zamknij

Wiadomości

Ekspert: podwyżki cen biletów nie pomogą. Trzeba zmienić taryfę!

2013-01-23, Autor: ww
Oburzenie wśród naszych czytelników wywołała zapowiedź podwyżek cen biletów rybnickiej komunikacji miejskiej. W komentarzach zwracaliście uwagę, że problem tkwi nie tylko w cenach biletów, ale i w archaicznym systemie naliczania opłat. Te spostrzeżenia potwierdza ekspert. Ostrzega władze Rybnika, że podwyżki mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Reklama

We wtorek informowaliśmy Was o planach podwyżek cen biletów na liniach obsługiwanych przez Zarząd Transportu Zbiorowego. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Łukasza Wałę ze Stowarzyszenia Transportu Zrównoważonego, który uważnie śledzi co dzieje się w transporcie zbiorowym w naszym regionie:

- Wysokie ceny przy obecnym sposobie naliczania opłat mogą skutecznie zniechęcić pasażerów, szczególnie tych, którzy nie korzystają z biletów miesięcznych. Przykład niektórych organizatorów komunikacji pokazuje, że taka prosta podwyżka może zmniejszyć wpływy z biletów. Jednocześnie pasażerowie nie dostaną nic w zamian. Nadal cena będzie uzależniona w niewielkim stopniu od pokonywanej odległości, lecz od liczby pojazdów którymi musimy jechać. Nie ma żadnego logicznego wytłumaczenia kosztowego, ani popytowego dla takiej kalkulacji ceny za przejazd. Miasto musi zmienić sposób naliczania cen. Podejrzewam, że w systemie elektronicznym jaki posiada Rybnik, można właściwie zaprogramować dowolne rodzaje biletów. Więc dlaczego trwamy przy naliczaniu za każde wejście do pojazdu? Czy pasażer, który się przesiada generuje większy koszt, niż gdy jedzie bezpośrednio na tej samej trasie? Czy chodzi o to, żeby ludzie nie jeździli tam gdzie nie ma bezpośredniego autobusu? Wielu przewoźników ma w swojej ofercie bilety, gdzie przesiadka nie powoduje skoku ceny. Są to MZK Tychy, KZK GOP, DP Ostrava. Kolejnym problemem sygnalizowanym od dawna jest brak biletu dobowego. Jaka przyczyna przyświeca niewprowadzaniu takiego biletu do oferty? Przy konieczności jazdy więcej niż dwoma autobusami w ciągu dnia na biletach jednorazowych, korzystanie z autobusów jest po prostu nieopłacalne. Każdy trzeźwo myślący człowiek, mając kilka spraw do załatwienia, pojedzie samochodem, bo wtedy zapłaci taniej. Bilet dobowy w swojej ofercie posiada nawet MZK Jastrzębie, które raczej nie słynie z najlepszej komunikacji - ocenia Łukasz Wała.

 

Czy władze Rybnika przejmą się opiniami oburzonych pasażerów i ostrzeżeniami ekspertów? Przekonamy się już dziś wieczorem na sesji Rady Miasta Rybnika, podczas której radni głosować będą uchwałę w sprawie podwyżek cen biletów. Do sprawy będziemy wracać.

Wartościowy artykuł? Cieszymy się! Jesteśmy niezależnym medium, a nasi dziennikarze codziennie starają się przedstawiać Ci rzetelne informacje. Jeśli doceniasz naszą pracę, możesz nas wesprzeć. WSPIERAJ NAS! »

Oceń publikację: + 1 + 22 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (45):
  • ~Alpha 2013-01-23 00:15:04

    Szanowni Radni, Mieszkańcy! Komunikacja w Rybniku powinna dostać jakiś order uśmiechu.

    1.puszczanie autobusów w stadach 2. bezsensowna dystrybucja biletów powodująca opóźnienia (część pasażerów kupuje tylko u kierowcy wydłużając przejazd) 3. układ tras linii sztywny i niezmienialny 4. brak możliwości przejazdu pomiędzy dzielnicami peryferyjnymi z pominięciem centrum 5. jak nadmienił Pan Wała - nieatrakcyjna taryfa 6. niewykorzystany potencjał ekarty (modyfikacji w rozkładzie na podstawie danych zbieranych z systemu) 7. brak synchronizacji z koleją (co winą jest też samej kolei) 8. nieczytelne rozkłady 9. mała i nieregularna częstotliwość odjazdów 10. zbyt duża liczba linii. Ale czemu się dziwić jak chop, który ma to wszystko trzymać w garści i poprawiać stan KM marnuje publiczne pieniądze i w tym czasie łazi po autobusach i sprawdza bilety.

    Znalazłem kiedyś ciekawy cytat pana przewodniczącego ZTZ przy wprowadzaniu Wifi w autobusach, że jeżeli ta "nowoczesna technologia" (w bodaj kilku autokarach) nie zachęci ludzi do korzystania z KM to on już sam nie wie co może ich zachęcić... Jeśli przewodniczący ZTZ nie wie, to niech się zwolni skoro przez tyle lat nie przeprowadził porządnych badań albo nie potrafi z nich wyciągać wniosków. Hadziaj czy co?

