Rybnicki odcinek drogi Racibórz-Pszczyna gotowy. W niedalekiej przyszłości pojawią się na niej samochody, które mogą... utknąć w korku. Brakuje bowiem bezpośredniego zjazdu z drogi do autostrady A1. Ronda w Żorach mogą „zadławić” się zwiększoną ilością samochodów.
Droga Racibórz-Pszczyna ma rozładować ruch w naszym mieście i pomóc kierowcom w szybkim dotarciu do autostrady A1. Docelowo do Żor mamy przecież docierać w 8 minut! Takie są założenia, które mogą jednak minąć się z rzeczywistością.
Problem tkwi w żorskim odcinku drogi. By dostać się do autostrady A1 (patrząc od strony Rybnika), musimy pokonać 3 ronda:
- pierwsze - przy zjeździe z drogi Racibórz-Pszczyna;
- drugie – rondo Rowieńskie (Rybnicka-Raciborska-Północna);
- trzecie – rondo Gliwickie.
Dopiero po tym trzecim skrzyżowaniu kierowcy mają prostą drogę na autostradę. Zagęszczenie rond w tym miejscu zamiast poprawić szybką komunikację, może ją pogorszyć.
Podobnych przykładów nie musimy daleko szukać. Popatrzymy choćby na rondo Północnoirlandzkie, przez które przebiega ul. Wodzisławska i łączące się Obwiednią Południową rondo Lievin. W godzinach szczytu zarówno na Wodzisławskiej i Obwiedni tworzą się korki.
Miasto zdaje sobie sprawę z powagi problemu, ale tłumaczy, że to była ostatnia szansa na budowę drogi Racibórz-Pszczyna.
- Zwracam uwagę, że plany budowy drogi Racibórz-Pszczyna były już w latach 70, wciąż tylko mówiono się o tym, że droga ma powstać ale nic się działo. Gdyby Miasto nie sięgnęło teraz po środki europejskie, z których ta inwestycja została w większości sfinansowana, to już nigdy później nie byłoby nas na to stać. Straciliśmy szansę na stworzenie możliwości połączenia z autostradą i stworzenia nowych możliwości komunikacyjnych dla Rybnika – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku.
Ratunkiem, które rozwiązałoby problem byłby bezpośredni zjazd z drogi Racibórz-Pszczyna do autostrady A1. Marek Prusak, starszy specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA Katowice mówi jednak, że to niemożliwe.
- Bezpośrednie połączenie RDR-P z autostradą A1 jest niemożliwe w świetle obowiązujących przepisów prawa materialnego w zakresie dróg publicznych w szczególności dyspozycji § 9 ust. 1 i § 166 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 2019.1643) regulujących minimalne odstępy między węzłami na drodze klasy technicznej „A” oraz odległości między wjazdami i wyjazdami na jezdnie drogi tej klasy – tłumaczy.
Jak dodaje, z uwagi na bliskie sąsiedztwo węzła „Żory", w świetle powyższych regulacji nie jest możliwe wykonanie bezpośredniego włączenia Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna (nowy przebieg DW935) do autostrady A1.
- Powyższe wyjaśnienia przekazane zostały Prezydentowi Miasta Żory w miesiącu sierpniu 2019 r. w związku z otrzymanym przez GDDKiA pytaniem o możliwość połączenia budowanej staraniem samorządu Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna do zachodniej jezdni autostrady A1 na terenie m. Żory.
- Niezależnie od powyższego istotnym jest, iż droga wojewódzka nr 935 posiada w chwili obecnej połączenie z autostradą A1 za pośrednictwem węzła „Żory". W ramach inwestycji związanej z budową autostrady, na terenie m. Żory zostały wybudowane dwa obiekty inżynierskie mające za zadanie skomunikowanie dróg samorządowych z ciągiem głównym autostrady. Jeden z obiektów jest obecnie użytkowany, natomiast drugi stanowi rezerwę umożliwiającą samorządowi dobudowę drugiej jezdni DW935 zwiększając tym samym jej przepustowość. Mając na uwadze minimalizację kosztów inwestycji oraz ww. przepisy rozporządzenia MTiGM z dnia 2 marca 1999 r. obecny układ stanowi optymalne połączenie wymienionych dróg – słyszymy od Marka Prusaka.
O komentarz do odpowiedzi rzecznika GDDKiA poprosiliśmy Agnieszkę Skupień.
