zamknij

Wiadomości

Bunt w szpitalu psychiatrycznym. Pracownicy mają dość medialnej nagonki

2018-10-29, Autor: 

Pracownicy szpitala psychiatrycznego w Rybniku mają dość. Grożą sporem zbiorowym. Żądają od dyrekcji, by ta w świetle negatywnych doniesień medialnych broniła dobrego imienia, godności osobistej i zawodowej pracowników. Z „psychiatryka” ubywa bowiem lekarzy-specjalistów. Ci, którzy zostają, muszą liczyć się z agresywnymi zachowaniami pacjentów.

Reklama

O szpitalu psychiatrycznym w Rybniku znów było głośno. Stacja TVN24 wypuściła niedawno materiał o tajemniczych zgonach pacjentów. Portal Rybnik.com.pl opisywał już ten temat rok temu w artykule >>Rybnicki „psychiatryk” winny śmierci 3 osób? Sprawami zajęła się prokuratura z Gliwic<<

W obliczu szumu medialnego wokół placówki, Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych przy Państwowym Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku zdecydował się napisać list otwarty. Michał Stawowski – wiceprzewodniczący związku informuje w nim, że pracownicy wszczęli spór zbiorowy z „żądaniem obrony dobrego imienia, godności osobistej i zawodowej pracowników”.

- Co za tym idzie, żądamy podjęcia stosownych kroków prawnych wobec realizatorów programu („Superwizjer” - przyp. aut.), jak i wobec osób w nim występujących. Jednocześnie wystąpiono do Marszałka Województwa Śląskiego, jako organu założycielskiego naszego szpitala, o wsparcie prawne i finansowe w zakresie prowadzenia działań wymienionych wyżej – czytamy w liście otwartym.

Zdaniem związkowców, informacje, które pojawiły się w telewizji są nieprawdziwe i oskarżające o przestępstwo. - Za kłamliwą i manipulacyjną uważamy tezę, że personel stosuje leki i przymus bezpośredni jako karę, bez związku ze stanem psychicznym pacjentów, a na każdym kroku zdarzają się tajemnicze śmierci pacjentów.  Ciągłe przedstawianie nas w negatywnym świetle, a wręcz w roli osób znęcających się nad pacjentami, skutkuje odejściem z pracy wielu doświadczonych lekarzy, pielęgniarek, psychologów i innych – dowiadujemy się z przesłanego do nas pisma.

Ze szpitala psychiatrycznego odeszło bowiem już 7 psychiatrów specjalistów, w tym 4 kierowników oddziałów. Kolejnych 5 złożyło wypowiedzenia, a 7 innych specjalistów zmniejszyło wymiar etatu.

Mało tego, jak twierdzi Michał Stawowski, wieloletnie podważanie kompetencji pracowników i oskarżanie o nieprzestrzeganie praw pacjentów, ma wpływ na samych pacjentów, którzy tracą zaufanie do personelu szpitala. W konsekwencji prowadzi to nie tylko do zaburzenia i wydłużenia procesu terapeutycznego, ale i wzmożonej agresji pacjentów i ich rodzin.

W liście otwartym zawarto dane dotyczące liczby agresywnych zachowań względem personelu. Od kwietnia do czerwca 2016 roku wyniosła 11699, średnio miesięcznie – 3900.

Zwróciliśmy się z pytaniami do Państwowego Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku. Jak wyjaśnia Justyna Szreter, rzecznik tej placówki – dyrekcja szpitala nie zdążyła dzisiaj zapoznać z treścią pisma, ponieważ od rana przebywa w NFZ. - Zrobi to niezwłocznie, gdy tylko wróci ze spotkania. Wtedy też dyrekcja odpowie na list otwarty związków zawodowych i pytania portalu – wyjaśnia.

Do tematu będziemy więc wracać.

Oceń publikację: + 1 + 269 - 1 - 45

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (28):
  • ~HBS 2018-10-29
    11:37:42

    Brawo Panie Michale!
    Mam tylko nadzieję, że nie odpuścicie!

  • ~Hanna Hanna 2018-10-29
    11:46:09

    45 48

    "Od kwietnia do czerwca 2016 roku wyniosła..." - dlaczego nie analizuje się bieżących danych?

