kiedy ma lecieć do kościoła , po co bić w dzwony?.

  • ~ 2017-09-23
    08:14:51

    13 28

    Sprawę wyjaśniał w rybnickim magistracie, tam też dowiedział się, że według urzędniczej nomenklatury kościoły w Polsce traktowane są jako zakłady produkcyjne. - To mnie zaskoczyło, kościół jest przecież miejscem kultu, a nie fabryką. Wydaje mi się, że taki termin pochodzi z minionych czasów, z którego już dawno temu kościoły powinny być wyłączone – wyjaśnia nasz rozmówca.

    A czym są kościoły jak nie fabrykami? . Przecież w nich produkuje się katolików

  • ~ 2017-09-23
    08:20:30

    10 11

    Kiedyś jak w Moskwie były defilady 1-majowe(lub z "okazji" dnia zwycięstwa) i przewidywane były opady deszczu, to ruscy jakoś rozkurzali te chmury deszczowe....to może bijące dzwony pomagają przerzedzać smog... hihihi

  • ~Weronika Kot 2017-09-23
    09:26:29

    30 16

    siarzewski- może za niedługo będziemy ubiegać się o mandaty dla naszego ratusza bo też co chwilę zegar wybija godzinę i puszczają hejnał,może będziemy ubiegać się o mandaty dla PKP ,może będziemy ubiegać się o mandaty dla szczekającego psa lub miauczącego sąsiada,może będziemy ubiegać się o mandaty jak tu ktoś napisał dla dziecka sąsiada,które ma kolki i całą noc płacze.Weźcie się zastanówcie co piszę bo ludzie po kątach się z tego śmieją,

  • ~Weronika Kot 2017-09-23
    10:40:19

    23 6

    Nie zdziwię ,że jak któryś nie wytrzyma i to zgłosi w końcu na Policje na tego faceta,który cały czas chodzi i wydzwania bo takie zachowanie też już nie jest normalne .

  • ~swojadroga 2017-09-23
    12:47:38

    42 9

    Jestem mieszkańcem Rybnika, mieszkam niespełna kilometr od kościoła i dzwony, czy kurant mi nie przeszkadzają, bo kupowałem mieszkanie z głową, aby ich nie słyszeć. Czy ktoś jest mi rzeczowo wytłumaczyć, dlaczego ktoś kupuje, wynajmuje mieszkanie lub buduje dom w okolicy, w której wie, że obiekty lub mieszkańcy nie są dla niego do zaakceptowania? Jeśli mi jakaś społeczność nie pasuje, to się do niej nie pcham, tylko szanuję też jej prawo do swojej wiary, zwyczajów, tradycji. Poza tym z wielu komentarzy tutaj widzę domaganie się szacunku, ale sami tego szacunku nie oferują.

  • ~andrzej35 2017-09-23
    12:55:15

    18 6

    W zeszłym roku był temat smogu, w tym roku widzę że już obowiązuje temat dzwiekowy, i pod to redaktorki, płodzą swoje artykuły. ten artykuł nie ma merytorycznej wartości ponieważ pan redaktor , który to pisał nie ma podstawowej wiedzy technicznej, , poprostu do pracy przychodzi dla pieniędzy , jak i zresztą każdy z nas. Trzeba by poszukać ludzi , którzy mają wiedzę na dany temat, a to już trudne, wymaga trochę wysiłku. Aha, zaoknem widzę smog, ludzie zaczynają palić, takich domów jest tysiące, chłopcy ze Straży, nie mają kim robić

  • ~ 2017-09-23
    13:05:57

    13 32

    Jasne, że smog jest - wczoraj w nocy Rybnik był jedyną brązową kulką na mapie Polski - znaczy powietrze zasyfione totalnie. A co do dzwonów, to jak na razie nie widzę, żeby ktoś odpowiedział na podstawowe pytanie (np Weronika, która uprawia tutaj prywatną krucjatę): PO CO dzwony biją w niedzielę o 6tej? Proste pytanie: PO CO? A jesli krytyka dzwonów jest dla niektórych równoznaczna z prześladowaniem religii katolickiej, to jest to najzwyczajniej śmieszne:)

  • ~Maja_1 2017-09-23
    13:08:44

    33 5

    Na Zamysłowie klub fitness, który samozwańczo określił siebie najlepszym, każdego dnia zanieczyszcza środowisko hałasem i nie trwa to minutę czy dwie. Dzieje się to w dzielnicy domów jednorodzinnych. Ma się wrażenie, że każdego dnia odbywa się tu festyn w plenerze.

