Artur Soboń jest nowym pełnomocnikiem rządu ds. transformacji spółek energetycznych i górnictwa. Pracę na tym stanowisku rozpoczął 5 września.
Artur Soboń, dotychczas wiceminister aktywów państwowych, o swojej nowej funkcji poinformował na Twitterze:
„No to do pracy. Od wczoraj jako pełnomocnik ds. transformacji spółek energetycznych i górnictwa. Dziękuję Mateuszowi Morawieckiemu i Jackowi Sasinowi. Proszę o pełne wsparcie PiS, Solidarną Polskę, Porozumienie ale też o życzliwość opozycji. To dziś kluczowe wyzwanie dla przyszłości Polski”
Powołanie pełnomocnika ds. transformacji spółek energetycznych i górnictwa pociągnęło za sobą jeszcze jedną zmianę w strukturach rządu. Premier zlikwidował stanowisko pełnomocnika ministra aktywów państwowych ds. restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego. Funkcję tę pełnił od 11 maja 2020 Jonasz Drabek i była to jedna z najbardziej tajemniczych funkcji związanych z górnictwem. Przez ten czas Drabek nie zabierał głosu, publicznie wypowiadał się jego szef – Jacek Sasin.
Z kolei nowy pełnomocnik ma wyższą rangę w hierarchii – jest pełnomocnikiem rządu w randze wiceministra, a nie pełnomocnikiem ministra. Ma też pod sobą zarówno górnictwo jak i energetykę. Dla Sobonia nie jest to zupełna nowość. W MAP podlegały mu spółki sektora górniczego i energetycznego. Jest też członkiem zespołu pracującego nad transformacją górnictwa. Na kolejnym posiedzeniu zespołu zaplanowanym na 10 września w Warszawie. Soboń wystąpi już więc w nowej roli.
Artur Soboń, rocznik 1977, pochodzi ze Świdnika. Urzędnik i samorządowiec, poseł na Sejm VIII i IX kadencji. 7 lutego 2018 r. został sekretarzem stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, powierzono mu nadzór nad budownictwem, planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym oraz mieszkalnictwem. W listopadzie 2019, po przekształceniach w strukturze ministerstw, przeszedł na funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. W grudniu został sekretarzem stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych oraz pełnomocnikiem rządu do spraw instrumentów finansowania rozwoju gospodarczego państwa.
Absolwent Wydziału Nauk Humanistycznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, gdzie studiował historię. W latach 1998–1999 pełnił funkcję prezesa Akademickiego Klubu Myśli Społeczno-Politycznej „Vade Mecum”. Pracę magisterską „Władza polityczna w myśli konserwatywnej II Rzeczypospolitej” obronił w 2001 r. Odbył studia podyplomowe z zakresu prawa Unii Europejskiej na UMCS oraz rachunkowości i finansów na KUL. Odbył także studia doktoranckie w Katedrze Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej.
Od 2001 był zatrudniony w urzędzie miejskim w Świdniku. Początkowo został rzecznikiem prasowym, obejmował następnie stanowiska naczelnika wydziału strategii i rozwoju miasta oraz w 2006 sekretarza miasta. W kadencji 2006–2010 był radnym powiatu świdnickiego i nieetatowym członkiem zarządu tego powiatu. Powoływany w skład rad nadzorczych lokalnych przedsiębiorstw, a także rady programowej Polskiego Radia Lublin. W wyborach samorządowych w 2010 i w 2014 był wybierany na radnego sejmiku lubelskiego. Pełnił m.in. funkcję przewodniczącego klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.
Tagi: Artur Soboń, pełnomocnik ds. górnictwa, ministerstwo aktywów państwowych, transformacja górnictwa, MAP
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Chodził po gzymsie, spadł z wysokości. Czytelnik: był pod wpływem narkotyków (aktualizacja)
91573Nie żyje biznesmen z powiatu rybnickiego. Zginął w tragicznym wypadku samochodowym w Ustroniu
82259Tragedia na hałdzie w Radlinie. Przewróciła się ciężarówka, nie żyje kierowca (zdjęcia)
30721Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
25035„Kuchenne Rewolucje” będą dzisiaj „nadawać” z Rybnika
23732Damski bokser w rybnickim urzędzie miasta? Miał bić i poniżać pracownicę
+322 / -29Bezpośrednie połączenia kolejowe z Polski do Chorwacji? Konsulat zwrócił się z prośbą do Rybnika
+262 / -5Doszło do przestępstwa w UM Rybnik? Sprawa trafiła do prokuratury
+211 / -18Były urzędnik wydziału architektury: wygrałem w sądzie z UM. Złożył skargę na prezydenta
+188 / -44Jest plan i może wejść w życie całkiem szybko. Połączenia kolejowe Rybnik – Gliwice ruszą już od czerwca?
