zamknij

Wiadomości

Cicha likwidacja linii kolejowej. Przebiega pod obwodnicą

2020-05-07, Autor: 

Po cichu i bez zwracania uwagi znika z map Rybnika przemysłowa, dwutorowa linia kolejowa łącząca rybnickie i jastrzębskie kopalnie z Elektrownią Rybnik. Jej właściciel tłumaczy, że stała się już nieekonomiczna. Tymczasem biegnie ona pod... nową obwodnicą. Czy miasto o tym wiedziało? Co zamierza zrobić z tym fantem?

Reklama

Jeszcze pół roku temu jeździły nią pociagi

Tą sprawą zainteresował nas jeden z Czytelników – Artur Klimek. Oznajmił w liście do naszej redakcji, że trwa właśnie cicha likwidacja jednej z kluczowych linii kolejowych w na terenie Rybnika.

- Chodzi mi o tzw. magistralę rybnicką, czyli przemysłową dwutorową linię, która jest niezależna od PKP i jest najkrótszym połączeniem rybnickich i jastrzębskich kopalń z Elektrownią Rybnik. W trakcie likwidacji jest aktualnie kluczowy fragment, czyli odcinek od posterunku odgałęźnego Paruszowiec do stacji Boguszowice. Kolejnym absurdem jest fakt, że ostatni pociąg nie przejechał tą linią 10 lat temu, tylko w grudniu 2019 r. Niegdyś transportowali tędy ogromne ilości węgla, piasku czy pyłów dymnicowych – tłumaczy Czytelnik.

Jak dodaje, po likwidacji odcinka Paruszowiec - Boguszowice, trzeba będzie nadkładać drogi i jeździć na około torami PKP, co wydłuży czas przejazdu transportu węgla.

- Z drugiej strony nawet w czasach obniżenia przewozów, kto tak pochopnie podejmuje decyzję o likwidacji dwutorowej magistrali, po której pół roku temu jeździły pociągi? - pyta.

Linia nie generowała przychodów

Właścicielem linii kolejowej jest Kopalnia Piasku „Kotlarnia” z województwa opolskiego. To właśnie do niej kierujemy nasze pytania.

W odpowiedzi Jan Wojdyła, członek zarządu spółki i Dyrektor Zakładu Górniczego tłumaczy, że likwidacja części linii kolejowej 302 od post. Paruszowiec do Boguszowic jest prowadzona ze względów ekonomicznych.

- Linia 302 powstała w latach 70. ubiegłego wieku jako część kolei piaskowej i była przeznaczona do realizacji dostaw piasku podsadzkowego do kopalń ówczesnego ROW. Pod koniec XX wieku kopalnie przestały stosować piasek do podsadzania wyrobisk. Przez pewien okres transportowano również po tej linii węgiel do Elektrowni Rybnik. W związku z ograniczeniem dostaw węgla oraz jego realizację przy wykorzystaniu alternatywnej linii kolejowej przez stację PKP-PLK Leszczyny, ruch na przedmiotowej linii całkowicie zamarł. W ostatnich latach odbywały się tu tylko sporadyczne transporty wagonów do naprawy – wyjaśnia Jan Wojdyła.

Mówiąc inaczej - linia nie generowała przychodów mogących pokryć koszty jej utrzymania. Potwierdza to nasz rozmówca.

- Aby przywrócić linię do należytego stanu należało wydać na początek przynajmniej kilkanaście milionów złotych. Ponadto, ze względu na fakt, że linia była praktycznie nieużywana, występowały liczne kradzieże elementów infrastruktury – słyszymy.

Nikt nie chciał linii kolejowej?

Jak dodaje Jan Wojdyła kopalnia, zgodnie z wymogami prawa, zwróciła się do samorządów z zapytaniem, czy zechcą partycypować w kosztach utrzymania przedmiotowej linii.

- Żaden z samorządów nie wyraził zainteresowania. Kopalnia wystąpiła również do zarządców infrastruktury, z którymi przedmiotowa linia graniczy. Nikt nie przejawił zainteresowania tą linią. W związku ze spełnieniem wszystkich wymaganych prawem procedur, wdrożono procedurę fizycznej likwidacji wskazanego odcinka – wyjaśnia przedstawiciel kopalni.

Z kolei Jarosław Polok z Towarzystwa Entuzjastów Kolei zaznacza, że grupa, do której należy starała się pozyskać linię, ale za darmo i ocalić ją od rozbiórki (udostępniać ją turystycznie dla drezyn).

- Niestety, wyceniono ją na 6,5 mln złotych. Pytanie więc, czy chcąc 6,5 mln za nią, warto dać ją w cenie złomu - czy nie jest to marnotrawstwo i grabież majątku państwowego? - pyta retorycznie.

