zamknij

Wiadomości

Górnicy, hutnicy i energetycy szykują się do strajku. Decyzja jeszcze dziś

2020-09-21, Autor: 

W niedzielę o północy minął termin ultimatum, jaki związkowcy dali premierowi na odpowiedź, czy włączy się w negocjacje dotyczące górnictwa. Mateusz Morawiecki jednak nie odzewał się. Dlatego dziś szefowie central związkowych mają podjąć decyzję o formach protestów. Na bramie KWK Jankowice pojawiły się banery protestacyjne i hasło: "łapy precz od górnictwa".

Reklama

Górnictwo: dziś decyzja o strajku

Dziś w siedzibie śląsko-dąbrowskiej Solidarności spotkają się szefowie związków zawodowych działających w górnictwie. Mają decydować, czy rozpoczynać strajki, jeśli tak, to w jakiej formie. Nieoficjalnie mówi się, że mogą to być początkowo protesty w poszczególnych zakładach, a potem – przy braku reakcji strony rządowej – nawet uliczne w Katowicach czy w Warszawie.

Zaostrzenie tonu jest skutkiem fiaska dotychczasowych rozmów związkowców, spółek węglowych i energetycznych oraz strony rządowej w temacie przyszłości górnictwa i powiązanego z nim sektora energetycznego.

Działacze zarzucają rządowi, że z jednej strony deklaruje wolę dialogu, a z drugiej podejmuje decyzje zmierzające do szybkiego likwidowania górnictwa, czego dowodem jest zaproponowana przez ministra klimatu Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku.

Górników wspierają hutnicy i energetycy

Wiele wskazuje na to, że ewentualne protesty obejmą również hutnictwo i energetykę. Do Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego dołączyli także hutnicy z Huty Bankowa, ArcelorMittal (Dąbrowa Górnicza, Chorzów, Kraków) i Sanpro Synergy – o czym poinformował na twitterze WZZ Sierpień'80.

 

Solidarność wezwała z kolei energetyków do ogłoszenia pogotowia strajkowego. Podjęte kroki uzasadniono „zagrożeniem dalszego funkcjonowania branży energetycznej i górniczej oraz bezpieczeństwa energetycznego państwa".

Dodatkowo związkowców ze Śląska i Zagłębia wsparli działacze z Lubelskiego Węgla Bogdanka.

- My również uważamy, że transformacja górnictwa i energetyki powinna być rozłożona na wiele lat i wymaga specjalnych programów, dających nowe miejsca pracy – czytamy w stanowisku Solidarności, Związku Zawodowego Górników w Polsce, Związku Zawodowego Kadra oraz Związku Zawodowego Pracowników Zakładów Przeróbki Mechanicznej Węgla w Polsce Przeróbka.

Widocznym znakiem związkowej aktywności są flagi i transparenty, które pojawiają się na bramach kopalń.

Oceń publikację: + 1 + 66 - 1 - 61

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (37):
  • ~corona 2020-09-21
    09:51:20

    80 91

    Uwaga wszystkie eco świry, komin z elektrowni kopci. Coś ta Wasza FotoVoltaika zawodzi. Wiecie że w ciągu minuty w elektrowni schodzi wagon węgla?

  • ~Kimi73 2020-09-21
    09:53:21

    Strajkujcie! Aż sami się zamkniecie. Ile jeszcze miliardów pójdzie na was? Nikt was nie będzie żałował... Pamiętacie lockdown...? Nie zapomnimy wam "poparcia"... U mnie zarabiają 4 - 4,5 tys. - zapraszam. Niestety - nie ma związków, trzeba być trzeźwym, nie ma leżenia, barbórki, wczasów. Z resztą dla wszystkich to norma a dla was nowość będzie...:))))))

  • ~ 2020-09-21
    09:55:20

    Da się, ale trzeba to zrobić szybkim i zdecydowanym cięciem. Przysłuży się to nam i naszym dzieciom. Najbardziej jak widać płaczą związkowcy na ciepłych posadkach, bo gdzie oni tyle dostaną za nicnierobienie?