  • ~ 2017-09-23
    13:12:33

    16 23

    Szanowni fanatycy, znowu popadacie w skrajności. Po co ta histeria?
    Chodzi o zdrowy rozsądek. Żaden maszynista z PKP nie trzyma przycisku sygnału przez 10 minut tylko 2 sekundy.
    Dlaczego? Dlatego, że nie jest szaleńcem a może nie ma to sensu a może poprostu "nie ma takiej tradycji"?

    Dzwon bazyliki wybija sygnał co godzinę, co kwadrans. Nikt nie ma o to pretensji. Niech zadzwoni ładnie na mszę a nie wali jak opętany. Proboszcz myśli, że im więcej hałasu - tym więcej ludzi przyjdzie.

    Jeszcze jedna, ważna i bulwersująca sprawa. Widziałem posty ludzi na Facebookowym profilu Bazyliki, pod tematem zbierania podpisów w sprawie bezkarnego hałasowania. Kilka osób poprosiło aby Kościół słuchał opinii okolicznych mieszkańców i troszkę zmniejszył poziom egoizmu. Bardzo miło i życzliwie napisane - zostały skasowane.
    Postępowanie w taki sposób raczej nie zachęci ich do uczestniczenia we mszy.

    Ktoś wyżej napisał na temat islamistów, że jak dzwony ucichną, to tu przyjadą i będą rozrabiać po swojemu.
    Otóż drogi panie, to nasi biskupi walczyli z ustawą przeciwko rytualnym mordom na zwierzętach a wasz Bergoglio - komunista jest patronem medialnym nielegalnej imigracji. Padł nawet pomysł, żeby ich osiedlać w parafiach, jestem pewny, że pierwszą będzie Bazylika i za nic będzie miała wasze opinie, tak samo jak za nic teraz ma prośby o ściszenie hałasu.

  • ~Daniello Daniello 2017-09-23
    13:14:02

    25 11

    To nie ksiądz zapłaci 200 zł + koszty sądowe tylko parafianie o niedzielę............

  • ~ 2017-09-23
    14:07:10

    15 7

    Ja proponuje już zakończenie tej dyskusji bo widzę ,że to nikomu na dobre wychodzi.

  • ~ 2017-09-23
    14:10:16

    15 6

    Przepraszam na dobre nie wychodzi.

  • ~ 2017-09-23
    14:29:22

    12 26

    Ja proponuje już zakończenie dzwonienia, bo widzę ,że to nikomu na dobre nie wychodzi

  • ~awas 2017-09-23
    14:42:02

    41 11

    Ja mieszkam w sąsiedztwie tego kościoła i nic mi nie przeszkadza, dzwony biją o wiele ciszej i rzadziej niż kiedyś, to już jest wariactwo, żeby tak nalatywać na takie rzeczy drugo a nawet trzecio rzędne,
    mi za ścianą szczeka codziennie pies od sąsiada od godz. 6 rano przez pół doby ujada i co na to powie jedne z drugim? i żyję a dzwony biły, biją i będą biły !

  • ~ 2017-09-23
    15:09:36

    9 19

    ''~aro2725 2017-09-23 08:14:51
    A czym są kościoły jak nie fabrykami? . Przecież w nich produkuje się katolików''
    Czyli idąc twoim tokiem myślenia w twojej rodzinie ludzi bardzo bardzo prostych.

  • ~andrzej35 2017-09-23
    16:43:09

    9 5

    nawiązując do mojego ostatniego postu, panom ze Straży Miejskiej, brakuje wolnych mocy przerobowych na wypisywanie mandatów, trzeba w sezonie grzewczym, choćzby, na kilka miesięcy, dorobić kilka etatów, choćby na umowe zlecenie, wyposażyć w sprzęt, inwestycja się zwróci

  • ~spirit-of-the-town 2017-09-23
    18:08:44

    17 24

    Myślę, iż niezależnie od tego, czy komuś dzwony przeszkadzają czy nie, nic w tej sprawie się nie zmieni. Gdyż w tym kraju przecież to Kościół posiada "jedyną nieomylną" wiedzę i rację. Na razie. Pozdrawiam

  • ~ 2017-09-23
    18:59:27

    14 6

    ~-Tak zakończyć dyskusję bo zamiast łączyć wszystkich ona dzieli.