Towarzystwo Entuzjastów Kolei zwróciło się z tematem do Ministerstwa Infrastruktury. Zaproponowało, by PKP PLK przejęły likwidowaną właśnie linię kolejową, która mogłaby być wykorzystana nie tylko jako transport węgla z kopalń PGG Jankowice i Chwałowice czy JSW Borynia, Zofiówka i Pniówek w kierunku Elektrowni Rybnik, ale również jako obwodnica Rybnika bez zmiany kierunku dla pociągów Towarowych miedzy lk140 (Leszczyny), a lk148(Żory).

Tomasz Sztajer z Departamentu Kolejnictwa w odpowiedzi oznajmił, że obecnie Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie planuje budowy łącznicy między liniami nr 140 i 148.

- Niemniej w ramach prac analitycznych nad rozbudową sieci kolejowej zidentyfikowano potrzebę realizacji ww. łącznicy, która umożliwiłaby jazdę pociągów towarowych w kierunku Leszczyny – Żory z pominięciem stacji Rybnik. Nadmieniam, że Spółka nie wyklucza możliwości przeprowadzenia szczegółowych analiz w przedmiotowym zakresie w przyszłości – czytamy w odpowiedzi.

Jarosław Polok komentuje ją tak: „myśli się o łącznicy lk140 i lk148, ale teraz mogą to zlikwidować, aby potem na za grubą kasę na nowo budować”.

Decyzja zapadła - fizyczna likwidacja linii powinna się zakończyć w drugiej połowie 2020 r.

Nowa obwodnica nad linią. Kasa wyrzucona w błoto?

Co ciekawe, nad powyższą linią kolejową biegnie rybnicki odcinek drogi Racibórz-Pszczyna. Została ona uwzględniona w planach tej inwestycji, a dzisiaj znajduje się tam wiadukt jako jeden z kilku wybudowanych obiektów. Czy rybnicki magistrat nie ma poczucia, że pieniądze na ten fragment drogi zostały wyrzucone w błoto, skoro linia zostanie zlikwidowana?

Agnieszka Skupień tłumaczy, że projektowanie, a potem budowa Drogi Regionalnej rozpoczęły się, kiedy linia kopalni piasku była czynna a jej właściciel nie planował zamknięcia.

- Kopalnia przestała jej używać z końcem ubiegłego roku. Nawet gdyby na etapie projektu ta linia była nieczynna, to postępowanie Miasta musiałoby być dokładnie takie samo, ponieważ nie byliśmy właścicielem tego terenu. Zwracam uwagę, że oprócz linii kolejowej ukształtowanie terenu nie pozwalało na budowę drogi w wąwozie, który miejscami ma 9 metrów głębokości – wyjaśnia rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku.

Jest jednak światełko w tunelu. Jak dodaje Agnieszka Skupień, Miasto Rybnik jest w trakcie rozmów z Kopalnią Piasku "Kotlarnia" S.A. w sprawie wykupienia tego terenu, który w przyszłości mógłby być doskonałym traktem komunikacyjnym dla pieszych i rowerzystów.

Oceń publikację: + 1 + 98 - 1 - 24

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (35):
  • ~Arteks 2020-05-07
    18:18:43

    60 88

    Część tej linii można by wykorzystać w projekcie CPK (jeśli on w ogóle dojdzie do skutku) dzięki czemu uniknięto by wielu wyburzeń (kier. do Jastrzębia) a z części w kier. Elektrowni można zrobić kapitalną "leśną drogę rowerową" która byłaby wielką atrakcją turystyczną Rybnika.

  • ~master4k 2020-05-07
    18:32:56

    @ Arteks

    "Dżizus, k....a, ja p......ę!". *

    Wielka atrakcja turystyczna? Mówisz poważnie? Jak dla mnie wielka atrakcja turystyczna to piramida w Gizie, wodospad Niagara, albo przynajmniej starówka w Pradze. Oczami wyobraźni widzę, jak z najróżniejszych i najodleglejszych zakątków świata drzwiami i oknami walą do Rybnika turyści tylko po to, żeby się karnąć na kole po zgliszczach jakiejś zapyziałej bocznicy kolejowej.

    *Dzień świra

  • ~Grzegorz Maciejewski 2020-05-07
    18:55:09

    93 16

    ~master4k - z kojarzysz takie miejsca jak Chabówka? Wolsztyn? Czy do Rud nie zjeżdżają co weekend setki ludzi? Pamiętasz może 100 lecie kolei w Rybniku? Ilu ludzi było na dworcu zobaczyć przejazd pociągiem? Kolej to ogromna atrakcja turystyczna, trzeba tylko umieć to wykorzystać. Które dziecko nie chciałoby zagwizdać w lokomotywie, zmienić światełko na semaforze czy zmienić zwrotnice? To jest ogromny potencjał. Plus możliwość przejażdżki nawet małą prędkością wierz mi, że znaleźli by się chętni. Ale fakt, to takie typowo polskie - rozkraść w cenie złomu, a potem za ciężkie pieniądze odbudowywać. Po 20 latach wielu żałuje, że zabetonowano łącznice Orzesze - Zory. Teraz byli by chętni żeby tam jeździć, ale koszt przywrócenia jest zbyt duży. Tutaj jeszcze można zareagować nim będzie za późno. To jest naprawdę świetne połączenie (elektrownia, linia do Katowic, Żor i Jastrzębia Zdroju) i warto się nad tym problemem pochylić.