- Szybkie połączenie drogi regionalnej z autostradą od strony Żor jest niezwykle istotne, stąd starania Rybnika i Żor o zapewnienie dodatkowego połączenia. Słysząc odpowiedź GDDKiA o tym, że obecne połączenie jest „optymalne” ... mamy, mówiąc delikatnie, spore wątpliwości. Sytuacja w kraju w ostatnim czasie jest dość dynamiczna , mamy nadzieję, że jednak z czasem problem komunikacyjny Rybnika i Żor w połączeniu z autostradą zostanie dostrzeżony przez GDDKiA – odpowiada Agnieszka Skupień.
- Tymczasem aktualnie wybudowany, ponad 10 km odcinek będzie obwodnicą miasta, która częściowo rozładuje ruch w mieście i jednak spowoduje, że znacznie skrócimy dojazd do autostrady – dodaje.
Wiadomo, kiedy ruszy budowa II odcinka drogi Racibórz-Pszczyna, czyli od Węzła Wodzisławskiego do ul. Sportowej? W magistracie słyszymy, że miasto szuka finansowania na budowę.
- Jesteśmy przygotowani z projektem, zrobiliśmy wykupy nieruchomości i gruntów na tamtym odcinku, po to by w przyszłości teren był już przygotowany – dowiadujemy się od rzecznik magistratu.
Tagi: droga Racibórz-Pszczyna, korki droga Racibórz-Pszczyna, autostrada a1, korki Rybnik, rondo Żory, GDDKiA
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Chodził po gzymsie, spadł z wysokości. Czytelnik: był pod wpływem narkotyków (aktualizacja)
91352Nie żyje biznesmen z powiatu rybnickiego. Zginął w tragicznym wypadku samochodowym w Ustroniu
81975Tragedia na hałdzie w Radlinie. Przewróciła się ciężarówka, nie żyje kierowca (zdjęcia)
30667Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
24938„Kuchenne Rewolucje” będą dzisiaj „nadawać” z Rybnika
23660Damski bokser w rybnickim urzędzie miasta? Miał bić i poniżać pracownicę
+322 / -29Bezpośrednie połączenia kolejowe z Polski do Chorwacji? Konsulat zwrócił się z prośbą do Rybnika
+262 / -5Doszło do przestępstwa w UM Rybnik? Sprawa trafiła do prokuratury
+211 / -18Były urzędnik wydziału architektury: wygrałem w sądzie z UM. Złożył skargę na prezydenta
+188 / -44Jest plan i może wejść w życie całkiem szybko. Połączenia kolejowe Rybnik – Gliwice ruszą już od czerwca?
+147 / -4„Pan mieszka na Teneryfie”, „a pan nie ma rodziny”. Pytania, odpowiedzi i riposty kandydatów były ostre
39Michał Woś po akcji ABW w jego domu: „Nie dam się zastraszyć. Nie pozwolę na zastraszanie mojej rodziny”
34Nowy stadion w Rybniku? Zapytaliśmy miasto o konkrety
31Za nami debata kandydatów na prezydenta Rybnika. Jaką mają wizję na miasto? (zdjęcia)
30Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
29Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Lateks 2020-01-02
14:49:58
W starożytności potrafiliśmy budować akwedukty, bazyliki, pałace, Koloseum, dziś nie potrafimy zaprojektować drogi. Tak w kwestii wyjaśnień to trzeba dodać że A1 też była zaprojektowana w latach 70-tych. Pomimo tego pozwalano na budowanie nowych domów na trasie tej autostrady. I nic nie zmieniono w tych starych projektach. Dodam że dziś PKP planuje odbudowę torów Orzesze-Żory chociaż nie ma żadnego widaduktu na skrzyżowaniu tych torów z A1.
~sjah 2020-01-02
14:50:54
Tam już teraz jest ciężko wjechać na rondo rowieńskie a po otwarciu drogi ruch będzie dużo większy.
~moratorek 2020-01-02
14:55:32
W drugą stronę dojdzie problem z tranzytem do Raciborza.
Już widzę TIR-y, których kierowcy ufając swoim nawigacjom, utkną na Hetmańskiej, Witosa, Niedobczyckiej, czy Pod Lasem.
~extraliga_2 2020-01-02
15:28:10
Fajne wyjaśnienia, z których wynika że pomiędzy latami 70-tymi a 2019 rokiem nie było... nic. Droga Racibórz-Pszczyna nagle się urodziła. Zarządzanie to nie jest jak mówił Dyzma podejmowanie szybkich decyzji tylko mimo wszystko przewidywanie przyszłości. Odnoszę wrażenie, że gdy budowano autostradę to w Rybniku o tym nie wiedzieli.
