zamknij

WYBORY SAMORZĄDOWE 2018

Kandydaci na prezydenta przedstawili recepty na smog w Rybniku

2018-10-03, Autor: 

Za nami debata kandydatów na prezydenta Rybnika na temat sposobów walki o czyste powietrze. Przez większość spotkania wiało nudą. Czasem publiczność z letargu wybudzały tak oryginalne pomysły kandydatów jak „licencjonowane przeróbki starych kotłów węglowych”.

Reklama

Debatę zorganizował ruch społeczny „Więcej niż energia”. Tematem były pomysły kandydatów na prezydenta na rozwiązanie problemu smogu i wizja ich polityki energetycznej miasta. Rozmowę na ten temat poprowadziła dziennikarka radia TOK FM – Ewa Podolska. Do debaty, która odbyła się z auli Politechniki Śląskiej stanęli wszyscy kandydaci na prezydenta Rybnika.

Wynotowaliśmy dla Was najważniejsze deklaracje i postulaty przedstawione przez kandydatów na prezydenta Rybnika:

Michał Chmieliński – Blok Samorządowy Rybnik Adama Fudali:

  • zlikwiduje smog w Rybniku w ciągu 3 lat

  • stworzy „mapę zanieczyszczeń” w Rybniku

  • stawia na „proste rozwiązania oparte na węglu”, będzie promował licencjonowane przeróbki starych kotłów węglowych, by były bardziej ekologiczne

  • przeszkoli mieszkańców z prawidłowej obsługi kotłów „kopciuchów”. Skieruje do tego m.in. urzędników, którzy nie są potrzebni w magistracie

  • powoła Miejską Spółkę Ciepłowniczą, której udziałowcem będzie Polski Fundusz Rozwoju

Zbigniew Ciokan - Kukiz'15:

  • dokona inwentaryzacji źródeł ciepła w Rybniku

  • będzie stawiać na termomodernizację i odnawialne źródła energii, ale miasto musi mieć 100% zabezpieczenia w konwencjonalnych źródłach zasilania

  • stworzy strategię bezpieczeństwa energetycznego miasta na 30 lat

  • miasto musi zabiegać o obniżenie przez państwo cen gazu i prądu. Stałe ceny muszą być ustalone na 25 lat

Łukasz Dwornik – Prawo i Sprawiedliwość:

  • przeprowadzi audyt energetyczny w mieście

  • będzie stawiał na odnawialne źródła energii, kotły gazowe i na biomasę

  • kluczowe dla Rybnika jest ciepło systemowe w oparciu o elektrownię

  • jest za kontynuacją programu dotacji dla mieszkańców

  • wprowadzi elektromobilność w transporcie publicznym

Tadeusz Gruszka – Samorządowy Ruch Demokratyczny:

  • zrobi dokładną diagnozę źródeł ciepła mieszkańców Rybnika

  • będzie stawiał na technologię elektrofiltrów i fotowoltaikę

  • na hałdzie w Boguszowicach chce zbudować farmę wiatrową i pozyskiwać biogaz z wysypiska śmieci

  • miejskie dotacje powinny przysługiwać tylko ubogim mieszkańcom, uruchomi program dzierżawy kotłów dla najuboższych

  • stworzy w urzędzie miasta stanowisko „miejskiego energetyka”

Piotr Kuczera – Koalicja Obywatelska:

  • będzie realizował istniejący plan zaopatrzenia w ciepło, oparty o ciepło systemowe z elektrowni

  • Zakład Gospodarki Mieszkaniowej dokończy termomodernizację swoich zasobów, m.in. przy udziale funduszy zewnętrznych

  • będzie kontynuował program dotacji dla mieszkańców, wiąże duże nadzieje z rządowym Program Czyste Powietrze

  • będzie lobbował na rzecz zmian w prawie, m.in. zwiększenia uprawnień kominiarzy, a także konieczności przyłączania się mieszkańców do istniejących sieci. 

Aleksander Larysz – Rybnik Nasze Miasto:

  • powoła Miejską Spółkę Energetyczną z kapitałem 10 mln zł, która stworzy klaster z innymi firmami i instytucjami

  • miasto powinno dotować wymianę źródeł ciepła na pompy ciepła i kotły gazowe

  • warto czerpać z nowoczesnych technologii powstających w Chinach

  • smog to nie tylko problem Rybnika, więc miasto powinno współpracować z ościennymi samorządami i zaprosić je do „rybnickiego klastra”

  • będzie lobbował na rzecz obniżenia przez państwowe spółki cen gazu i prądu.

Co sądzicie na temat tych propozycja kandydatów na prezydenta?

Oceń publikację: + 1 + 32 - 1 - 81

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (91):
  • ~simonkos12 2018-10-03
    09:18:27

    138 3

    Całkiem smaczna kiełbaska. Niestety nafaszerowana glutaminianem sodu.
    Ludzie, musicie się pogodzić z tym, że smog z Rybnika, patrząc na propozycje i oderwanie niektórych kandydatów od rzeczywistości, nie zniknie szybko.

  • ~Janusz_Cebularz 2018-10-03
    09:31:02

    81 9

    Ale jak to nie zniknie szybko? Przecież pan Chmieliński obiecał, że zlikwiduje smog w 90 dni. Brzmi legitnie. Jeszcze wytrzymam te trzy miesiące bez smogu. A potem będziemy mieli powietrze jak w bieszczadach.

  • ~Wojtek Kiljańczyk 2018-10-03
    09:53:51

    82 41

    Drodzy kandydaci na urząd prezydenta, smog to bardzo poważny problem naszego miasta, Śląska i całej Polski. Potrzebne są rozwiązania systemowe, ale te wdrażane tu i teraz, a nie za rok, czy dwa jak to robi obecny rząd. Opóźnienie w realizacji zapowiadanego programu Czyste Powietrze to już 2 lata! A teraz odnośnie do kilku propozycji. Nie oceniam wypowiedzi Pana Michała, bo populizm należy przemilczeć. Mapa zanieczyszczeń działa - Airly. Biogaz na wysypisku jest już odzyskiwany przez prywatnego inwestora. Odnośnie do spółek energetycznych czy przejmowania sieci. Dawno temu nam na to nie pozwolono i teraz jesteśmy zdani na łaskę firm państwowych. Trafnie w kontekście ciepła z elektrowni, rozwoju sieci gazowej (m. in. plan na Grabownię, Golejów i Ochojec), należy nadal udzielać dotacji na kotły i musimy wykorzystać środki z programu rządowego jak już to wszystko ruszy. Najważniejsze jednak, że nikt nas w tym wszystkim nie wyręczy. Jako właściciele nieruchomości musimy zrozumieć wszyscy, że smog to nie jest jakaś wymyślona rzecz, tylko producentem zanieczyszczenia powietrza jesteśmy my wszyscy. Osobiście wykorzystuję ciepło systemowe. Od każdego z nas zależy to ile smogu będzie w naszym mieście. Działajmy, edukujmy. Pozdrowienia

  • ~Cuthbert_Collingwood 2018-10-03
    09:58:59

    72 3

    Nikt nie da ci tyle, ile obieca polityk...

  • ~foka 2018-10-03
    09:59:36

    80 18

    "Michał Chmieliński – Blok Samorządowy Rybnik Adama Fudali:

    zlikwiduje smog w Rybniku w ciągu 3 miesięcy" - normalnie Bruce Wszechmogący.
    Smog będzie jeszcze większy - w ubiegłym roku wypalano jeszcze zapasy flotokoncentratu -w tym roku tylko węgiel - w większości w ekokotłach z dmuchawami....
    Mi w zasypowym kotle (palone od góry) flotokoncentratu wystarczyło 2.5 tony na sezon węgla spalam 3.5 tony (przy tym dymiąc z komina dużo bardziej niż na flocie) coś ta ustawa antysmogowa kiepsko działa.
    Pompa Ciepła... przy rosnących cenach prądu (w 2020 będziemy mieli najdroższy prąd w europie) raczej też nie zachęci zbyt wielu.
    Ale to już efekt państa + które te dodatki musi z czegoś finansować (ukryte podatki). Kiedy ktoś zrozumie że Karyny które mając trójke, czworke czy piątke dzieci i męża którego pracodawca opłaca z podstawy nie pójdą nigdy do pracy bo bardziej opłaca się im żyć na koszt państwa (które to dowala nam coraz to nowszymi ukrytymi podatkami opłatami)
    Gaz - w wiekszosci wypadków gazowni nieopłaca się inwestowania w nowe gazociągi.
    Pozostają ekokotły w których pali się ruskim węglem (nasz też ostatnio coraz gorszej jakości)

  • ~ 2018-10-03
    10:09:59

    77 6

    W trakcie debaty kandydat Larysz mówił że: „ trzeba zebrać siły, i grupą pójść i prosić o obniżki cen gazu i prądu”.
    Zaiste skuteczne.

  • ~powiem1 2018-10-03
    10:15:05

    60 36

    Na co należy zwrócić uwagę? Przede wszystkim na fakt, że obecna ekipa rządzi 4 lata i nie zmieniło się nic - jeżeli nie jest prawdą co piszę, proszę wyświetlić sobie statystyki PM10, PM 2,5. Jedyną osobą, która próbuje walczyć ze zjawiskiem jest Pan Kuczma - jednak sam wiele nie zwojuje.
    Tylko i wyłącznie wymiana (likwidacja) kotłów zasypowych - jedna jedyna prawda - tylko tak zlikwidujemy smog !!!
    Krok po kroczku, kocioł po kotle, dzielnica po dzielnicy - statystyki i liczby nie kłamią a matematyka jest naprawdę bardzo prosta.

  • ~templariusz 2018-10-03
    10:19:41

    81 17

    Drogi Panie ~Wojtek Kiljańczyk. Proszę nam napisać, co Pan zrobił na temat smogu w latach jak Pan był/jest radnym. Bo jest Pan radnym od roku 2010. Co Pan zrobił przez te 8 lat. Słuchamy. I proszę nic nie zwalać na obecny rząd, bo to jest niepoważne. Co poprzedni rząd zrobił na temat smogu bo jakoś te lata u Pana się nie liczą?

