zamknij

Wiadomości

Czyste Powietrze sprzeczne z prawem? Jest skarga do KE

2019-10-20, Autor: 

Dofinansowanie zakupu i montażu kotłów na węgiel w ramach Programu Czyste Powietrze jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Takiego zdania są przedstawiciele Rybnickiego Alarmu Smogowego i Fundacji 360! z Rybnika, którzy do Komisji Europejskiej złożyli skargę na naruszenie prawa Unii.

Reklama

Jak wskazuje Zdzisław Kuczma (Rybnicki Alarm Smogowy) oraz Emil Nagalewski i Janusz Piechoczek (Fundacja 360!), w Programie Czyste Powietrze nie wskazano wymagań dotyczących klas efektywności energetycznej kotłów na paliwa stałe, które objęte są dotacjami przewidzianymi w Programie.

- Wiele osób korzystających z dotacji pozbywa się ze swoich kotłowni tzw. kopciuchów, czyli pozaklasowych kotłów na węgiel. To na pewno cieszy. Mniej cieszy fakt, że nie wszyscy wykorzystują dotacje do inwestycji w bezemisyjne źródła ciepła. Za pieniądze podatników kupowane są często kotły na węgiel V klasy, co utrwala problem smogu i naszym zdaniem jest sprzeczne z prawem Unii – tłumaczą.

Jakie przepisy narusza Program Czyste Powietrze? Zdaniem skarżących, chodzi o Art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 2017/1369, który wprost stanowi, że w przypadku gdy państwa członkowskie przewidują zachęty (taką zachętą są dotacje) dotyczące produktu określonego w akcie delegowanym, zachęty te dotyczą najwyższych dwu istotnie licznych klas efektywności energetycznej lub klas wyższych, określonych w tym akcie delegowanym.

- Kotły na węgiel nie mieszczą się w tym katalogu. Najwyższe dwie istotnie liczne klasy efektywności energetycznej na rynku polskim to A i A+. Te spostrzeżenia potwierdził z początkiem roku Kazimierz Kujda, ówczesny prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który w liście wystosowanym do Krakowskiego Alarmu Smogowego zauważył, że dostępne na rynku kotły na węgiel posiadają klasę energetyczną co najwyżej B

- podkreślają rybniczanie.

W ich ocenie Program Priorytetowy Czyste Powietrze powinien być tak zmodyfikowany, aby osoby, które nie mają dostępu do np. sieci gazowych czy ciepłowniczych otrzymały dotacje w takiej wysokości, aby koszty instalacji kotła na pelet lub pompy ciepła były porównywalne do kosztów zakupu i montażu kotłów węglowych.

- Podsumowując. W obecnym kształcie Program priorytetowy Czyste Powietrze umożliwia przyznanie zachęty (dotacji) na zakup kotła, który nie spełnia wymogów ustalonych dla najwyższych dwóch istotnie licznych klas efektywności energetycznej. Tym samym Program priorytetowy Czyste Powietrze w oczywisty sposób narusza prawo europejskie art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 2017/1369

- dowiadujemy się od skarżących.

Co odpowie Komisja Europejska? Damy Wam znać.

Oceń publikację: + 1 + 52 - 1 - 129

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (39):
  • ~hromqwe 2019-10-20
    10:31:26

    Jaki pelet .Płytami wiórowymi (te z mebli )palić nie wolno ,ale jak zrobię z nich pelet to już można ,i nawet dopłatę dostanę ??Jeden z drugim poczytajcie sobie jak i z czego produkuje się ten Wasz ekologiczny pelet .

  • ~pawelbudowa 2019-10-20
    10:47:56

    87 69

    I o to chodzi. Co to za dotacje niby eko jak można zmienić piec na węgiel n a piec z podajnikiem który nadal jest na węgiel? Co za osły wpadły na taki pomysł ? Jak nie wiedzą co to jest eko to niech najpierw doczytają się trochę na necie i potem wymyślają jakieś programy eko.
    A może zamiast dotacji na piec wymusić od dostawców prądu, gazu itd... możliwości zainstalowania drugiego licznika do ogrzewania i niższą taryfa tak aby nie bali się ludzi iść w stronę "grzania bez smogu". Dla bezpieczeństwa przed przekrętami związanymi z dwoma licznikami bardzo duże kary finansowe i sprawa rozwiązana.