  • ~jolaw2 2020-09-21
    10:08:22

    Restrukturyzacja górnictwa trwa już 30 lat..najpierw były odprawy dla odchodzących po 40 tys. chyba z 30 lat temu ..i dalej trwa .Tak tak łapy precz od górnictwa niech się utrzymuje samo i swoich emerytów ich żony , które czasami nie przepracowały ani jednego dnia i ich deputaty.Tez jestem ZA ..ŁAPY PRECZ

  • ~Mael 2020-09-21
    10:08:32

    Rząd już dawno powinien zabrać precz łapy od górnictwa czyli żadnych dotacji i przywilejów. Praca jak dla wszystkich czyli do 60 roku życia niekoniecznie w całości na dole, a ceny węgla rynkowe.

  • ~ 2020-09-21
    10:10:04

    Strajkujcie, strajkujcie... ale sami. Śląsk za wami nie pójdzie, mało kto za wami pójdzie. Raczej większość z nas ma was w...

  • ~waldus 2020-09-21
    10:12:31

    Niech gorniciy a raczej zwiazki nie blaznia sie do konca. Nigdy nie chcieli dzialac pod wlasnym szyldem na warunkach rynkowych. Zawsze chcieli byc pod kuratela panstwa. W sumie zwiazki same sobie inne. Zreszta to tez zwiazki i socjal doporwadzily do upadku przemysl samochodowy w Detroit.

    Jedyne czego chca zwiazki to zeby byl bajzel jak do tej pory , zeby nic sie nie zmienialo.

    Tos e ne da.

  • ~tomek325i 2020-09-21
    10:12:42

    A powtarzam to od kilku lat, kto może niech się przebranżowi to każdy się smieje... A prędzej czy później i tak kopalnie pozamykają bo coraz mnie ludzi korzysta z węgla - tego to nikt nie słuchał :/

  • ~corona 2020-09-21
    10:16:13

    28 50

    A ja Wam mówię. Tutaj to Wy możecie sobie pisać i pisać. To nic nie znaczy.

  • ~Misio Misiek 2020-09-21
    10:25:37

    47 4

    corona:
    jak już jesteś takim tzw "expertem" od elektrowni to cała elektrownia na pełnej mocy spala 12 ton węgla/minutę (90t/kocioł/hx8 kotłów/60)

  • ~mezi1235 2020-09-21
    10:27:26

    41 8

    Transformacja energetyki trwa... Niestety za wolno by w szybkim czasie zamykać kopalnie. W innym przypadku będziemy importować energie z krajów sąsiednich i to bardzo drogą jak na polskie warunki. Zbyt późno mówi się o budowie atomu. Po za ttm kto miał by t zarządzać? Jeżeli zagraniczny inwestor to to znowu będzie droga energia a jeżeli tacy ludzie jak Pan Sasin to widzę piękną kayastrofę. Tylko kierunek w oze z magazhnami energii i transformację górnictwa ale to wymaga czasu, pieniędzy i chęci.

  • ~sympatykrybnika 2020-09-21
    10:28:23

    51 13

    Wyrazem społecznego liczenia w energetyce na węgiel niech będzie fakt, że Polacy na własne mikroinstalacje fotowoltaiczne wydali już 6 mld złotych, z czego aż 5 mld zł z własnej kieszeni. Miesięcznie przybywa w polskim systemie ok. 150 MW ze słońca. Na początku września moc instalacji fotowoltaicznych przyłączonych do sieci wyniosła ponad 2,5 GW, więc na koniec roku moc fotowoltaiki powinna przekroczyć 3 GW. Największym inwestorem w energetyce słonecznej są Polacy - prosumenci, czyli właściciele mikroinstalacji do 50 kW, którzy zainwestowali w panele fotowoltaiczne, by wykorzystywać energię na własne potrzeby w domach, firmach czy gospodarstwach rolnych. Na koniec ubiegłego roku w Polsce było prawie 150 tys. prosumentów, w tym roku liczba ta wzrośnie co najmniej dwukrotnie.