  • ~spirit-of-the-town 2018-10-03
    10:19:53

    26 6

    Panie Michale a może by tak na krańcu zachodniej granicy Rybnika postawić kilkanaście dużych dmuchaw, wtedy smog zniknie w ciągu 3 dni a nie 3 miesięcy. Pozdrawiam

  • ~ 2018-10-03
    10:22:34

    96 1

    "przeszkoli mieszkańców z prawidłowej obsługi kotłów „kopciuchów”. Skieruje do tego m.in. urzędników, którzy nie są potrzebni w magistracie"

    Reasumujac mamy przerost zatrudnienia w UM. Czy nowy pomysł jak ustawić swoich?

    Wyobrażam sobie jak pani urzędnik rąbie drewno, układa węgiel, rozpala od góry w piecu na naturalnym ciągu. Oczywiście w masce i kombinezonie roboczym albo może w stroju wizytowym.

    Mogli by jeszcze popiół wynosić i komin czyścić.

  • ~ 2018-10-03
    10:28:45

    19 7

    ~powiem1
    A wiesz, że są już piece zasypowe 5 klasy, tak tak są.

    Cały ten trick polega na tym, że jest więcej kanałów dymnych i temperatura spalin wchodząca do komina jest taka sama jak z waszych podajników. Na tym klasa 5 polega.

    A teraz przejdźmy do propozycji "dostosowania starych kotłów żeby były bardziej ekologiczne". Montuje się podstawę z retoryką i podajnik, jest to na rynku pod pewne piece dostępne od dawna, tylko jest to nieopłacalne uwzględniając wiek takiego kotła.

  • ~nairuk 2018-10-03
    10:31:00

    34 4

    no to nie ułatwiają wyboru. Każdy tak samo żaden, każdy tak samo nie przekonujący żeby nie napisać bez pomysłu bo tego to nie idzie wywnioskować z opisanych frazesów, chociaż moje przekonanie jest takie że Panowie na prawdę nie maja pomysłu i nie rozumieją problemu.

    O jak ja bym chciał posłuchać jak to Pan Michał Chmieliński zlikwiduje smog w Rybniku w ciągu 3 miesięcy. To byłaby niesamowita opowieść.

  • ~powiem1 2018-10-03
    10:39:54

    27 15

    ryhor

    a zdajesz sobie sprawę z tego, że ten kocioł "zasypowy 5 klasy" nadal będzie generował smog. Nam przecież nie chodzi o temperaturę a jakość spalin. Jeżeli kocioł zasypowy 5 klasy zasypiemy paliwem - umówmy się - słabej jakości - smog będzie nadal.
    Na chwilę obecną patrz na kominy - jeżeli mamy dym - mamy smog - nie ma dymu - nie ma smogu !!!

    ale skomplikowane

  • ~dr_Moriarty 2018-10-03
    10:41:32

    53 31

    Wygląda na to, że najmniej do zaoferowania w tej kwestii ma obecny prezydent. Będzie "lobbował" i "łączył duże nadzieje z programem czyste powietrze". Czyli moim zdaniem, w gruncie rzeczy, tradycyjnie nie będzie robił nic. I nic dziwnego. Mam wrażenie, że jest to oko puszczane do elektoratu przed wyborami. Rozmawiałem kiedyś z jedną osobą z ówczesnych "kręgów UM" i dowiedziałem się, że w tym temacie nie będzie cudów bo jest duży opór społeczny. No cóż, w kwestii likwidacji niewolnictwa w południowych stanach Ameryki też był spory opór społeczny. Nie zmienia to faktu, że jego zniesienie było niezbędne i humanitarne. Podobnie powinno być z paleniem węglem, które jest od początku do końca szkodliwe i nie ma dobrych stron. Kiedy nastąpi minimum reakcji UM w postaci uchwalenia wielotysięcznych kar za palenie śmieciami i nielegalnymi odpadami? Zamiast 500 zł powinno być 5000. Gdyby takie kary wlepiano i wieść się o tym rozeszła, jestem przekonany, że każdy by się 10 razy zastanowił. Inwentaryzacja powinna być wprowadzona 4 lata temu, tak jak w Krakowie. Domyślam się, że rybnicki UM nie ma nawet pojęcia ile jest jakiej jakości pieców na terenie miasta. I jak UM chce realizować założenia ustawy antysmogowej, która przewidziała likwidację kopciuchów za dwa lata? Ktoś w UM wie ile ich w ogóle tutaj jest? Przecież ich posiadanie stanie się wtedy automatycznie nielegalne. Jak UM zamierza ustawę egzekwować? Przecież będzie z tego rozliczany przez Urząd Marszałkowski? Do tego należałoby niezwłocznie uchwalić lokalny podatek ekologiczny dla tych, którzy jeszcze mają piece bezklasowe. Najlepiej w wysokości rocznego budżetu opału. Zachęcałby on do wymiany źródeł ciepła i jednocześnie je finansował. Szybko by się okazało kogo stać na lepsze ogrzewanie, a kto pali syfem "bo można". Ale pewnie "się nie da się". Jak niemal wszystko przez ostatnie 4 lata.

  • ~ 2018-10-03
    10:44:33

    26 3

    "dostosowania starych kotłów żeby były bardziej ekologiczne".
    dużo dałyby elektrofiltry zabudowane pomiędzy kotłem a kominem, sposób prosty i tani, ale wg prawodawców (zarówno lokalnych, jak i krajowych) nie jest to sposób na ograniczenie smogu

  • ~ 2018-10-03
    10:50:05

    20 5

    Receptę to i ja mogę przedstawić, tylko kto ją zrealizuje ??? Niestety tutaj nie widzę nikogo :-( kto by temu podołał...

  • ~nairuk 2018-10-03
    10:50:32

    23 6

    @ ursus
    ciekawe to z tymi elektrofiltrami, zwłaszcza że to dość tanie rozwiązanie i łatwe w instalacji.
    Zwłaszcza ciekawe jest to że większość zakładów przemysłowych generujących "dym" korzysta z elektrofiltrów w SKUTECZNEGO celu obniżenie emisji.

  • ~Sebonet 2018-10-03
    11:37:23

    21 7

    Niestety postulaty wyborcze są do bani. Nie można niczego z dnia na dzień obiecać. Patrząc na ten lichy budżet miasta oraz inwestycje które jeszcze nie są skończone to cienko to widzę. Chore obiecać jest coś, co można zrobić w trzy miesiące lub w pół roku. To co proponują kandydaci to bida z nędzą i nic więcej. Ale co się nie zrobi dla stołka i naszych pieniędzy, żeby im było lepiej ... Nie wspomnę, że od przyszłego roku (stycznia) wzrośnie stawka za prąd elektryczny o którym już wspominam, bo aż o 30%, więc nie wiem, kto chce coś obniżać jak energetyka, albo to wliczy do kosztów dostawy albo do kosztów przesyłu który i tak już z nas zdziera 60% rachunku za prąd. W końcu trzeba ściągnąć skądś to 500+, które już nadwyrężyło budżet i miasta i państwa.

  • ~norton 2018-10-03
    11:38:52

    37 2

    Zlikwidować dofinansowanie do pseudoekologicznych solarów- działających w naszym obszarze jedynie latem . W jesienne/zimowe wieczory ten wynalazek nie działa. A smog wtedy jest największy. Jeśli, ktoś chce mieć ciepłą wodę z tego ustrojstwa niech sobie płaci całość - zobaczymy jakie to wtedy opłacalne.
    Panie Prezydencie jak to jest, że stacja ciepłownicza budowana w naszej elektrowni zastąpi jedynie EC Chwałowice - po 2020/2021 roku. (dosyć solidnego truciciela - ale ma wysokie kominy i smród się rozrzedza). Nie będzie ani MW zapasu dla chętnych z domków jednorodzinnych - a te są dla Rybnika największym problemem. Dla geniusza od biomasy - skąd ją weźmie? Będzie kisił ogórki w domu na zimę? Czy liśćmi z topoli będzie palił?

  • ~Jerzy Kolarczyk 2018-10-03
    11:43:56

    32 16

    Nawet piece 5 generacji nie usuną SMOGU .przykład własny --- znajomy zabudował piec 5 generacji ja mam stary zasypowy ,obaj mamy węgiel z Chwałowic -- spalamy tyle samo węgla . Ja wybieram 2 wiadra popiołu dziennie on 2 wiadra za tydzien TO JA SIĘ PYTAM GDZIE U NIEGO RESZTA POPIOŁU --- POPIUŁ ZOSTAŁ WYDMUCHANY DO ATMOSFERY I POMIERZONY PRZEZ CZUJNIKI ZAPYLENIA !!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ~Wojtek Kiljańczyk 2018-10-03
    11:50:24

    16 25

    ~templariusz, oczywiście, proszę. 75 mln zł w 4 lata na walkę o czyste powietrze, 30 mln zł z UE na termomodernizacje, przeznaczenie dodatkowych 5 mln zł na zmianę źródeł ogrzewania w ZGM, zmiana regulaminu przyznawania ekodotacji, żeby wzmacniać te działania, które dają największy efekt ekologiczny, zmiana kwoty rocznej ilości dotacji na 5 mln zł, to 20 mln zł w 4 lata dla mieszkańców, uchwalenie planu dot. ciepła i energii w mieście, który przewiduje zasilanie w ciepło z energii oraz inne - nad tym wszystkim pracowałem w komisjach rady, na spotkaniach konsultacyjnych, głosowałem za tymi rozwiązaniami, brałem udział w spotkaniach w dzielnicach i jako jedyny radny przygotowałem dwie uchwały w sprawie smogu - apele do marszałka i do rządu - poparli je prawie wszyscy w radzie. W pierwszym przypadku efektem jest uchwała antysmogowa (samorząd województwa), w drugim, zarys programu (rząd). Ja uważam, że każde działanie trzeba wspierać, bo smog nie ma barw politycznych, ale trzeba też do tego podchodzić uczciwie i nie gadać, a robić. Każdy z nas może, mamy znajomych, rodzinę, przekonujmy do zmiany źródeł ogrzewania, do termomodernizacji. Tym bardziej, że w perspektywie czasu takie inwestycje to oszczędności dla budżetów domowych, nie mówiąc o zdrowiu :) Serdeczności

  • ~Wojtek Kiljańczyk 2018-10-03
    11:52:04

    11 12

    poprawka - zasilanie w ciepło z elektrowni - na tym polegała zmiana planu zaopatrzenia w ciepło :)

  • ~HAN 2018-10-03
    11:54:15

    17 9

    Chmielinski zlikwiduje smog w 3 miesiace:) a w czasie jak jego ugrupowanie rzadzilo wydawali nieograniczona liczbe pozwolen na budowe domkow jednorodzinnych z kopcacymi piecami w kazdym mozliwym miejscu na terenie Rybnika. Jak by tego bylo malo dawali ludza dotacje na wymiane starych piecow nieekologicznych na nowe nieekologiczne. Jakos za waszych rzadow nie widzieliscie problemu smogu. BSR dosyc juz napsul w Rybniku. O reszcie jego pomyslow nie warto nawet wspominac, widac ze facet buja w oblokach.