  • ~Zoltan666 2017-09-23
    23:09:50

    15 26

    idąc tokiem myślenia Pana Księdza - jeśli Policja ukarze mnie mandatem za przekroczenie dozwolonej prędkości to za pierwszym razem zapłacę ale przy kolejnych takich wykroczeniach odmówie bo już wcześniej zapłaciłem :)

  • ~Krzysztof PIlar 2017-09-24
    00:53:41

    12 21

    Dzisiaj dzwony jutro mury, po co nam tyle cienia
    :(

  • ~gpileczka 2017-09-24
    01:19:56

    10 39

    Jak już ksiądz zostanie bezrobotnym to mógłby pomóc niepełnosprawnym i nieuleczalnie chorym w hospicjach, domach opieki, samotnym matkom i w rodzinach pozbawionych wsparcia ze strony państwa. Wtedy dzwony przestaną dzwonić.

  • ~ 2017-09-24
    12:41:33

    15 24

    Tu nie chodzi o to, żeby przestały dzwonić, tylko żeby dzwoniły jak w innych miastach i jak kiedyś. Po co instalować 20 dzwonów na wieży zamiast jednego? Ostatnio na bazylikę pakowali byczy dzwon, niech wpakują tam jeszcze większy, aż się wieża przewróci. Po co cyklicznie walić w te wszystkie na raz dzwony przez 3 minuty zamiast 10 sekund? Megalomania czy szaleństwo?

  • ~Ja_2 2017-09-25
    09:24:36

    39 21

    Ela Maria Nowak - Proszę Pana ! Pudło !
    Zastanawiam się dlaczego nie dał Pan żadnego komentarza w temacie dzwonów a tylko i wyłącznie próbuje Pan inwigilować jakiegoś tam Egona ? :) :)
    Czyżby działanie na czyjeś zlecenie ? No ładnie :)
    W przyszłym tygodniu jak będziemy koło siebie przechodzić to zasygnalizuję Panu , że to właśnie JA :).

    Pzdr Egon z Rybnika

  • ~MCC 2017-09-25
    18:54:11

    23 26

    Egon - nie daję komentarza odnośnie dzwonów bo dzwony to rzecz, która kompletnie mnie nie obchodzi. A Ty zamiast zajmować się grupą ludzi, których masz pod opieką ( i którzy tej opieki wymagają ) siedzisz i wypisujesz komentarze w internecie. I co jest ważniejsze ? Ludzie czy rzeczy ? Ludzie czy dzwony ?

  • ~gpileczka 2017-09-25
    22:20:35

    4 30

    Ksiądz proboszcz bije w dzwony by ratować kobiety! Bóg zapłać. Ratujmy kobiety!

  • ~Ja_2 2017-09-26
    07:39:07

    28 22

    Ela Maria Nowak
    I tak jak myślałem ostatecznie nie zajmuje się Pan tematami artykułów lecz zajmuje się Pan próbą inwigilowania innych ludzi w Internecie :) A to nieładnie :) Gdyby jeszcze w sposób trafiony ... A tu znowu pudło :)
    Do zobaczenia w przyszłym tygodniu - pzdr Egon z Rybnika

  • ~MCC 2017-09-26
    18:01:59

    26 22

    Egon - kilka rad.
    1. Spuść z balonika ego powietrze szpileczką - kim niby to jesteś żeby Cię inwigilować ? Ważną personą, osobistością ?
    2. Zdecyduj się wreszcie bo raz piszesz "ładnie" raz "nieładnie " odnośnie tego samego aspektu.
    3. Jeśli masz przekonanie, że ktoś Cię inwigiluje, śledzi to może warto o tym powiedzieć lekarzowi.
    4. Zmień w końcu płytę bo ile można czytać o inwigilowaniu, o tym, że dasz mi znać i o tym, że nieładnie/ładnie. Odpowiedz może na zadane pytania.
    5. Przestań maskować swój lęk uśmieszkami i emotikonami.
    6. Jeśli chcesz kogoś krytykować sam musisz być w porządku. Zajmij się pracą w pracy. Zamiast pracować siedzisz w necie - to ładnie czy nieładnie ? Zaniedbujesz w ten sposób ludzi - to ładnie czy nieładnie ?Szefowa szefowej też jest tego zdania. Tyle.

    Gratuluję decyzji o pisaniu z domu. Można ? Można. Warto być ostrożnym, a przede wszystkim uczciwym.