    Na lokatach terminowych Polacy mają ok 300 miliardów zł oszczędności, te pieniądze przy dzisiejszych stopach procentowych tracą na wartości. Te zaskórniaki obywateli pomogą w pewnym zakresie w zbudowaniu nowej energetyki.
    Jeżeli ta górnictwo i energetyka węglowa jest taka wspaniała to niech ZZ zwrócą się do Polaków o niezbędne dofinasowanie ich ze swoich lokat.

  • ~ 2020-09-21
    10:30:10

    34 5

    Kimi73, podaj nazwę firmy, podeśle Ci pracownika .

  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-09-21
    10:41:50

    97 53

    Hutnicy - haha, macie tanszy wegiel z Mongolii i Mozambiku :)))

    Gornicy - WY...LAC od pieniedzy Polakow.

    Mieliscie w d..pie Solidarnosc - Polacy pamietaja jak fedrowaliscie na pelna para jak inny tracili prace i nie mieli za co zyc podczas lockdownu...

    a potem bezszczelnie wydarliscie geby i mieliscie 100% postojowego.

    Polacy maja was dosc - osobiscie nie moge juz patrzec na te wasze geby.. raz zaplakane, a raz agresywne gardzace Polakami.

    Mamy dosc tych waszych opowiesci „wiela to sie wychlalo na grubie” i „czego to sie przez brama na grubie nie wywiozlo do chalupy”.

    Teraz Polacy wam tego nie odpuszcza - a jak Kaczynski sie was przestraszy to PiS bedzie historia - jego elektorat przejdzie do Konfederacji.

  • ~ 2020-09-21
    10:45:35

    82 27

    Kwik jak w Anglii w ubieglym stuleciu. Teraz nie mozna sie poddac i kwiczacym gornikom nie ustapic. Jestesmy na dobrej drodze. Precz z kopalniami!

  • ~Longina b 2020-09-21
    10:48:07

    40 14

    UWAGA!corona świrus atakuje!

  • ~hajdamen 2020-09-21
    10:52:02

    36 10

    Tylko czekać na masowe testy na COVID na Śląsku i zamknąć ludzi w domach, wsadzić Śląsk do czerwonej strefy wtedy nie będzie strajków i nie będzie problemów z górnikami, wmieść problem pod dywan to jest taktyka walki z COVID i górnictwem.

  • ~sympatykrybnika 2020-09-21
    10:53:08

    44 7

    W tym samym czasie kryzys ogarnął górnictwo, energetykę i rząd. Zwykle, gdy górnictwo znajdowało się w kryzysie, na ratunek śpieszyła energetyka. Jednak tym razem obie branże znalazły się w trudnym położeniu.
    PGG kończy się tlen, a rząd który mógłby go podać może się lada moment rozpaść. W tym kontekście może nas czekać kryzys ekonomiczno-społeczny na niespotykaną dotąd skalę.

  • ~Longina b 2020-09-21
    10:57:01

    56 21

    corona-PiS chce Ci zabrać łopatę -przykre.Co ty będziesz robił bez tej łopaty.Przecierz nic więcej nie potrafisz!

  • ~ 2020-09-21
    11:14:09

    62 12

    Zgadzam się z tymi którzy uważają, że górnicy nawet na Śląsku tracą poparcie społeczne. Górnicy nie zachowujcie się w sposób absurdalny. Jeśli zapotrzebowanie na węgiel spada to musicie się zgodzić na ograniczenie zatrudnienia lub likwidację niektórych zakładów. Chyba, że macie jakieś pomysły na zbyt? @~ niezupełnie bo kiedy zamykano kopalnie w Walii to węgiel świętował triumfy, a nikt o czymś takim jak fotowoltaika albo energia z wiatru i słońca nie słyszał.

  • ~corona 2020-09-21
    11:39:06

    24 53

    Ciekawie będzie jak energetyka zastrajkuje(w tym elektrownie) to ciekawe na ile Wam wystarczy fv. Tej pory roku do 18.00 ? Później przy świeczkach? Czy agregaty macie?