  • ~Grisza 2020-05-07
    18:59:48

    74 7

    Może nie od razu wielka atrakcja turystyczna, ale jako płaskie wygodne turystyczne połączenie rowerowe Boguszowic z Gotartowicami oraz Wielopolem nadaje się idealnie. Kto wie, może kiedyś można by było wykorzystać ten trakt jako północną bezkolizyjną obwodnicę Rybnika łączącą ulicę Żorską z Mikołowską i dalej z ul. Gliwicką .

  • ~ 2020-05-07
    19:04:41

    44 6

    Arteks - czy to nie ty czasem jesteś autorem tego listu??? pamiętam jak przeważnie zabierałeś głoś w takich tematach lini kolejowych, ostatnio nie tak dawno temu zabrałeś głoś na tym portalu gdy komentator ~~ursus - jeżdżąc na rowerze napisał, że zauważył właśnie w lesie między Gotartowicami a Paruszowcem likwidację jakiejś lini kolejowej - to od razu wskazałeś, że należy do prywatnej firmy? Pamiętam też jak wspominałeś o tym, że kiedyś fotografowałeś jakąś linię kolejową bodajże w Suminie czy Lyskach z tego co pamiętam..???? hmm.. pamięć to ja mam dobrą ;-)

  • ~pawelsz 2020-05-07
    19:05:49

    41 6

    Teraz z nowej obwodnicy robimy tam zjazd i łączymy z ulicą Gliwicką. Takt jest już wybity, domów nie trzeba likwidować. Same plusy. Wtedy całe południe miasta zostanie odciążone całkowicie od zbędnego ruchu ciężarowego. A z drugiej strony, gdyby ktokolwiek w UM i Kotlarni patrzył na tematy szerzej, to tamtędy mogła biec super obwodnica na Racibórz, która nie kończyłaby się obok salonu samochodowego. Tylko mogłaby się zakończyć w Rudach, bez jakiegokolwiek przesiedlania mieszkańców.

  • ~Abisall 2020-05-07
    19:15:17

    20 8

    Rowerow, w razie gdyby wyłączono z normalnego użytku te tory, to fajnie by było ustawić tam drezyny rowerowe.

  • ~Karolina# 2020-05-07
    19:18:01

    51 10

    Oczywiście z że byłaby to wspaniała atrakcja turystyczna!!!! Do Wolsztyna przyjeżdżają wycieczki z Japonii, Chin, osob8scie widziałam Japończyka, który za duże pieniądze, ładują osobiście szuflą węgiel, zafundował sobie przejażdżkę parowozem. Umorusany węglem pozował w trakcie jazdy do zdjęć rodzinie. Było jego na to stać, grupa była zachwycona Wolsztynem i aktywnym, nie wirtualnym zwiedzaniem. Niestety, cudze chwalicie, swojego nie znacie. Szkoda

  • ~Arteks 2020-05-07
    19:39:11

    28 40

    @bartezz - nie to nie ja chociaż o zamiarze likwidacji tej linii wiedziałem. Tak dobrze pamiętasz, że dokumentowałem okolice Suminy przed remontem - jak inne miejsca. Ludzi którzy interesują się transportem i dokumentacją fotograficzną transport są w Polsce setki tysięcy, a w innych krajach jest to hobby jeszcze bardziej rozpowszechnione. Pełno jest różnych stron, blogów, forów transportowych. W Rybniku znam osobiście z 50 osób które się interesuje taką tematyką - niektórzy się udzielają w komentarzach. :)
    @ursus też do nich należy tylko on akurat nie chce się pochwalić, że interesuje go głównie lotnictwo sportowe. Woli przynudzać i krytykować zamiast napisać coś ciekawego w temacie. @myszka - jeśli jesteś domatorem, to oczywiście możesz sobie tak myśleć. Ja znam osoby zza granicy które przyjeżdżają oglądać na Śląsku najlepiej zachowane budowle związane z inzynierią przemysłową - nierzadko w Europie! Znam osobiście ludzi którzy specjalnie przyjechały z Warszawy czy Wrocławia aby wejść na hałdy i porobić panoromiczne zdjęcia okolicy. Piramidy? To dobre dla pasjonatów starożytności. Jeśli ktoś kocha rower, lubi niezwykłe trasy to z przyjemnością do nas przyjedzie. Ta linia kolejowa jest trochę niezwykła. Przez pasjonatów nazywana "magistralą leśną" ma fajny przebieg w wykopach, po wysokich wiaduktach, jest bezkolizyjna. Rewelacja. Na Śląsku może być 2-3 miliony rowerzystów. Taka ciekawostka. Mój kolega z Katowic opowiadał mi, że wracał kiedyś któreś soboty z rowerem z którym wsiadł w Raciborzu. Powiedział, że poza nim było już 2 rowerzystów, potem na trasie zaczęli się dosiadać, a to ktoś wszedł w Nędzy, ktoś w Szymocicach, Suminie, ktoś w Rydułtowach, w Rybniku kilku wyszło, ale weszło 5 nowych, potem ktoś w Leszczynach. I tak mówił, że w Orzeszu - już nie było za bardzo miejsca dla kolejnych chętnych... A takie pociągi jadą co godzinę. Pomijam też takich twardzieli rowerowych którzy nie potrzebują pociągów po dla nich przejazd tam i z powrotem po 60 km to... normalność. Jesteśmy na etapierozwoju turystyki rowerowej - dziedziny która w Europie daje dużo miejsc pracy i jest pełnoprawną częścią turystyki. Wierzę, że władze Rybnika dostrzegą ten potencjał. Turystyka ma w 2020 pecha ze względu na covid ale ogólnie to branża z której żyje wiele państw i miast i to lepiej od... przemysłu.

