Kierowcy mają do dyspozycji alternatywną drogę dojazdową w lotniska w Pyrzowicach. To efekt oddania do użytku zupełnie nowej drogi wojewódzkiej 913. Inwestycja była wspólnym przedsięwzięciem województwa śląskiego i gminy Psary.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowch i Autostrad rozbudowuje drogę ekspresową S1, która jest podstawowym dojazdem do lotniska w Pyrzowicach. Jednak teraz kierowcy mają do dyspozycji też drugą drogę - od skrzyżowania z DK 78 do DK 86. Ta trasa zapewnia najkrótszy dojazd np. z Sosnowca. Droga liczy 24,8 km, podczas gdy przez trasę S1 - 32,5 km, przy tym samym czasie dojazdu 28 minut.
Przedsięwzięcie to od początku zaplanowane było jako wspólne zadanie dwóch samorządów Województwa Śląskiego oraz Gminy Psary.
- Trzeba podkreślić, że od początku współpraca przebiegała modelowo. Korzyść jest oczywista. Kiedy siedem i pół roku temu obydwa samorządy podpisywały porozumienie wiedzieliśmy, że zadanie będzie trudne, ale dzięki tej kooperacji, zysk społeczny będzie spory. Jednoczesna realizacja takich przedsięwzięć powinna być standardem – informuje ZDW Katowice.
Przygotowanie tego rodzaju inwestycji jest trudne. Ponad siedem lat od decyzji do zakończenia prac to sporo. W roku 2014 gmina Psary, na podstawie porozumienia z Zarządem Województwa Śląskiego podjęła się prowadzenia zadania pn. „Koncepcja przebudowy drogi wojewódzkiej nr 913 jako alternatywnego dojazdu do MPL Katowice w Pyrzowicach”. Na podstawie tej koncepcji powstał w latach 2015 – 2018 projekt. Wreszcie w latach 2019 – 2021 przeprowadzono prace budowlane. Wykonał je Strabag.
- Przy tak dużej inwestycji kosztującej ponad 125 mln złotych, z udziałem dofinansowania unijnego na poziomie 95 mln zł, zawsze trzeba się spodziewać niespodziewanego. Tak było i tym razem. Mieliśmy podtopienia, nierozpoznane, zbyt mało nośne lub zbyt skaliste podłoże, a także niewybuchy wymagające interwencji saperów – informuje ZDW Katowice.
Na długości ponad 12,5 km cała istniejącą konstrukcja DW 913 została rozebrana. Powstała nowa, według najnowszych dostępnych na świecie technologii. W toku prac budowlanych zabudowano 75 tys. ton mieszanek bitumiczno-mineralnych.
Nowa droga ma nawierzchnię z betonu asfaltowego BBTM 8S o polepszonych właściwościach akustycznych. Jezdnia ma jednolitą szerokość 7 m. Promienie, łuki pionowe i cała geometria drogi zostały skorygowane. Zwiększa to komfort jazdy i bezpieczeństwo. „Dodatkowo wykonawca uzyskał rekordową równość układanej masy bitumicznej, przewyższające i tak wyśrubowane standardy techniczne ZDW w Katowicach. Mamy chodniki, bezpieczne przejścia dla pieszych i wszystkie elementy poprawiające komfort i bezpieczeństwo użytkowników.” czytamy w komunikacie ZDW Katowice.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1727"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
758Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
555Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
539Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
530Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
+1 / -0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
+1 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0