~wojto 2020-01-02
15:55:19
Tam na rondach zacznie się solidny cyrk dopiero jak bramki postawią. Wówczas trzeba się będzie przeprosić ze starą Gliwicką.
~igoola 2020-01-02
16:12:31
~Lateks: w którym miejscu linia kolejowa Żory-Orzesze przecina A1?
~Gibon 2020-01-02
17:07:33
Dokumentacja projektowa tej "pożal się Boże" autostrady została wykonana już chyba 10 lat temu. Szkoda, że wtedy dziennikarze nie pytali o to Prezydenta Fudalego... Od początku cała ta inwestycja to wyrzucone miliardy złotych. Ile za tą drogę będę musiała zapłacić jako mieszkaniec Rybnika? 1000 zł, 5000 zł? Dlaczego nie budują tego z pieniędzy rządowych? O jakich dotacjach mowa skoro miasto cały czas mówi, ze nie ma pieniędzy w budżecie? Wszystko przez tą drogę? Droga dla samochodów była ważniejsza niż walka z niska emisją? Chcecie powiedzieć, że ta droga, która posłuży głównie kierowcom SWD i SRB jest ważniejsza niż poprawa pozostałych dróg miasta, poprawa jakości edukacji w mieście? Co za kraj... Kto odpowiada za tak wyrzucone pieniądze? Przecież ta droga prowadzi znikąd do nikąd... Po co było robić takie wielkie wiadukty i tyle jezdni? Może redakcja się zainteresuje głębiej tematem? Czy były robione jakiekolwiek badania, że miasto tego potrzebuje? Naprawdę ciekawe.. aż się nią przejadę ale z czystej ciekawości bo jako mieszkanka Paruszowca nigdy z niej nie skorzystam..
~Alpha 2020-01-02
17:47:09
Tak. Będzie korek. Miasto Rybnik nie współpracowało z Żorami i ruch się zawiesi. Strzelam, że taki generator ruchu jak wjazd na autostradę to dla RDRP w godzinach szczytu dodatkowe 10 minut postoju na pierwszym rondzie.
~Arteks 2020-01-02
18:57:15
Korki będą wszędzie i będę co raz większe jeśli ludzie nie zaczną myśleć, a władze przeznaczać więcej pieniędzy na transport publiczny. Korki wynikają z jednego prostego faktu - zbyt dużej ilości aut. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę ale w Polsce jest już więcej aut w przeliczeniu na 1000 mieszkańców niż w bogatszych Niemczech - kolebce europejskiej motoryzacji! Tam ludzie pomału rezygnują z aut, u nas zachwyt moto-kultem trwa. W tej chwili w godzinach szczytu są problemy ze zjazdami prawie w każdym miejscu A1 czy A4 więc niech nikogo nie dziwi, że pojawią się też problemy w Rowniu. @lateks - PKP na razie nic nie planuje bo nie wiadomo ostatecznie jaka koncepcja przywrócenia kolei do Jastrzębia będzie realizowana i czy w ogóle. Na razie nie ma żadnego projektu, a ja słyszałem już o 4 niezależnych koncepcjach. Odnośnie ogromnych i pięknych budowli to czy w starożytności, renesansie czy nawet epoce industrialnej powstawało ich więcej bo człowiek nie musiał inwestować w drogi. Sam popatrz co dla budżetu Rybnika oznacza budowa takiej drogi i ile innych obiektów można byłoby wybudować gdyby nie ta inwestycja. Z drugiej strony zawsze jednym z argumentów było pobudzenie gospodarcze terenów przylegających do nowej obwodnicy. Zobaczymy czy będzie to miało miejsce. Z pewnością budownictwa w jej okolicy nie pobudzimy bo kto chciałby mieszkać blisko ruchliwej drogi?
~Kurt_Wallander 2020-01-02
21:02:39
Korki w Żorach są i będą, zwłaszcza przy zjezdzaniu z A1. W Rowniu permanentnie, lewoskret z autostrady. Od strony Rybnika znacznie mniejszy.
Podobno droga ma być zamknięta do 29.02...
~Marcin Witosz 2020-01-02
23:23:47
Sposobem na obejscie waskiego gardla na rondach zorskich moze byc budowa drogiego ale niezwykle przepustowego tunelu bajpasu besposrednio od ronda do zjazdu A1. Rozwiazanie podobne do tunelu pod katowickim spodkiem.
