zamknij

Wiadomości

CPK: konsultacje z mieszkańcami odwołane. Czy spółka boi się konfrontacji?

2022-02-01, Autor: 

W najbliższym czasie w wielu miastach i gminach miały się odbyć konsultacje społeczne w sprawie przebiegu linii kolei szybkich prędkości Katowice - granica państwa - Ostrawa w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. To ważny temat dla mieszkańców. Przedstawione niedawno szczegółówe plany inwestycji w wielu przypadkach budzą kontrowersje. Tymczasem okazuje się, że rozmowy nie dojdą do skutku. Oficjalny powód? Pandemia. Ale czy na pewno o to chodzi?

Reklama

Przypomnijmy: spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje dużą inwestycję - kolej szybkiej prędkości na trasie Katowice - granica państwa - Ostrawa. Wiadomo już, jakie warianty przebiegu trasy proponuje CPK. Do gmin trafiły przed świętami dokładne mapy, celem zapoznania się i konsultacji z mieszkańcami, także samorządowcami. <<Szybka kolej Katowice – Ostrawa. CPK udostępnił szczegółowe mapy wariantów linii kolejowej>>

Ponieważ w większości przypadków przebieg trasy wywołuje ostry sprzeciw, mieszkańcy wielu miejscowości liczyli na stacjonarne konsultacje z koordynatorami rozmów, czyli spółką Egis Poland.

Mikołów mówi "nie"

Pod koniec minionego roku paczkę map i zdjęć terenu z naniesionymi liniami torów udostępniła należąca do powiatu mikołowskiego gmina Wyry. Wraz z materiałami graficznymi gmina udostępniła wówczas zaproszenie na spotkanie konsultacyjne z twórcami wariantów przebiegu linii kolejowej Katowice – granica państwa – Ostrawa. Spotkanie dla mieszkańców tej gminy zaplanowano na 2 lutego i już wtedy wszystko wskazywało na to, że nie przebiegnie ono w spokojnej atmosferze. Sądząc po oficjalnym stanowisku władz gminy, można było spodziewać się protestów.

„3 z proponowanych wariantów trasy przebiegają przez teren Gminy Wyry – linia zielona, żółta i pomarańczowa. Gmina Wyry kolejny raz wyraża kategoryczny sprzeciw wobec planów budowy linii szybkiej kolei przecinającej teren naszej gminy” - można było przeczytać na oficjalnym profilu gminy Wyry.

Podobnie sprawa wyglądała w samym w Mikołowie. Już na początku 2020 roku, kiedy CPK zbierało opinie dotyczące przedstawianych wariantów, choć nie były jeszcze dokładnie naniesione na mapy, już Mikołów mówił głośne „nie”.

- Analizując szczegółowo proponowane korytarze kolejowe, nie tylko nie możemy zaakceptować ale i w żadnym wypadku dopuścić do realizacji proponowanych rozwiązań z uwagi na ich niszczycielski charakter w stosunku do długoletnich i kosztownych inwestycji naszej Gminy i jej mieszkańców oraz chronionego i unikalnego przyrodniczo charakteru tych terenów – mówił w lutym 2020 roku burmistrz Mikołowa Stanisław Piechula.

 "Nie dla CPK!". Mieszkańcy sołectw Czerwionki-Leszczyn blokują "wiślankę"

Przedstawione w grudniu szczegółowe plany CPK wywołały silne emocje także w powiecie rybnickim. W samym Rybniku Rada Miasta zgodziła się na tylko jeden wariant przebiegu szybkiej kolei. O krok dalej poszli natomiast mieszkańcy Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, w szczególności sołectw Palowice, Bełk i Szczejkowice. Społeczność zamieszkująca te tereny nie zgadza się na żaden z zaproponowanych wariantów szybkiej kolei, uważając, że inwestycja spowoduje wysiedlenia albo zniszczenia w naturze, zwłaszcza jeżeli chodzi o dewastację Pojezierza Palowickiego. Mieszkańcy są za tym, by CPK w ogóle omijała miasto, wyrazili więc swoje niezadowolenie – blokując w Orzeszu DK81, czyli popularną Wiślankę. Zdaniem protestujących ani jeden zaproponowany wariant nie spełnia ich oczekiwań.