  • ~sympatykrybnika 2020-09-21
    11:53:48

    42 3

    Tym razem muszą się zgodzić ze stwierdzeniem Sasina: „Protesty dziś nic nie dadzą, NIE ODWRÓCĄ TRENDÓW (...) polityka energetyczna państwa wynika z regulacji europejskich, których rząd nie jest w stanie zmienić".
    Szkoda, że mówi to dopiero dzisiaj, a nie przed wyborami, chociaż zdawał sobie sprawę z sytuacji w jakiej jest górnictwo i energetyka węglowa.

  • ~sympatykrybnika 2020-09-21
    11:58:45

    18 5

    I po co?!!!
    Kilkanaście osób po rannej szychcie nie wyjechało na powierzchnie w kopalni Bielszowice. Podobnie ma być w Kopalniach: Pokój, Halemba i Wujek

  • ~mpsbartosz 2020-09-21
    12:00:53

    63 9

    super nagłówek "Łapy precz od górnictwa". Niech Państwo zostawi górnictwo samym sobie, niech odpowiednio zarządzają i sami siebie utrzymują, a nie żerują na nas emerytowani 50 latkowie.

  • ~ 2020-09-21
    12:07:39

    26 37

    Żeby ta fotowoltaika nam jeszcze bokiem nie wyszła .

  • ~sympatykrybnika 2020-09-21
    12:09:08

    34 3

    Dla przypomnienia.
    Protest górników z Kopalni „Budryk” przeszedł do historii jako najdłuższy podziemny strajk okupacyjny w powojennej Europie (od 17 grudnia 2007 do 31 stycznia 200).
    Jeszcze podczas akcji protestacyjny ówczesny prezes JSW Jarosław Zagórowski zapowiadał wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do organizatorów strajku.
    Kilka dni po zakończeniu strajku, JEGO ORGANIZATORÓW WYRZUCONO Z PRACY.

  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-09-21
    12:15:28

    61 20

    Bokiem to nam wychodzi gornictwo od ponad 30 lat.

    Nie rozumiem dlaczego energetyka ma strajkowac razem z gornictwem - zeby gornicy dostali podwyzki, a potem, zeby sie wypieli na strajkujaca energetyke? :)))

    gornicy tak zawsze robia - patrza na swoje koryto.. kiedy juz jest pelne to wypinaja źić na pozostalych, ktorzy im pomagali :)

    dlatego Polacy was tak nienawidza.

  • ~MTWWD 2020-09-21
    12:36:01

    18 10

    Miesione tymu rzech godoł to rzeście nie wierzyli ino munusy rzeście dowali. Tera sami widzicie.

  • ~marco664 2020-09-21
    12:47:58

    45 23

    Wszystkie kopalnie bym zamknął. Pasożyty to sa. Jeszcze wyprawki im chcą dawać za co za te spanie i picie pod ziemią.

  • ~ 2020-09-21
    12:49:13

    47 8

    Też się dziwię energetykom. Dwa lata temu Tauron wygenerował ok 1.3 mld przychodu, od kiedy przejęli kopalnie i powstał ten twór: Tauron Wydobycie energetycy mają stratę prawie 1 mld. Energetycy dopłacają już teraz do kopalni, mają straty, skończy się na tym, że zwolnienia polecą w samej energetyce.

  • ~entropia 2020-09-21
    13:02:06

    53 9

    łapy precz ? dokładnie tak, nie tykać, samo to upadnie w ciągu miesiąca, zresztą z pierwszym dniem strajku ogłosiłbym upadłość PGG, a z masy upadłościowej pozbierał 2-3 rentowne kopalnie i zrobił z nich samodzielna spółki na wzór Bogdanki żeby już nigdy jeden bankrut nie ciągnął w dół reszty, a związkową mafią powinna zająć się prokuratura i CBA i uważnie zlustrować działalność związkowych firm które robią biznesy na kopalniach

  • ~sympatykrybnika 2020-09-21
    13:52:12

    28 5

    Wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin powiedział dzisiaj w Radiu Zet:
    „Z tego co wiem, premier zamierza w najbliższym czasie przedstawiać całościowego programu dla terenów pogórniczych”.
    Dla jakich terenów? POGÓRNICZYCH!!!
    Czyli już Śląsk dla Warszawki jest już pogórniczy.