    0 0
  • ~ 2013-01-23 00:15:56

    Jakiegoś eksperta sobie znaleźli ... tu nie ma potrzeby komunikacji miejskiej, tylko transportu indywidualnego!!! Autobusy smrodzą są brudne i należało by je zlikwidowac, bo kazdy szanujący się rybniczanin jezdzi tylko i wylacznie samochodem. A pieniazki zamiast na smrodzace autobusy trzeba wydawac na drogi, bo taka potrzeba!

    0 0
  • ~ 2013-01-23 00:35:03

    ~Rada Kierowcow, bredzisz. Komunikacja miejska nie funkcjonuje dobrze w tym mieście, trzeba ją zmodernizować a nie likwidować. Setki uczniów, studentów, osób starszych oraz osób nie mogących pozwolić sobie na własny samochód dojeżdża z oddalonych dzielnic miasta do centrum Rybnika gdzie zlokalizowanych jest wiele gimnazjów, liceów, szkół wyższych, urzędów, sklepów itd... Zdanie: " kazdy szanujący się rybniczanin jezdzi tylko i wylacznie samochodem" dowodzi jakim jesteś prostakiem.

    1 0
  • ~xenir 2013-01-23 07:20:13

    Zoltan nie daj się podpuszczać 'Radzie Kierowcow' bo to troll :) Wszyscy korzystający z autobusów to biedota, a auta są czyste i pachną ;) Jedyne co słusznie prawi, to, ze pieniadze na drogi sa potrzebne.
    Przy okazji - doładowanie karty wcale nie jest takie proste. W kioskach w centrum zazwyczaj słyszę "nie mamy doładowań", kiosk w moim miejscu zamieszkania nie prowadzi takiej usługi. Pozostaje budka na placu wolności a tam nieraz kolejka na kilkadziesiąt minut stania. Sam nieraz kupowałem bilet u kierowcy chociaż miałem ekarte ale wolałem zapłacić więcej za bilet u kierowcy niż stać pół godziny w kolejce po doładowanie. Podobnie było między świętami a nowym rokiem gdy ten przybytek na placu wolności był czynny do 15.30. Urlopu na doładowanie karty nie będę brał, sorry.
    A kupowanie biletów w autobusach to inna sprawa. Kierowcy zazwyczaj nie otwierają pasażerom przednich drzwi, więc wsiadający, chcący kupić bilet po kilkunastu sekundach czekania na otwarcie muszą iść do środkowych, wsiadają tym samym jako ostatni i przedzierają się przez pół autobusu do kierowcy by kupić bilet, co automatycznie powoduje opóźnienia.

    0 0
  • ~wielki_BU 2013-01-23 08:27:27

    ~Rada Kierowcow moja propozycja jest taka byś przestał być szanującym się rybniczaninem .... ~tbone w kwestii tego co piszesz, niekoniecznie musisz tę kartę doładowywać w budce na Placu Wolności. Są jeszcze punkty miejskie np na Targowisku, Bushido, Urzędzie Miasta, czy nielicznych Parkomatach... dodatkowo nie wiem czy jest jakaś baza danych miejsc gdzie można ponad to doładować e karty...

    0 0
  • ~jedrek_1_1 2013-01-23 09:55:41

    martwią mnie coraz bardziej pomysły naszych władz.Coś to myszką trąci i myśleniem jak za poprzedniej epoki. BU - próbowałeś doładować kartę w parkomacie ? Jakiś rok temu ta funkcjonalność systemu nie działała

    0 0
  • ~trend 2013-01-23 10:17:16

    na pewno trzeba dostosować trasy autobusów do aktualnych potrzeb. Odkąd pamiętam tj. ok 30 lat nic w tej materii się nie zmieniło poza numeracją i dołożeniem kilku nowych linii. Na przykładzie nowin widzę to tak. Wystarczy dwa busiki jeżdżące w koło osiedla non stop. Nie musisz znać rozkładu, bo za 5 minut przyjedzie. Dworzec autobusowy pełni rolę węzła. Zamiast puszczać kilka dużych autobusów można dwa małe w stałych odstępach. Duże autobusy miały by krótszą trasę więc kursowały by częsciej. Mając dane skąd dokąd ludzie jeżdzą to była by przyjemność opracować zupełnie nowy układ komunikacyjny. Przesiadka ale za to w każdym kierunku duża częstotliwość, a dublujące się autobusy na tej samej trasie nie musiały by już jeździć i marnować czasu oraz paliwa. Efektywność w wykorzystaniu.

    0 0
  • ~Benq 2013-01-23 10:41:37

    O co tutaj jest ten płacz? Bo nie rozumiem. O to, że bilety podrożały? Paliwo też podrożało, 6 zł. za litr płacę i nigdzie się nie żalę. Ludzie trochę logiki. Zacznijcie myśleć jako normalni ludzie, a nie jako polacy, który mają w dupie i wyje**ne wszystko na to.