- Każdy z nich w coś ingeruje. Żółty wariant spowoduje wyburzenie domów, gdzie ludzie wzięli sobie kredyty, które nie są jeszcze spłacone. Najlepiej jakby CPK omijała Czerwionkę-Leszczyny – mówił podczas protestu Henryk Fuchs, sołtys Szczejkowic.

Mieszkańcy Turzy Śląskiej oniemieli z wrażenia

Nie lepiej sprawa wygląda  w powiecie wodzisławskim. O możliwym wariancie odbudowy dawnej linii kolejowej z Wodzisławia do Jastrzębia przez Turzę Śląską, Łaziska i Godów mówiło się od dłuższego czasu. Gdy Centralny Port Komunikacyjny zlecił firmie Egis Poland wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, sprawy nabrały tempa. Okazało się, że inwestor rozważa 2 warianty połączenia Wodzisławia z Jastrzębiem, a przede wszystkim z magistralą kolejową, która ma połączyć Katowice z Ostrawą. Pierwszy wariant zakłada budowę linii kolejowej po starym śladzie (przez Turzę, Łaziska i Godów), drugi przez Wilchwy i Mszanę.

Po otrzymaniu planów budowy szybkiej kolei w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, władze gminy Gorzyce przedstawiły je mieszkańcom Turzy Śląskiej. Ci oniemieli z wrażenia, gdy okazało się, że wśród możliwych scenariuszy jest wyburzenie kilkudziesięciu domów, przecięcie miejscowości ekranami akustycznymi, a nawet przesunięcie śladu drogi krajowej nr 78. 

- Zdecydowana większość mieszkańców sprzeciwia się planom budowy kolei i traktuje tę inwestycję jako zagrożenie dla lokalnej społeczności – podsumował zwięźle Piotr Wawrzyczny, przewodniczący Rady Gminy Gorzyce.

Jak łatwo się domyślić, również mieszkańcy tego powiatu mogliby dać się ponieść emocjom, podczas zaplanowanego na 5 lutego spotkania z przedstawicielami inwestora. 

Chcieli powiedzieć, co myślą. Nie będzie okazji

Niestety, w żadnym z powyżej opisanych przypadków, mieszkańcy nie będą mieli póki co okazji do przedstawienia swojego stanowiska w sprawie. Przynajmniej nie podczas stacjonarnych konsultacji z koordynatorami rozmów, czyli spółką Egis Polska. Zaplanowane rozmowy na razie nie dojdą do skutku.

O tym, że koordynatorzy nie chcą spotkać się z mieszkańcami „face to face”, informował kilka dni temu Urząd Gminy i Miasta w Czerwionce-Leszczynach.

25 stycznia do Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny od organizatorów planowanych konsultacji społecznych ws. kolei dużych prędkości (tj. firmy Egis reprezentującej Centralny Port Komunikacyjny) wpłynęła propozycja zorganizowania spotkania z mieszkańcami w trybie online. Z tą propozycją stanowczo nie zgadzają się włodarze miast i gmin, przez które ma przebiegać linia kolejowa nr 170 Katowice – Ostrawa – czytamy w komunikacie UGiM.

Taka sama propozycja wpłynęła do rybnickiego magistratu. Odpowiedź nie różniła się niczym od tej w Czerwionce-Leszczynach. To samo dotyczy gmin: Katowice, Mikołów, Łaziska Górne, Orzesze, Wyry, Świerklany, Mszana, Godów, Gorzyce, Wodzisław Śląski, Jastrzębie-Zdrój.

Pragniemy z przykrością poinformować, iż zaplanowane na przyszły tydzień spotkania: Konsultacje Społeczne dot. Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego dla linii kolejowej nr 170 Katowice – Gr. Państwa – Ostrawa, zostają odwołane. Powodem odwołania jest dramatycznie pogarszająca się sytuacja pandemiczna (skokowy wzrost zachorowań) i wprowadzone obostrzenia rządowe związane z sytuacją pandemiczną – czytamy w komunikacje przesłanym przez spółkę Egis Polska.

Zastanawiamy się jednak, jakie to nowe obostrzenia wprowadził rząd poza wysłaniem kolejny raz uczniów na naukę zdalną. Liczba zachorowań na COVID-19 rośnie, ale jednocześnie spada liczba hospitalizacji i zgonów, ponieważ wariant Omikron nie jest tak groźny, jak poprzednie wersje koronawirusa. Odbywa się też sporo publicznych spotkań, jak np. niedawne 4 Design Days w Katowicach. 

