zamknij

Biznes

Ekspert ocenił spoty wideo Rybnika i Czerwionki

2012-05-15, Autor: 
Miasta pozyskują coraz więcej unijnych środków na promocję swoich terenów inwestycyjnych. Duże projekty promocyjne realizuje Rybnik i Czerwionka – Leszczyny. Oba samorządy stawiają m.in. na spoty reklamowe w telewizjach. Czy ze swoimi filmami reklamowymi przebiją się do świadomości inwestorów?

Reklama

To pytanie zadaliśmy  dyrektorowi kreatywnemu agencji interaktywnej OS3 multimedia – Marcinowi Macionczykowi. Nasz ekspert od 15 lat związany z rynkiem mediów i reklamy. Od 9 lat jest jest dyrektorem kreatywnym w agencji interaktywnej OS3 multimedia. Juror i laureat konkursów polskich i międzynarodowych: Effie, Golden Arrow, KTR, Cannes Lions International Festival of Creativity, Favourite Website Awards, The Best Designs.com, Central Europe Cristal Awards.

Na początek zobaczcie spoty, którymi promują się nasze miasta. Oto reklama Rybnika:

 

 

I reklama Czerwionki – Leszczyn:

 

 

A oto refleksje na temat spotów Marcina Macionczyka:

 

O spocie reklamowym Rybnika

 

Spot dobrze zrealizowany produkcyjnie. Poklatkowa animacja i ciekawa scenografia odsuwa całość na bezpieczną odległość od sztampy i rutyny. Spot nie nudzi. Jest historia, którą chce się zobaczyć od początku do końca. Całość spięta tekstem, który zaczyna się ciekawym hasłem: "Pomysły na przyszłość nie rodzą się przypadkiem". W warstwie realizacyjnej jedynie tekst o "zapalaniu się do lotu." może przywodzić na myśl niekoniecznie pozytywne skojarzenia.

Mam natomiast podstawową wątpliwość: Jak jest grupa celowa tego spotu? Dla kogo jest on przeznaczony? Jaki ma być jego skutek?

Domyślam się, że spot ma przyciągnąć pieniądze na tereny inwestycyjne w Rybniku. Ma spowodować, że osoby odpowiedzialne za inwestycje w swoich firmach będą zainteresowane wydaniem sporych pieniędzy w naszym mieście. Osoby takie poruszają się w zdecydowanej większości w świecie faktów, liczb, równań, rachunków, konkretów, efektów. Czy trafi do nich spot przedstawiający małego chłopca z marzeniami? Dla mnie całość wygląda tak, jakby ktoś myślał w sposób: nie mamy się za bardzo czym pochwalić,nie mamy nic konkretnego do zaoferowania, nie potrafimy przekonać faktami, liczbami, konkretami. Zróbmy więc milutki spocik o niczym. Pewnie nic nim nie osiągniemy, ale przynajmniej nie będzie wstydu.

Według mnie spot marnuje ogromny potencjał miejsca w jakim znajduje się Rybnik wraz ze swoimi miejscami inwestycyjnymi. Ile miast w Polsce może się pochwalić tak dogodną lokalizacją, tak skondensowaną i nowoczesną infrastrukturą? Bliskością tylu ogromnych i ważnych miast, stolic europejskich, a przy tym tak zieloną, spokojną i niedrogą przestrzenią mieszkalną, wypoczynkową?

Spot jest zbyt ogólny.  Pozbawiony faktów, liczb, konkretów.  Właściwie mógłby dotyczyć każdego innego miasta jakie sobie wymyślimy. Spot do niczego nie zachęca. Niczego nie wyjaśnia.  Spot jest ładny. Wstydu nie ma. Ale co z tego?


O spocie Czerwionki-Leszczyn


Kreacyjny, realizacyjny banał. Sztampa. Ujęcia i teksty, które każdy z nas widział już setki razy. Tak zrealizowanych spotów są tysiące. Ale taki spot sprzedaje to, co najważniejsze! Spot ma jasny i czytelny komunikat: w Czerwionce -Leszczynach są ludzie, różni ludzie, których łączy jedno - chcą dla ciebie pracować! W spocie jest pokazany potencjał, którym może (a nawet powinien!) być zainteresowany każdy poważny inwestor. Jest to „coś" (w tym wypadku konkretni, młodzi, sympatyczni, PRAWDZIWI ludzie), co może być haczykiem dla każdego, kto szuka miejsca pod inwestycje.

Podsumowując:
Spot rybnicki w warstwie kreacyjnej poprawny. Strategia komunikacji: zła.
Spot Czerwionki-Leszczyn kreatywnie banalny. Strategia komunikacji: dobra!