    0 0
  • ~trend 2013-01-23 10:43:51

    taki podział: linia nr 1) Lyski - Dworzec aut. 2) Rydułtowy - Dworzec. 3) Wodzisław - Dworzec.4) Świerklany - Dworzec. 5) Żory - Dworzec. 6) Przegędza - dworzec. 7) Ochojec a nawet Wilcza - Dworzec. 8) Rudy - Dworzec. Pozostałe polączenia powinny mieć charakter pętli i spinać centrum z pozostałymi liniami rozchodzącymi się promieniście. Zobaczcie z ok 40 liniii zrobi się maks 20 linii. Takie wyspy jak Boguszowice z Gotartowicami, Niewiadom, Niedobczyce czy Czerwionka z Przegędzą i Dębieńskiem powinny mieć swoje pętle połączone z połączeniami promienistymi. Aż się prosi żeby tak to ogarnąć.

    0 0
  • ~arturrybnik 2013-01-23 10:44:02

    W mieście z tak zanieczyszczonym powietrzem jak Rybnik, komunikacja powinna być darmowa, aby zachęcić kierowców do przesiadki na autobus. Albo przynajmniej zamiast biletu można by okazać dowód rejestracyjny, co by znaczyło że się zostawiło auto w garażu.

    0 0
  • ~trend 2013-01-23 10:48:22

    jeszcze jeden przykład. Zobaczcie jaka jest trasa linii 48 jedzie możliwie najdłuższą trasą esy floresy 50 min żeby na pekin dojechać. To koniecznie trzeba zmienić.

    0 0
  • ~jedrek_1_1 2013-01-23 11:02:16

    benq- obrażasz mnie. Po pierwsze benzyna tanieje i wedle wszelakich prognoz będzie jeszcze tańsza niż obecnie.Czyli kilkanaście procent w stosunku do poziomu maksymalnego. Po drugie i ważniejsze. To ty piszesz jak 'polaczek". W cywilizowanym świecie komunikacja publiczna w mieście jest priorytetem, a nie autko. To nawet prezydent tego miasta, których do rozwojowych ludzi nie należy mówi op tym publicznie. Z drugiej strony mamy zwalczać smog. Pewnie zachęcając ludzi do przesiadki do aut.

    0 0
  • ~ar 2013-01-23 11:41:37

    hahaha jak takie glupoty fajnie sie czyta jak sie ma mozliwosc pracy w domu :]
    to ja proponuje w lecie korzystac z dwoch kolek i oszczedzac pieniadze na paliwo na 4 kolka w zimie :]
    i mamy komfort w cenie biletu hah! ogloscie mnie prezydentem :D

    0 1
  • ~Arteks 2013-01-23 12:56:42

    W Rybniku komunikacja miejska zmienia się na plus ale nie ukrywam, że są to zmiany które nie są połączone z jakimś dalekowzrocznym planowaniem. Owszem, monitoring w autobusach, tablice elektroniczne, wyszukiwarka na stronie, jednolite malowanie autobusów, poprawa rozkładów jazdy np. między Boguszowicami a Śródmieściem, bilety na dwa przystanki, przetargi wykluczające użytkowanie starego taboru to bardzo pozytywne zmiany w ostatnich latach ale niestety w innych dziedzinach rozwoju nie ma. To o czym pisze Alpha albo trend ja mogę tylko rozszerzyć o takie punkty: 1. Reforma układu linii która zmniejszyłaby ich ilość a jednocześnie zwiększyła częstotliwości kursowania 2. Polityka taryfowa która zniechęcałaby do jazdy autem, szczególnie wyjazdów kilkuosobowych np. bilety grupowe 3. Poprawa czytelności dojazdu do określonych miejsc - linia 48 która w dwie strony jeździ różnymi trasami stanowi absolutne kuriozum na skalę ogólnopolską 4. Tworzenie nowych przystanków i uprzywilejowania komunikacji miejskiej w ruchu. 5. Linie obsługujące północne dzielnice miasta nie powinne kończyć na dworcu KM tylko przeciąć miasto z północy na południe. Dworzec KM tylko dla linii podmiejskich oraz ewentualnie dla linii jadących na południe miasta. 6. Rozkłady cykliczne dla najpopularniejszych linii. 7. Połączenie dużych dzielnic w których jest dużo miejsc pracy bezpośrednimi liniami z dużymi dzielnicami. Ewidentnie brakuje np. połączenia Niedobczyc z Boguszowicami czy Nowin z Paruszowcem.