  • ~Teddy 2017-09-28
    02:45:13

    33 5

    Jakiś skończony d***l z tego "mieszkańca" Jak mu biją za głośno dzwony to albo niech się wyprowadzi, albo niech kupuje stopery w aptece! Proponuję, żeby zgłosił przejeżdżające co kilkadziesiąt minut przez centrum karetki, wozy strażackie i radiowozy na sygnale bo to dopiero jest wqr****ce !!! Znam miejscowość w której 50 m od głownego budynku uzdrowiskowego stoi dzwonnica. Świątek, piątek czy niedziela od 6 rano biją dzwony vis a vis okien gdzie wracają do zdrowia schorowani ludzie. Tak od zawsze i nikt jeszcze nie złożył skargi na parafię, a tam akurat miałbym jak najbardziej uzasadniony powód bo strefa uzdrowiskowa. Więc niech się ten nasz "wrażliwy rybniczanin" porządnie puknie w swój pusty łeb! Hmmm... może faktycznie pusty i mu dodatkowo rezonuje???

  • ~Ja_2 2017-09-28
    12:11:01

    15 20

    Ela Maria Nowak
    Właśnie zrozumiałem, że jestem dla Pana bardzo ważną osobą, którą jest Pan obsesyjnie zainteresowany:)
    Odnośnie nieładnie i no ładnie jest to dokładnie to samo, wskazuje Pan cechy osoby z trudnościami z abstrakcyjnym odbieraniem przekazu:)
    Bać, proszę Pana mogę się tylko i wyłącznie PANA BOGA:)
    Kierować do lekarza powinien lekarz, lecz Pan nim przecież nie jest chyba że zorientowanym od dziecka pacjentem:)
    Pzdr Egon z Rybnika
    PS. INWIGILACJA to bardzo ważne słowo:)
    A każdy niech pilnuje swojej pracy:)
    A swoją drogą znając Pana dziwię się, że dzwony Pana nie interesują:)

  • ~MCC 2017-09-28
    18:51:07

    9 13

    Egonie - stopień Twojego betonu jest wprostproporcjonalny do Twojej megalomanii, pozerstwa oraz bufonady. Widać, że tak wybiórczo jak rozumiesz pewne sprawy to podchodzisz też do respektowania zasad, które są tożsame z naukami Boga, na którego powołujesz się. Jeśli myślisz, że dla mnie jesteś KIMŚ WAŻNYM to myśl tak nadal, jak jest to dla Ciebie kojące i dla nikogo innego ważny nie jesteś ( smutne to, że musisz szukać w internecie ludzi dla których jesteś ważny i jeszcze im to wmawiać ).
    Nie bardzo wiem co to jest "abstrakcyjne odbieranie przekazu", żaden słownik nie podaje takiego hasła. Ale pewne zaburzenia tak mają, że łączą się z tworzeniem różnych nowych słów, terminów
    ( neologizmów ). Widać też, że ciężko Ci wyjść poza schematy inwigilowania, podejrzliwości, ksobności i maskowania tego uśmieszkami. Jak przejrzałam sobie Twoje wypowiedzi w tym temacie ( czyż to znowu inwigilacja - Twoje ulubione słowo ) to jakoś nie pojawiają się w nich - :) .Tak na serio to do śmiechu Ci nie jest co udowadniasz asekurując to i pisząc na swojej przerwie !

  • ~Ja_2 2017-09-28
    19:00:55

    13 11

    Ela Maria Nowak - minęła właśnie 18.00 i nic ?

    Odnośnie Pańskiej podwójnej moralności :)
    Istotą rzeczy jest słowo UCZCIWOŚĆ tak przez Pana celebrowane :)
    Zauważyłem, że wystraszył się Pan dzisiaj i zrozumiał, że każdy kij ma dwa końce i w końcu po raz pierwszy od dawna przyjechał Pan do pracy bez spóźnienia. Razem z moimi znajomymi od dawna poświęcaliśmy trochę czasu aby to sprawdzić :)
    Z naszych obserwacji często jest to czas od 15 do 20 minut rano z uwzględnieniem umowy na słowo z pracodawcą :) Jest to super układ bo ciężko to udowodnić prawda ? A jednak ! Będzie się gorzej wstawało kurcze co nie :)

    Dalej, na początku zajmę się Pańskim komputerem i sprawdzimy i udowodnimy jak przyjdzie czas z jakich stron w jakim czasie i w jakim celu co najważniejsze z niego korzystano :)