  • ~Arteks 2020-05-07
    19:45:22

    23 55

    @pawelsz - motokultyści wszędzie budowaliby drogi nie bacząc na straty dla przyrody czy na inne potrzeby miasta, nie bacząc na koszty, nie bacząc na ich utrzymanie i bezsens takich inwestycji. Czyż zamiast budowy nowych dróg nie lepiej inwestować w transport alternatywny? Nowa droga w kompleksie parku krajobrazowego w XXI wieku? Chyba sobie żartujesz... Blachosmrody już dość przyrody zmasakrowały w naszym regionie.

  • ~Bodzio90 2020-05-07
    20:08:59

    37 6

    Logika ludzi odpowiedzialnych za tory kolejowe jest niesamowita. Stare, zardzewiałe, zarośnięte i podziurawione przejazdy kolejowe są utrzymywane jako czynne ze znakami stop, odświeżanymi znakami poziomymi i krzyżami św Andrzeja (patrz droga z Kokoszyc do Krzyżanowic). A tutaj stwierdza się likwidowanie linii która była uwzględniania przy realizacji inwestycji z takim budżetem. Brak słów.

  • ~trewq92 2020-05-07
    20:20:14

    26 3

    Idealne rozwiązanie pod prawdziwą wschodnią obwodnicę miasta. Zjazd z nowej drogi i po linii Żorska, Mikołowska, Gliwicka. Zero wyburzeń, gotowe nasypy i wiadukty w dobrym stanie, kwestia jedynie budowy zjazdów. Może być nawet jednopasmówka, byle bezkolizyjna bez rond i świateł. W sumie można by pociągnąć to nawet dalej aż do Rud, ale Kuźnia pewnie nie będzie chciała, bo ściągnęliby do siebie ruch na Racibórz i Kędzierzyn.

  • ~Arteks 2020-05-07
    20:33:42

    19 45

    @trewq92 - aha - czyli Kuźnia by nie chciała ściągać ruchu do siebie, a Rybnik ma go ściągać. Weźcie już skończcie z tym motoszaleństwem bo budujemy od 30 lat ciągle drogi, parkingi, mosty, wiadukty - a i tak prawie każdy kierowca ciągle narzeka. Dlaczego nie rozwijać lepiej miejskiej architektury, zieleni miejskiej, parków, miejsc rozrywki, kultury, sztuki? Dajmy sobie już spokój - jedna droga regionalna wschód-zachód wystarczy. Już i tak przez nią poległo kilkanaście tysięcy drzew. Dawna linia kolejowa to świetna potencjalna droga dla rowerów i każdy mądry mieszkaniec miasta przyjmie taką opcję za najlepszą. :))) Swoją drogą dzisiaj widziałem przejechanego jeża na Zebrzydowickiej. A ile zwierząt byłoby przejeżdżanych w miejscu gdzie od zawsze była puszcza/las - a teraz miałaby być nowa droga?