    0 0
  • ~Pasazer 1236 2013-01-23 13:11:53

    Zaczne od cen biletów w takim mieście jak Kołobrzeg, miasto nastawione na turystów, żyjące z turystów, cena biletu w komunikacji miejskiej 2 zł!! Było to wprawdzie dwa lata temu, ale już wtedy ceny biletów w naszym regionie była blisko dwa razy wieksza. Gdybym chcial z mojej miejscowosci dojechac do pracy i spowrotem na biletach jednorazowych musialbym zaplacic w sumie 16 zl, poprostu obled. Dojdzie do tego, ze ludzie wogole nie beda placic za bilety, a juz patrzac na osoby jezdzace, to 30 procent jezdzi bez. Mam znajomego ktory notorycznie nie kupje biletow, musi jezdzic do pracy dwoma autobusami i powiedzial, ze woli zaplacic nawet 6-8 razy w roku za brak bletu, niz je kupowac, bo wyjdzie to duzo drozej. Oswiadczam, ze jak cena znow pojdzie w gore to bede robil tak samo. Nastepna sprawa, w autobusach ZTZ jest syf, jeden wielki syf, czasami strach usciasc bo siedzenia sa brudne, oblepione, wytarte, na co ida te podwyzki biletow ( w MZK z autobusami jest duzo lepiej i brawo). Moim zdaniem to kompromitacja władz Rybnika, wszystko idzie w gore, ludzie licza kazda zlotowke, a Wy jeszcze probujecie NAS niszczyc

    0 0
  • ~minowa 2013-01-23 13:12:09

    Benq - czyim klakierem jesteś ? MPK czy UM ? A może jedno i drugie ?

    0 0
  • ~Pasazer 1236 2013-01-23 13:20:34

    Zaczne od cen biletów w takim mieście jak Kołobrzeg, miasto nastawione na turystów, żyjące z turystów, cena biletu w komunikacji miejskiej 2 zł!! Było to wprawdzie dwa lata temu, ale już wtedy ceny biletów w naszym regionie była blisko dwa razy wieksza. Gdybym chcial z mojej miejscowosci dojechac do pracy i spowrotem na biletach jednorazowych musialbym zaplacic w sumie 16 zl, poprostu obled. Dojdzie do tego, ze ludzie wogole nie beda placic za bilety, a juz patrzac na osoby jezdzace, to 30 procent jezdzi bez. Mam znajomego ktory notorycznie nie kupje biletow, musi jezdzic do pracy dwoma autobusami i powiedzial, ze woli zaplacic nawet 6-8 razy w roku za brak bletu, niz je kupowac, bo wyjdzie to duzo drozej. Oswiadczam, ze jak cena znow pojdzie w gore to bede robil tak samo. Nastepna sprawa, w autobusach ZTZ jest syf, jeden wielki syf, czasami strach usciasc bo siedzenia sa brudne, oblepione, wytarte, na co ida te podwyzki biletow ( w MZK z autobusami jest duzo lepiej i brawo). Moim zdaniem to kompromitacja władz Rybnika, wszystko idzie w gore, ludzie licza kazda zlotowke, a Wy jeszcze probujecie NAS niszczyc.

    A Pan Benq, znam takich ludzi, albo z ramienia władz, albo typ osoby ktora zawsze powie cos zupelnie odwrotnego, mimo, nawet jesli wie, ze nie ma racji

    0 0
  • ~ 2013-01-23 13:42:00

    czy Łukasz albo jak go nazywacie - ekspert, ukończył jakieś studia w kierunku zarządzania transportem, a może pracował w jednostce organizującej komunikację w mieście? jakie ma doświadczenie? od dziś też nazywajcie mnie ekspertem, znam się na tym - potrafię wymienić wszystkie przystanki najbardziej zakręconej w mieście linii 40 :)

    2 0
  • ~znawca_ 2013-01-23 14:09:11

    Martt9 -przestań pierniczyć. Poza tym nasz szanowny pan ekspert od komunikacji nr 1 w Rybniku - Berger nie zna tras rybnickich linii - wg jego wypowiedzi z grudnia 2011 roku w jednej z lokalnych TV, linia 46 kursuje przez Nowiny, centrum i GOTARTOWICE... :] I z czym do ludzi?

    0 1
  • ~ 2013-01-23 15:02:18

    to nadal nie zmienia faktu, że nazywanie ekspertem miłośnika komunikacji, jest lekką przesadą. ekspertem może być profesor z politechniki. na miejscu stowarzyszenia to bym takimi wnioskami "truł d.pe" pani Kryszczyszyn, która odpowiada za stan komunikacji miejskiej w Rybniku, a nie mediom.

    2 0
  • ~ 2013-01-23 15:11:39

    podwyszka biletow a nowe busy sa ogrzewane a stare jak moja ogrzewanie to nie jest wloczone tylko kierowca sie grzeje a pasrzerowie marznom a szyba zamarniete we autobusia np. wczoraj na lini 48 godz 7.39 przyjedza taki autobus pozniej na lini nr 6 znow ta sam sytulacja wiec za co tu placic

    0 0
  • ~orient 2013-01-23 15:21:12

    Komunikacja w obrębie Rybnika nie jest taka najgorsza ale brakuje dobrej komunikacji międzymiejskiej tak jak w KZK GOP. Tam autentycznie masa ludzie jeździ autobusami i tramwajami z jednego miasta do drugiego w różnych celach. U nas większość ludzi z okolicy przyjeżdża do Rybnika autami. Efekty tego są opłakane. Fudali miał wiele lat na opracowanie strategi transportowej miasta i tak naprawdę niczego poważnego nie zrobiono. Okoliczni włodarze też niewiele robią w tej tematyce. Mi oraz znajomym brakuje połączenia komunikacją miejską Rybnika z Gliwicami.