~Gruby21 2020-01-03
09:04:33
@witosz, drogo drożej j jeszcze drożej! Ja wnioskuje o to aby drogę nazwać oficjalnie Droga Regionalna Paryż-Pekin! Brzmi światowo i ma racjonalne wytłumaczenie.
~michal666 2020-01-03
10:57:53
Pan z GDDKiA jest kompetentny jak cała ta instytucja. Nie trzeba budować nowego węzła, wystarczy przedłużyć istniejące drogi zbiorczo rozprowadzające i wykonać zjazdy – jest to zgodne z rozporządzeniem. Jadąc z Gliwic należałoby zaraz po przejechaniu pod ulicą Rybnicką wykonać zjazd do drogi Raciborskiej 935. Podobnie można zrobić z resztą dróg, pod warunkiem że tereny na skrzyżowaniu A1 i obwodnicy nie zostały już przewidziane pod inwestycje dla dobrze poinformowanych. Pytanie czyj interes będzie tu ważniejszy? Czy będzie może tak jak z rondem Boguszowickim?
~auralfloat 2020-01-03
18:17:31
Budowa ok., ale budowanie taki dróg ma sens tylko wtedy, kiedy kompleksowo powstaje każdy odcinek, a nie tylko jeden. Na jakim etapie jest droga w Raciborzu, Żorach, Pszczynie? Na żadnym, chyba, że ktoś mnie oświeci. Wszystko więc wiąże się z budżetami miast i gmin. Swoją drogą jestem ciekawy, kiedy będzie nadawać się do remontu, bo przebiega w Rybniku przez mocno zniszczone przemysłem górniczym tereny?
~Arteks 2020-01-03
18:28:26
@auralfloat - Żory wybudowały swoją obwodnicę już kilka lat temu, niestety na miarę swoich bardzo skromnych możliwości finansowych i jest to zwykła droga po 1 pasie w każdą stronę z rondami, a nawet przejazdem kolejowymi i skrzyżowaniem ze światłami - które zresztą od dawna jest zakorkowane. Racibórz jest na etapie planowania i robienia dokumentacji, a Pszczyna też ma kawałek nowej obwodnicy od DK 1 ale niestety również jako zwykła droga. Rybnik w tym przypadku wybudował coś perspektywicznego. Chociaż szkoda, że w dużej mierze z własnych środków bo gdybyśmy mieli operatywniejszych posłów i lepszy lobbing - mogła być to inwestycja państwowa. Przykładowo DTŚ w Gliwicach czy Katowicach była budowana ze środków krajowych, a nie z miejskich.
~peterson 2020-01-08
11:01:54
Arteksie a gdzie ty masz przejazd kolejowy na żorskiej obwodnicy? Był ale dawno już go nie ma. Krytykujesz że jest tylko jeden pas, ale jest na całej długości. W Rybniku też zamiast wybudować jeden pas na całej długości to wybudowano autostradę którą śmiało można by nazwać "od korka do korka" a pieniądze na dokończenie całej drogi szybko się nie znajdą bo kasa Rybnika świeci pustkami. W Żorach jedyne miejsca które się korkują to jest zjazd z A1 (nie wjazd bo tam nie ma korków) i skrzyżowanie ze światłami na Dworcowej. Torów z Żor do Orzesza też prawdopodobnie nie będzie jeżeli zwycięży koncepcja budowy linii szybkiej kolei z Katowic do Ostrawy która ma przebiegać w okolicach Żor i prawdopodobnie po tej linii pojadą pociągi z Katowic do Rybnika, Żor i Jastrzębia.
~Arteks 2020-01-08
11:19:18
@peterson - a widział ktoś przejazd kolejowy na nowej obwodowej drodze wybudowanej w XXI wieku? Takie rzeczy tylko w Żorach i Jastrzębiu. Nie martw się o kasę w Rybniku bo jednak możliwości miasta są nieporównywalnie większe. Jak nastał rząd PiS to przygotowano listę miast w finansowej ruinie. Żory były jedynym przedstawicielem ze Śląska. Cały czas są jednym z najbardziej zadłużonych miast w Polsce i to mimo braku większych inwestycji od lat. Ktoś na forum żorskim napisał, że nowa droga przeniesie korki z Rybnika do Żor - całkiem możliwe. Dałoby się to zniwelować gdyby połączyć rondo Gliwickie (przy A1) bezpośrednio z nową drogą P-R krótkim bezkolizyjnym bajpasem lub przez poszerzenie Rybnickiej między obiema rondami.