  • ~Uno Sardegna 2019-10-20
    10:56:46

    Zglaszajcie brudne kominy na stronie https://brudnykomin.pl

  • ~Przyjaciel4567 2019-10-20
    12:04:54

    87 32

    w innych miastach nie śmierdzi i nić nie piszą a w Rybniku zawsze śmierdzi jak powstał sezon grzewczy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ~46ozaK 2019-10-20
    12:48:33

    62 55

    A Komisarzem ds "ekoterroru" ma zostać KTO???

    No oczywiście największy "przyjaciel"Polski niejaki franc timmermans.
    Na szczeście nie wiadomo czy wogóle jego holenderscy rolnicy mu pozwolą usiąść na tym stołku przed skopaniem jego tyłku?

  • ~exx 2019-10-20
    14:22:03

    64 31

    A ja myślę, że ktoś z UE im posmarował żeby Polak naskarżył na Polaka. Ja rozumiem skargi na śmieciuchy, ale z braku możliwości podłączenia do gazu i przeorania placu na pompe ciepła mniejszym złem będzie jednak czysty komin z pieca V klasy. Sam program uważam za porażkę skierowaną do wąskiej grupy której nie stać na utrzymanie domu. To teraz jeszcze ci co dużo gadają a mało robią wpi. się w dotacje. Skarżyć to można niesprawiedliwe traktowanie mieszkańców chcących zmienić źródło ciepła. To tak jakby rząd dał 500+ najbiedniejszym, a tym ze średnią krajową dał 200+.

  • ~ 2019-10-20
    14:44:29

    66 26

    Niech ktoś z tego pżal sie boże alarmu smogowego spróbuje załatwić
    w ogóle jakąś dotacje z UNII europejskiej TO SIE MOCNO ZDZIWI !!!!!
    I dlaczego ALARM SMOGOWY lubi się wtrącać do innych miast.??????
    exx- masz racje bo tak niestety jest !!

  • ~ 2019-10-20
    16:02:00

    30 17

    Od 1 stycznia 2020 r alkoholik będzie nosił nową nazwę " koneser "
    ( walka z alkoholizmem w Polsce ) , tak samo powinno się postąpić ze smogiem :)

  • ~pprywatne 2019-10-20
    16:22:25

    50 33

    Zawsze o tym pisałem, że to jest najgorsze co może być, czyli te eco-kotły z podajnikami węgla, które większość popiołu wydmuchują przez komin. To od czasów masowej instalacji tych eco-kotłów na eco-groszek powietrze uległo dramatycznemu pogorszeniu.

  • ~ 2019-10-20
    17:00:02

    26 51

    ~Przyjaciel4567 jeżeli ci nie śmierdzi wpuść sobie przewód kominowy zamiast na zewnątrz do środka do mieszkania zobaczymy czy będzie siedziało czy nie.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ~ 2019-10-20
    17:12:03

    39 24

    pprywatne bez urazy ale pieprzysz jak potłuczony. Ty chyba z tego starego pokolenia które wie wszystko najlepiej a każda nowość to nikomu niepotrzebne bzdury. Najwięcej zawsze krytykują ci co nigdy nie mieli z czymś do czynienia a ich opinia opiera się na wiedzy pana Józka spod sklepu bo on montuje kotły od 40 lat i dalej uważa że paleniska na środku izby to najlepsze rozwiązanie. Porównaj dym który idzie z pieca z podajnikiem a pieca zasypowego. Jeśli piec z podajnikiem wywala syf przez komin to co w takim razie robi śmieciuch?