  • ~Lateks 2018-10-03
    12:02:24

    14 6

    Szkoda że nikt nie widzi problemu w tym że ludzie mają przerost mocy nad potrzebą. Ocieplą domy a piece mają wielkości takiej że można kilka domów ogrzać. Zakaz flotu wcale nie poprawi sytuacji. A piece zasypowe 5 klasy to byloby rozwiązanie gdyby nie jeden szczegół że sprzedawcy znów będą próbować sprzedać większe....

  • ~Grzegorz Maciejewski 2018-10-03
    12:13:07

    53 7

    Bylem na tej debacie i odnoszę wrażenie, że obecny prezydent czuje się bardzo pewnie na swoim stanowisku bo wydaje mi się, że był nieprzygotowany. Miał to szczęście przedstawiania swoich pomysłów jako ostatni i zazwyczaj swój czas poświęcał na negowanie pomysłów poprzedników, bez przedstawiania własnych pomysłów poza tu przedstawionymi "czekamy na reakcję z góry". Jak do tej pory był moim faworytem tak po tym spotkaniu stracił mój głos. Wybierając obecnie panującego prezydenta Rybnik nie ruszy z miejsca, bo Piotr Kuczera czeka na to aż warszafka pozbędzie się smogu za nas. Fajnie, że wyremontowano budynki należące do Miasta, ale to domki są sprawcami smogu. Miasto chce dalej dokładać do wymiany pieców, a ktoś to słusznie zauważył, że w tym tempie zajmie to 50-100 lat. Poza tym wymieniamy śmierdziucha na śmierdziucha. Nie tędy droga. Miasto nie chce podłączać domków pod CO z elektrowni "bo nie ma na to przepisów". - to je stwórzcie albo zachęcajcie do przyłączenia się. Choćby miasto miało do tego dołożyć! Trzeba radykalnych kroków, a nie czekania na ruch z góry. Tych w Warszawie to NIE OBCHODZI, że się tu w Rybniku trujemy!!

  • ~ 2018-10-03
    12:14:20

    8 0

    ~nairuk elektrofiltry (nieważne, czy duże - przemysłowe, czy te przydomowe) nie eliminują dymu, tylko wyłapują cząstki stałe, a te, tworząc zawiesinę w powietrzu, są przyczyną smogu, tak jak piszesz zakłady przemysłowe generujących "dym" korzysta z elektrofiltrów w celu obniżenie emisji CZĄSTEK STAŁYCH

  • ~Esprit 2018-10-03
    12:19:28

    17 26

    Przysłuchując się przepytywanym mam nieodparte wrażenie, że 5 kandydatów przedstawiło mi program z dziedziny science fiction. Tylko jeden stąpał po ziemi, a był nim obecny prezydent Piotr Kuczera. O ile kandydaci, którzy dotychczas nie mieli okazji pracować w jakimkolwiek samorządzie przedstawiali programy nie do przyjęcia w warunkach finansów jst to dziwi mnie, że obecni radni miejscy i jeden radny sejmiku nie wiedzą, że nie wszystko można a budżet nie jest z gumy i nie da się go rozciągać w nieskończoność. Zgadzam się z jednym z przedmówców, że kotły węglowe ani filtry nie załatwią nam sprawy - dalej będą to kopciuchy. Ale cóż zrobić w przypadku gdy niektóre rybnickie dzielnice nie posiadają sieci gazowej? Miasto ma tutaj, niestety, mało do powiedzenia trzeba będzie skrzyknąć rybniczan i pójść z kijami bejsbolowymi na PSG. Kandydat tzw. prawa i tzw. sprawiedliwości był w rozkroku z jednej strony OZE i wymiana źródeł zasilania na bardziej ekologiczne, a z drugiej strony "król" węgiel i kilofy górników. Prawda jest jednak taka, że węgiel będzie coraz droższy i tak czy owak będziemy musieli go zastąpić czymś innym i w tym upatruję szansę dla Rybnika, a nie bronienie węgla. Tej szansy nie rozwinę, bo po co mam uczyć kandydatów. Jednym słowem stawiam na realizm obecnego prezydenta a nie na fantasmagorie pozostałych kandydatów. Ps. Urzędnicy drżyjcie przed jednym kandydatem, którego nazwiska nie wspomnę, bo jak go wybierzecie to będziecie skakać po dachach i zakładać filtry na kominy :-))

  • ~nairuk 2018-10-03
    12:27:32

    5 5

    termomodernizacja budynków spółdzielczych, super ale te najwięcej korzystają z ciepła systemowego więc ich udział w produkcji smogu jest najmniejszy przeliczając na jednostkę powierzchni.
    Największymi generatorami smogu są domki jednorodzinne i tu widzę taką kolejność wspartą odpowiednimi dofinansowaniami miejskimi, wojewódzkimi, państwowymi.
    1. termomodernizacja budynków w celu ograniczenia zużycia energii,(mniejsze zużycie energii skłoni też do zmiany źródła energii na bardziej ekologiczne),
    2. wymiana źródeł ciepła na bardziej ekologiczne i tu nawet stosowanie dalej pieców węglowych przełoży się na redukcje produkcji smogu,
    3. uzupełnienie instalacji grzewczych o technologie odnawialne typu fotowoltaika instalacje solarne do produkcji CWU.

    Kolejne dofinansowanie możliwe do osiągnięcia wyłącznie po zrealizowaniu poprzedniego etapu.

    Równolegle prowadzić prace związane z popularyzacją elektrofiltracji spalin w instalacjach przydomowych oraz rozwiązywać problem smogu z poziomu planowania urbanistyczneo.

  • ~nairuk 2018-10-03
    12:29:31

    4 1

    @ Esprit filtry nie są montowane na kominach, tylko przy czopuchu pieca.

  • ~nairuk 2018-10-03
    12:35:11

    5 1

    @ ursus zgadzasz się ze mną że redukcja emisji cząstek stałych ze spalin przydomowych kotłowni opalanych węglem to dobre rozwiązanie czy nie? bo nie zrozumiałem.
    Poza cząstkami stałymi w spalinach znajdują się jeszcze związki chemiczne a te dużo trudniej ograniczyć w warunkach przydomowych kotłowni bo ich redukcja wiąże się z stosowanie dodatkowego dopalania lub wymuszani reakcji chemicznych na etapie spalania lub wiązania tych związków w inne możliwe do usunięcia bezpośrednio ze spalin.

  • ~Kamil Jakubiak 2018-10-03
    12:50:48

    28 1

    Droga Redakcjo! Byłem na tej debacie, niestety wprowadzacie czytelników w błąd. Pan Michał Chmieliński zadeklarował, że w ciągu 3 miesięcy dokona inwentaryzacji i będzie wiedział które piece należy zmodernizować lub wymienić. Problem smogu rozwiąże w ciągu 3 lat. Nie odnoszę się do realności, ale jednak proszę o rzetelną informację. Pozdrawiam.

  • ~Takja 2018-10-03
    12:59:06

    17 6

    A ja stawiam pytanie ( wszystkim) kandydatom : w czym ja mieszkaniec Rybnika jestem gorszy a może lepszy ,że jak jest mecz piłki nożnej w Rybniku - były już takie dwa rozegrane, chcąc dojechać z ulicy Gliwickiej z parkingu koło basenu przy Rudzie do posesji zlokalizowanej również w Rybniku tylko że już przy ul. Władysława Jagiełły( odległość coś około 900 m) jestem zmuszany do przejechania całego miasta, dlaczego nie mogę najkrótsza drogą dojechać bo!?!?!., następne pytanie do pana Zdzisława K. ( na fotografiach w czerwonym okryciu wierzchnim foto 2) jak pan walczy ze" smokiem" pozwalając na to aby ponad 40 samochodów Policji stało przez ponad 3 godziny z uruchomionymi silnikami- spaliny lecą w jednym miejscu niepotrzebnie co pan ana to panie Zdzisławie.
    Teraz wszyscy będą walczyć ze smogiem ,wszyscy chętnie będą się spotykać z mieszkańcami itd.
    kolejne pytanie - sporawa czystego powietrza jest wałkowana co roku dlaczego nikt tych swoich pomysłów nie wcielił w życie dawno.

  • ~Andrzej Jankowski 2018-10-03
    12:59:51

    19 4

    Parę osób napisało że pan Chmieliński podobno obiecał zlikwidować smog w 3( trzy) miesiące. Nie mam pojęcia co czytaliście. Pan Chmieliński powiedział "że zlikwiduje smog w 3 (trzy) LATA !! W 3(trzy) miesiące obiecywał zinwentaryzować źródła ciepła !!! Piszę tylko ze względu na przekłamania informacji, a nie w sensie czy popieram te teorie czy nie.

  • ~Wacław Wrana 2018-10-03
    13:03:37

    21 3

    ~Kamil Jakubiak. Dziękuję za zwrócenie uwagi. Przesłuchałem jeszcze raz nagranie z debaty. Kandydat Michał Chmieliński w podsumowaniu rzeczywiście powiedział, że zlikwiduje smog w 3 lata, a nie 3 miesiące. Okres 3 miesięcy dotyczył wykonania inwentaryzacji. Przepraszam za pomyłkę.