    0 0
  • ~Alpha 2013-01-23 17:00:43

    GOP akurat nie jest dobrym przykładem, ale możemy spojrzeć jeszcze bliżej na południe do aglomeracji ostrawskiej. Tam działa cały zintegrowany system KM. To samo w Pradze. Jest przykład Trójmiasta, Krakowa, a nawet Wrocławia - miast, z których można czerpać. Razem w ROW-ie jest nas grubo ponad pół miliona (taki np. Poznań), a komunikację mamy w większym lesie niż Rzeszów. Zdziczeniu całego systemu nadaje busiarstwo - klimat rodem z ukraińskich zadupi, gdzie marszrutą można sobie pojeździć. Po tylu latach na stołku powinno się chyba wiedzieć co to znaczy profesjonalizm, badanie satysfakcji, wizjonerstwo, planowanie, ale chyba nikt w koleżeńskim łańcuszki wzajemnej adoracji Berger-Kryszczyszyn-Fudali nie chce zmienić status quo. Może burdelik ciasny, ale okopany i własny.

    0 0
  • ~sarin 2013-01-23 17:07:01

    Ja tez dodam cos od siebie.. Mianowicie, jest taka linia o numerze 7,szczerbice - kapielisko ruda. Po co ten autobus jezdzi az do kapieliska?? Jezeli od sadu jest juz zupelnie pusty... dodatkowo od jakiegos czasu jezdzi DUZY autobus, ktory robi puste przebiegi i niszczy nawierzchnie na ulicy Janiego! ktora i tak jest juz wystarczajaco zniszczona.!!

    0 0
  • ~tarak 2013-01-23 18:00:04

    rzadko jeżdżę autobusami, ale po ostatniej podróży do Rybnika i z powrotem mój portfel uszczuplił się o 8zł!
    jadąc autem nie kosztowała by mnie ta wyprawa więcej jak 5,50, a jaka wygoda dojeżdżając od razu do celu.
    wg mnie bilety są za tanie;)

    0 0
  • ~Benq 2013-01-23 18:35:01

    ~jedrek_1_1 Jeśli Cie obraziłem i uraziłem Twoją dumę to przepraszam. Ciężko byłoby mi się poruszać po całym województwie komunikacją miejską. A prezydent sam niech się przesiądzie ze Skody do Karosy to wtedy z nim będę mógł porozmawiać na ten temat :) ~minowa Tak, jedno i drugie ;)

    0 0
  • ~ 2013-01-23 19:00:17

    Uważam że uczciwym i dobrym sposobem naliczania opłat w systemie elektronicznym za przejazd autobusami byłoby pobieranie danej kwoty za każdy przejechany przystanek autobusowy. Dlaczego pasażer który chce przejechać 1 lub 2 przystanki ma płacić tyle samo co ten który jedzie przystanków np. 8 ? To tak jakbym kupił jedną bułkę a zapłacił tyle co kolega który kupił bułek 8 !










    0 0
  • ~tosia10 2013-01-23 19:45:36

    ~Alpha zgadzam się z Tobą.1. Puszczanie autobusów w stadach: np na Wrzosach autobusy linii 1 i 7 jadą rano w odstępie 3 minut - potem godzinna przerwa. 2. Dostać się rano z Wrzosów na np. elektrownię nie sposób. Zero komunikacji między liniami. Na przesiadkę trzeba czekać w mieście pół godziny ( bo wcześniejszy odjechał 3 min. przed przyjazdem pierwszego). I na kija mi ten" rabat przesiadkowy" na bilet. Droga powrotna wygląda tak samo. I tak podróż Wrzosy-Elektrownia trwa 1,5 godz. - to na piechotę jest szybciej.~sarin autobus linii 7 to taki dziwny autobus, który można spotkać w każdym miejscu w Rybniku. I prawie zawsze jest pusty

    0 0
  • ~ 2013-01-23 21:03:09

    @sfojcik: akurat pasażer, który chce przejechać 1-2 przystanki nie płaci tyle co ten, który przejedzie ich 8, chyba że korzysta z ulgi.

    0 0
  • ~Alpha 2013-01-23 21:29:29

    Jeżeli nie jesteśmy w stanie liczyć na jakąś odpowiedź z ZTZ, to może Szanowna Redakcja wykona swoje zadanie zrobi jakiś ciekawy materiał i zbierze dane od ZTZ-u i wykona solidną recenzję KM? Np. szczegóły popularności "promocji" przesiadkowej do 15 minut za 1 PLN i biletu do 2. przystanków za 1 PLN. Ile osób skorzystało z tego na tle całej liczby biletów. Ile biletów procentowo sprzedaje się u kierowców w stosunku do ogólnej liczby pasażerów. Gdzie są największe potoki pasażerskie i jak wprowadzenie e-karty wpłynęło na obiecywaną "żywą" modyfikację rozkładu. Ale zaraz, zaraz... czy to nie jest czasem robota dla UM i ZTZ-u? Czy to oni nie powinni publikować nam takich danych? Ehh... Bergerstwo i tela padom. :(