  • ~minowa 2019-10-20
    17:40:14

    49 17

    @Onyx01
    Wegiel ma 7% popiołu, czyli NIEPALNYCH cząstek. Ekogroszek ma 12%. Ze spalenia węgla w grawitacyjnym kotle masz dużą część tych niepalnych cząstek w popielniku. Gdzie są te cząstki w kotle z dmuchawą ? W kotle - minimalnie, w kominie - nie, w popielniku też nie. Przecież nie spaliły się. No to gdzie są a jest ich niemal 2 razy więcej w ekogroszku niż w węglu ? Możesz wyjasnić ?

  • ~Heina aus Pitolowa O/S 2019-10-20
    18:21:23

    14 7

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Arteks 2019-10-20
    18:48:04

    30 50

    Myślę, że EU nie dołoży się na piece węglowe nawet bez tej skargi. Oni się tylko pewnie nie potrafią nadziwić, że ktoś z dobrej woli chce jeszcze mieć piec węglowy w swojej chacie. ;) Niedawno wróciłem z przejażdżki rowerowej. Ciekawy efekt obserwacyjny z takiego wzgórza na ul. Buhla skąd widać panoramę Zebrzydowic. Nie było widać domów tylko łuny dymu. Trochę jakby dzielnica slamsów w kłębach smogu, a przypuszczam, że są tacy którzy myślą, że to "willowa dzielnica". To samo w okolicy Rudzkiej między Energetyków a zalewem. Widząc co się tam kroi, wolałem to zagłębie dymu wyminąć jadąc po grobli wzdłuż zalewu. W Śródmieściu i na Nowinach całkiem poprawnie, nigdzie nie było większego zadymienia - liczba pieców jest zdecydowanie mniejsza, a i presja mieszkańców z pewnością większa. @pprywatne - są tacy, że uważają piece V klasy jako coś mega nowoczesnego mimo, że to technologia z początku lat 2000, spotykana tylko w Polsce. Ale jest to jednak mniejsze zło i mniej dymu się wydobywa niż z patologicznego śmieciucha.

  • ~ 2019-10-20
    20:04:47

    24 22

    Mysle, ze normalnym ludziom w glowach sie nie miesci, ze jak ktos ma dostep do gazu, to woli piec weglowy i smrod. Moze niech jeszcze uzywa tary i balii, a wychodek koniecznie na podworku

  • ~splinter84 2019-10-20
    20:14:38

    19 0

    Szkoda że zdjęcie z Młyńskiej 38/40 ciągle to samo. Mieszkańcem tych dwóch domów pewnie mają ciężko z sąsiadami gdy ich domy ciągle są w internecie.

  • ~pprywatne 2019-10-20
    20:50:07

    20 5

    ~Onyx01 Ty, mądre pokolenie. W starym piecu sadza wiązała pył i razem spadały wokół domu. W nowych eco-piecach temperatura spalania jest wysoka co zapobiega wytwarzaniu się sadzy i cały ten drobniutki pył jest wydmuchiwany przez komin. Nie myl swojego eco-piecyka z reaktorem jądrowym, cudów nie ma i jak nie widzisz popiołu w popielniku to nie znaczy, że go nie ma.

  • ~pprywatne 2019-10-20
    20:54:48

    19 8

    ~Arteks - Dym z patologicznego śmierdziucha jest lepszy niż z tych nowych, (niby dymu nie widać, ale tak naprawdę to kopci przez cały czas). Te nowe mają tylko tą zaletę, że nie nadają się do spalania śmieci.

  • ~spirit-of-the-town 2019-10-20
    20:55:44

    18 3

    Swoją drogą, ciekawe kto pali "pełną rurą" gdy na zewnątrz ponad 20 stopni w dzień:)

  • ~pprywatne 2019-10-20
    20:57:51

    9 10

    ~minowa - Ludzie pokroju ~Onyx01 uważają, że węgiel zmienia się w ciepło.

  • ~pprywatne 2019-10-20
    20:59:07

    16 3

    ~spirit-of-the-town - oni "Grzeja woda co by dziecka ukompać".

  • ~Piotr Pękala 2019-10-20
    21:31:39

    4 4

    hromqwe czym ty ogrzewasz dom? No słucham???