  • ~ 2018-10-03
    13:03:50

    12 3

    Zadajcie sobie jedno pytanie. Czy lepiąc koniec z końcem mając kredyty ( nawet te na samochód ) o których mówi PK będziesz się zadłużał na kolejne 15 czy 20 tyś na inwestycję, która Ci się zwróci najszybciej za 30 lat? ( mam na myśli kredyt na ocieplenie domu ). Myślę, że nie. Ciepło systemowe ok. Tylko skąd? Z Chwałowic? Żywotność oszacowana do 2022 roku. Z elektrowni? Obecne parametry cieplne nie pozwalają na to żeby elektrownia mogła ogrzewać cokolwiek więcej niż do tej pory. Jakieś deklaracje że będzie modernizacja bloków. A jak nie będzie? Poza tym trzeba 3 km ciepłociągu z elektrowni do Orzepowic żeby to działało. ( to tez nie będzie takie proste. Nawet gdyby sie to wszystko udało ( choc nie wierzę, że obecny rzad zarzadzający spólką PGE będzie chciał samorządom pomóc ) to co na wypadek awarii? Gdzie jest źródło, które by to zastapiło na czas jej usunięcia. To wszystko musi być oczywiście zrobione, ale do tego trzeba czasu. Moim zdaniem powinno się zacząć od dotacji nawet 100 % na termomodernizacje całego domu. Niech miasto pozyska środki na to a beneficjent dotacji niech oddaje je w postaci podatku, bo przecież zaoszczędzi, gdyz będzie mniej spalał. A chcesz pomóc temu wszystkiemu to płać mniej dodatkowego podatku ale wymien piec na najbardziej ekologiczny jaki jest teraz. Ale kto to ma zrobić jak PK tylko mówi, że sie nie da bo rynek i prawo tak to reguluje.

  • ~ 2018-10-03
    13:12:12

    16 0

    Brawo Panie Kamilu!!! Redakcja przeprosiła natomiast mam wątpliwości co do tego czy to była rzeczywiście pomyłka.

  • ~exx 2018-10-03
    13:18:20

    20 6

    Ciekawe , że nikt z jasnie oświeconych kandydatów nie będzie lobbował za zakazem grzania wody węglem latem. Żadnych nakładów finansowych to nie wymaga od miasta, ale to decyzja bardzo niewygodna politycznie. Za to efekt natychmiastowy i nie mamy smogu przez ok. 6 miesięcy. Ciekawe który z kandydatów będzie miał takie wielkie cojones, żeby się z tym tematem zmierzyć. Bo z tego co widzę to zwykłe fistaszki są.

  • ~norton 2018-10-03
    13:38:37

    26 4

    81 w przyszłym roku rusza budowa stacji ciepłowniczej w ER. Stacja będzie zasilana z kilku źródeł tak więc awaria na 99% jej nie dopadnie. Zaufaj mi - wiem co piszę. Parametry będą wystarczające na zastąpienie starej EC w Chwałowicach. I niestety tylko tyle - bo miasto nie było zainteresowane czymś więcej. Więc śmierdzące domki będą nadal zatruwały miasto bo po prostu nie ma alternatywy dla węgla - gazu nie ma w całym mieście, pozostałe źródła są kosmicznie drogie dla zwykłego użytkownika. Dziwię się, że nikt nie lobbuje za ogrzewaniem elektrycznym - na preferencyjnych warunkach. Każdy do domu ma pociągnięte zasilanie, większość transformatorów w Rybniku została wymieniona na nowe- mocniejsze niż potrzeba na dzisiaj. Energi elektrycznej w kraju mamy dość (a nawet duży zapas). Spaliny z kominów elektrowni w porównaniu do smrodu z domków są prawie jak Ciechocinek. Wyłapywany jest praktycznie cały pył, NOx, SOx i inne tego typu historię. Spalamy wszelkiej maści muły i floty, których nie powinien używać mieszkaniec miasta. Mamy zatrudnienie dla ludzi w kopalni, elektrowni i ich bezpośredniego zaplecza. Zamiast dofinansowywać solary, kotły 10 nawet generacji dofinansujmy energię elektryczną w najcztystszej osiągalnej dla nas teraz postaci.

  • ~pprywatne 2018-10-03
    13:49:46

    25 18

    Tylko całkowity zakaz palenia węglem i sprzedaży węgla uchroni nas przed smogiem. Wszystkie inne obietnice to totalna bzdura i wyborczy kit.
    Niestety nie ma odważnego, który to powie, a co dopiero wprowadzi.

  • ~pprywatne 2018-10-03
    13:51:27

    22 8

    Innym rozwiązaniem jest tani gaz, ale przy pazerności naszego rządu na to nawet ja nie liczę.

  • ~Marcin Talarek 2018-10-03
    13:56:22

    16 8

    Kamil, dziękuję za zwrócenie uwagi na oczywistą pomyłkę dotyczącą deklarowanych horyzontów czasowych planowanych przez nas działań. 3 lata na likwidację smogu to rzeczywiście bardzo ambitny plan, niemniej tylko takie nas, w Bloku Samorządowym Rybnik Adama Fudali, interesują. Wierzę jednak, że przygotowując systemowo cały pakiet rozwiązań nakierowanych na działania antysmogowe, będziemy mogli cel ten osiągnąć. Zapraszam Państwa w sobotę na rybnicki rynek, gdzie będzie można osobiście zadać naszemu kandydatowi na prezydenta, Michałowi Chmielińskiemu pytanie dotyczące planowanych działań. Czekamy na Państwa od g. 10:00. Na moim profilu facebookowym zawiązała się ciekawa dyskusja na temat jednego z możliwych do realizacji rozwiązań. Co do samej debaty, w mojej ocenie była ona niezmiernie potrzebna i ważna, pytanie tylko dlaczego tak rzadko rozmawiamy publicznie o jednej z najważniejszych dla miasta spraw? Serdecznie pozdrawiam wszystkich „współkomentujących” i raz jeszcze gorąco zapraszam do bycia z nami w najbliższą sobotę. Miłego dnia!

  • ~Barra_cuda 2018-10-03
    14:00:42

    15 11

    Po co mamy zabraniać dogrzewać wodę w lato Panie ~exx? Nikt Panu nie powiedział że problemu smogu w lato nie ma? Tak samo w Rybniku wpływ ruchu samochodowego na smog jest praktycznie żaden. W lato przekroczeń PM10 i PM2.5 po prostu nie ma. Ale nadal będą widzę królowały idiotyczne pomysły jak dzień z darmową komunikacja miejską w dniach największego nasilenia smogu.
    A czemu nic się nie zmieni? Bo nie ma debaty z prawdziwego zdarzenia tylko jakaś mini-debatka w ograniczonym gronie i na jeden tylko temat. Debata o której w dodatku dowiadujemy się po fakcie więc frekwencja jest żadna co ma być dowodem na niskie zainteresowanie debatami. Redakcja nie spieszy się z organizacją debaty tak jak było to 4 lata temu kiedy do odsunięcia z urzędu był Adam Fudali. Teraz sondaże widocznie są na rękę więc wiadomo, że taka debata może jedynie zaszkodzić liderowi do fotela prezydenta..

  • ~pprywatne 2018-10-03
    14:07:27

    15 5

    ~Barra_cuda - Z bardzo prostej przyczyny - aby uniknąć smrodu. Nie jest to przyjemnością, gdy się wypoczywa na powietrzu zasmradzanym przez sąsiada grzejącego wodę węglem.

  • ~Mateusz108 2018-10-03
    14:56:44

    22 6

    Fakty sa takie ,ze dzisiaj w tym kraju nie ma alternatywy dla wegla.
    1.Przyklad moj, mam dom o pow. 200m2, ocieplony, kociol eko 5 generacji, pale ekogroszkiem, koszt ogrzewania w ciagu roku wynosi mnie od 2400zl - 2800zl w zaleznosci od ceny rynkowej ekogroszku.
    2.Przyklad mojego znajomego ma dom o pow. 160m2, ogrzewanie gazowe , dom ocieplony.Roczny koszt u niego to okolo 4500zl
    3.Ktos powie solary i fotovoltaika a ja na to hahaha.Iwestycja w solary czy ogniwa fotovoltaiczne zwraca sie w naszych warunkach, najwczesniej po okolo 9-10 latach, gwarancje producent daje na 10 lat , przy dzisiejszym cwaniactwie producentow, jest duza szansa,ze pol roku po gwarancji, ogniwa padna i trzeba bedzie wymienic, gdzie tu oplacalnosc ?
    4.Pompy ciepla, przy dzisiejszych cenach pradu , kompletne nie porozumienie a bedzie jeszcze drozej.
    5.Dopoki u wladzy bedziemy mieli idiotow i mam tu na mysli wszystkie rzady od lat 90 ( po tzw. odzyskaniu wolnosci ) i bedziemy mieli takie ceny za gaz i energie elektryczna, dopoty inne rozwiazania, nie sa alternatywa.Bo ja osobiscie nie zamierzam placic wiecej.Niech rzadzacy obniza ceny gazu i pradu i po problemie :) i wtedy dofinansowac kotly gazowe i inne eko rozwiazania i bedzie po problemie smogu.

  • ~exx 2018-10-03
    15:26:22

    16 4

    ~Barra_cuda
    Bzdury Pan piszesz. Nikt Panu nie powiedzial, że mamy 2018 rok ?
    W Radziejowie gdzie co drugi to górnik smród przez całe lato . W którym kraju tak jest ? Normy na pewną będą przekoczone.

  • ~djlight 2018-10-03
    15:57:07

    19 2

    Nikt nie chce wymieniać starych kotłów na nowe, póki stary kocioł jeszcze działa, przecież to trzeba wydać kasę. Myślę że to kwestia priorytetów bo jak by się zepsuł TV to na drugi dzień wisi nowy TV, większy i droższy... choć na wymianę kotła jakoś nie mamy pieniędzy. Podam inny przykład: ilu ludzi inwestuje w swoje zdrowie więcej niż w samochód? ... No jakoś nie widzę rąk w górze... takie mamy społeczeństwo...

