zamknij

Wiadomości

CPK: jest przetarg na studium dla budowy linii kolejowej z Katowic do Ostrawy

2021-01-08, Autor: 

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa”, czyli część kolei dużych prędkości. Pociągi pasażerskie mają jeździć tu z prędkością do 250 km/h.

Reklama

Linia Katowice - Ostrawa: czego dotyczy przetarg

Jak czytamy na platformie zamówień publicznych, „przedmiotem zamówienia jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla odcinka Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa, którego celem jest analiza przebiegów nowej linii kolejowej, wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz ekonomicznych i na ich podstawie rekomendacja wariantu inwestorskiego w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Ponadto przedmiotem zamówienia jest wykonanie map do celów projektowych oraz studium geologicznego na potrzeby opracowania Koncepcji Programowo-Przestrzennej dla wariantu inwestorskiego.”

CPK Katowice - Jastrzębie - Ostrawa: założenia

Studium dotyczy linii kolejowej 170, która ma zapewnić szybkie połączenie między Katowicami i Ostrawą, a tym samym z Pragą, Bratysławą czy Wiedniem. Linia ma być dwutorowa i w całości zelektryfikowana i stanowić cześć polskiej oraz czeskiej sieci Kolei Dużych Prędkości.

Inwestycja zakłada też włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych, a także zwiększenie zdolności przepustowej sieci kolejowej w regionie, skrócenie czasów przejazdu pomiędzy miastami Rybnickiego Obszaru Węglowego (Jastrzębie-Zdrój, Żory, Rybnik, Wodzisław Śląski) oraz pomiędzy obszarem ROW a Katowicami i CPK/Warszawą. W założeniu linia 170 ma pełnić jeszcze dwie funkcje. Po pierwsze ma stać się alternatywną dla przewozów towarowych wobec linii LK93 i LK151 i przejąć część ruchu z istniejących przejść granicznych w Chałupkach oraz Zebrzydowicach. Po drugie, w miarę możliwości technicznych ma zapewnić wysoką dostępność kolei w mniejszych miejscowościach na trasie oraz wzmocnić regionalne połączenia, w tym transgraniczne.

Kilka wariantów trasy

CPK jeszcze nie ustaliła dokładnego przebiegu linii. Temu ma służyć właśnie też studium. Stąd z dokumentacji przetargowej dowiadujemy się, że projekt obejmuje odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy stacjami Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.

Linia 170 ma się połączyć z LK nr 140 na odcinku pomiędzy stacjami Łaziska Górne i Mikołów. Nowa linia ma się też polączyć z Linią Kolejową nr 169, zapewniając zjazd w kierunku stacji Łaziska Średnie, Tychy (w zależności od wariantu). Ponadto ma się połączyć z linią kolejową nr 148, pomiędzy stacjami Rybnik a Szczejkowice. Byłoby to powiązanie obukierunkowe zapewniające zjazd z przyszłej linii kolejowej nr 170 w kierunku Rybnika oraz Żor. Wreszcie LK 170 ma się połączyć z linią 158 w pobliżu stacji Wodzisław Śląski i planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum.

Prędkości pociągów

Od Katowic do węzła z linią 169 nowe połączenie służyłoby wyłącznie ruchowi pasażerskiemu, natomiast od tego węzła do granicy – również towarowemu. Pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość do 250 km/h, a towarowe – do 120 km/h.

Punkty obsługi pasażerów do analizy

Wykonawca musi w studium przeanalizować punkty obsługi podróżnych: Godów –Skrzyszów, Jastrzębie Zdrój Centrum, Jastrzębie Zdrój KDP, Jastrzębie Zdrój Zachód, Łaziska Rybnickie, Łaziska-Gorzyczki Granica Państwa, Połomia, Świerklany, Turza Śląska, Woszczyce, Żory Północne. Musi też uwzględnić, w porozumieniu z PKP PLK – modernizację stacji i przystanków Orzesze, Orzesze Jaśkowice, Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Mikołów. Co więcej, twórca studium musi współpracować z PKP PLK i Sž (Sprava železnic), czyli polskim i czeskim zarządcą infrastruktury, a także z samorządami w zakresie zgłoszonych projektów Kolej+. Dotyczy to chociażby modernizacji linii kolejowej nr 140 czy budowy przystanku Wodzisław Śląski – Centrum).

Kiedy szybkie pociągi pojadą do Ostrawy?