  • ~hromqwe 2019-10-20
    22:11:58

    26 7

    ~Piotr Pękala .Oświadczam Panu iż obecnie opalam węglem ,z tego powodu iż innej alternatywy nie posiadam .Dodam ,że paliłem mułem przez 8 lat ,i nikt nie miał pretensji ,po Zmianie mułu na węgiel miałem 3 interwencje sąsiadów ,bo zauważyli mnóstwo dymu z mojego komina (spalinowego),teraz LGBT więc wolę sprecyzować z jakiego komina .Przechodząc do meritum ,jestem bardziej obserwowany przez sąsiadów paląc węglem ,niż kiedyś flotokoncentratami.Dodam iż na mojej ulicy nie ma dostępu do gazu ,którego oczekuję o lat 10 .Ja też chcę mieć czysto w piwnicy ,i musieć zatrudniać ludzi do zładowania węgla do grodzy na węgiel .Pelet ,jak wspomniałem to jak parówki ,zmlety pies z budą .Ale Wy blokowianie myślicie ,że jak nie masz pieca CO w piwnicy to eko jesteś.

  • ~truman20 2019-10-21
    05:31:40

    19 1

    ~pprywatne - niestety nie umiem tego zmierzyć, ale zawsze mnie to ciekawiło ile naprawdę popiołu jest z ekogroszku. Dużo w kotle go nie zostaje, ale też mało go nie jest. Sadza w kotle też zostaje, bo zanim spaliny wydostaną się przez sporo kanałów w takim nowszym kotle, to wiele tego popiołu zostaje w środku. Sadza też zostaje w kominie. Ktoś inny tu kiedyś napisał, że cały popiół z ekogroszku wylatuje przez komin. Hmmm próbowałem szukać tego popiołu na zewnątrz i oprócz trochę osmolonego końca komina, to go nie widzę. Nie widzę też tych ton popiołu na trawniku, na parapetach, na podjeździe, na ulicy... nie ma. Nie mówię, że ekogroszek jest taki super, ale jak ktoś ma kocioł na ekogroszek, to raczej ma ogień cały czas w okresie grzewczym i jakoś dziwnym trafem przy ładnej pogodzie wskaźniki powietrza nie wariują. Zaczynają wariować po południu i wieczorem, jak ludzie przychodzą z pracy i .... no właśnie? Dokładają do pieca z automatycznym podajnikiem? Nie! Dokładają do śmieciuchów i wtedy można siekierę w powietrzu powiesić, wszystko szczypie, nie można oddychać, gryzie w gardle... To w końcu które spaliny są lepsze a które gorsze? Pisanie, że smog zaczął się, kiedy ludzie zaczęli montować piece automatyczne jest raczej dziwne i trochę nielogiczne, bo idąc tym tropem musielibyśmy mieć wysokie wskazania cały czas a nie tylko w określonych godzinach i określonych porach.

  • ~Lateks 2019-10-21
    05:55:59

    12 8

    Chyba komuś papierosy mózg wypaliły. Litości na pewno kocioł z podajnikiem mniej kopci niż tradycyjny jak ludzie dokładają do niego bo nie dadzą się namówić na palenie od góry. Tymczasem RAS chce ciągle rzucać kłody pod nogi. Nie to nie rząd, i to nie UE czy KE jest wina temu że połowa mieszkańców wędzi miasto węglem. Rozwiązanie na dziś to palenie od góry.

  • ~jacek_ligota 2019-10-21
    08:28:55

    11 1

    @minowa: Skad wziales tak dziwne dane jak to, ze wegiel ma 7% niepalnych, a ekogroszek 12? Podaj jakies zrodlo, a nie ze ci sie tak wydaje. Jesli to wegiel z tej samej kopalni to bedzie mial podobna ilosc popiolu. Jesli kupujesz jakis szemrany groszek z nielegalna domieszka wegla brunatnego to bedzie mial duzo popiolu.