  • ~pawelsz 2020-05-07
    21:14:52

    32 11

    Arteks - ty się zdecyduj czego w końcu chcesz. Raz odkorkowania miasta i więcej ścieżek rowerowych - sorki ale do tego trzeba budować obwodnice, żeby samochody omijały centrum Rybnika a nie przez nie jeździły. Dwa - Najlepiej wybudować obwodnicę "donikąd" która kończy się tam gdzie kończy i teraz trzeba kombinować co dalej i czy w ogóle dalej. A to, że wycięto przy tym parę hektarów lasów to już cię teraz nie obchodzi. Trzy- idealna ścieżka rowerowa tak? Otóż informuję Cię, że tam już jest kilka ścieżek rowerowych i od ronda obok stacji paliw można swobodnie, w dużej części lasami dojechać aż do Stodół,, Szczejkowic, Kamienia, Przegędzy, dojechać ścieżkami rowerowymi. I są to trasy w 90% zamknięte dla ruchu samochodowego. Dla Ciebie lepiej jest wypłacić ludziom odszkodowania, zmuszając ich do opuszczenia domów, w których mieszkają, niż wykorzystać już istniejącą infrastrukturę w postaci nasypów, czy wąwozów pozostawionych po linii kolejowej. I to byłaby właśnie prawdziwa obwodnica, takie jak się buduje w innych miastach, na jego granicach a nie wciśnięta i przecinająca na pół miasto.

  • ~ 2020-05-07
    21:21:00

    22 9

    ~Arteks
    "@ursus też do nich należy tylko on akurat nie chce się pochwalić, że interesuje go głównie lotnictwo sportowe."
    nie wiedziałem, że mam takie hobby, ale widać nie takie urojenia powstają w głowie samozwańczego "znafcy"
    " Woli przynudzać i krytykować zamiast napisać coś ciekawego w temacie."
    powiedz lepiej, ze wszystko co nie wpisuje się w twóje odrealnione spojżenie na swiat, to "przynudzanie i krytyka" ciekawe jest tylko to, z czymm sie zgadzasz
    " Mój kolega z Katowic opowiadał mi, że wracał kiedyś któreś soboty z rowerem (...)"
    wracałem kiedyś rowerem z Krakowa z Wislańskiej Trasy Rowerowej, rowerzyści musieli wysłuchać "mądrości" pani konduktor, że rowerami sie jeździ, a nie je wozi
    " Jesteśmy na etapierozwoju turystyki rowerowe"
    właśnie zachowanie kolejarzy wielokrotnie temu przeczy, o przygodach z przewozem roweru pociągiem (zwłaszcza w grupie), mógłbym napisać książkę, obecnie mamy jednak małą poprawę w IC, niestety w przewozach aglomeracyjnych stary EN57 bije na łeb, na szyję współczesne konstrukcje (tabor KŚL nieprzystosowany do przewozu rowerów "wpisuje się" w politykę rowerową województwa)
    "Wierzę, że władze Rybnika dostrzegą ten potencjał."
    jeżeli zabiora sie za to jak za pasy rowerowe w centrum, niech daj a sobie spokój
    "Dlaczego nie rozwijać lepiej miejskiej architektury, zieleni miejskiej, parków, miejsc rozrywki, kultury, sztuki"
    akurat omijanie miasta przez ruch tranzytowy idealnie wpisuje się to o czym piszesz
    "każdy mądry mieszkaniec miasta przyjmie taką opcję za najlepszą."
    bo tak autorytatywnie stwierdził Arteks:)))
    " Swoją drogą dzisiaj widziałem przejechanego jeża na Zebrzydowickiej. A ile zwierząt byłoby przejeżdżanych w miejscu gdzie od zawsze była puszcza/las - a teraz miałaby być nowa droga?"
    w swoim życiu nachodziłem się czynnymi torowiskami , także w terenie leśnym, nie masz pojęcia ile zwierząt ginie pod kołami pociągów, właśnie w tym celu wzdłuz niektórych dróg stawia sie płoty

  • ~trewq92 2020-05-07
    21:21:20

    29 7

    ~Arteks Ty piszesz serio, czy robisz sobie jaja? Jak ta droga ma ściągnąć ruch do Rybnika? Przecież ona właśnie wyprowadziłaby cały ruch z miasta. Tam nie trzeba nic wycinać, bo jest linia kolejowa, a o ile mi wiadomo, to na torach drzewa nie rosną. Chcesz to jeździj na tym rowerku. O drogach rowerowych i kontrapasach w Rybniku można by napisać doktorat (i to nie koniecznie z transportu, raczej pewnej dziedziny medycyny). Też lubię w sobotę pojeździć, ale rower to żadna alternatywa dla samochodu. Poza tym są ludzie , którzy lubią prowadzić i sprawia im to przyjemność, w tym ja. Jak się sprawdza propagowany przez Ciebie transport publiczny, najlepiej widać obecnie. W pociągu albo busie dostępna połowa miejsc. Ciekawe jak busy udźwigną powrót uczniów do szkół... Rowerki miejskie też niedawno na dwa miesiące Ci zabrali. Tak czy inaczej bez własnego auta ani rusz, a im więcej dróg poza miastem umożliwiających szybki przejazd i poza miastem tym lepiej.

