zamknij

Wiadomości

Duża pomoc dla nieletnich matek

2009-10-27, Autor: 
W Rybniku powstał dom dla nieletnich matek, z którego pomocy skorzystać mogą dziewczyny z całej Polski.

Reklama

Dom na ul. Karłowicza znajduje się przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Aktualnie jest w nim 12 miejsc dla dziewczyn, które znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej z powodu zbyt wczesnego macierzyństwa. Dodatkowymi 4 miejscami dysponuje Dom Dziecka przy ul. Powstańców, który już wcześniej pomagał nieletnim matkom.– Nasza placówka już od wielu lat zajmuje się pomocą młodym dziewczynom w ciąży i z małymi dziećmi. Początkowo posiadaliśmy 4 miejsca, zarezerwowane dla osób z Rybnika. Jednak okazało się, że potrzeby są większe. Tym bardziej, że po pomoc zaczęły zgłaszać się dziewczyny z całej Polski – mówi Barbara Jakubiak, dyrektor Domu Dziecka w Rybniku. – Poprosiliśmy prezydenta i radę miasta o pomoc. Znalazł się budynek, który wyremontowano i teraz wykorzystujemy nasze doświadczenie na większą skalę – dodaje.


Dziewczyny, które trafiają do domu dla nieletnich matek najczęściej mają 15 – 17 lat. Często pozostawione są same sobie, bez ukończonej szkoły i nieakceptowane przez społeczeństwo, w którym się wychowały. – Każda dziewczyna, która potrzebuje pomocy może przyjść i zapukać. Na pewno nie zostawimy jej samej. Pomożemy jej skończyć szkołę, nauczymy jak opiekować się maleństwem. Spróbujemy rozwiązać jej problemy rodzinne i przekonać otoczenie, że jest normalną osobą. Tylko trochę jej się w życiu nie ułożyło – mówi dyrektorka. – Jeśli dziewczynę odwiedza ojciec dziecka, to również jego staramy się zaangażować w opiekę nad maluchem. Chcemy zrobić wszystko, żeby ci młodzi ludzie, mogli w przyszłości stworzyć szczęśliwą, kochającą się rodzinę - podkreśla.


Dziewczyny mogą przebywać w ośrodku tak długo, dopóki kontynuują naukę. Jeśli nie chcą się uczyć, to opuszczają placówkę w wieku 18 lat. Jednak nawet wtedy nie zostają pozbawione opieki. – Pozostajemy w ciągłym kontakcie z rodzinnym miastem dziewczyny. Każda ma tam swojego opiekuna od usamodzielniania, który szuka jej mieszkania i pomaga załatwić wszelkie formalności. Jeśli dziewczyna nie chce dalej się uczyć, jest odpowiedzialna i potrafi opiekować się dzieckiem, to może opuścić nasz ośrodek. Sąd zdecyduje o tym, czy opuści go z dzieckiem czy nie. Nie puszczamy naszych wychowanek na samopas. Musimy wiedzieć dokąd trafi i co będzie się z nią dalej działo – wyjaśnia Barbara Jakubiak.

 

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (21):
  • ~_syla_ 2009-10-27
    10:11:22

    3 0

    I bardzo dobrze, że ktoś im pomaga jak własne otoczenie (czyt. rodzina) nie chce się tego podjąć. Masakra, że wogóle do takich sytuacji dochodz, że dziewczyny zostają pozostawione samym sobie.

  • ~Amelia88 2009-10-27
    12:03:14

    1 0

    Zgadzam się!!! Znam kilka takich dziewczyn, większość z nich zmienia się i wychodzą na prostą, ale są też wyjątki....
    Bardzo dobry taki ośrodek!!!!!!

  • ~tommi 2009-10-27
    12:14:49

    1 0

    prawda jest taka że są wyjątki i wychodza na prostą, ale ...

  • ~woytas 2009-10-27
    14:06:54

    0 0

    Kazdy zasluguje na pomoc!
    Tylko czy w jakiejs formie zatrudniono "tatusiow" badz rodzicow "tatusiow" by choc troszke lozyli na tego typu osrodki?
    Wszystko idzie z kasy publicznej a "tatusiowie" miali swoje 5 sekund szczesliwosci i juz...

  • ~vittoria 2009-10-27
    18:25:03

    0 1

    No właśnie "a gdzie tatusiowie"? Przecież do tego zawsze trzeba dwojga...... Niepokalane poczęcie było tylko az i to w Biblii. To oboje rodzice powinni być odpowiedzialnie za swoje dziecko, a nie wszyscy podatnicy....

  • ~ariss19 2009-10-27
    20:06:33

    0 0

    niech się sami pomagają po co się bzykają jak widzę jak te 13 chodzą ubrane to po prostu żal nie widzą rodzice

  • ~Wachu 2009-10-27
    20:26:05

    0 3

    Czyli znów wszyscy sponsorujemy patologię...

  • ~vittoria 2009-10-27
    21:20:38

    0 3

    Jak widzę u siebie na dzielnicy wymalowane dziewczynki z 6-stej klasy podstawówki, nie wspominając o gimnazjum to się wcale nie dziwię że tyle małolatów ma dzieci. Rodzice zabiegani za kasą a dzieci robią co chcą, wliczając w to alkohol, narkotyki i seks. A potem to trzeba robić miejsca dla nieletnich matek na koszt jak zwykle podatników. Ja byłabym za tym żeby odpowiedzialność ( czyli łożyć na ich utrzymanie) za dzieci małolatów ponosili ich rodzice, powinni odpowiadać za swoje dzieci, oraz również za swoje wnuki (czyli za dzieci swoich dzieci) skoro ich upilnować ani uświadomićwychować ani upilnować nie potrafili

  • ~_syla_ 2009-10-28
    09:10:15

    3 0

    Tobie ~ariss19 proponuję do szkoły wrócić bo masz problem z napisaniem jednego zdania po polsku. A całej reszcie proponuję zastanowić się- czy aby na pewno- to takie straszne, że państwo pomaga młodym dziewczynom wyjść na prostą? Może to one kiedyś ze swoich podatków będą Wam pomagały buraki??