+147 / -4Michał Woś po akcji ABW w jego domu: „Nie dam się zastraszyć. Nie pozwolę na zastraszanie mojej rodziny”
39„Pan mieszka na Teneryfie”, „a pan nie ma rodziny”. Pytania, odpowiedzi i riposty kandydatów były ostre
39Nowy stadion w Rybniku? Zapytaliśmy miasto o konkrety
31Za nami debata kandydatów na prezydenta Rybnika. Jaką mają wizję na miasto? (zdjęcia)
30Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
29Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Longina b 2020-09-07
10:12:13
Sasin zdał sobie sprawę że ma przerąbane na Śląsku. Więc będzie teraz wysyłał swojego przybocznego v-ce ministra od pasywów państwowych.
~ 2020-09-07
10:27:24
Najlepszy na to funkcję byłby Czaskoski.
~korniszon 2020-09-07
10:29:58
Nowa twarz (pechowo zaczyna od soboty) będzie nowe odejście i kolejna odprawa, nie wygląda na Pierwszego Ryla PL
~mezi1235 2020-09-07
10:33:28
Nie podważam jego kompetwncji, ale ci ministrowie i ich parobki mogliby mieć odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w danym kierunku. Tak samo jak Sasin ten pan jest historykiem. Co to sie ma do całej energetyki. Zacznijmy zatrudniać specjalistów, naukowców z danej dziedziny to nie będzie problemów. Ciągłe obsadzanie stołków kolesiostwem do dobrego nie doprowadzi. Miniater Tchórzewski miał przynajmniej wykształcenie i doświadczenie zawodowe związane z energetyką. Słabo to widzę...
~DonPedro 2020-09-07
10:41:40
Wybitny specjalista od gornictwa po historii na KUL-u. Reprezentant prawilnej pisiej kadry.
Nepotyzm, beznadzieja i kolesiostwo. Jego szef to tez mocny znawca przemyslu wydobywczego po historii.
Quo vadis pis?
Czyli jak takie gwiazdy wiedzy o gornictwie maja zarzadzac ta galezia przemyslu to oznacza to jedno: L I K W I D A C J A G O R N I C T W A
~ 2020-09-07
11:10:26
Żeby nie wiem kto był, jeżeli jest z PISu, to wg opozycji totalnej każdy zawsze będzie złym kandydatem. Totalsi zapomnieli, jakie wykształcenia mieli ministrowie i rządzący za czasów ośmiu lat nie rządów PO. Proponuję odświeżyć pamięć i poszukać w necie.
~jaros_80 2020-09-07
11:11:19
noooo widza że tyn chop w górnictwie przeszoł wszystki szczeble
~PogromcaSzkodnikow 2020-09-07
11:30:48
Miejmy nadzieje, ze nie da sie zastraszyc lewicowym gornikom.
Zwiazki gorniczej juz Polski rzad przyrownuja do zdrajcow - mam nadzieje, ze Kaczynski sie wk..wil tak jak reszta Polakow.
Polacy nie klekali przed niemcami ani ruskimi.. przed gornikami tez nie beda.
Dasin racjonalnie redukuje etaty w urzedach - czas racjonalnie zamknac gornictwo.
Miliardy lepiej przeznaczyc na rozwoj OZE i miast gorniczych.
Rybnik moze byc pieknym miastem bez kopaln i z miliardami wsparcia na rozwoj Polskiego Biznesu.
Politechnika, Uniwersytety.. wystarczy tylko tym ludziom pomoc w rozwijaniu ich pomyslow na biznes.
~mezi1235 2020-09-07
12:01:35
Artefakc: za poprzednich kadencji to było nie wiele lepiej jak nie gorzej. Po prostu uważam że w danych dziedzinach gospodarki powinni zarządzać odpowiednie osoby. Np. szkolnictwem nauczyciele czy nawet woźne zamiast np. politologa. Wiem że każdy z nich ma swoich doradców itp. Ale to wszystko generuje koszty.
~rob78 2020-09-07
12:09:01
~artefakc, napisz w końcu kto z tych totalsów de tej Brukseli pojechał skarżyć, bo trza w końcu tą sprawę wyjaśnić i zakończyć.