  • ~ 2020-05-07
    21:23:34

    24 4

    Arteks - zacytuje twoje stwierdzenie z twojego wpisu powyżej : "Dlaczego nie rozwijać lepiej miejskiej architektury, zieleni miejskiej, parków, miejsc rozrywki, kultury, sztuki? Dajmy sobie już spokój - jedna droga regionalna wschód-zachód wystarczy. Już i tak przez nią poległo kilkanaście tysięcy drzew." - no właśnie jak o tym pisałem jeszcze w zeszłym roku, że ta droga P-R weszła butami w piękne zielone dziewicze tereny i zniszczyła je bezpowrotnie to zacząłeś ze mną polemizować, że w innych sytuacjach też poległo wiele drzew a teraz sam to wykładasz na tacy - to w końcu jak dobrze czy nie dobrze, że powstała???
    Mówisz cyt. "Dlaczego nie rozwijać lepiej miejskiej architektury, zieleni miejskiej, parków " - też o tym bębniłem ja i wielu innych tu komentujących po wielokroć, że w Rybniku wycina się drzewa, niszczy skwery i zieleńce a zalewa się je betonem - to miałeś przeważnie na to jedną odpowiedź - "nowoczesne trendy architektury" - teraz sam o tym piszesz, że brakuje ci tego w mieście.
    Zobacz ile w twoich postach jest niekonsekwencji...?!
    Dopiero po czasie narzekasz na to czego wcześniej broniłeś z uporem maniaka!
    Co do trasy rowerowej by powstała w miejscu dawnej lini kolejowej - pełna moja zgoda, tym bardziej, że przebiega ona przez ładne zielone tereny miejscami z dala od ruchu samochodowego.

  • ~artefaks 2020-05-07
    21:43:57

    18 3

    Na zdjęciu nr. 8 widać jak prywatna inicjatywa zdemontowała jeden tor.Teraz po artykule mogą znaleźć się chętni na drugi

  • ~Arteks 2020-05-07
    22:20:51

    7 44

    @bartezz - niezupełnie tak było. To była dyskusja o wycince kilkunastu drzew bodajże na Żorskiej (z powodu drogi rowerowej) nad którą ty i inni przeciwnicy polityki prorowerowej - wylewaliście wtedy morze łez. Zupełnie niepotrzebnie bo przecież jak już inwestycja jest zaplanowana i realizowana to szanse na jej przerwanie są żadne. Zwróciłem uwagę na to, że pod budowę dróg wycinano nie kilkanaście drzew ale czasami kilkanaście tysięcy. I nie jestem niekonsekwentny bo rozumiem, że infrastruktura czasami wymaga poświęceń. Cieszę się, że przynajmniej w przypadku magistrali leśnej - wolałbyś tam drogę dla rowerów niż aut. To świadczy jednak o tobie, że nie jesteś tendencyjny. @pawelsz - no i co z tego, że tam są inne "scieżki leśne" które przeważnie po ulewie są nieprzejezdne. Ta byłaby prawdziwą drogą rowerową. Poza tym kierowcy mają też inne drogi, a jaki interes ma Rybnik aby komuś się lepiej dojeżdżało do Szczejkowic czy Przegędzy? Rybnik niech dba o swoje interesy i inwestycje które poprawią estetykę i poziom życia, a nie ciągle drogi i drogi od których już się niedobrze robi (piszę to jako kierowca). @trewq - jeśli prowadzenie auta jest taką przyjemnością to skąd te ciągłe narzekania kierowców? Jeśli ktoś lubi jeździć autem - niech sobie jeździ bo ma po czym. Niech jednak przy tym nie myśli egoistycznie, że miasto ma ciągle inwestować w drogi. NIE - miasto musi inwestować w różne formy przemieszczania się: place, pasaże i deptaki dla pieszych, drogi rowerowe, rozwiązania dla niepełnosprawnych, transport publiczny itd. Dlaczego inne miasta inwestują w tramwaje, autobusy elektryczne, trolejbusy, centra przesiadkowe? No powiedz sam - czy to jest potrzebne czy nie? Dlaczego chcielibyście zagarnąć kolejną inwestycję dla aut? W imię czego? Żeby ktoś z Przegędzy szybciej dojechał do pracy na Kopalni Jankowice? To niech się przeprowadzi, nie będzie tracił czasu na bezsensowne dojazdy. @ursus - pisz sobie na zdrowie, nie czytam tego bo w domyśle wiem, że tekst w takim temacie będzie NIEISTOTNY.

  • ~ 2020-05-07
    22:50:13

    26 8

    łowca minusów jak zwykle bredzi

  • ~jaro_t 2020-05-07
    23:43:59

    26 4

    Ścieżek rowerowych w Rybniku już mamy dużo. Szczególnie w lasach sąsiadujących z dzielnicą Północ. W związku z czym to faktycznie idealny sposób połączenia Żorskiej z Mikołowską.