  • ~vittoria 2009-10-28
    10:39:57

    0 4

    Do "syla": Wątpię, że te samotne młode matki "bez tatusiów" wybiły się na tyle, aby nam praworządnym podatnikom jakoś pomogły w przyszłości.....

  • ~woytas 2009-10-28
    13:13:18

    0 0

    Syla zastanow sie skarbie zanim nastepnym razem bedziesz kogos od burakow wyzywac - idz sobie na czat onetu- tam mozesz wyzywac kogo chcesz.

  • ~_syla_ 2009-10-28
    13:46:13

    1 0

    ~woytas 'skarbie' nie wypowiadam się po to, żeby kogokolwiek obrażać, tylko wyrażać swoją opinię. Moja opinia na temat- co niektórych- komentarzy jest taka jak napisałam... A co do wypowiedzi ~avittoria też się nie mogę zgodzić- samotna matka bez 'tatusia' to jakaś podkategoria kobiety???? Zastanów się co piszesz- to że powinęła im się noga na początku życia, nie znaczy, że są skazane na porażkę i właśnie dlatego jest taki ośrodek. Coś jeszcze trzeba wam wytłumaczyć??

  • ~woytas 2009-10-28
    14:02:34

    0 0

    Czyli nazwanie kogokolwiek burakiem jest wyrazeniam opinii.
    Ciekawe w jakich szkolach takiego czegos ucza...
    Jakos nikt nie neguje istnienia tego osrodka - tylko sposobu jego finansowania
    EOT

  • ~_syla_ 2009-10-28
    14:25:42

    3 1

    Mi raczej przeszkadza, że za moje podatki utrzymywani są ZABÓJCY, GWAŁCICIELE, PEDOFILE I ZŁODZIEJE, a nie samotne matki.... Tyle w temacie.

  • ~vittoria 2009-10-28
    15:33:07

    0 0

    do "syla" skoro piszesz że tym dziewczynom podwineła się noga, to ci się szczególnie nie dziwię.... Do zrobienia dziecka trzeba dwojga, a skoro ty akt zapładnienia nazwyasz podwinieciem nogi to chyba sama jesteś z "takiego podwinięcia nogi"!!!!!

  • ~_syla_ 2009-10-28
    15:48:33

    0 0

    Skoro NIKT tym dziewczynom nie pomaga to znaczy że 'tatusiowie' też nie. Potrafisz czytać ze zrozumieniem czy za mało szkoły??? Właśnie dla takich dziewcząt jest ten ośrodek.

  • ~vittoria 2009-10-28
    19:34:44

    0 0

    Do "syla" jak dla mnie to szkoły juz dość. Studia na państwowej uczelni plus daw kierunki podyplomowo, to mi w zupełności wystarcza. A poza tym wiem skąd się biorą dzieci i co trzeba robić, żeby dzieci nie mieć a mieć przyjemność z seksu. Tyle tylko że małolaty idą na żywioł, a antykoncepcja to dla nich rzecz zbędna.....

  • ~ 2009-10-30
    12:11:19

    0 0

    ~avittoria odpowiedz: Każdy ma inne zdanie ale zgadzam się z Sylą takim dziewczynom trzeba pomagac może nie miały przykładu z góry! Mają isc na ulice? A pozatym beda mialy namiastke normalnosci ich dzieci beda mialy przyklad jakiego w domu moze nie zaznaja .. ! I nie tylko maloaty ida na zywiol znam duzo studencinek ktore powapadaly:) Tak tak no ale to wyzsza polka wiec jakby WAM studentki taki dom zbudowali to nikt by sie nie bulwersowal!! BADZCIE LUDZMI TO JEST OKROPNE JACY JESTESCIE ZADUFANI W SOBIE

  • ~greenpool 2009-10-30
    20:45:08

    1 0

    należy pomagać tym dziewczynom ze względu na ich dzieci... dzieci nie są niczemu winne... zastanawia mnie tylko jak taka pomoc wygląda.. bo jeśli tak,że ośrodek daje , one biorą i na tym koniec to jest to nie fer w stosunku do ludzi którzy np pracują, zarabiają a nie mają skąd brać pomocy kiedy coś im się nie poukłada ... ale może młode mamy mają możliwość odpracowania tego ... choćby jakąś pracą na rzecz miasta itp...

  • ~Ars 2009-11-08
    17:53:58

    1 0

    Serce mi się kroi jak czytam, że dziewczyny mają zapewnioną opiekę po opuszczeniu placówki. Dostają kasę na usamodzielnienie, ewentualnie kontynuację nauki (oczywiście jeśli mają jakieś mieszkanie to również pomoc rzeczową) i to cała pomoc. Wystarczy prześledzić losy wychowanek domu małego dziecka. Kolejna fikcja w Rybniku.

  • ~Goral Marzena 2019-07-12
    20:12:58

    0 1

    Jestem mama 17 latki pogubila sie i nie zebym nie chciala jej pomoc , ale ona nie chce odemnie pomocy jest tak zapatrzona w chlopaka ze nie chce ze mna mieszkac i szukam dla niej miejsca gdzie mogla by sie odnalesc i skonczyc szkole . Czy mozecie mi jakos pomoc .dziekuje .pozdrawiam.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 4985