    0 0
  • ~kanaroNl 2013-01-23 21:38:09

    Ciekawe jest że w Wodzisławiu zrobili swoje linie na terenie miast i podziekowali MZK Jastrzębie i zrobili bilety po 2zł.Przecież paliwo jest drogie!!Idzie ..idzie tylko ZTZ chce na tym zarobić!!!Dalej głosujcie na pana F... to macie.To po po ile chca te bilety zeby im się opłacało??4zł....5zł...to po prostu jest chore

    0 0
  • ~Arteks 2013-01-23 22:51:40

    @kanaroNl - ale przecież Rybnik nie musi wychodzić z MZK bo wyszedł z tego nieudolnego związku już ponad 15 lat temu... Wodzisław wyszedł kilka tygodni temu, a pewnie kolejne miasta też wyjdą wkrótce. MZK to totalny beton który istnieje w zasadzie jako twór samowystarczalny który niczego nie chce zmieniać, z roku na rok tnie ilość kursów, nie wprowadza żadnych nowości i udogodnień, a kierują nim ludzie którzy wcześniej pracowali w górnictwie... Władze Rybnika mają w swoich rękach wszystkie argumenty aby prowadzić własną politykę transportową miasta. Niestety od lat preferują auta i to wbrew jakiejkolwiek logice bo problemy z ruchem drogowym mamy co raz większe. @martt9 - Łukasz może mówić i pisać co chce, a na komunikacji się zna i wcale się nie dziwię że rybnik.com.pl traktuje go jak eksperta. Jeśli jesteś taki dociekliwy to sprawdź lepiej jakie studia skończyli pracownicy rybnickiego ZTZ bo chodzą słuchy, że pracują tam ludzie bez studiów lub np. po filozofii... ;)

    0 1
  • ~Benq 2013-01-23 23:05:30

    Jeździj wodzisławskimi liniami jak Ci ZTZ Rybnik nie odpowiada, nikt nie zmusza nikogo do jeżdżenia jeżdżenia taborem ZTZ, ludzie sami się cisną jak za Wilusia

    0 0
  • ~ 2013-01-23 23:33:00

    czyli ja też mogę pisać i mówić co chcę, bo na komunikacji "się znam"... nie chcę wnikać w wykształcenie i nie chcę stawać po niczyjej stronie, ale czy wy jako stowarzyszenie (domyślam się że też Arteks do niego należysz) macie jakiekolwiek doświadczenie w zarządzaniu kilkunastomilionowym budżetem, rozporządzeniach i innych pierdołach natury prawnej, możliwościach technicznych urządzeń, a przede wszystkim zachciankami i gierkami politycznymi ? wydaje mi się, że oprócz wiedzy z inżynierii ruchu trzeba mieć również wziąć pod uwagę inne aspekty... pomyślałeś o tym kto weźmie odpowiedzialność za niedomknięcie budżetu w przypadku wprowadzenia jakiś zniżek, Berger, Kryszczyszyn czy Fudali?! jeszcze raz podkreślę, nie chcę nikogo bronić, chciałbym tylko spojrzeć na sytuację obiektywnie:)

    1 0
  • ~Arteks 2013-01-23 23:52:41

    @martt9 - możesz jeśli oczywiście ktoś uzna cię za eksperta... Niestety zasadą dziennikarską jest to, że to oni zapraszają do wywiadów albo proszą o opinie. Ględzisz co do tego budżetu bo SR jest w bardzo dobrej sytuacji dużo lepszej niż np. ubogi Grudziądz który nie ma problemów z korkami, a na remont całej sieci tramwajowej wyda w tym roku 55 mil. zł (nie wiem czy są to środki unijne czy nie). A Rybnik ma ogromne problemy z korkami i transportem, a woli np. finansować jakieś mało znaczące kluby sportowe powiązane z Jaszczukiem niż inwestować w komunikację miejską która w kilkuletniej perspektywie mogłaby uwolnić miasto od korków! Poza tym każdy księgowy w dużym przedsiębiorstwie komunikacyjnym powie ci że im droższe bilety tym mniej pasażerów i mniejsze wpływy. Im tańsze bilety tym więcej pasażerów i wyższe wpływy... Wielokrotnie na forum zwracałem uwagę że w Rybniku jest całkiem dobra liczba wykonywanych wozokilometrów autobusami przy czym one jeżdżą nie tam gdzie powinne!!! Po co tysiąc autobusów na dzień z dworca km do pl. wolności które przeważnie jeżdżą puste a jakbyś chciał pojechać na imprezę do DK Energetyk to zapomnij... To samo dojazd z Nowin do pracy na Paruszowcu z ZTZ jest prawie niemożliwy... Takich przykładów mógłbym mnożyć. To że w Rybniku komunikacja działa efektywniej od okolicznych miast to fakt bo w ostatnich latach sporo poprawiono ale nadal komunikacji nie traktuje się jako poważnego sprzymierzeńca w walce z korkami i wąskimi ulicami.