CPK czeka na oferty do 3 lutego 2021 r. Przy wyborze oferty w 70 proc. decydować będzie cena, w 30 proc. - doświadczenie ludzi, którzy mieliby pracować nad studium. Na realizację całości zamówienia przeznaczono 496 dni. Według kalendarza CPK prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej mają potrwać do pierwszego kwartału 2023 roku. Pozwolenie na budowę ma być uzyskane do pierwszego kwartału 2026 roku, a zakończenie i odbiór inwestycji przewidziany jest na rok 2029.

Oceń publikację: + 1 + 45 - 1 - 20

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,cpk-jest-przetarg-na-studium-dla-budowy-linii-kolejowej-z-katowic-przez-jastrzebie-do-ostrawy,wia5-2-4113.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~Jan R. 2021-01-08
    13:35:46

    32 38

    Dla mnie CPK potrzebny jest jak dziura w moście. Mnie interesuje rozwój Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Cieszy mnie wzrost przewozów cargo na tym lotnisku. Kolej mogą doprowadzić z Warszawy do Pyrzowic, by warszawiacy mogli szybko przyjeżdżać na nasze lotnisko. Przy tych prędkościach pociągu to godzinka z haczykiem. Ps. Interesuje mnie natomiast szybka kolej relacji Rzeszów - Kraków- Katowice (Gliwice) - Opole - Wrocław - Zielona Góra - Berlin, skąd można szybkimi kolejami jeździć po całej Europie.

  • ~Jarosław Polok 2021-01-08
    13:57:52

    25 20

    Zachęcamy Państwa do poparcia Koncepcji społecznej poprzez podpisanie petycji. Dziękujemy

  • ~ 2021-01-08
    13:59:25

    44 39

    do Jasia - twoja obsesja do inwestycji rządu PIS jest już poza granicą jakiejkolwiek logiki. Wiem, po co inwestować, skoro można pojechać do Berlina. Ma nic nie być. Polacy mają jeździć na szparagi do Niemiec jak było za PO. Jak zamkną kopalnie to w Rybniku nawet diabeł nie powie dobranoc. Zostaną tylko szczury.

  • ~Arteks 2021-01-08
    14:03:56

    19 39

    Parlamentarzyści, władze Rybnika, radni, europosłowie - tylko projekt różowo z granatowym jest w miarę rozsądny spełnia wszelkie możliwe "zgody", interes Rybnika i całego subregionu oraz wiąże się relatywnie z niskimi kosztami społecznymi:
    1) przebieg od Katowic Ligoty na płn. od Mikołowa aż do linii 148 a potem wzdłuż autostrady A1
    2) obowiązkowe łącznice z linią 148 umożliwią dojazd do Rybnika-Wodzisławia, Radlina, Rydułtów i Raciborza, a w drugą stronę do Żor i Wisły
    4) obowiązkowe łącznice z Wodzisławia do nowej linii które umożliwią trasowanie pociągów CPK albo przez Wodzisław-Rybnik albo przez Mszanę (Jastrzębie)
    5) Jastrzębie mogłoby uzyskać swój przystanek w okolicach Mszany
    Efekt może być taki, że na nowej linii kolejowej skorzysta większość(!) mieszkańców naszego regionu - czego nie było w pierwszych wariantach faworyzujących tylko samo Jastrzębie.
    Można też pomyśleć o nowym przystanku w kontekście Czerwionki-Leszczyn. 20 minut z Rybnika do Katowic to byłoby 2x szybciej niż pędzenie autem autostradą i to jeszcze nie mając pewności, że nie natknie się na korek na wyjeździe. Popieram CPK w kontekście budowy linii kolejowych (nie wszystkich bo niektóre z tej listy są absurdalne!). Nie popieram projektu lotniczego który zarżnie lokalne lotniska i w gruncie rzeczy nie jest zgodny z tzw. "zielonym ładem".