  • ~ 2020-05-08
    00:34:48

    25 4

    Arteks, kolejny raz rozczarowujesz prezentowanym przez siebie poziomem
    jak wspomnial Bartez, kręcisz się ze swoimi poglądami raz w prawo, a raz w lewo, by na siłę sobie pokazać "moje na wierzchu"
    a jak już zupełnie tracisz grunt pod nogami i nie masz niczego mądrego (nawet we własnym mniemaniu) do napisania, zaczynasz kolejne wycieczki personalne
    najpierw mnie "wywołujesz" w swoim pełnym urojeń wpisie, a później, próbujesz wybrnąć prymitywnym wpisem "nie czytam tego bo w domyśle wiem, że tekst w takim temacie będzie NIEISTOTNY", chociaz doskonale wiem, że przeczytałeś
    ale pisz sobie dalej, traktując to jako TERAPIĘ na swoje urojenia

  • ~arkussinus 2020-05-08
    08:34:31

    12 6

    taka myśl mnie naszła po głupkowatych wpisach arteksa, że on teraz potrzebuje dogłębniejszych doznań i może chciałby ścieżkę rowerową z pozostawionymi podkładami kolejowymi, bo sobie osamotniona biedaczyna umysłowa jeździ na swoim rowerku bez założonego siodełka...

  • ~Kurt_Wallander 2020-05-08
    08:48:36

    11 6

    @ Arteks, dla prawdziwego "motokultysty", nie trzeba asfaltu... kupię sobie starego Patrola albo Defa i rura w bezdroża ;D Jeżeli tonie będzie chroniony park, to się tam zapuszczę i co mi zrobisz? :D

  • ~ 2020-05-08
    14:40:34

    5 7

    tam mam być ścieżka rowerowa?buaha chyba je..e myślałam że to miasto ma większe ambicje a wungiel do elektrowni którędy będą wozić?

  • ~Arteks 2020-05-08
    17:37:11

    3 15

    @kukulka123 - najpierw zerknij na mapę jeśli nie znasz topografii nawet własnego miasta, a jeśli los elektrowni jest ci tak bardzo bliski zapytaj parlamentarzystów z twojej linii politycznej co robią w sprawie eksploatacji elektrowni po 2030 roku - która jest nadal niepewna. @ursus @arkussinus - wyślijcie siebie najpierw na jakieś terapie, pierwszemu przydałoby się coś na depresje i stetryczałość, temu drugiemu coś na osłabienie głupoty. @Kurt - ja nic ci nie zrobię, straż leśna może dużo. @jaro_t - "ścieżek rowerowych mamy dużo" - dzięki za ten wpis. On świetnie pokazuje jak odrealnieni są motokultyści. Dla nich etap początkowego budowania sieci rowerowej mógłby się zakończyć na tych dosłownie kilku, czasami nawet niepołączonych ze sobą pasemek jest dowodem na to, że mamy ich dużo...

  • ~Arteks 2020-05-08
    18:02:48

    5 21

    Dzisiaj przeszedłem się spacerkiem od Żorskiej do Mikołowskiej i w związku z tym mam prośbę do do radnych, prezydenta miasta i osoby która teraz zajmuje się rowerami, a także innych pasjonatów przyrody, kijkarzy, rowerzystów. Przejdźcie się kawałkiem tej rozbieranej kolejowej magistrali. Koniecznie trzeba mieć lepsze buty (takie jak na górskie wyprawy) bo poza odcinkami trawiastymi są typowe do takich linii odcinki szutrowe. Zauroczycie się: ciekawymi widokami (czasami linia nie biegła w wykopie tylko nasypem), fragmentami ze stawami, lasami łęgowymi, a nawet mostami nad rzekami czy wiaduktami nad koleją). Pomyślcie sami ile tam moglibyśmy ściągnąć rowerzystów tworząc tam porządną rowerostradę jeśli wielu z nas jeździ czasami po byle jakich piaszczystych, zabłoconych, wąskich z korzeniami duktach? Poza strefą wokół niedawno wybudowanej Drogi Regionalnej (500 m w każdą stronę od niej) absolutna cisza, piękny śpiew ptaków. Droga aut w tym miejscu - to byłaby PROFANACJA PRZYRODY!

  • ~ 2020-05-08
    21:45:39

    11 0

    ~Arteks 2020-05-08 17:37:11
    "@ursus @arkussinus - wyślijcie siebie najpierw na jakieś terapie, pierwszemu przydałoby się coś na depresje i stetryczałość, temu drugiemu coś na osłabienie głupoty. "
    zamiast odnieść się do wpisów tylko prymitywny hejt i obrażanie, myślisz że jak napiszesz " ursus - pisz sobie na zdrowie, nie czytam tego bo w domyśle wiem, że tekst w takim temacie będzie NIEISTOTNY." to tak będzie w rzeczywistości ? nic z tego, nie masz takiej mocy sprawczej
    słabo Arteks, pokazujesz że przydałoby się konkretne leczenie lub przynajmniej porządna refleksja nad swoim zgorzkniałym życiem, czemu dajesz regularnie upust takimi wpisami , ale taka forma terapi na dłuższą metę nie działa
    liczysz na to , że ktoś zniży się we wpisach do prezentowanego przez ciebie poziomu ?
    nie sądzę