  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-21
    08:29:01

    2 5

    ~Lateks Taki pan już kiedyś był i stwierdził"głowa psuje się od góry"

  • ~arkussinus 2019-10-21
    08:49:58

    9 2

    Tak dorzucę do "kotła": te róże Czyste powietrza, antysmogowcy itp czasem pseudodziałacze w trudnej sprawie, to takie "janosiki" inaczej, bo optowały za tym, żeby dać bogatym, bo już mają dużo, ale nie dać biednym, bo ich nie będzie stać na piece za 20-30 tysięcy(razem)

  • ~Wertykalny Magik 2019-10-21
    08:50:31

    18 1

    Kluczem w sprawie smogu oraz ilości popiołu jest TYP węgla. Nie kaloryczność, a TYP węgla. Tzw. "ekogroszek" może być zrobiony zarówno z węgla energetycznego typ 31 i 32, jak i z węgla koksującego typ 32-2, 33 i 34. W tym pierwszym przypadku pali się pięknie i nie pozostawia nadmiernej ilości popiołu, w drugim, czyli gdy groszek jest zrobiony z węgla koksującego komin jest obsmolony, a popiołu (czy też spieków) powstają hałdy. To samo dotyczy palenia w zwykłych piecach. Kłęby dymu, które widzimy to efekt spalania węgla koksującego typ 32-2, 33 i 34. Pal od góry, minimalizujesz wydzielanie smrodu!

    W przypadku palenia od góry węglem koksującym (bardzo trudne) niezwykle ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza w środkowej części procesu spalania. Węgiel koksujący spieka się (zbryla) co powoduje brak dostępu powietrza i wygaszenie procesu.

    A w kwestii RAŚ: jakoś ogromnie zastanawiające jest, ze RAŚ nigdy nie ma zastrzeżeń do działalności UM Rybnik, który w kwestii walki ze smogiem nie zrobił NIC (popatrz przykład Krakowa). Bardzo zastanawiające...

  • ~Wertykalny Magik 2019-10-21
    08:52:32

    7 4

    Co do wpisu powyżej, przepraszam miało być RAS, a nie RAŚ

  • ~janeczek1 2019-10-21
    09:00:39

    7 13

    a czego się tu spodziewać skoro tym krajem rządzą ludzie, którzy uważają że na Śląsku pali się w piecach węglowodanami :D
    mentalne wieśniaki w Rybniczku a szczególnie na obrzeżach mieszkają.
    Jesteście egoistami, którzy myślą tylko o sobie.
    Wasze dzieci i wnuki będą cierpieć przez waszą zachłanność i prostactwo.

  • ~Arteks 2019-10-21
    10:12:53

    4 18

    @truman20 - ze zdziwieniem przeczytałem odnośnie twoich poszukiwań pyłu bo przecież macie go w domach, mamy go na ulicach, na autach, na rowerach, na szybach okiennych. W Krakowie zimą przeprowadzono eksperyment na kilku ulicach. Zebrano ok. 1 tony pyłu tylko z 1 km ulicy! Pył naprodukowany przez piece nie znika, jego cząstki roznosi wiatr i samochody. Na śląskiej pozorowanej czystości zarabiają potem koncerny chemiczne które oferują pełny zestaw środków do mycia oraz myjnie samochodowe bo u nas zimą auto trzeba by myć co kilka dni. Piece węglowe = nic dobrego.

  • ~ 2019-10-21
    10:40:26

    10 2

    W KAŻDEJ DZIELNICY POSTAWIĆ CIEPŁOWNIĘ!!!!!!!!!!!! I podłączyć do niej mieszkańców w rozsądnej cenie, tak jak kanalizację i problem z głowy. ANTY SMOGI włączamy myślenie, a nie skarżenie się do UE.