  • ~ 2018-10-03
    16:17:58

    18 1

    ~nairuk przeczytaj jeszcze raz, co napisałem, podałem sposób na ograniczenie emisji cząstek stałych w dymie, które są składnikiem smogu, kocioł 5 klasy w tym temacie nic nie da, bo jego konstrukcja skupiona jest na dopalaniu spalin i ograniczeniu emisji substancji chemicznych, bez wpływu na emitowany pył
    przy okazji Panie Prezydencie (i kandydacie na następną kadencję), co obiecaną rurą, którą miało płynąć ciepło z elektrowni do sieci miejskiej, eliminując przestarzałą ciepłownię w Chwałowicach ?
    gdyby czyste powietrze dla władz było priorytetem, mielibyśmy szereg działań włodarzy w celu wybudowania wspomnianego odcinka magistrali ciepłowniczej, taniego pozyskania ciepła z elektrowni do celów grzewczych ( obecnie ciepło traktowane jest jak odpad, za emisję którego do zalewu i powietrza Elektrownia płaci niemałe kwoty), rozbudowy sieci ciepłowniczej i podłączenia do niej jak największej ilości budynków w mieście (trochę tak jak było z kanalizacją), tymczasem w tym temacie cisza jak po śmierci organisty, a Elektrownia dalej grzeje powietrze, zalew i jedynie budynki w swoim otoczeniu ( z tego co wiem ciepło to dociera aż do Rybnickiej Kuźni), obawiam się tylko, że gdyby do czegoś takiego doszło, na każdym kroku władza kombinowałaby jak tu jeszcze złupić mieszkańca, jak obecnie dzieje się z wodą czy śmieciami

  • ~ 2018-10-03
    16:36:33

    3 3

    Norton dziękuję za odpowiedź. Jednak nie mam przekonania co do tego że remont ruszy w przyszłym roku. Obecna wladza panstwowa jest tak nieprzewidywalna i nieobliczalna, że pewność można mieć nie wtedy jak bedzie wbita przysłowiowa pierwsza łopata tylko do momentu kiedy remontowany obiekt ruszy. Wydaje mi sie ze w takich kwestiach jak bezpieczenstwo energetyczne powinno w miescie byc jak najbradziej sie tylko da niezależne. Apropos remontów i modernizacji ER przerabialiśmy już tem przy okazji EDF. Ileż już lasu wycieli pod budowe. 100 mln zl to kosztowało i nic z tego.

  • ~Barra_cuda 2018-10-03
    17:19:16

    11 4

    się zgadzam z ~pprywatnie że jedyną receptą na SMOG jest całkowity zakaz palenia paliwami stałymi w piecach. Ludzi w "króliczokach" nikt nie pyta o zdanie czy chcą ogrzewać w ten czy inny sposób. Muszą korzystać z ciepła z ciepłowni a ogrzanie mieszkanka 75m2 to koszt ponad 3000zł na rok tak że część by zapewne chciała ogrzać sobie mieszkanie gazem i wyszłoby taniej. Proszę sobie porównać te kwoty Panie Mateusz 108 i zobaczyć ile na prawdę kosztuje ogrzewanie w cywilizowany sposób. I nikt tu nie woła do rządu o pomoc i dofinansowanie ogrzewania.
    Za to skupianie się na walce ze smrodkiem od sąsiada latem to nie jest ten temat bo latem problemu smogu w Rybniku nie ma. A to że ktoś ma sąsiada-buraka który w dodatku zapewne lubi przepalić piec wysokokalorycznymi śmieciami bo na nich najprościej ogień rozpalić - to osobny rozdział.

  • ~Mateusz108 2018-10-03
    18:04:10

    16 8

    @Barra_cuda nie ma problemu , ja bardzo chetnie, bede ogrzewal dom w soposob eko ale skoro taki chojrak jestes i chcesz wprowadzic zakaz opalania paliwami stałymi, to najpierw zasuwaj do Warszawy i Brukseli( mam tu na mysli niektorych europoslow ) i zalatw tych oszolomow ,ktorzy doprowadzili Polske do takiego stanu.Gdyby nie durnie ,zlodzieje i wszelkiej masci oszusci , ktorych mamy u wladzy od ponad 25 lat, to ten kraj dawno wygladalby inaczej.Ja nie zamierzam ponosic konsekwencji nieudolnych rzadow , tylko dlatego bo ty tak chcesz.Trzeba rozwiazywac przyczyny a nie skutki a przyczyna sa wysokie ceny gazu i pradu oraz brak realnej alternatywy dla wegla.

  • ~Jarek Wrzołek 2018-10-03
    18:09:25

    12 3

    Wszystko ładnie ale ogrzanie domu jednorodzinnego i z podłączeniem do PEC i rachunki i co roku podwyżka i zimno w domu ( założyli liczniki )Ogrzanie domu jednorodzinnego 1500 zł na miesiąc .Będzie na pewno zima .

  • ~Arteks 2018-10-03
    18:17:01

    15 18

    @exx - bo to jest problem bardzo wstydliwy... Bo o ile smog, używanie przestarzałych technologii i ogrzewanie w byle jaki sposób domów zimą - to problem sporej większości regionów Polski. To w przypadku grzania wody do kąpania to raczej już tylko kompletnie śląski anachronizm... Ja byłem w tym roku na wyjazdach w różnych miejscach i nigdzie poza Śląskiem nie widziałem aby wieczorami wydobywał się z kominów dym. Tylko na Śląsku... Poza krajami trzeciego świata i Śląskiem nikt nie używa już węgla do ogrzewania wody. Choćby z powodu wygody. I z tym można walczyć jedynie edukacją lub... śmiechem! Po prostu śmiejmy się z ludzi którym się pomyliły epoki. Wyśmiewajmy ludzi którzy palą w piecu żeby ogrzać wodę - jak w czasach westernów. Może w ten sposób dotrze do nich, że są ostatnimi Mohikanami Europy. @Mateusz108 - ale pieniądze to nie wszystko. Przecież można też chodzić w dziurawej kurtce czy nie używać auta lub zrezygnować z telefonu - będą oszczędności? Na pewno. W bogatych Stanach Zjednoczonych nie wszyscy mieszkają w willach. Wielu ludzi przeprowadza się po 5-10 razy w życiu - raz na większe mieszkania/domy, raz na mniejsze. Wielu stać tylko na wynajem, a nie kupno mieszkania/domu. Wcale nie brakuje ludzi którzy mieszkają w przyczepach campingowych. Ale te zasady obowiązują wszystkich - wygoda ponad wszystko, szacunek dla drugiej osoby i nieszkodzenie sąsiadom. A u nas? Czemu tak mało ludzi zdaje sobie sprawę z tego, że powinno się mieszkać w takim domu/mieszkaniu na jaki kogo stać. Po co komuś tak wielka powierzchnia skoro nie potrafi jej ogrzać w nieszkodzący nikomu sposób? I jeszcze jedna ciekawostka - wiele osób straszyło tu w wypowiedziach, że jak zakażą palenia mułem, to wiele rodzin pomarznie. Słyszeliście aby ktoś zeszłej zimy zmarzł? Bo tak naprawdę problem leży w pazerności i braku szacunku dla innych czy zdrowia swojego i swoich bliskich, a nie biedy której tu nie ma.

  • ~Mateusz108 2018-10-03
    18:32:48

    16 7

    @Arteks ale mnie stac, mojego znajomego z przykladu rowniez , tylko ,ze ja nie zamierzam ponosic konsekwencji nieudolnych rzadow kretynow ktorzy rzadza tym krajem od ponad 25 lat .Idac twoim tokiem rozumowania , to jak ci rzadzacy dowala oplaty takie ,ze bedzie cie stac tylko na karton to pojdziesz do kartonu mieszkac, no bo przeciez nie stac cie juz na prad, na gaz a weglem i drewnem nie mozesz , to zostaje karton, tak to twoja logika :) chlopie rozwiazuje sie przyczyny a nie skutki , wbij to sobie do glowy a co jest przyczyna napisalem powyzej w postach.Chcesz morały prawic , to zasuwaj do Warszawy i Brukseli , organizuj jeden z drugim rewolucje aby w koncu pogonic do kamieniolomow , tych jegomosci ktorych wlasciwie niezmiennie od 25 lat widze w Polskiej polityce i ktorzy przez te lata , pitola ciagle te same pierdoly a oni coraz to bardziej napchane portfele maja.

  • ~exx 2018-10-03
    18:40:57

    13 6

    Arteks zgadzam się z Tobą. Wystarczy zastanowić się dlaczego akurat dolny i górny Śląsk jest na szczycie listy najbardziej zanieczyszczonych miejsc w EU. Z całej Polski tylko my. Mam wrażenie, że tu mieszkają ludzie odporni na wiedzę, skupieni na sobie, "byle jo mom". Żeby nikogo nie obrazić, ale ciśnie się na usta słowo prostactwo.
    Mateusz108 a jaka jest przyczyna grzania wody węglem ? Tylko mi nie pisz, że bieda, chyba że umysłowa.

  • ~Mateusz108 2018-10-03
    18:44:08

    7 1

    -exx grzania wody weglem,sam nie rozumiem, wiec Ci nie odpowiem, dla mnei to idiotyzm, ja mam bojler ocieplony fabrycznie z grzalka elektr. i poza sezonem grzewczym ,uzywam grzałki.

  • ~Piotr Czaja 2018-10-03
    19:25:54

    5 7

    godziwie placic za prace i nie beda palic w piecach starymi oponami plastikami i plytami wiorowymi bo bedzie ludzi stac na ekologiczne ogrzewanie a tak to mozecie sobie pieprzyc i pieprzyc