  • ~mezi1235 2020-09-21
    14:27:43

    8 2

    Energety konwencjonalna nadal będzie fundamentem całości energetyki, dopuki nie będą opłacalne magazynu energii. W ten sposób jak jest obecnie źródła fotowlotaiczne nie będą funkvjonować. Źródeł przybywa a sieć na poziomie nN szybko się zapełni. W sytuacji gdy fotowoltaiki będzue tak dużo że w sieci nN i SN nie da się jej zużyć nastąpią wyłaczenia od strony operatora. W ten czas fotowoltaika przestanie być opłacalna. Musimy rozwuązać problemy z magazynem energii. Moze elektrownia szczytowo pompowa ba terenach gorniczych ze wspołpraca ze źródłami rozproszonymi.

  • ~1floyd 2020-09-21
    14:49:30

    27 2

    Zawsze można strajkować. Takie jest prawo pracownika. Tyle że w tym przypadku, to wojna Don Kichota z wiatrakiem. Czasy się zmieniają, to i gałęzie przemysłu też. W latach komunizmu Polska węglem stała. Ba byliśmy jednym z największych eksporterów. Tyle że ok 70% brał od nas ZSRR. I to razem z wagonami, czy statkami, za darmo. Było to też, jedne z ważniejszych źródeł napływu dolara do kraju. Do tego "żelazna kurtyna", też robiła swoje. Obecnie, tylko węgiel koksujący, jest jako tako interesującym towarem eksportowym. Inny, można spokojnie taniej sprowadzić z zagranicy. Swoją drogą, to obecne przemiany zapoczątkowała właśnie Solidarność. Oni chcieli wolnorynkowej gospodarki. Jak się teraz okazuje chcą powrotu komuny. Tym którzy planują strajkować, na dole w kopalni, przypomnę o ósemce górników zmarłych z głodu podczas strajków w GB. Tam kopalnie zamknięto, a o nich nikt już nie pamięta.

  • ~sympatykrybnika 2020-09-21
    15:02:10

    19 4

    ~mezi1235 - Fotowoltaika się rozwinęła i staje się ze względu na efekt skali coraz tańsza. Innowacyjność, technika i technologie nie śpią. Ocenia się, że w 2023 r. w Polsce otworzy się społeczny trend na nabywanie domowych /i nie tylko/ magazynów energii.

  • ~1floyd 2020-09-21
    15:21:38

    19 0

    ~mezi1235- Zgadzam się z tobą. Już obecnie sieci nN i sN pracują na granicy przepełnienia. Boom fotowoltaiczny powoduje szybkie ich nasycenie. Niedawno czytałem że, już myślą zmianach w zapisach o odbiorze, wyprodukowanej przez mini dostawców energii. Obecnie Tauron jest zobligowany, do jej odbioru. Po zmianach będzie uwarunkowane, możliwościami jej odbioru do sieci. Swoją drogą ktoś wpadł na super pomysł. Gdyby to Tauron miał budować farmy fotowoltaiczne, to musiał by sporo zainwestować, no i ponosić koszta utrzymania. Obecnie spada to na osoby prywatne. Ale o cenie i ilości odbioru decyduje Tauron.

  • ~mezi1235 2020-09-21
    15:25:36

    13 1

    ~sympatykrybnika Jak najbardziej się z tobą zgadzam. Ważne tylko by te magazyny były tanie i w miarę "długowieczne", bo zaśmiecanie zużytymi bateriami itp. środowiska nie jest optymistyczne. Ale uważam że właśnie w tym kierunku powinien iść rozwój, szczególnie że nasz styl życia wymaga magazynowania energii. Ponad to uważam żę w 2040- 2050 monizm energetyki elektroenergetycznej uzyskanej z źródeł odnawialnych wyeliminuje energetykę z kopalnych mazynów energii jak ropa, węgiel i gaz. Zresztą rozwój paneli PV sprawia że są coraz sprawniejsze i posiadają coraz większą moc jednostkową więc na pewno to się rozwinie w kierunku wyeliminowania paliw kopalnych.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5082