  • ~Jarosław Polok 2021-01-08
    14:04:16

    25 23

    Zachęcamy Państwa do poparcia Koncepcji społecznej poprzez podpisanie petycji.
    Dziękujemy

    https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim
    Koncepcja społeczna jest dostępna tutaj: http://tek.wb.pl/kdp/ks.pdf

  • ~Arteks 2021-01-08
    14:08:48

    23 46

    @artefakc - w Zagłębiu Rurhy też zamknięto kopalnie. Było ich więcej niż u nas, a kto nie chciałby tam mieszkać? Miasta kwitną, rozwijają się i radzą sobie świetnie bez kopalń. Bardzo dużo Ślązaków wyjechało do Rurhy - ale nie aby pracować na kopalniach! :D
    W obecnych czasach kopalnie da się zastąpić czymś innym. Paradoksalnie taki CPK też może być ciekawym impulsem dla ROW. 2 godziny i dojedziesz z Rybnika do Warszawy, 2,5 i będziesz w Wiedniu czy Pradze... Mieszkamy w całkiem dobrym miejscu kraju i Europy tylko w pierwszej kolejności trzeba "wyłączyć" kopciuchy z ich niegodnymi zwyczajami, bo to oni nam psują dobre imię i zniechęcają niektórych do mieszkania tutaj.

  • ~Arteks 2021-01-08
    14:15:16

    22 44

    @Jarosław Polok - wasza petycja społeczna nie jest godna poparcia bo:
    1) sprzeciwia się planom władz Wodzisławia które nie chcą żadnego węzła w Wilchwach bo mają tam tereny inwestycyjne;
    2) sprzeciwiają się jej mieszkańcy gęsto zabudowanej dzielnicy Wilchwy;
    2) wasze plany nie mają sensu bo zakładają budowę dodatkowej linii kolejowej niż CPK z Jastrzębia do Wodzisławia, a nikt tej linii nie chce poza wami i nie jest wpisana do projektu Kolej +!!! Ewentualna linia z Jastrzębia do Orzesza ma mieć przebieg w kierunku północnym, a nie zachodnim;
    3) wasz projekt spowodowałby, że pociągi ominęłyby centrum Wodzisławia, centrum Rybnika, a także uniemożliwiłyby inne skomunikowania na stacjach węzłowych np. z Kolejami Śląskimi, ZTZ, MZK.
    Nie popierajmy więc sprzecznej z interesami Rybnika i całego regionu petycji TEK!

  • ~Jarosław Polok 2021-01-08
    17:31:35

    26 19

    Petycja jest w interesie całego subregionu, ponieważ dzięki niej wszyscy zyskamy dobry dostęp także do tych pociągów, które nie będą zjeżdżać z magistrali.
    Ad.1) https://wodzislaw-slaski.pl/apel-wodzislawskich-rajcow
    Ad.2) wskaż te sprzeciwy
    Ad.2) - po raz drugi (tracisz sie z tej złości;) w planach CPK jest połączenie SWD-SJZ naokoło, w naszych - prosto przez Wilchwy, Kolej+ to zupełnie inny projekt
    Ad.3) dzięki naszemu projektowi subregion zyska dostęp także do tych pociągów, które nie będą zjeżdżały z KDP, czego pomysł CPK nie gwarantuje
    Zachęcam do zapoznania się z koncepcją i samodzielnej oceny zamiast wyrabiania sobie opinii na podstawie urojeń tego trolla.

  • ~Longina b 2021-01-08
    17:35:07

    21 27

    CPK-centralna porażka komuny/PiSowskiej.

  • ~artefaks 2021-01-08
    17:45:40

    13 22

    P. Polok. Ten ,,troll " to się na zugach chyba jednak zno , troszyczka wiyncyj niż Wy

  • ~Arteks 2021-01-08
    18:23:12

    20 28

    @JarosławPolok - jeśli ktoś ma czelność się z wami nie zgadzać od razu jest trollem, ma złość i urojenia. A przypomnę, że wszystkie wasze pomysły z jakimi się dzieliliście upadały. Pamiętam jak umieraliście za odbudowę linii Jastrzębie-Godów-Wodzisław której NIKT nie chce - nawet wodzisławianie bo zwyczajnie jej przebieg jest niekorzystny w stosunku do dróg i zapotrzebowania. Odnośnie CPK takie są fakty - w interesie zarówno Rybnika jak i Wodzisławia jest to aby CPK włączyła się do istniejących linii i dzięki temu aby obydwie stacje były obsługiwane tak jak teraz - a nie tworzenie jakichś przystanków "w polu" z kiepskim dojazdem i bez skomunikowań. I takich argumentów nie jesteście w stanie podważyć. Jeśli cały projekt zakłada, że pociągi z Warszawy przez lotnisko będą jechały do Czech/Austrii/Węgier co godzinę to jaki problem aby jeden przejechał przez Rybnik-Wodzisław, w drugi nas ominął i zatrzymał się w Mszanie aby obsłużyć Jastrzębie? To i tak byłoby więcej pociągów do Warszawy niż obecnie! Dlaczego jesteście nieżyczliwi wobec Jastrzębia? Niech też coś mają skoro tyle lat się nacierpieli bez pociągów. A jeśli chodzi o to czy lokalizacja przystanku miałaby być w Mszanie czy Wilchwach to 1) nie znamy przebiegu końcowego CPK, 2) zdecydowanie taki przystanek musi być jak najbliżej Jastrzębia, a nie Wodzisławia bo w przeciwnym razie traci sens teoria aby obsłużyć Jastrzębie. Nie jesteście transportowcami i projektantami, a węzeł w Wilchwach wytyczyliście w miejscu przeznaczonym pod inwestycje.