  • ~Arteks 2020-05-10
    18:21:27

    1 6

    @ursus - znowu błagasz o zainteresowanie swoimi wpisami z mojej strony. Ale do czego tu się odnosić? W twoich wpisach od dawna to co najciekawsze to... moje cytaty wzięte w cudzysłów. ;) Reszta to jakieś personalne wyrzuty, ciągła krytyka, dąsy albo bzdety starego nudnego ramola. Ktoś kto lubi hejtować - nie powinien moralizować. ;)

  • ~ 2020-05-10
    20:33:30

    5 0

    Arteks 2020-05-10 18:21:27
    "W twoich wpisach od dawna to co najciekawsze to... moje cytaty wzięte w cudzysłów. ;)"
    widać, skoro nie potrafisz odnieść się merytorycznie do moich wpisów, skupiasz się na swoim samouwielbieniu
    " Reszta to jakieś personalne wyrzuty, ciągła krytyka, dąsy albo bzdety starego nudnego ramola. "
    kolejny raz pokazujesz, że nie mając niczego mądrego do napisania, stosujesz te co zawsze prymitywne ataki personalne i obrażanie poprzedzone urojeniami (lotnictwo sportowe, masz chłopie wyobraźnię ), a potem dziwisz się że otrzymujesz na nie odpowiedź
    "Ktoś kto lubi hejtować - nie powinien moralizować. ;)"
    właśnie Arteks, spójrz najpierw krytycznie na swoje "wyczyny", chociaż wiem, ze nie potrafisz
    ale najpierw dowiedz się co to słowo oznacza i odnieś je do własnej "działalności"

  • ~ 2020-05-16
    13:41:16

    0 1

    Po pierwsze - Tobiasz, nie Tomasz. Dwa - jestem z TEK - u. I Boguszowic Starych.

    Trzy - miałem okazję rozmawiać z panem Mazurem w październiku ubiegłego roku. Zgodził się ze mną, że należy coś zrobić w temacie i uzgodnić przejęcie przez PKP/ZTZ Rybnik linii kolejowej co najmniej z Rud do Boguszowic.

    Po czwarte: powinno to wyglądać tak:

    Raz - przejęcie przez Rybnik/PKP kolei piaskowych do Rud i określenie kierunku projektowania (tu: Gliwice/Kędzierzyn - Koźle - Strzelce Opolskie.)
    Rozpoczęcie rozmów z Ministerstwem Infrastruktury np. o szlaku do Gliwic przez Rybnik - Ochojec, Pilchowice, Gliwice Ostropę jako o szlaku bez szkód górniczych.
    Dwa - remont mostów przez Rybnik.
    Trzy - uzgodnienie z PKP budowy łącznic z Leszczyn i Gotartowic do KPK z remontem szlaku Rudy/Rybnicka Kuźnia - Boguszowice z elektryfikacją.
    Cztery - uzgodnienie z DB Schenker remontu szlaku Rybnik Towarowy - Boguszowice przez Rybnik lub przejęcie go. PKP planuje budowę szlaku Rybnik - Jastrzębie - Zdrój oraz łącznicy, omijającej Rybnik, więc wszystko by się zgadzało.
    Pięć - budowa i elektryfikacja.
    Sześć - budowa przystanków na razie niech to będzie kolej towarowa, a z czasem się zobaczy.
    Siedem - budowa linii kolejowej do Gliwic.

  • ~ 2020-05-16
    13:44:50

    1 1

    Przy dobrych warunkach mamy Kluczbork i Ygreka w kieszeni, to jest przy budowie połączenia Kotlarnia - Ujazd - Zalesie Śląskie - Strzelce Opolskie (via 175).

  • ~ 2020-05-16
    13:51:31

    0 0

    Kolejna rzecz - PKP nie neguje możliwości przeprowadzenia linii kolejowej do Gotartowic z Leszczyn via piaskowa, jest to w planach, ale też tego na razie nie potwierdza, że mogła by być tam przeprowadzona. W wypadku Gliwic przyda się łącznica Elektrownia Rybnik - Paruszowiec.

  • ~ 2020-05-16
    13:58:53

    0 0

    Cztery - na większość pytań z PKP nie odpowiadałem ja, tylko p. Marcin Piwowarski.

  • ~ 2020-05-17
    18:15:15

    0 0

    Inna sprawa - do projektowanej przebudowy lotniska w Gotartowicach miała dochodzić bocznica paliwowa z piaskowej w kierunku Jastrzębia/Leszczyn/Rybnika Towarowego. Tak było to ujmowane w koncepcji za kadencji poprzedniego prezydenta, a OIDP, sam projekt nie ulegał większym zmianom do dziś.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052