  • ~ 2018-10-29
    11:52:50

    Jeżeli to taki zły szpital to go po prostu zamknąć. Niech mądrzy inaczej sobie chodzą wolno i cześć. Brońcie swojej godności pracownicy, nie zazdroszczę wam waszej pracy. Powodzenia.

  • ~ka22 2018-10-29
    12:01:27

    Tak, dziennikarze, a właściwie pismaki, bo prawdziwe dziennikarstwo już jest na wymarciu, dla sensacji i chwilowej klikalności jesteście w stanie zniszczyć życie ludziom dużo mądrzejszym od siebie. Oczerniać i szkalować bo gawiedź to lubi, co zaraz będzie widać po minusach pod moim wpisem.

  • ~Barakuda 2018-10-29
    12:07:26

    Bliska mi osoba korzystała z uroków tej placówki i nie mam dobrego zdania o tym szpitalu. W TVN pokazano prawdę. Zacznijcie traktować ludzi w tym szpitalu jak ludzi to nikt się czepiał nie będzie.

  • ~ 2018-10-29
    12:36:28

    "Wieloletnie podważanie kompetencji pracowników i oskarżanie o nieprzestrzeganie praw pacjentów, ma wpływ na samych pacjentów, którzy tracą zaufanie do personelu szpitala" - jeśli tak licznie pojawiają się oskarżenia o nieprzestrzeganie praw pacjenta, to przypuszczalnie przynajmniej część z nich ma swoje uzasadnienie. Brak zaufania nie bierze się z niczego, podważanie kompetencji także. Choć muszę przyznać, że wiele lat temu miałam tam na leczeniu bliską osobę, podczas odwiedzin nie zauważyłam niczego niepokojącego, a i sam pacjent nie zgłaszał niczego, co wymagałoby choćby zwrócenia uwagi. Być może dziś za błędy czy uchybienia teraz odpowiada cała społeczność personelu, ale dam sobie rękę uciąć, że ma to jakieś podstawy.

  • ~ARTBR 2018-10-29
    13:35:09

    Barakuda, zgadzam się z tym, co piszesz.
    Kolega mój był w tym szpitalu tydzień i nie umiał powstrzymać łez jak opowiadał, co tam się dzieje.
    Non stop pakowali w pacjentów tabletki, po ta, aby nie sprawiało problemu, a gdy ktoś zaczynał się buntować i nie chciał przyjmować tabletek, z automatu przychodzili SILNI PANOWIE po czym otrzymał kilka ciosów i musiał zjeść leki.
    Wspominał o kradzieżach i nikomu nie życzył pobytu w tym szpitalu.

    Brawo TV , otwórzcie oczy ciemnemu ludowi!!!

  • ~Mirosława Sobinska 2018-10-29
    13:50:45

    Te reportaże są prawdziwe pacjęt który nie chce się leczyć jest do tego zmuszany najgorzej jak wpadnie w ten system przez jakiś incydent wówczas sędzia jest na zawołanie i pisze postanowienie o przymusowym leczeniu choć taka osoba nie wymaga leczenia psychiatrycznego a po drugie nie powinni ich zamykać mają tyle placu który mogliby wykorzystać w ramach terapii u ludzi chorych a nie trzymać ich pod kluczem i faszerować lekami nie tędy droga do ich usamodzielniania po za tym ludzie gorzej chorzy są przy władzy i jakoś nikomu to nie przeszkadza

  • ~ 2018-10-29
    14:03:42

    To nie jest ucieczka przed nagonką ale odpowiedzialnością. Temat za bardzo rozdmuchany więc wiejemy bo i tak dojdą do prawdy :)

  • ~mato 2018-10-29
    14:21:03

    82 32

    Ka22 pisze głupstwa. TVN to nie telewizja ani redaktorzy TVP, a jak jest w szpitalu psychiatrycznym nie wiem? Jest to jednak trudne leczenie i personel łatwo nie ma. Pragnę zauważyć, , że byłam leczona w szpitalu WSS3 czyli w tak zwanym normalnym szpitalu i tam dopiero działy się rzeczy nie do opisania chcecie to wierzcie chcecie nie wierzcie, ja tam przeżyłam piekło a było to w tym roku!

  • ~Ryszard 123 2018-10-29
    16:42:00

    50 21

    Może by tak kilka odcinków "Diagnozy" sponsorowanej przez miasto nakręcić w tym szpitalu dla ocieplenia wizerunku ,To serial emitowany przez tę samą stację telewizyjną która nakręciła reportaż .