Moim zdaniem to spot Czerwionki-Leszczyn ma większe szanse być skutecznym narzędziem promocyjnym swojego miasta – uważa Marcin Macionczyk.

 

 

A co wy sądzicie o obu filmach? Czy podzielacie zdanie naszego eksperta, że reklama Czerwionki – Leszczyn jest bardziej przekonująca? Czekamy na Wasze opinie.

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (18):
  • ~LondOn 2012-05-15
    14:40:53

    0 0

    typowe urzędasy, byle kase rozliczyć i mieć faktury, kolesiostwo, znajomości i potem gówno z tego wychodzi. a kto na tym cierpi? mieszkańcy, bo nie będzie nic z takiej kampanii. a urzędasy jeszcze se do cannes na plaże polecą dupy wygrzać... i w monachium na kawke se pójdą. za czyją kase?

  • ~hindenburgstrasse 2012-05-15
    15:14:17

    0 0

    Ten rybnicki spot widzę pierwszy raz w życiu i aż się cieszę, bo to NIESAMOWITA ŻENADA. Nie zgodzę się z Panem espertem, że jest tam jakaś ciekawa scenografia - co niby w niej ciekawego? To pierwsze ujęcie z rynkiem to w ogóle jakieś nieporozumienie, kamienice ucięte w połowie i do tego naklejone na sztuczne niebo. Spot Czerwionki średnio mi się podoba (trochę za mało dynamiczny wg mnie), ale i tak w porównaniu z rybnickim miazga.

  • ~gam3r 2012-05-15
    15:22:35

    0 0

    @hindenburgstrasse : spoko, pół Polski już to widziało, wczoraj na polsacie po wiadomosciach o 19;15 mozna bylo zobaczyc ;-)

  • ~ 2012-05-15
    15:24:01

    0 0

    Ja uważam, że spot rybnicki jest fajny. Miły, ciepły i po obejrzeniu chciałoby się w tym mieście być. W przeciwieństwie do pana eksperta uważam, że ten kto to robił dobrze wie że spotami terenów inwestycyjnych nie sprzeda. Bo nie da się sprzedać chęci wydania grubych milionów w 30sek. W związku z tym zrobili miły filmik przypominający, że Rybnik to miłe miejsce, który dobrze skojarzy się młodym ludziom patrzącym w przyszłość, którzy chcą mieszkać w rybniku albo w nim już mieszkają.
    Żadnej więcej filozofii bym w to nie wkładał. Do tego jak wszedłem na inwestuj.rybnik.eu to spot się fajnie łączy z innymi materiałami. Pan ekspert pewno żałuje dlaczego on tego nie robił - pewnie jak każdy ekspert zrobiłby lepiej!

  • ~erni69 2012-05-15
    15:31:13

    0 0

    ło boże, mati9999 mogłeś trochę bardziej sie zakamuflować, urzędasie z rybnika :) załosne troche, "że Rybnik to miłe miejsce, który dobrze skojarzy się młodym ludziom patrzącym w przyszłość, którzy chcą mieszkać w rybniku albo w nim już mieszkają. Żadnej więcej filozofii bym w to nie wkładał. Do tego jak wszedłem na inwestuj.rybnik.eu to spot się fajnie łączy z innymi materiałami" brehehehehe
    punkt dla Czerwionki! trudno,nasi kochani z ratusza w Rybniku. trza będzie to przełknąć.

  • ~erni69 2012-05-15
    15:32:42

    0 0

    ło boże, mati9999 mogłeś trochę bardziej sie zakamuflować, urzędasie z rybnika :) załosne troche, "że Rybnik to miłe miejsce, który dobrze skojarzy się młodym ludziom patrzącym w przyszłość, którzy chcą mieszkać w rybniku albo w nim już mieszkają. Żadnej więcej filozofii bym w to nie wkładał. Do tego jak wszedłem na inwestuj.rybnik.eu to spot się fajnie łączy z innymi materiałami" brehehehehe
    punkt dla Czerwionki! trudno,nasi kochani z ratusza w Rybniku. trza będzie to przełknąć.

  • ~ 2012-05-15
    15:34:40

    0 0

    urzędnik z rybnika nie pisze komentarzy o 15:24 i 15:35 bo idzie do domu z pracy :)

  • ~auralfloat 2012-05-15
    15:59:04

    0 0

    Szczerze mówiąc, nie powaliły mnie obydwa. Świetna antyreklama miejsca, które i tak nie ma nic do zaoferowania. Panie Fudali - 0 groszy podatku odprowadzę do kasy w tym roku.