Prawda jest też taka, że kiedy doszło do spotkań z mieszkańcami w sprawie lokalizacji samego Portu Lotniczego Solidarność (lotnisko w ramach CPK) w Baranowie, to pracownicy spółki wyraźnie przestraszyli się zdenerwowanych mieszkańców.

Egis Poland: to nie obawy, tylko troska o bezpieczeństwo uczestników konsultacji

Hubert Bobrowski, koordynator konsultacji w sprawie linii Katowice - granica państwa - Ostrawa w firmie Egis Poland wyraźnie zaznacza, że nie ma mowy o żadnej obawie o bezpośrednie spotkania z mieszkańcami.

- Zdaję sobie sprawę, że przebieg linii budzi opory społeczne - mówi w rozmowie ze Śląskim Biznesem - zwłaszcza, że to pierwsze tego typu inwestycje kolejowe w woj. śląskim od czasów budowy Centralnej Magistrali Kolejowej.

W latach 70., kiedy ją budowano, zabudowa była znacznie mniej gęsta. Dziś terenów pod budowę linii kolejowych jest znacznie mniej, nie tylko z uwagi na rozwój urbanistyczny, ale też szkody górnicze. Dlatego też dochodzi do sytuacji konfliktowych.

Koordynator podkreśla jednak, że decyzję o przesunięciu konsultacji na inny termin podjęto w trosce o bezpieczeństwo uczestników. Przyznaje, że na takich otwartych spotkaniach, inaczej, niż np. na targach czy zamkniętych konferencjach, trudniej jest weryfikować czy ktoś jest zaszczepiony, lub czy ma status ozdrowieńca. 

- Uważamy, że nie wszyscy chętni do bezpośrednich spotkań mieliby dziś odwagę się na nich pojawić, właśnie z obawy o ryzyko zachorowania. My też nie chcemy brać odpowiedzialności za pojawienie się ogniska epidemii na spotkaniu konsultacyjnym. Dlatego w zamian jako uzupełniającą formę konsultacji proponujemy spotkania i rozmowy zdalne, a wraz z CPK pracujemy nad tym, żeby tak szybko jak to będzie możliwe przeprowadzić konsultacje bezośrednie - wyjaśnia Hubert Bobrowski.

Dodaje, że nowym obostrzeniem, na które powołuje się Egis jest rozporządzenie o skierowaniu administracji publicznej do pracy zdalnej. W opinii spółki Egis konsultacje się do tego zaliczają.

Co sądzicie o sprawie? Czy spotkania on-line zastąpią bezpośrednie konsultacje? Czy CPK wykorzystuje pretekst pandemii z obawy przed protestami?

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 18

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,cpk-konsultacje-z-mieszkancami-odwolane-czy-spolka-boi-sie-konfrontacji,wia5-1-6014.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (11):
  • ~Maksymilian Popeć 2022-02-01
    16:51:57

    24 26

    Już przez drogę RP mamy zniszczone najpiękniejsze tereny w Rybniku.

  • ~Arteks 2022-02-01
    17:41:03

    12 39

    A właśnie błąd ze strony organizatorów bo w czasie pandemii frekwencja byłaby niska i "konsultacje odbębnione". Linia przebiegnie tam gdzie projektantom będzie to najbardziej odpowiadać. A miejscowych może przekonać kasa. Może się nagle okazać, że stosunkowo brzydkie miejsce w jakim teraz mieszkają mogą zamienić na coś lepszego i w dodatku na nowe! Jeśli odszkodowania będą odpowiednie - to pewnie mało kto się zdecyduje bronić swoich działek, jak gaździna spod Nowego Targu która przez lata oponowała przy budowie "Zakopianki". @Maksymilian - ale plusem budowy tej drogi było zniknięcie wielu brzydkich budynków przykładowo w okolicy Wodzisławskiej. Jak to teraz wygląda, a jak wyglądało?