  • ~Waldemar Parma 2018-10-03
    19:40:58

    13 9

    No i co prezydencie Rybnika ? Nic więcej na dzisiaj nie możesz, prawda ?
    A swoją drogą - sprawdziłeś rzetelną fachowość swoich podpowiadaczy tobie ? Bo jakoś ten twój zakaz palenia flotem jakoś dziwnie nie spowodował zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza nad Rybnikiem w sezonie grzewczym 2017/2018. Według naukowców (niestety tylko zagranicznych) podpatrujących twoje decyzje, to jedynie mądrym był zakaz palenia mułem. A odnośnie flotu należało wprowadzić ostrą kontrolę jego jakości u sprzedawców, bo nie zmieszany z zmielonym kamieniem, to ten flot "mokry na papkę" spalał się znakomicie. I jeżeli był "nie oszukany", a więc czystym "proszkiem węglowym", to smrodził mniej niż spalany węgiel: orzech lub groszek. Bo wysoka w tej papce flotowej temperatura wody zmieszanej z tym flotem, powodowała wielką drożność spalania wsypanego flotu, a osadzający się w przewodzie kominowym popiół był jasno siwy, co oznaczało brak sadzy. Przy tym "dobrym" flocie pomieszanym z wodą na papkę, nie trzeba było stosować metody górnego spalania - po załadowaniu w krótkiej stosunkowo chwili cały zasyp był wielkim żarem, spowodowanym wieloma kanalikami ulatniającej się pary i w te miejsca natychmiastowym dostawaniu się powietrza.
    Acha, według pana i pańskich doradców, ludzie w prywatnych domach codziennie nadal spalali śmieci w ilości dziennie około 20 do 30 kilogramów (czyli co niektóry właściciel domu ponad pół tony na miesiąc !), i żeby to było możliwe w aż takiej ilości, to na złość panu, śmieci sprowadzali z zagranicy. Sick !
    Przeczytaj co ja bym ci doradził. Po cichu szukać zwolenników następującej idei. Po cichu, żeby najmniej przeciwników się potworzyło. I tak długo po cichu, aż staniesz się wraz z zwolennikami silnym. To może ci "dać" większą karierę, aniżeli niepewna obecna. A idea zupełnie prosta i rozwiązująca problem smrodliwego powietrza niesamowicie skutecznie. Zmusić tych udawaczy w rządzie do utworzenia - podobnie jak na zachodzie - wielu przedsiębiorstw przeróbki węgla na różne wyroby chemiczne i to w ciągu dwóch lat - żeby oczywiście nie dopuścić do likwidacji kopalń i zawodu górniczego. A będzie to całkiem możliwe, jeżeli spowodujesz dożywotne uwięzienia polityków i urzędników, za nie wykonanie tego w terminie, uzasadniając tak: powolne, leniwe olewanie narodu polskiego, a więc powolne, skuteczne trucie narodu polskiego. W miedzy czasie natychmiast spowodować obliczenie ile potrzeba gazu do ogrzewania poszczególnych domów i zapewnić Polsce korzystne dostawy. Następnie takie ilości, tylko konieczne do ogrzewania, spowodować sprzedawać po cenie niższej, aniżeli dotąd płacili właściciele domów kupując węgiel. Zapewniam: właściciele natychmiast, bez namowy, sami pozbędą się pieców węglowych, jeżeli takie postąpienie polityków będzie godnym zaufania rozwiązaniem problemu smrodu w Polsce. Nie skąpić - zrezygnować dla tego celu z akcyzy i powielanych parokrotnie opodatkowań. Cel bardzo słuszny. mądry. Naród zacznie pana uwielbiać.
    Utopia ? Znamy z historii takie skutki - na przykład skutecznie grożąc natychmiastową okropną karą, to nagle sprawy stają się możliwe do wykonania w bardzo krótkim czasie.

  • ~pprywatne 2018-10-03
    20:02:05

    16 14

    Dlaczego tak uparliście się na ogrzewanie węglem? Przecież robicie krzywdę sami sobie i swoim dzieciom, dopłaćcie 2000-3000 tysiące w roku na ogrzewanie np. gazem, przecież to jest raptem ok 300 zł miesięcznie i zastanówcie się ile warte jest zdrowie, ile mogą kosztować leki w przyszłości. Przecież to tylko 300 zł miesięcznie, to raptem jedne zakupy w markecie!!!

  • ~ 2018-10-03
    20:05:25

    9 3

    Arteks pisze " w przypadku grzania wody do kąpania to raczej już tylko kompletnie śląski anachronizm... Ja byłem w tym roku na wyjazdach w różnych miejscach i nigdzie poza Śląskiem nie widziałem aby wieczorami wydobywał się z kominów dym. Tylko na Śląsku"
    nie masz racji, w wielu miejscach kraju dalej grzeje się wodę w ten sposób, nawet w wydawałoby się ekologicznych miejscach jak obrzeża Puszczy Białowieskiej, wieczorny ogień to normalne zjawisko, gorzej, że dla tamtych mieszkańców węgiel oraz drewno, to często luksus i w kotłach ląduje często "opał zastępczy"

  • ~imrahil 2018-10-03
    21:45:26

    7 10

    zero konkretów, jak zwykle. żaden kandydat ze strachu o stołek nie powiedział wprost, że problem smogu na Śląsku bierze się z nienormalnie (nawet w porównaniu do polskiej średniej ogólnokrajowej) wysokiego udziału kotłów na paliwa stałe w ogrzewaniu budynków. nawet gdyby to były kotły 5 klasy, to jest ich zbyt dużo i z każdym rokiem przybywają kolejne. do niektórych się nawet dopłaca, za likwidację innych też się dopłaca, a jednocześnie zezwala się na montaż kolejnych. czyli pozbywamy się dzięki dotacji kilku kotłów lub potencjalnych kotłów (dopłaty do kotłowni w nowych domach to przegięcie), ale przy okazji zezwalamy na montaż kilkudziesięciu lub kilkuset nowych. ktoś powinien za to beknąć, to się chyba nawet nadaje do prokuratury (jawna niegospodarność). pierwszym krokiem powinien być zakaz instalacji tego syfu w nowych domach (w Wodzisławiu coś o tym przebąkują w dokumencie "Plan gospodarki niskoemisyjnej"). może to zmusiłoby ludzi do myślenia, bo jak się dobrze policzy, to czystsze rozwiązania są często tańsze niż instalacja kotła na paliwo stałe (szczególnie obecnie, kiedy trzeba instalować naprawdę drogi kocioł klasy V)

  • ~kurier 2018-10-03
    22:58:26

    8 15

    Kolega Mateusz108 napisał ciekawą rzecz. Ogrzanie domu ocieplonego gazem to 4500, a w przypadku ocieplonego na węgiel z piecem V klasy 2400-2800. To muszę wam powiedzieć - w czym problem aby przełknąć nieco wyższe ceny i ogrzewać domy tak jak Mateusz i jego znajomy? Dla porównania ja płacę rocznie za mieszkanie w bloku 6500 i wcale nie narzekam. Znam kolegów którzy wynajmują mieszkania i płacą rocznie razem nawet 12000. Czyli jednak w przypadku domów to zwyczajne szkodzenie z powodu skąpstwa bo to wcale nie są aż tak duże wydatki. Zawsze myślałem, że utrzymanie domu jest droższe niż mieszkanie w bloku. Okazuje sie że chyba sie myliłem.

  • ~Mateusz108 2018-10-03
    23:37:45

    15 4

    -kurier za ogrzewanie placa 12tys. czy ogolem wydatki ? bo chyba cos krecisz chlopie :) to raz a dwa, jakie skasptwo? dlaczego ludzie maja ciagle ponosic konskekwencje nieudolnych rzadow, moze w koncu trzeba sie wziac za przyczyny a nie skutki a przyczyna nie sa ludzie ,tylko rzadzacy od lat 90 zlodzieje i oszusci, gdyby gaz , prad byly tansze , to ludzie by po prsotu tym ogrzewali domy.nastepna sprawa to zarobki w Polsce , ja akurat nie narzekam ale dlatego ,ze pracuje zdalnie dla firm zachodnich, natomiast jak slysze o zarobkach znajomych to mam za kazdym razem szok z powodu tego jak groszowe dochody maja.Tak wiec wy wszyscy, ktorzy tak chetnie pouczacie wlascicieli piecow, marsz na Warszawe i Bruksele i pogonic te niedorajdy.

  • ~ 2018-10-04
    06:58:11

    1 11

    ~imrahil
    Ludzie budują nowe domy daleko od istniejącej starej zabudowy, nie ma zatem infrastruktury w nowych rejonach, ponieważ często były tam pola uprawne. Często nawet nie na dojazdu asfaltowejgo do działki, a co dopiero gazociągu. Z pewnością stwierdzisz, że są jeszcze inne systemy grzewcze, oboje wiemy, że są pompy ciepła, grzejniki elektryczne akumulacyjne o biomasie nie wspominając. Póki nie będzie gazociągu w nowych strefach, miasto nie może zakazać stosowania paliw stałych w nowym budownictwie, inwestor musi mieć alternatywy. W moim rejonie każdy nowo powstały budynek ma pięć podajnikowy na bio masę lub węgiel kamienny. A działki mają bardzo małe i nikt nie będzie się bawił w gruntowe pompy ciepła.

  • ~zaniepokojony 2018-10-04
    10:59:45

    2 2

    1-6 października dzień spirometrii bezpłatne badania spirometryczne . Żadna placówka z tej rybnickiej dziury nawet się nie zarejestrowała .Dni Spirometrii organizowane są w ramach wieloletniej kampanii HEALTHY LUNGS FOR LIFE. Jest to inicjatywa European Respiratory Society (ERS)i European Lung Fundation (ELF), koordynowana w Polsce przez Polską Federację Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergie i POCHP. Naszym celem jest zwrócenie uwagi Polaków na problemy zdrowia oddechowego.Obecna edycja dni spirometrii jest poświecona wpływowi zanieczyszczeń powietrza na nasze zdrowie.

  • ~Cuthbert_Collingwood 2018-10-04
    11:07:48

    2 5

    @ ryhor: a Ty słyszał, że są zbiorniki na gaz i możesz wypiąć się na sieciowego dostawcę? Zakopujesz ogromną butlę (żeby nie straszyła ludzi w okolicy bo wielu poleci zabobonem, że im tu bombę podłożyli), tankujesz gaz na jakiś czas - et voilá.

  • ~Antyk 2018-10-04
    11:09:13

    8 3

    arteks napisałes:"W bogatych Stanach Zjednoczonych nie wszyscy mieszkają w willach. Wielu ludzi przeprowadza się po 5-10 razy w życiu - raz na większe mieszkania/domy, raz na mniejsze..."....to co ty tu jeszcze robisz??? Co cię tu trzyma? Oprócz obrażania ludzi i obnoszenia się ze "zrównoważonym transportem"...

  • ~minowa 2018-10-04
    11:46:46

    6 3

    Ciekaw jestem, jaka byłaby recepta na chemtrails nad Rybnikiem. W poniedziałek i we wtorek rano pogoda identyczna, bezchmurnie, lekki przymrozek około 0 stopni, bezwietrznie. W poniedziałek rano niebo zasnute smugami po przelotach samolotów, we wtorek brak smug. Podobnie było na przełomie sierpnia i września. Czy czasem smogiem nie tłumaczy się wyższej umieralność wskutek chemtrails ? Na ten temat na razie cicho sza.

  • ~imrahil 2018-10-04
    12:58:48

    5 7

    ~Mateusz108 - typowy przykład, na którym powinien podziałać zakaz paliw stałych. chwali się, że go stać, ale nic nie zmieni.