  • ~1floyd 2019-10-21
    11:10:31

    3 13

    Moim zdaniem, palenie węglem w domach nie powinno mieć miejsca. Rozumiem że, są miejsca gdzie nie ma dostępu, do sieci gazowej. Ale i tym przypadku są różne rozwiązania. A to powietrzne pompy ciepła, czy umieszczenie zbiornika na gaz płynny. Montaż kotłów z podajnikiem, dalej sprawia że komin będzie dymił. Bo nikt, nie wpływu na jakość węgla jaki zostanie mu dostarczony. Na tej samej kopalni, są pokłady węgla różnej jakości. Co do źródeł ogrzewania. Co raz więcej ukazuje się artykułów o indukcyjnych kotłach CO. W każdym domu, jest przyłącze energetyczne. Więc w czym problem, by zamontować taki kocioł. Skoro korzystamy z płyt indukcyjnych do gotowania to korzystajmy z indukcji do ogrzewania. Ktoś powie że to drogie medium. Najwyższy czas by zrozumieć że, mieszkanie we własnym domu jest luksusem. A luksus kosztuje. Jeśli ktoś się decyduje na budowę, czy kupno domu, to musi wiedzieć że jego eksploatacja kosztuje. Wiem że jest sporo domów zamieszkanych przez starsze osoby. Dla nich ogrzewanie to spory koszt. Ale te domy ktoś odziedziczy. Więc może partycypować w kosztach ogrzewania.

  • ~arkussinus 2019-10-21
    11:47:26

    6 3

    1floyd...idąc twoim "tokiem" rozumowania, to mieszkanie w budynku wielokondygnacyjnym też jest luksusem, a zatem czemu aż tak się dziwicie, że w Rybniku jak to brzydko niektórzy nazywają "żuli"( a części z nich po prostu się w życiu nie udało) przybywa? Skoro lwia część opłat za mieszkanie, to opłata za ich ogrzewanie, to ludzi w budynkach piętrowych też to wykańcza...Nie stać cię na mieszkanie , to: " luksus kosztuje, więc może partycypować w kosztach ogrzewania."...taki fragment z twojego komentarza

  • ~1floyd 2019-10-21
    18:50:22

    1 2

    ~arkussinus Nie zgadzam się z tobą. Mieszkanie we własnym domu, jest luksusem i basta. Z resztą niedawno, był artykuł w necie w którym stwierdzono że Polacy są bogatsi niż np. Niemcy, przeliczając ilość własnych domów czy mieszkań na 1000 mieszkańców. Jak sam piszesz, lwią część czynszu stanowi opłata za ogrzewanie. W moim przypadku to ok 3,5tys.zł za 60m kw rocznie. Koszt ogrzania 120 m domu w wysokości ok 7 tys nie powinien przerażać właściciela.

  • ~Arteks 2019-10-21
    19:28:48

    2 9

    @1floyd - luksusem to można nazwać mieszkanie w willi z ciekawym widokiem na dużych działkach, ogrzewanej fotowoltaiką lub prądem ze służbą, pięknym ogrodem itd. Ale nasz standard czyli kopcąca stara kostka na klaustrofobicznej działce z piecem w środku to utrapienie. Miasto mogłoby pomóc biedniejszym mieszkańcom opuścić takie nieżyciowe miejsca i zaoferować im jakieś wygodne lokale z centralnym, a teren przejąć i takie stare chałupy wyburzać. To miałoby wpływ nie tylko na poprawę ekologii ale też urbanistyki i estetyki. Czekam na takie nowoczesne rozwiązania. Bez nich problemu nie rozwiążemy. W zachodnich miastach w domach mieszkają tylko bogaci ludzie - i to widać. Klasa średnia mieszka w apartamentach, a ludzie biedni i emeryci w budynkach komunalnych.

  • ~Zbigniew Martyniak 2021-12-05
    13:08:35

    3 2

    Raczej do kociołków na metan. Spalenie jednej tony metanu daje 2,5 tomy pary wodnej, która jest trzecim czynnikiem ocieplenia klimatu. Natomiast CO2 nie jest gazem cieplarnianym.

  • ~Zbigniew Martyniak 2021-12-05
    13:09:41

    3 2

    Raczej do kociołków na metan. Spalenie jednej tony metanu daje 2,5 tomy pary wodnej, która jest trzecim czynnikiem ocieplenia klimatu. Natomiast CO2 nie jest gazem cieplarnianym.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052