  • ~mona77 2018-10-29
    17:46:25

    46 32

    Ci co poumierali juz nie zagrazają na odszkodowania w niebie poczekają,szkoda mi ludzi chorych,ktorzy prawa głosu nie mają.często tamtędy chodze i ludzie idąc na spacery wyglądaja jak z filmu-żywe trupy,tak psychotropy robią z ludzmi,na codzien mam znajomych co biorą i nie są to ludzie co byli kiedys.bez zycia poprostu..te leki je się z głową by funkcjonowac bo mają ful skutkow ubochnych.

  • ~Piotrek Naimski 2018-10-29
    18:04:57

    56 68

    ALE O JAKICH AGRESYWNYCH ZACHOWANIACH WOBEC WIELCE SZANOWNEGO PERSONELU MOWA?? I JAKA JEST ICH LICZBA??? TO CHYBA MUSI BYĆ BŁĄD. TO W SKALI MIESIĄCA JEST ILE? TYCH ZACHOWAN? . CODZIENNIE DOCHODZI DO CO NAJMNIEJ KILKUNASTU?! :) CHYBA ŻE ONI O WSZYSTKO _DOSŁOWNIE WSZYSTKO SKARŻĄ TYCH PACJENTÓW! ZAPEWNE O ZWRÓCENIE UWAGI WIELCE SZANOWNEJ KTÓREJS PANI PIELĘGNIARKI, TEZ JEST JUZ ZACHOWANIEM AGRESYWNYM? PATOLOGIA I ZNIECZULICA PANUJE W TYCH SZPITALACH W POLSCE!! ZNAMY OPINIE NIKu Z UBIEGŁYCH LAT, I CO SIE ZMIENIŁO W SZPITALACH? PRAWIE NIC.. DZIWNE JEST ŻE NAWET STAWKI NA PACJENTÓW W TEGO TYPU SZPITALACH SA NIŻSZE NIŻ W INNYCH??!!! A POWINNO BYĆ WRĘCZ INACZEJ. NIEMA KTO LOBBOWAC W IMIENIU TYCH NAPRAWDĘ BIEDNYCH LUDZI. A W POLSKICH SZPITALACH W ZNAKOMITEJ WIĘKSZOŚCI NIESTETY NIE MOGĄ LICZYĆ NA POMOC. (MÓWIĘ TU O WIELKICH MOLOHACH).

  • ~Mamuska95 2018-10-29
    19:07:52

    90 50

    A ja wam powiem jedno niech kazdy kto glupio komentuje niech idzie tam pracowac to ciekawe co wtedy powiedza. Ludzie z chorobami psychicznymi zanim dostosuje sie leki zawsze sa po lekach otumanieni a prawda taka ze wiekszosc pacjentow to cpuny i alkoholicy ktorzy maja w d.... Wszystko .a zeby sie wypowiadac na dany temat trzeba tam przepracowac jeden dzien

  • ~Mamuska95 2018-10-29
    19:10:33

    46 23

    Mirosława najpierw niech miasto czy Panstwo da pieniadze aby tam zrobic cokolwiek dla pacjentow kto ci powiedzial ze oni sa zamykani ? Najpierw naprawde zorientuj sie w temacie a poten pisz glupty

  • ~Arkadiusz Mokrzycki 2018-10-29
    20:09:01

    32 23

    Znowu próbują brać ludzi "na huki". Słyszał ktoś o tym żeby lekarzyna o którym się gdzieś pisze że to łapówkarz albo niedouczony felczer pozwał kogoś do sądu? Chyba raczej nie bo w trakcie postępowania wyszło by tyle "kwiatków" że sam by do puchy trafił. I taki mały żarcik na koniec. W TVN leciał program "Sekrety lekarzy"Wiecie dlaczego nie było "Sekretów ordynatorów" Bo CBA zatrzymało wszystkich co się na casting zgłosili.