    ~ryhor - już nie chce mi się kolejny raz pisać tego samego - pompa ciepła powietrze woda to koszt na pewno niższy niż kotłownia na paliwo stałe. jedna ze śląskich (uznanych) firm oferuje kompletną instalację za 21 tys. zł (pompa, zbiornik CWU, materiały i robocizna). obawiam się, że to w niektórych przypadkach taniej niż kotłownia pelletowa z tym samym zakresem prac i materiałów, a gdzie tam koszt specjalnego pomieszczenia i komina. do tego pompa ciepła tańsza w eksploatacji. naprawdę, bardzo trzeba chcieć montować kocioł na paliwo stałe, bo argumentów za tym brak

  • ~wojto 2018-10-04
    13:05:25

    5 0

    Ja, gdybym został wybrany, to bym wpierw zlikwidował w Rybniku miesiące od października do kwietnia i problem smogu by znikł. Swego czasu w Anglii stojącej wówczas na węglu, poradzili sobie z tym błyskawicznie - a żadnych dopłat z UE wówczas nie było, tylko bida.

  • ~ 2018-10-04
    19:30:37

    3 0

    Imrahil

    Faktycznie zapomniałem o pompach ciepła powietrznych.

    Cuthbert

    Tak słyszałem o dzierżawie zbiornika na gaz, nie wliczałem go z względu na wymagania wobec odległości od domu/granicy/sieci energetycznych. (W dzielnicy są bardzo małe działki).


    A tak na marginesie: ile domów ma oficjalnie gaz, a dogrzewa kominkiem na drewno?? Multum !

  • ~pprywatne 2018-10-04
    21:49:01

    2 0

    Smog ma się dobrze, nie boi się tych kandydatów ani trochę:

    PM10 661 % 331 µg/m³
    PM2.5 891 % 223 µg/m³

  • ~pprywatne 2018-10-04
    21:51:02

    1 0

    Czy naprawdę nikt nic z tym nie potrafi zrobić? Przy 10 krotnym przekroczeniu dopuszczalnej normy smród jest nie do zniesienia, a jeszcze zimy nie ma.

  • ~Arteks 2018-10-04
    22:30:27

    5 6

    @Mateusz108 - mogę potwierdzić. Koszt utrzymania mieszkania w bloku to rocznie w zależności od wielkości mieszkania nawet 7000-8000 zł. Ale narzekania słyszeć tylko od właścicieli domków. A przecież co to za problem dołożyć te 100-200 zł miesięcznie i oddychać lepszym powietrzem? Sam powiedz? Ty jesteś ok bo masz piec V klasy ale czemu inni montowali "śmieciuchy" i to do nowych domów? Nie można ciągle mieć pretensji do władz. Czy ci ludzie nie potrafili budując swój dom wczuć się w realia współczesności? Tak trudno wyobrazić sobie jakie piekło wytworzy kilka tysięcy nowych pieców zasypowych w okolicy? @Antyk - prawdziwy facet walczy, a ty zachowujesz się jak jakaś obrażona panienka która przy każdej okazji bajdurzy o jakimś obrażaniu bez wskazania konkretu. Nikt normalny nie obraża się na opinie w dyskusjach internetowych. Co najwyżej przedstawia swoje. A ty na nie masz opinii ale za to zachowujesz się jak natręt i trol i tak jesteś traktowany. Ile razy już zmieniałeś nicka bo cię zbanowano? I ty chcesz kogoś porządnego pouczać i sugerować mieszkańcowi który nikogo nie truje wyprowadzkę z miasta? Ale tupet.

  • ~ 2018-10-04
    22:36:53

    4 2

    porównanie kosztu ogrzewania domu do kosztu utrzymania mieszkania jest z czapy, bo w domu dochodzą wszystkie inne inwestycje, naprawy i remonty, które tutaj zawarte są w czynszu, to tyle w kwestii formalnej

  • ~Mateusz108 2018-10-05
    00:19:59

    6 4

    Trzeba miec naprawde niepokolei w glowie aby porownac koszt utrzymania mieszkania w bloku z kosztem ogrzewania domu jednorodzinnego.Przeciez to sa dwie rozne sprawy :) w zasadzie to juz wszystko mowi o dyskutantach haha.Ewidentnie co niektorzy maja tutaj wybitne problemy z logicznym mysleniem.Jesli chcesz porownywac koszt ogrzewania, to porownaj koszt ogrzewania mieszkania w bloku , do kosztow ogrzewania domu- taki tip na przyszlosc :)
    -imrahil jesli tylko tyle zrozumiales z moich postow , to swiadczy to tylko o tym,ze powinienes wrocic do edukacji i mocno w edukacje swoja zainwestowac, bo masz ogromne problemy z logika.

  • ~adiqq 2018-10-05
    08:10:51

    1 1

    @Mateusz108 - pisałeś we wcześniejszym poście, ile ty płacisz za węgiel(2400-2800 za 200m2) i ile twój znajomy za ogrzewanie domu 160m2 (4500)
    Problem w tym, że takie porównanie jest kompletnie bez sensu. Nawet gdyby był to 2 identycznej wielkości domy zbudowane wg identycznego projektu i ogrzewane tym samym źródłem ciepła, to mogą być różne wyniki. Sam fakt, że dom jest "ocieplony" wywołuje tylko u mnie uśmiech. Znam takich, którzy są przeszczęśliwi mając 12cm styropianu na ścianie i jakieś trociny wysypane na strychu(wentylacja oczywiście grawitacyjna) i takich którzy mają 25cm styropianu na ścianie, 40cm wełny na dachu i wentylacje mechaniczną z odzyskiem ciepła. To wszystko czyni różnicę - a do tego jeszcze dochodzi jakośc wykonania tego ocieplenia i mnóstwo mostków termicznych które ma 90% nawet nowo budowanych domów.

  • ~adiqq 2018-10-05
    08:21:22

    4 0

    @Arteks,@Mateusz108 - mam porównanie kosztów kiedy mieszkałem jeszcze w bloku (55m2) i teraz w domu (150m2+piwnica+garaż - całkowita powierzchnia ogrzewana około 280m2))
    Liczyłem wszystkie koszta - czynsz,internet,woda,gaz,CO,śmieci,kablówka,podatek itd.
    mieszkanie=trochę ponad 11tys/rok
    dom=około 8,5tys.
    Ale...samo CO
    mieszkanie=około 2tys (bez kosztów CWU!)
    dom - 2tys. przekroczyłem przez 8 lat tylko 2 razy - a w tym jest także koszt przygotowywania CWU przez cały rok.(!)
    Dom wychodzi sporo taniej w utrzymaniu, powierzchnia kilka razy większa. Ale żeby tak było, to trzeba się do tej budowy przygotować wcześniej...

  • ~Barra_cuda 2018-10-05
    08:47:44

    4 3

    Mateusz to ja ci posłałem porównanie samych tylko kosztów ogrzania mieszkania i porównałem do twoich kosztów ogrzania domu. Wysuwam więc kolejny raz tezę że za ogrzewanie płacisz mało i robisz to moim kosztem, a konkretnie kosztem zdrowia mojego i moich dzieci.
    Płacę więc mieszkajac na bloku najwięcej za ogrzewanie, korzystam przy tym jak wszyscy z "aromaterapii" którą fundują mi oszczędni posiadacze domków, dorzucam się wam w podatkach do dofinansowań na nowe śmierdzące kotły klasy 5, na dofinasowania do dociepleń waszych prywatnych domów a teraz wam się jeszcze marzy obniżenie podatków na gaz i prąd żebyście mogli sobie tanio i wygodnie grzać... Wtedy łaskawie rozpatrzycie kolejną zmianę źródła ciepła na bardziej ekologiczne (zapewne za dopłatą).

    Nie w moim interesie jest mieszkańcom domków dowalić ale jak słucham tych pomysłów to wiesz jaki jest mój pomysł na rozwiazanie problemu smogu? Zakazać palenia węglem tak jak zakazano mułem i tak jak nie wolno palić śmieci. Bo węgiel to paliwo śmieciowe. Tak samo jak ludziom na blokach - nie zostawić alternatywy. Nie masz gazu? Zbuduj zbiornik na gaz. Przepisy nie pozwalają? To załóż piec na olej. Nie podoba się? To masz prąd. Prąd za drogi? To załóż pompę ciepła. Alternatyw macie sporo. Część z nich jest w podobnej cenie jak ekokopciuch klasy5.

    A do dzisiejszej władzy nie masz mieć za co pretensji bo umowę na dostawę gazu wynegocjował poprzedni rząd i zrobił to tak umiejętnie że gaz będzie u nas drogi co najmniej do 2022 roku (a chcieli ten kontrakt przedłużyć do 2037!). Jeśli w wyborach wybierzemy kolejny raz ten rząd fachowców to z pewnością wynegocjują nam kolejną korzystną umowę na kolejne 12 lat.

  • ~ 2018-10-05
    09:04:48

    3 0

    ~adiqq nowy dom budowany wg normy może i tak, tylko przelicz koszt budowy ile byś opłacił z tego czynszów w mieszkaniu.

    Za parę lat czekać Cię będą remonty, które pójdą w tysiącach, wątpię żebyś nic nie robił po 10latach.

    Wszystko fajnie jak jest nowe

  • ~adiqq 2018-10-05
    09:32:20

    0 2

    @ryhor - nie nowy budowany wg norm, tylko sam sobie te normy zaostrzyłem - bo najwiecej narzekają zawsze ci, którzy budują wg ustawowego minimum...po najmniejszej linii oporu.

    W przyszłym roku będzie malowanie całego domu i nic więcej. Nie ma takiej konieczności. Jakieś drobiazgi do poprawy, nic kosztownego.
    Wiem o co ci chodzi, ale takie grubsze sprawy to nieprędko...
    Weź też pod uwagę, że rodzina miała mi się powiekszyć - więc gdyby nie budowa domu, to musiałbym się i tak przenieść na wieksze mieszkanie. A większe mieszkanie = większy czynsz. Więc idąc twym tokiem rozumowania, tych czynszów byłoby sporo mniej. A mieszkanie też za darmo nie jest. A mówimy tutaj o starych blokach, bez żadnego miejsca parkingowego(kto pierwszy ten lepszy)
    Mieszkania na nowych osiedlach, to już ten dom wychodzi porównywalnie, albo i taniej (w moim konkretnym przypadku taniej) A o kosztach utrzymania nawet nie myślę, bo jestem pewny, że będą wyższe, niż te u mnie.