    Dalej, jeśli jest Pan zainteresowany proszę posłuchać :)
    Warto zapewne przyjrzeć się bilingom z telefonu prywatnego w godzinach pracy czyż nie ? Zapewne znajdzie się tam wiele ciekawych połączeń :)

    Gorzej jednak jeśli zrobi Pan kuku koleżankom i kolegom z pracy, gdyż wówczas wszystkie komputery oraz telefony mogą zostać sprawdzone :)

    Nawet korzystanie z WiFi w godzinach pracy z telefonu prywatnego będzie uwzględnione :)

    Pzdr Egon z Rybnika

  • ~MCC 2017-09-28
    19:48:18

    9 14

    Egonie - po raz pierwszy chyba nie podkreślasz, że to PUDŁO . Mi Twoje potwierdzenie tożsamości do niczego nie potrzebne, ale cieszy mnie przyznanie mi racji !


    Co do licznych obietnic sprawdzania, zajmowania się, kontrolowania bilingów ! Mam nadzieję, że będzie to zgodne z prawem, a może samowolka ? Działaj - już nie mogę się doczekać.

  • ~Ja_2 2017-09-28
    23:35:16

    12 9

    Ela Maria Nowak - WIELKIE PUDŁO :)

    Przecież dzisiaj w Pańskiej firmie na śniadaniu wszyscy pracownicy jedli razem śniadanie więc jakim cudem .... HA Ha Ha
    Wszyscy łącznie z Pańskim domniemanym Egonem Bogu Ducha winnym :)
    Zwidy to czy koszmary senne a może jeszcze coś innego :)
    A może Egonów jest więcej ? Osaczają Pana z każdej strony ...

    PS . W moim przypadku mam wielu, którzy mnie kochają , wiem to, bo czuję , mówią mi o tym codziennie, ja im też to mówię i oni to czują. Także jestem dla nich ważny :) Dlatego też jest mi Pana tak bardzo szkoda, gdyż zapewne jest to Panu tak trudno zrozumieć :(
    BUDOWANIE RELACJI Z LUDŹMI TO WIELKA SZTUKA :)

    Spokojnej nocy Egon z Rybnika

  • ~MCC 2017-09-29
    06:08:21

    9 11

    Egonie - trudno mi przywyknąć że odpowiadasz nie na poprzedni post tylko z opóźnieniem na jeszcze wcześniejszy, widać musisz skonsultować ze znajomymi tymi, którzy Ci pomagają ? z organistką ? z księdzem proboszczem?

    Oliwa sprawiedliwa ! Czekam na sprawdzanie tak obiecywane. Zobaczymy czy jesteś pieniaczem czy raczej dotrzymujesz słowa

  • ~ 2017-09-30
    23:23:06

    2 14

    I jak tam dzwony? Będą jutro halasowac bladym świtem?

  • ~donia96 2017-10-03
    10:49:14

    5 1

    Do rybnikus chcesz wiedzieć komu dzwony przeszkadzają !!
    Jest to młody człowiek mieszka na Tęczowej ma żonę która pracuje w urzędzie tyle na temat .

  • ~hub381 2017-10-03
    13:01:09

    4 1

    Żyję prawie 20 lat(do setki),ale takiego biadolenia w sprawie dzwonów nie słyszałem.Sory kiedyś w Niemczech coś podobnego miało miejsce.
    Po dzwonieniu w odpowiedniej porze oriętowałem się gdzie w czasie się znajduję. Komuniści nie protestowali ! XXI wiek,niektórym do"DEKLA"bije.To rzeczywiście-koniec świata bliski ?

  • ~hub381 2017-10-03
    13:11:55

    3 2

    Tą modlitwę,którą napisał" Ęscape",to na pewno jakiś "radiomaryjny słuchacz",pełno złości i żółci. Pan jest miłosierny i cierrpliwi ale i surowy...!

  • ~gpileczka 2017-10-05
    23:18:51

    6 6

    Maryja, zawsze dziewica, musiała mieć dziecko z in-vitro albo z pettingu bez antykoncepcji. Dlatego te dzwony grzmią i w uszach dudnią!

  • ~gpileczka 2017-10-06
    07:47:27

    6 7

    A poza tym Maryja musiała urodzić przez cesarskie cięcie albo urodziła za nią surogatka. O tym przypominają głośno dzwony.

  • ~gpileczka 2017-10-13
    23:06:15

    2 4

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4869