  • ~GBB 2012-05-15
    21:14:48

    1 0

    Szanowna redakcjo ta kilku zdaniowa laudacja na temat pracownika tej samej grupy "kapitałowej", bardzo mnie razi. Ciekaw jestem ile to spotów telewizyjnych zrealizował ów ekspert? Niestety film rybnicki nic nie da. Jest bardzo słaby i o niczym.

  • ~Arteks 2012-05-15
    22:43:02

    0 1

    Moje zdanie jest podobne do eksperta tzn. że rybnicki filmik jest nieco bardziej ciekawy/kreatywny w treści, czerwionecki nie jest za ciekawy. Natomiast w obydwu nie wiadomo za bardzo o co chodzi więc nie dziwi mnie że w rybnickim filmiku pojawia się na końcu napis o inwestycjach i komentarz. Natomiast w przypadku czerwioneckiego dodatkowo śmieszy mnie to, że ten film można odebrać jako spot związany z poszukiwaniem pracy przez tych ludzi, a nie jako próbę pozyskania inwestorów... Ci młodzi ludzie wyraźnie szukają pracy - i to byle gdzie! Plusem czerwioneckiego jest to, że nie zagrali w nim aktorzy czy modelki ale rzeczywiście mieszkańcy tego miasta. @GBB - ale to dobrze, że pytają się kogoś związanego z rybnicką firmą, a niekoniecznie z naszym miastem. :)

  • ~ 2012-05-16
    06:35:29

    0 0

    spoty spotami, takie na poziomie TVS, ostatnio zawodowo zajmuje się audiobookami:) i powiem wam ze 99% sukcesu to lektor, w spocie, tu kiepscy są strasznie, tacy tani jacyś ,a rybnicki fajny

  • ~jurempus 2012-05-19
    06:55:21

    0 0

    Biotechnolog,Górnik,Prawniczka niech pokażą ludzi co muszą charować za 1000 złotych i ledwo wiążą koniec z końcem żeby przeżyć do nastepnego miesiąca.ŻENADA.A czy ci ludzie mieszkają w czerwionce czy tylko pochodzą z czerwionki??NIEWIERZE ŻE ONI MIESZKAJĄ W CZERWIONCE

  • ~jedrek_1_1 2012-05-19
    15:44:26

    0 0

    nieśmiało chciałbym przypomnieć, że to się powtarza po raz "enty". Rybnik produkuje fajne spoty, tylko dla kogo? Obecne władze pojęcia wydają się nie mieć pojęcia o tym, że przekaz powinien być spójny i gadają do wszystkich, w stylu Fudalego. Czyli jak przemądrzały ojczulek. Jak na razie taktyka działa na mieszkańców Rybnika - bo to ani nie jest jakaś szczególnie wykształcona, wyrobiona czy doświadczona grupa (widać jednak zamiany!) Na inwestorów to jednak nie działało. I nie zadziała. Pytanie - dlaczego Fudali nie zapyta speców od tematu chociażby tych z Rybnika. Arteks - może Ty wiesz ...

  • ~hindenburgstrasse 2012-05-19
    22:29:38

    0 0

    @jurempus - ta pierwsza dziewczyna mieszka w Czerwionce, ten chłopak w Stanowicach, a ta druga dziewczyna jest z Leszczyn, ale obecnie studiuje w Krakowie.

  • ~adorus 2012-05-27
    09:51:45

    0 0

    jak zawsze brakuje istotnej informacji: "za ile". a z tego co mi wiadomo, za ten rybnicki "spocik" miasto wydało 60 tysiecy!!!

  • ~mariusz64 2012-06-16
    23:49:47

    0 0

    jan karol..... zatrudnij się do czytania może wyjdzie ci lepiej niż pisanie

  • ~Gregorio 2012-06-19
    13:49:54

    0 0

    W rybnickim spocie gdyby nie ostatnie zdanie lektorki - czort by jedynie wiedział o co biega w filmiku. Lektorka - zdecydowanie do wymiany. Gdyby nie ostatnie zdanie i nie przeczytanie artykuliku na ten temat to bym pomyślał że to chodzi o zakładanie domowych Figlorajów. Jeżeli realizacja faktycznie kosztowała 60 tyś - jak tu ktoś wspomniał- to ja się pytam za co. Spot Czerwionki - bardziej z kategorii Pracuj.pl. Ani jeden ani drugi nie zachęca do inwestowania. Czyli generalnie " chcieli dobrze "( bo za nie swoje ) a wyszło jak zawsze.

  • ~Szakaaal 2012-06-29
    12:08:10

    0 0

    a

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.