  • ~Mateusz108 2018-10-05
    10:09:06

    6 2

    Bawia mnie co niektore komentarze , szczegolnie te wyliczajace koszty calkowite, mieszkania w domu i w bloku :) bo kolesie ktorzy to licza nie biora pod uwage ,ze aby mieszkac w domu w ktorym ogrzewanie wychodzi taniej niz w bloku, to trzeba najpierw kupic dzialke , pozniej ten dom wybudowac i jesli sie buduje nowoczesny dom, to sa to bardzo duze koszty , juz nie mowiac o tym jak buduje dom pasywny lub energooszczedny. Do tego trzeba doliczyc remonty ,koszty kanalizacji , utrzymania dzialki i prac na niej itp itd. Jak juz chcecie liczyc koszty calkowite. Wracajac do meritum czyli kosztow ogrzewania aby placic mniej za ogrzewanie w domu niz w bloku , to trzeba wylozyc konkretne pieniadze najpierw na przygotowanie tego domu, do niskiego zapotrzebowania na energie.

    -Adiqq doskonale wiem , ale zrobilem uproszczone porownanie na potrzeby posta, bo nie chcialem sie tu rozpisywac i podawac wartosci poszczegolnych i wyliczen, ale wracajac do tego, to akurat tak sie sklada ,ze moj znajomy budowal dom z polrocznym poslizgiem w stosunku do mnie i ma podobne rozwiazania do moich, poniewaz korzystal z tych samych firm. Co do ocieplenia ma identyczne jak jak ( miedzy innymi ocieplony dach, na sicanach jest izolacja 25 cm na polnocnej 30cm, do tego dochodzi rekuperator i u mnie i u znajomego.

    -Barra_cuda ty sie chlopie edukuj z tego jak dziala i jaka emisje ma kociol piatej generacji, bo pitolenia bzdur nie cierpie. Poza tym,ja nie bralem od rzadu ani od samorzadu zadnej dotacji, wszystko wybudowalem i zaplacilem z mojej wlasnej kieszeni , wiec gosciu hamuj sie i wez laxigen bo cie cisnie.
    Nie mam pretenesji tylko do tego rzadu osle ( czytaj ze zrozumieniem a jesli nie potrafisz to wroc do szkoly sie edukowac ) mam problem do wszystkich rzadow po tzw. odzyskaniu wolnosci , czyli od lat 90, bo kazdy z tych rzadow, po prostu kradl i oszukiwal i realizowal interesy korporacji a nie spoleczenstwa. Nie zamierzam , ponosic konskewencji nieudolnych rzadow , tylko dlatego bo ty i tobie podobni tak chcecie.
    Chcesz jeden z drugim prawic morały, wymuszac zakazy palenia paliwami stałymi, to prosze bardzo najpierw usuncie przyczyne,tego ze ludzie pala paliwami stałymi a nie gazem i pradem, wiec na poczatek proponuje wam wymusic na rzadzie obnizke cen za prad i gaz , zalatwic dofinansowanie ludziom biednym ( ktorzy czesto mieszkaja w domach z poprzedniej epoki , bo je odziedziczyli ) na instalacje pod ogrzewanie gazowe, lub za pomoca energii elektrycznej a jesli nie uda sie wam to, to organizujcie rewolucje i zasuwajcie na Warszawe i Bruksele, pogonic te łajzy i zodzieji. Bo ja ide o zaklad,ze z ludzi mieszkajacych w samym Rybniku, skonstuowalibysmy rzad duzo barrdziej kompetentny i uczciwy, od tych ktore byly przy wladzy, przez ostatrnie 20+ lat.
    Tyle ode mnie , koncze pisanie , bo internetowe bijatyki mnie nie bawia , mam za duzo pracy i projektow aby marnowac tutaj czas.Tymbardziej ,ze spora czesc tutaj ma problem z logicznym mysleniem i czytaniem ze zrozumieniem.
    MIlego dnia i weekendu wszytkim .

  • ~Mateusz108 2018-10-05
    10:20:36

    4 1

    Dodam jeszcze na szybko ,bo nie mozna edytowac komentarza po dodaniu, ze dochodza jeszcze podatki a te najnizsze nie sa i rzad kompletnie nie idzie w tej materi na reke+ koszty wywozy smieci i mnostwo innych oplat , to dla tych , ktorzy chca porownywac koszty calkwite mieszkania w bloku i domu :)
    Zegnam i milego weekend dal wszystkich :)

  • ~adiqq 2018-10-05
    10:21:49

    0 0

    @Mateusz108 - tak tylko jeszcze kończąc temat...
    Tak się sklada, że trochę siedzę w tematyce audytów energetycznych i nowobudowanych domów. Po tym co napisałeś o domu twojego sąsiada - bardzo trudno mi uwierzyć w rachunki w tej wysokości. W dom o tej wielkości z taką izolacją i WM (wentylacją mechaniczną) rachunki za gazpowinny być w okolicy 2500-3000zł, nawet uwaględniając, że gotuje się na gazie. Znajomy musi mieć popełnione albo bardzo poważne błędy podczas ocieplania, mostki termiczne które ma 90% budujących(brak ciągłości izolacji) do tego skopaną instalację CO+CWU w domu (np brak izolacji rurek na chudziaku bardzo drastycznie podwyższa rachunek za CWU) i do tego pewnie bardzo wysoka temperatura utrzymywana w domu. Nie ma innej opcji. Liczby nie kłamią ;)
    Co do tych kwot które podałem - oprócz wyliczeń, mam też znajomych którzy mają podobne, a nawet trochę gorzej izolowane domy i mieszczą się w tych widełkach.

  • ~imrahil 2018-10-05
    10:37:33

    1 6

    ~Mateusz108 - coś musicie mieć obaj z sąsiadem spieprzone, że macie tak ogromne koszty ogrzewania przy takich izolacjach i wentylacji mechanicznej, faktycznie to ta sama firma musiała robić. jak Twój znajomy tyle płaci, to znaczy, że zużywa na CO i CWU 125 kWh/m2, a dzisiaj norma to 90 kWh/m2, za dwa lata 70 kWh/m2. poza moim znam jeszcze jeden dom z izolacją na tym poziomie i w żadnym jeszcze ogrzewanie nie załączone, a temperatury to 24-26°C i nie zanosi się na to, żeby miało być inaczej w ciągu minimum najbliższego tygodnia. u Ciebie na pewno kocioł pracuje w nieprawidłowych warunkach, masz maksymalnie 4-5 kW obciążenia cieplnego domu, a kocioł pewnie z 14 kW albo więcej, stąd tak wysokie spalanie. kocioł na paliwo stałe w takim domu bardzo kiepski pomysł, drogi w instalacji i eksploatacji. co do kosztów energooszczędnego domu, to piszesz zbdury. dzisiaj normy są już na tyle rygorystyczne, że to nie problem, o ile naprawdę zrobi się dom zgodnie ze sztuką.

  • ~ka22 2018-10-05
    10:56:18

    2 9

    ~Mateusz108 zrób sobie badania w kierunku Alzheimera. Powtarzasz się i dodatkowo jesteś agresywny. To nie jest aż takie drogie a będziesz miał pewność.

  • ~Antyk 2018-10-05
    11:17:32

    1 1

    addig-"Ale...samo CO"...musisz poprawić instalację skoro do kosztów dorzucasz tlenek węgla(CO)...hihihi

  • ~stam55 2018-10-05
    11:18:13

    8 1

    mieszkancy Polkowic od nowego roku nie zapłacą podatku od nieruchomości,no rybniccy pazerniacy do dzieła.

  • ~Arteks 2018-10-05
    11:26:42

    4 11

    @mateusz108 - a nie uważasz, że nie pokolei w głowie mieli ci którzy w XXI wieku budując swój dom instalowali w nim piece zasypowe z dmuchawami "Made in Janusz"? Jeśli kogoś nie stać na dom - niech go nie stawia. To głównie przez nich mamy takie piekło. Jesteśmy jedynym regionem w Europie gdzie postawiono na tak przestarzałą technologię - przez co wszyscy cierpimy. Pazerność, egoizm, skąpstwo, wyłączone myślenie, brak szacunku dla innych, nie szanowanie zdrowia swojego i sąsiadów - to główne powody smogu na Śląsku, a nie polityka państwa.

  • ~Barra_cuda 2018-10-05
    12:07:58

    4 4

    Wszyscy ponosimy koszty nieudolnych rządów ostatnich 10cioleci ale ty nie zamierzasz ich ponosić. Może zaskoczy cię informacja że ludzie mieszkajacy na blokach ponoszą także koszty wywozu odpadów, zakupu wody, gazu, prądu odprowadzania ścieków. Płacimy nawet za kablówkę i internet tak jak mieszkańcy domków. Mamy też wcale nie mały fundusz remontowy tak że dachy też nie naprawiaja skę za darmo a klatki schodowe same się nie malują. I może koszt nie jest tak szokujący jak budowy, ale za mieszkanie w bloku, kupując je, też trzeba zapłacić.
    Poza tym oczywiście nie musisz mnie przekonywać że mieszkanie w domu kosztuje sporo. Sama budowa i utrzymanie tanie nie jest. Ale to brzmi jak narzekania właściciela Bentleya w warsztacie że ma droższe klocki hamulcowe niż własciciel Golfa. Co więcej tacy ludzie jak ty żądają dopłaty do klocków w Bentleyu albo grożą że ich nie wymienią i będą jeździć po ulicach bez hamulców.
    Na ile czyste spaliny wychodza z takich ECOkotłów a na ile to ściema producentów dowiemy się przez najbliższe lata kiedy siłą rzeczy tego typu kotłów będzie przybywało a starych kopciuchów ubywało. Zobaczymy czy SMOG za 5 lat cokolwiek się zmniejszy.

    Na koniec prosiłbym żebyś jednakową troskę jak o moje kiszki wykazał w stosunku do moich płuc:)

  • ~rzyt 2018-10-05
    14:24:58

    3 0

    Od wyboru na stanowisko prezydenta miasta Rybnika zlikwiduję smog. Tak to jest realne, bo będzie już wiosna.

  • ~Zbigniew Kauwa 2019-02-27
    20:36:51

    0 0

    Są lepsze i tańsze sposoby na oczyszczenie powietrzna..1 poprosić tych od oprysków o zakończenie tego procederu.2 Moskwa w znacznym procencie oczyściła powietrze budując piramidy (koszt o wiele mniejszy niż mogło by się wydawać ).smog sztucznie robiony .

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5291