    0 1
  • ~ 2013-01-24 00:18:58

    Im tańsze bilety tym więcej pasażerów i wyższe wpływy... to bardzo ciekawe co mówi każdy księgowy. do tej pory myślałem, że cena jest związana z równowagą popytu i podaży. przykładowo bilet za 1,30 zł, i myślisz że momentalnie liczba pasażerów wzrośnie dwukrotnie, by zrównoważyć straty? na pewno. projekt "rybnickiego metra" został opracowany przez ludzi z politechniki. pytanie dlaczego do tej pory nie został wprowadzony. działaj, bo póki co to tylko Ty ględzisz na forum, z tego ględzenia twojego nic nowego nie wynika, a znowu przewodniczący lansuje się w mediach, które nazywają go ekspertem... to samo powie każdy pasażer KM a Fudali i tak ma go głęboko w poważaniu. proszę, piszcie listy do prezydenta, niech się coś zmieni w tym prastarym układzie linii, jesteście przecież stowarzyszeniem, a póki co żadnych efektów nie widać.

    0 0
  • ~znawca_ 2013-01-24 00:48:15

    martt9 - Nie chcesz wnikać w wykształcenie ludzi pracujących w ZTZ, ale w wykształcenie osoby przedstawionej w artykule jako eksperta już tak? To wysoce niesprawiedliwe, zwłaszcza, że to Ci pierwsi odpowiadają za bajzel, który obecnie mamy w rybnickiej KM, na co rzekoma filozofia może mieć wpływ. Odsyłasz do prezydenta? To niesłychane, ale nie wiem czy wiesz, że ZTZ jest JEDNOSTKĄ BUDŻETOWĄ MIASTA RYBNIKA, więc komunikacja między ZTZ( Bergerem) oraz UM(Prezydentem Fudali) nie powinna zawodzić, tym bardziej, że co roku potrafią wyssać z UM niemałą pule pieniędzy np. na ETZT i inne "huczne" zabawy. Jeśli osobą w ZTZ brakuje wiedzy w zakresie komunikacji, to może warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnej firmy, która się tym zajmuje - ostatnio w naszym regionie uczyniły to Racibórz i Wodzisław Śl., tylko dlaczego tego nie zrobią? Czyżby problem tkwił w ambicjach pracowników ZTZ?

    0 0
  • ~jedrek_1_1 2013-01-24 08:16:18

    mart .. http://www.sfora.pl/Oto-efekt-podwyzek-cen-biletow-Pustoszeja-autobusy-a51828 tu masz kolejne opinie dokładanie w ten sam deseń, który podnosi cytowany pan Łukasz.

    0 0
  • ~Martyna S 2013-01-24 08:32:03

    Czy ktoś coś wie nt. tego, że ZTZ w najbliższym czasie ma zatrudnić sporo nowych "kanarów"? Słyszałam nawet plotkę że ma być ich nawet tyle, że na każdą linię przypadnie +/- jeden kontroler?

    0 0
  • ~ 2013-01-24 09:45:04

    @znawca_: jaki mamy bajzel w km? popatrz sobie na naszych sąsiadów. zresztą nie jedna osoba powie ci, że w Rybniku komunikacja zorganizowana jest w miarę dobrze, jednak zawsze znajdzie się coś do poprawy. wątpisz w rzetelność i umiejętności wykonywanej pracy przez osoby z co najmniej kilku-kilkunastoletnim doświadczeniem? gdyby ktoś zaczął wymądrzać się na temat mojej pracy, o której tak na prawdę nie ma zielonego pojęcia, bo ani godziny nie przepracował w moim zakładzie, to bym się lekko mówiąc wkurzył. nie jestem pracownikiem urzędu, ale mam wrażenie, że o podziale pieniędzy decyduje rada miasta z Fudalim na czele i to od niego wychodzi pomysł podwyżek, a nie z ztz'u - bo co im do tego, mają pieniędzy na rok i nie potrzebują więcej. Wodzisław skorzystał z profesjonalnej firmy? nie rozśmieszaj mnie, cztery linie na krzyż to każdy potrafi dograć, być może Łukasz-ekspert zrobiłby to lepiej, bo pochodzi z tamtych okolic. zobaczysz za pod koniec roku, jak w Wodzisławiu strzelą podwyżki do 3 zł za przejazd, bo w końcu będą musieli się ugiąć i dopłacić za niektóre linie mzk. jak im eRkę puszczą przez Świerklany to momentalnie zmiękną. a jak już pisałem wyżej projekt zmian dla Rybnika był opracowywany przez politechnikę, nawet krótką prezentację można (było?!) znaleźć w internecie. zresztą ja nie zacząłem tematu organizacji km w Rybniku, gdyż sam bym zmienił układ i dopiero dostosował taryfę do niego.

    0 0
  • ~jedrek_1_1 2013-01-24 10:29:35

    mart9 - głupstwa piszesz. Nie jest kwestią to kto ile lat gdzie pracuje. to nie PRL. Liczy się opinia klienta i użytkowania. Gdyby Fudali jeździł autobusami to byłoby o niebo lepiej. Gwarantuję. A pan Łukasz ma prawo się wypowiadać bo niejeden pasjonat-amator ma trzeźwiejsze spojrzenie niż wieloletni pracownik. Poza tym - co to za argument, że kto inny ma większy bajzel?