  • ~Mirosława Sobinska 2018-10-29
    20:10:45

    28 27

    MAMUŚKA to może rusz sie po szpitalu a zobaczysz jak to wygląda ja piszę to co widzę i słyszę a mam 3 ON i wiem co piszę bo znam sytuację jak tam sprawy się maja nie najlepiej napisała bym więcej ale zaraz mnie oskarżą a nie stać mnie na prawników a zaplecza też nie mam więc napisałam tyle ile mogę niby jest wolność słowa a tak naprawdę jej nie ma za komuny więcej człowiek mógł powiedzieć jak został ukarany to wiedział za co a ja już dziś miałam pogróżki za prawdę

  • ~Barakuda 2018-10-29
    21:41:09

    43 31

    Niewiniątka. Tych ludzi, których trzymane tam latami pisząc co pół roku opinie na zasadzie" kopiuj, wklej" z poprzedniej nikt do dziś nie przeprosił (zresztą kilku z nich też już odeszło w za światy. Zapewne te końskie dawki leków podawanych im pod przymusem przez lata nie miały z tym zwiazku? ) a w szpitalu nic się nie zmieniło. Z tego co pamiętam w dyrekcji pomimo wszystkich tych afer te same twarze się wypowiadają. W rybnicki Sądzie kilku sędziów przynajmniej przeniesiono zdaje się za to z wydziału karnego do cywilnego ale w psychiatryku nic. W normalnym kraju taką placówkę już dawno by rozwiązano a odpowiedzialnych posadzone do pudła ale my nie jesteśmy normalnym krajem.
    Polecam prokuratorom porównać dokumentację ilości zamówionych leków z tym ile zaaplikowano pacjentom w ostatnim roku i czy w tej kwestii wszystko się zgadza. Chyba, że chodzi o to aby prowadzić długie i żmudne śledztwo aby je ponownie po cichu umorzyć, tak jak zdaje się w sprawie przetrzymywania tam latami ludzi. I oni jeszcze twierdzą że są ofiarami jakiejś nagonki.

  • ~Dintojra 2018-10-29
    22:43:08

    58 26

    @Mamuska95 - mam pytanie: czy ktoś kogoś zmusza by tam procować ? jeśli jesteś złym wrednym człowiekiem (a tak wnoszę po takich "usprawiedliwieniach") to pracuj gdzie indziej.
    Praca w takich miejscach (jak szpitale, straż poż. policja) to służba innym (a przynajmniej powinna nią być) i taką pracę powinno się podejmować z powołania.
    Niestety chyba większość zbuntowanego personelu nadal tego nie rozumie.
    W programie wypowiadała się pani, która nie była ćpunem, a leczyła się z depresji i opowiadała jak pielęgniarka siłą wpycha do ust starszej pani leki, a następnie ją popycha na ścianę - za zwrócenie uwagi sama została zapięta w pasy !
    Pytam: to jest szacunek do pacjenta ? szacunek do człowieka ?
    Tfu !

  • ~ 2018-10-29
    23:04:24

    52 21

    @Mamuśka95, nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi - jak jest ciężko, to żeby było lżej można z ludzi robić rośliny, bo się ma nad nimi władzę??? Jeśli ktoś się do zawodu nie nadaje, to niech idzie pracować gdzieś indziej i po temacie. Rzecz w tym, że to specyficzna placówka, pacjenci zwykle są bezbronni, a ich opinie łatwo podważyć, bo "przecież są psychicznie chorzy", być może dlatego panuje takie poczucie bezkarności.

  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2018-10-30
    00:25:00

    34 8

    Jeśli TVN robi nagonkę to teren szpitala będzie niebawem do sprzedaży.
    Bankowo.

  • ~Dintojra 2018-10-30
    00:32:43

    32 18

    @Chantalle - zauważ jak minusowane są wszelkie wypowiedzi negujące zachowania tego pseudo personelu tego pseudo szpitala - przypadek ?
    Zwłaszcza w kontekście braku stanowiska SKL i wręcz odmowy podjęcia próby wyjaśnienia jednego ze zgonów pacjenta z uwagi na... przedawnienie !
    Ciekawe podejście: trudno, nie człowiek nie żyje, a sprawa się przedawniła, więc po co sprawdzać co się stało... czasami mam wrażenie, że ten kraj to jakiś bantustan.

  • ~simonkos12 2018-10-30
    07:31:40

    66 15

    Ci, co tak mądrze piszą, że jak ktoś się nie nadaje do takiej pracy, to niech zmieni, to naprawdę niech się przejdą do tego szpitala i zobaczą, jak to wygląda. Mój szwagier się tam leczy. Schizofrenia Paranoidalna, 140 kg, 190cm wzrostu, przy atakach lata z nożami, siekierkami itd. Niczego się nie boi. Na oddziale z 40 takich osób i dwie pielęgniarki. Ogarniacie już o co chodzi? Nikt nikomu tam pracować nie karze, ale jeśli jest coś nie tak, to nie od razu znaczy, że Ci ludzie tam pracujący są czemuś winni. Może Centrala rzuci kasą na godne zarobki i zatrudni tyle personelu, aby pacjenci mieli lepiej? Wszyscy by zyskali, no ale cóż, jak nie wiadomo, o co chodzi, to wiadomo, o co chodzi.