  • ~Kwinto 2021-01-08
    18:37:16

    15 30

    ~Jarosław Polok 2021-01-08 17:31:35
    Zachęcam do zapoznania się z koncepcją i samodzielnej oceny zamiast wyrabiania sobie opinii na podstawie urojeń tego trolla.

    No i własnie sobie wyrobiłem. Ktoś na siłę chce przepchnąć dany projekt, albo do dyskusji w tym temacie CPK wysłał jakiegoś dzieciucha.
    Akurat Arteks ma jakieś konkretne argumenty i na pewno jest bezstronny. Co do samej inwestycji, dla mnie to kolejny wielki projekt PIS kompletnie nie przemyślany i robiony na szybko dla samej idei wielkiego mocarstwa. Zamiast dalej rozwijać i remontować stare szlaki kolejowe, rząd proponuje nowe nitki z przystankami w szczerym polu. Rybnik, Wodzisław czy Racibórz ma bezpośrednie połączenie, z Katowicami, potem ludzie mają się przesiadać w połowie drogi? będzie szybciej? nie sądzę. Szybka kolej jest potrzebna ale gdzie konsultacje z miastami itd???

  • ~ 2021-01-08
    23:40:30

    8 15

    Dobrze , że się o tym dyskutuje a nie zaraz buduje , może powstać z tego coś sensownego . Każdy głos trzeba rozważyć . Co do przystanków w polu , to najważniejsze żeby parkingi odpowiedniej wielkości przy nich były , teraz i tak piechotą nikt na dworzec nie chodzi.

  • ~Franek7 2021-01-09
    08:13:16

    11 14

    A to ten CPK co go nie ma jeszcze w planach a Horała i jego kumple doją po 50 tysięcy PLN miesięcznie?? Aaaaa, to słyszałem... Swoją droga faktycznie najbardziej nam teraz jest potrzebny duży port lotniczy, przekop Mierzei Wiślanej i tego typu miliardowe wydatki. Nie przeżyjemy jako państwo bez tego. Co tam upadający i wieszający się przedsiębiorcy. Co tam zapaść w służbie zdrowia. Najważniejszy port lotniczy i kanał...

  • ~Franek7 2021-01-09
    08:18:34

    9 18

    A tak ogólnie to Arteks ma oczywiście rację. Bardzo trafne spostrzeżenia i argumenty.

  • ~THE Bill 2021-01-09
    08:48:41

    14 18

    No z kim jak z kim, ale w kwestii transportu ze zdaniem Arteksa trzeba się liczyć. Ma chłop wiedzę i skoro tak mówi, to ja za nim idę. Też uważam, że połączenie powinno łączyć Rybnik, Jastrzębie, bo trzeba pamiętać, że na te linie musi znaleźć się jeszcze połączenie. Skoro ma jechać osobówka Katowice - Wodzisław to ona i tak pojedzie starą trasą. Trzeba to tak zaprojektować, żeby pociągi międzynarodowe mogły się gdzieś w regionie zatrzymać i zgarnąć ludzi z SR, SWD, SJZ. Przystanek we Włoszczowej - w szczerym polu, cieszy się sporą frekwencją. Jak widać ludzie są w stanie podjechać żeby wsiąść do pociągu. Trasa przez Tychy to porażka. Linia jest bardzo często obsługiwana, zapchana, i ten wariant nie wniesie nic nowego. Kierunek Rybnicki to szansa na dużo szybsze połączenie z Katowicami i centralną Polską.