~corona 2020-09-07
12:33:59
Gdy widzę artykuł o górnictwie to pierwsze co robie szukam komentarza debeciarza. Wiem że zawsze żale wyleje. Ale jedno mnie cieszy. Że za jego pokolenia to nie upadnie.
~hub381 2020-09-07
12:54:49
Krew nie zalewa jak czytam i słyszę,że pełnomocnikiem rządu d/s górnictwa jest humanista i to z tzw.Ściany Wsch.,wiadomo PiSowiec ,nie fachowiec lecz "dupochlasta". Tak to macie jak w "Tomacie'"towarzysze górnicze. Rabunkowa gospo....a.
Bez dyskusji,
~ 2020-09-07
15:09:40
~mezi1235,~DonPedro
co macie do historyków, skoro nawet nadają się ze świetnymi wynikami do rządzenia 140 tyś miastem (ale tylko jak reprezentują jedynie słuszna partię )
a tak na poważnie, wkurza mnie fakt, że od lat do koryta na każdym szczeblu pchaja najbardziej pchaja się nauczyciele, lekarze i prawnicy (kolejność przypadkowa, ciekawe że te branże od lat kujeją), obsadzając później decyzyjne stanowiska zupełnie nie związane z ich kompetencjami, a my jako wyborcy popieramy taki układ, głosując na zasadzie przynależności partyjnej kandydata, a nie kompetencji, lub ich braku
~Lateks 2020-09-07
15:12:18
No nic dodać nic ująć, energetyką ma kierować historyk, Rybnikiem kieruje historyk, hmmm cóż widocznie mało jest absolwentów politechniki czy AGH?
A może po prostu energetycy wiedzą że nie da się zaczarować fizyki i prawa Kirchhoffa wciąż pozostają aktualne wbrew dyrektywom KE i UE.
~1floyd 2020-09-07
16:25:45
Odczuwam dziwny niepokój. Czyżby rządzący, przymierzają by przenieść nasze górnictwo w najbliższym czasie, do historii? Wtedy będzie to właściwy człowiek, na właściwym miejscu.
~mezi1235 2020-09-07
20:24:15
Lateks, oczywieście masz rację jednak nasz rynek energii oparty na miedzianej płycie akurat z prawami Kirchhoffa ma nie wiele wspolnego. Tylko pieniądz sią liczy. Co innego po wprowadzeniu cen węzłowych.
~Lateks 2020-09-07
23:32:21
~mezi1235 " jednak nasz rynek energii oparty na miedzianej płycie akurat z prawami Kirchhoffa ma nie wiele wspolnego. Tylko pieniądz sią liczy. Co innego po wprowadzeniu cen węzłowych. "
Jak to nie ma? Fizyki nie zmienisz, ba nawet ekonomii nie da się zmienić.
Pieniądz się liczy, ale w Niemczech, Francji ale nie w Polsce.
Niemcy wolą płacić najwięcej za energię elektryczną w całej UE tylko po to by być największym eksporterem w UE. Paradoks? Według mnie to zwykłe zachowanie praw fizyki i ekonomii. Nakazują wszystkim stosować takie podatki jakie im odpowiadają by zarabiać więcej od innych krajów.
~mezi1235 2020-09-08
08:53:30
Lateks: Chyba mówimy o czymś innym. Nie mam na myśli samych kosztów wytwarzania ale raczej przesyłu energii. Uczestnicy rynku, czy to w kontraktach bilateralnych, giełdzie energii, czy rynku bilansującym, zakupują dowolną ilość energii (np. rynek dnia następnego) jaką oferują uczestnicy z sektora wytwarzania. Natomiast, zakup ten nie uwzględnia danego obciążenia sieci w danym czasie i liczą się tylko ci, którzy zaoferują najlepszą cenę. Prawa ekonomii nie uwzględniają praw fizyki, czyli no. strat energii w danych liniach. Natomiast przy wprowadzeniu cen węzłowych znaczenie ma ile danych elektrowni wprowadza energii w danym węźle systemu. Podsumowując, mi bardziej chodziło o przesył energii niż o cenę wytwarzania. Sektor wytwarzania to już całkiem inna sprawa. Polskie elektrownie niestety się starzeją, kopalnie również, brak jakichkolwiek działań - realizacji a nie planów i dyskusji. Potem zawsze wszystko jest robione na ostatnią chwilę i wygląda jak wygląda. Niestety jak mówiłem wcześniej tylko stołki się liczą i tyle... Bo historyk dziś jest energetykiem, a jutro np. ministrem finansów.