  • ~Mamuska95 2018-10-30
    07:32:52

    36 18

    TVN robi wiele nagonek to po pierwsze a po drugie ci ludzi co się wypowiadają w tv znacie ich prywatnie wiecie co prawda a co nie ? A tak w ogóle znacie sprawę tylko z TV a był ktoś tam prytani pracować aby się wypowiadać . Znacie pielęgniarki ludzi itp? Łatwo kogoś oceniać ale warto posłuchać obu stron i to nie tylko dyrekcji ale pracowników ogólnie plus pacjentów . Skąd pewność że ludzi którzy wypowiadali się w tv są prawdomówni ? teraz ludzi dla sensacji powiedzą wszystko . Mają jest rzetelnych wywiadów itp tyle w temacie

  • ~Arteks 2018-10-30
    11:26:09

    55 23

    @simonkos - no właśnie. Jak inaczej radzić sobie z osobami które są niebezpieczne czy mają problematyczne zachowanie jak właśnie przez środki uspakajające? Przecież rodziny bardzo chętnie oddają swoich krewnych mających schizofrenię czy paranoję do tego szpitala. Bo sami nie potrafią już wytrzymać z takimi osobami. TVN zrobił sensacyjny program o zgonach w szpitalu które zdarzają się w każdym szpitalu na świecie, a słowem nie wspomnieli ile pielęgniarek jest pobitych przez pacjentów. Dziennikarze prześcigali się kiedyś w oskarżaniu szpitala za przetrzymywanie np. p. Meszki przez 11 lat, a nikt nie pofatygował się porozmawiać z jego sąsiadami którzy się go bali i podali go do sądu za ciągłe groźby i nękanie. Dla nich jego pobyt w szpitalu był... błogosławieństwem. Zachowywałbym daleko idącą rezerwę w tej sprawie. Z pewnością jak to w szpitalu - dochodzi tam czasami do pomyłek i niektórzy pacjenci mogą być źle potraktowani. Z drugiej strony psychiatria to nie interna i jeśli ktoś wpada w szał musi być odpowiednio potraktowany, inaczej mógłby stanowić zagrożenie dla innych pacjentów i personelu.

  • ~Jan Orzechowski 2018-11-01
    10:44:35

    11 10

    A gdzie godność ludzi którzy tam gościli, goszczą . Personel powinien mieć pretensje tylko i wyłącznie dla siebie wszyscy co do jednego wiedzieli co i gdzie się dzieje . Tak samo lekarze wiedzieli kto bierze w tym udział.

  • ~Dorota Szczygieł 2018-11-04
    17:11:13

    7 11

    Zgadzam sie z przedmowcami ze w tym szpitalu od kontroli NIK nie zmienilo sie kompletnie nic! Do tego nawet tak elementarne rzrczy jak glodowr " racje zywieniowe" czy eyjscia oacjentow w niedziele do kosciola zostaly olane przez Szanowny Personel ktory ma się w tym szpitalu za Bogów pomiatajac chorymi ludzmi, ktorym ma obowiazek sluzyc!

    Prosze szanownych Przedmowcow nie opowiadać glupot o specyfice pracy w szpitalu psychiatrycznym skoro tylko w tym psychiatryku nie zmieniło się i nie zmienia kompletnie nic!

  • ~jwawrzyczek 2018-11-04
    23:01:48

    11 6

    W każdym szpitalu leczy się ludzi, w każdym szpitalu umierają niektórzy pacjenci, w każdym szpitalu wobec pacjentów agresywnych stosuje się odpowiednie środki aby nie zrobili sobie i innym krzywdy. A pacjent psychicznie chory to pacjent specyficzny. Wymaga specyficznej opieki. A zdecydowana większość społeczeństwa lepiej zna się na medycynie niż zatrudniony w szpitalach personel. Tylko jak choroba przyciśnie to jakoś nie boimy się iść po ratunek.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5309