  • ~Franek7 2021-01-09
    09:21:40

    8 12

    Bardzo ciekawa propozycja posłów PiSi pojawiła się w nowelizacji ustawy kodeks wykroczeń. Jeśli wejdzie w życie obywatelowi nie będzie przysługiwało prawo do odmowy przyjęcia mandatu karnego.... Tak, tak to jest dla waszego dobra i dla waszego bezpieczeństwa. Ma usprawnić działanie sądów zdaniem wnioskodawcy pana Kanthaka ( tego od Ziobry).
    Państwem zamordystycznym już jesteśmy a tera staniemy się już dyktaturą. Pan milicjant zadecyduje o ukaraniu i kara będzie natychmiast ściągana. Bez prawa do Sądu i procesu. Normalnie- jak w Korei Płn...

    PiS to mafia. Najbardziej antyobywatelski rząd w historii tego kraju.

  • ~Franek7 2021-01-09
    09:26:51

    8 12

    Przyjdzie do was policjant i wam powie, że dłubaliście w nosie stojąc na ulicy i nakłada mandat karny 500 zł i nie będzie je mieli nic do gadania. Na tą chwile skuteczność kierowanych wniosków o ukaranie to 2,5% czyli 97,5% spraw Policja przegrywa. Teraz będą mieli 100% skuteczność i nie będą im żadne sądy przeszkadzać w tępieniu przeciwników i niezadowolonych obywateli. Łukaszenka niech się uczy....

  • ~ 2021-01-09
    12:16:33

    6 8

    @Franek7 - tak jak Niemcy powinno się dla zasady co 50 lat bombardować , tak tobie z twoją aspołeczną postawą powinno się co miesiąc mandat lepić, tak dla zasady .A potem się odwołuj, ale zapłacić musisz :) ale ty musisz mieć za uszami .

  • ~Arteks 2021-01-09
    17:27:50

    5 11

    Cieszę się, że mogłem wyjaśnić. Bardzo liczę na naszych parlamentarzystów, władze miasta, europosłów, władze miasta, władze subregionu, że będą popierać rozwój kolei obojętnie pod jaką nazwą, a nowa linia przejdzie koło Rybnika i Wodzisławia z łącznicami które umożliwią naprawdę bardzo szybkie przemieszczenia się pomiędzy różnymi ważnymi celami w Europie.

  • ~hades_TEK 2021-01-11
    02:06:09

    3 3

    Szanowni Państwo! W koncepcji społecznej TEK postuluje, aby:
    1) magistrala (KDP) Katowice - Ostrawa miała kształt prosty zamiast zakrzywionego,
    2) linię z Wodzisławia do Jastrzębia budowano przez Wilchwy zamiast przez Godów,
    3) węzeł tych linii znalazł się na Wilchwach zamiast na Mszańskich Granicach (w polu).
    4) do ww. węzła można było szybko dojechać z Rybnika pociągiem regionalnym.
    Twierdzenie o sprzeczności tej koncepcji z interesami Rybnika to jest absurd. Niezależnie od wiedzy osobnika, który ukuł ten zarzut, tu nie kieruje nim obiektywizm, lecz raczej syndrom psa ogrodnika, pilnującego aby sąsiedzi się przypadkiem z kolan nie podnieśli.
    Warto sobie uświadomić, że kiedy pociągów będzie więcej, nie wszystkie będą zjeżdżać z magistrali, aby obsłużyć Rybnik. Będzie można jednak złapać je na Wilchwach... albo w Katowicach lub Ostrawie, jeśli koncepcja społeczna polegnie. Zapraszam do poparcia:
    https://www.petycjeonline.com/signatures/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim/

  • ~Arteks 2021-01-14
    11:20:06

    0 1

    @hades_TEK - ad 1. - i będzie miała jeszcze prostszy jak poleci wzdłuż autostrady A1. ad 2. - nikt nie chce budowy linii z Wodzisławia do Jastrzębia - nawet jastrzębianie którym zależy na szybkim połączeniu z Katowic - to nie XIX wiek. ad 3. - z Jastrzębia do Wilchw jest dalej niż do Mszany, a ten przystanek w polu jak go nazywasz ma obsługiwać jastrzębian. ad. 4 - po co ktoś z Rybnika ma dojeżdżać do waszego wirtualnego węzła - jak my mamy swój węzeł w Rybniku i jest nim funkcjonująca od 165 lat, dobrze ulokowana stacja?! Nie chcemy waszych niedorzecznych propozycji, szkodliwych dla: mieszkańców Wodzisławia, Rybnika i Jastrzębia.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5075