    0 0
  • ~ 2013-01-24 10:52:51

    za to Ty nie wiesz co mówisz. napisałem gdzieś że zabraniam wypowiadania się? po prostu nie pojmuję na jakiej podstawie osobę nazywa się ekspertem w danej dziedzinie, bo ma wiedzę teoretyczną i obserwuje km w innych miastach?! tu potrzeba też wiedzy nt zarządzania przedsiębiorstwem, prawnej i świadomości odpowiedzialności karnej. otóż praktyka czyni mistrza, a nie tylko wiedza książkowa.

    0 0
  • ~znawca_ 2013-01-24 15:05:18

    martt9- Kpisz? Tworzenie linii krzaków, brak synchronizacji, stadne rozkłady, taryfa nie z tej epoki, a to wszystko przy dużej ilości linii(w tym turystyczno-krajoznawcze 6, 12, 43, 48). Proste przykłady z RJ: niedziela kier. Gotartowice, przyst. Śródmieście Dw. Kol. - 9:25 51, 9:30 48(!), 10:05 45, 11:00 48, 11:05 51, 11:10 52(tak, tak, jedyne 14 min. jadą jeden za drugim!), 11:30, ...; roboczy kier. centrum, przyst. Grabownia Olszowiec - 18:05 32, 19:58 14, 20:10 32(po niemal 2-godzinnej rozkładowym nic, w ciągu 12-minut jadą 2 autobusy), 21:05 32, ...; roboczy kier. centrum, przyst. Chwałęcice Kierchówek - 5:04 43, 5:13 45, 6:18 45, 6:19 43(!), 6:59 43, 7:18 45, 7:19 43(!), 8:09, 8:18, ...; roboczy z kier. Paruszowiec-Piaski, przyst. Śródmieście Bazylika - 6:05 28, 6:06 51, 6:08 16(po co komu 3 autobusy?); roboczy wakacyjny kier. centrum, przyst. Boguszowice Osiedle Pętla - 16:20 15, 16:20 31, 16:20 47, 16:25 46 i po 35 minutach(!!!)... 17:00 48. oczywiście wszystko ww. dowodzi, ze " w Rybniku komunikacja zorganizowana jest w miarę dobrze", tak? Co do Wodzisławia, owszem 4 linie "na krzyż", ale z taktem i synchronizacją o czym pasażerowie na wielu liniach ZTZ mogą tylko pomarzyć.
    Skąd wiesz, że ta osoba nazywa się ekspertem? Podejrzewam, że to autorski wymysł redakcji rybnik.com.pl.

    0 0
  • ~ 2013-01-24 15:22:25

    kolego, najpierw naucz się czytać ze zrozumieniem, potem podyskutujemy. ja już nie mam siły tłumaczyć. w Wodzisławiu to łącznie 4 linie dają takt co 15 min. i jeszcze przemyśl dlaczego np. 43 i 45 w Chwałęcicach jadą razem - podpowiem, zdarza się że młodzież rozpoczyna lekcje w szkołach o 8. miłego dnia !

    0 0
  • ~znawca_ 2013-01-24 19:04:51

    martt9 - A autobusy ok. 20 w robocze z Grabowni czy ok. 11 w niedziele z centrum w kier. Gotartowic, to kogo dowożą, że muszą jechać razem? Poza tym cóż za pusta argumentacja - owszem wszyscy doskonale wiemy, że np. autobusy po 7 i po 8 dowożą na 8:00 i 8:50, jednak nie muszą jechać jeden po drugim w odstępie 1 minuty, a następnie 59 min. rozkładowej dziury; wystarczyłoby rozsunąć je z odstępem chociaż 15-20 minutowym, tak, aby jeden był ok. x:30 w centrum(proponowane 43, ponieważ wykonuje jeszcze niezrozumiałe tour de Nowiny) oraz ok. x:50 (proponowane 45, ponieważ obsł. trasę w kolejności Dw. Aut. - centrum). Powyższy problem na ciągu Chwałęcice centrum występuje nie tylko o wymienionych godz., ale w znacznej ilości i to w dni robocze, soboty i niedziele, a mieszkańcy Chwałęcic i Stodół odczuwają skutek stadnej rozrzutności m.in. w tzw. "super święta", kiedy to liczba autobusów wynosi 0(słownie: zero). Jeśli już jestem przy "super świętach", to o "w Rybniku komunikacja zorganizowana jest w miarę dobrze" świadczą również, że do rybnickiej dzielnicy Kamień NIE dociera żaden autobus na linii ZTZ, ale za to autobus KZK GOP na linii 194. To oczywiście jak najbardziej "poprawne", i to nie jedyny przypadek, w tych dniach do godz. 9 na terenie całego miasta nie kursuje nic, oprócz... autobusów jastrzębskiego MZK i pociągów KŚ. Jestem też ciekaw czy wg tradycji, również w tym roku ZTZ zawiesi komunikację po godz. 16 w Wielką Sobotę - tak, tak, to jest ewenement na skalę KRAJU!

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy potrafimy ze sobą rozmawiać mimo różnic w poglądach?




Oddanych głosów: 1221