  • ~ 2022-02-01
    17:56:01

    5 6

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2022-02-01
    18:34:31

    24 9

    ~Maksymilian Popeć - wiesz o tym tak jak ja i ci co doświadczyli wysiedlenia i wyburzenia domów pod budowę drogi R-P. Zniszczono bezpowrotnie jedne z najpiękniejszych i rekreacyjnych terenów np. Brzeziny Miejskie, Stowki Boguszowickie, część Zamysłowa. Jak przyjdzie coś do czegoś to będą się chwalic tą inwestycją, że to my dokonaliśmy za naszej kadencji w Rybniku, a pewien pajacyk ideowiec będzie wychwalał w niebogłosy tą inwestycję, że mamy się cieszyć z tego zaszczytu jaki nas spotkał.

  • ~Franz Kawka 2022-02-01
    19:40:36

    8 6

    Słownik PWN definicja słowa - mrzonka - «pomysł, zamiar niemożliwy do urzeczywistnienia»

  • ~Arteks 2022-02-01
    20:00:01

    9 17

    @Franz Kawka - uważasz wybudowanie nowej magistrali kolejowej za coś niemożliwego czy też to, że ma to wybudować PiS? Jeśli to pierwsze to się dziwię bo w zachodniej Europie szybkie linie kolejowe to wręcz już standard. U nas ludzie zawsze będą się sprzeciwiać wszystkiemu czego nie znają tak jak sprzeciwiali się budowie zbiorników retencyjnych, Zakopiance, autostradom... Dziwię się, że nikt z samorządowców nie ma odwagi powiedzieć, że taka inwestycja mogłaby również spowodować poprawę życia wielu mieszkańców przez zamianę starej rozsypującej się chałupy na nową, być może w lepszym miejscu. CPK mogłoby poprawić estetykę wielu brzydkich miejscowości. Brzydkich z powodu starej i chaotycznej zabudowy.

  • ~Franz Kawka 2022-02-01
    21:06:59

    22 7

    ~Arteks wolałbym żeby były dwa tory na trasie do Katowic i nie czekać codziennie w Czerwionce na przyjazd pociągu z przeciwka i żeby pociąg między Dębieńskiem a Orzeszem Jaśkowicami jechał chociaż 60 na godzinę bo jedzie 30. I żeby dworzec w Orzeszu nie wyglądał jak Warszawa w 1945.
    Poza tym za co chcą to wybudować? Możliwość drukowania pustych pieniędzy skończyła się wraz z 10% inflacją.

  • ~Arteks 2022-02-01
    21:15:43

    6 22

    @Franz Kawka - coś mi się wydaje, że jechałeś pociągiem z Rybnika do Katowic 20 lat temu bo po remoncie trasy już od paru lat pociągi jadą 110 km/h. Dzięki czemu tak bardzo skróciły się czasy jazdy. Drugi tor? A dlaczego jedno miałoby przeszkadzać drugiemu? Przecież budowa A1 nie wyklucza remontu okolicznych dróg? Tak samo budowa CPK nie przeszkadza w remoncie dworca w Orzeszu. Władze Wodzisławia czy Cieszyna zwyczajnie przejęły dworce od PKP i je same wyremontowały - a raczej EU bo większość kasy na to poszło z unii. Można? To czemu w Orzeszu nie można?

  • ~Franz Kawka 2022-02-01
    21:36:35

    26 3

    Niestety jeżdżę tym cudem 3 razy w tygodniu i tak samo jak 30 lat temu trwa to godzinę i prawie zawsze sie spóźnia. 45 km ponad godzinę średnia prędkość jak nie trudno wyliczyć 45 km/h.

  • ~Arteks 2022-02-01
    22:30:56

    5 18

    @Franz Kawka - jak ci za długo to przesiądź się na IC, jadą z Rybnika do Katowic 45 minut. Bilet kilka złotych droższy. No i źle policzyłeś średnią bo nie bierzesz pod uwagę postojów na stacjach. 20 lat temu jechało się osobowym 80-90 minut, dzisiaj godzinę lub mniej. Moim zdaniem to dużo krócej co nie znaczy, że nie mogłoby być jeszcze krócej - fakt, drugi tor by wyeliminował krzyżowania pociągów.

  • ~pma 2022-02-02
    11:15:32

    7 0

    Zobaczcie, jakie były protesty 20 lat temu podczas planowania przebiegu autostrad i ekspresówek:
    http://zm.org.pl/?a=bemowo_przeciw_autostradom
    http://zm.org.pl/?a=ibngr-035
    http://zm.org.pl/?a=anka-984

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052