zamknij

Biznes

Barbórka w atmosferze niepewności. Jaka przyszłość czeka górników?

2013-12-04, Autor: 
W tym roku górnicy spędzą swoje święto w aurze niepewności. Smutne nastroje wśród górników są spowodowane planowaną restrukturyzacją Kompanii Węglowej. Spółka zapowiedziała m.in. obniżenie kosztów pracy, ograniczenie zatrudnienia czy łączenie kopalń.

Reklama

Sytuacja Kompanii Węglowej od kilku miesięcy znacznie się pogorszyła – pod koniec sierpnia 2013 roku spółka odnotowała 340 mln złotych strat. – Do tego należy jeszcze dodać spłatę obligacji w wysokości 1 mld 230 mln złotych oraz zadłużenie w ZUS-ie po byłych spółkach górniczych, które wynosi około kilkuset milionów – wymienia Zbigniew Madej, rzecznik prasowy Kompanii Węglowej. – Spółka jest zmuszona do przeprowadzenia restrukturyzacji – dodaje.

Przyjęty przez zarząd projekt restrukturyzacji Kompanii Węglowej na lata 2014 – 2020 zakłada m.in. obniżenie kosztów pracy, ograniczenie zatrudnienia w administracji spółki, zmniejszenie wydobycia węgla, a także łączenie kopalń. – Z obecnych 15 kopalń pozostanie 7. Zakłady zostaną połączone, a kopalnia „Szczygłowice-Knurów” zostanie sprzedana JSW. Górnikom dołowym gwarantujemy zachowanie stanowisk pracy, a pracownikom administracji zaproponujemy alternatywne zatrudnienie. Zachowanie miejsc pracy to podstawa restrukturyzacji spółki – podkreśla Zbigniew Madej. Spółka dotrzyma również umów gwarantujących zatrudnienie uczniom szkół ponadgimnazjalnych i studentów kierunków górniczych.

 

Górnicy coraz bardziej obawiają się zmian w Kompanii Węglowej. – Łączenie kopalń to tak naprawdę ich likwidacja. Przecież do KWK „Chwałowice” przyłączono „Rymer”. Czy ta kopalnia teraz istnieje? W naszym przypadku chwałowicka kopania zostałaby przyłączona do „Jankowic”, które generują straty. Nie rozumiemy tej dziwnej gry. Zapotrzebowanie na węgiel rośnie, ludzie się kształcą do pracy w kopalniach, a spółka tymczasem chce się pozbyć ludzi, zamknąć kopalnie – mówi Waldemar Stelmach, szef górniczej „Solidarności” przy KWK „Chwałowice”.

 

W miniony piątek projekt został przedstawiony związkowcom, którzy mają 30 dni na jego zaopiniowanie. W piątek zaplanowano spotkanie władz spółki ze stroną społeczną. Związkowcy jednak już kilka tygodni temu zawiązali pogotowie strajkowe, a wczoraj ogłosili wejście w spór zbiorowy i przedstawili Kompanii Węglowej swoje postulaty. Oczekują m.in. utrzymania aktualnego poziomu zatrudnienia, poziomu średniego wynagrodzenia wg wskaźnik inflacji, odstąpienia od zamiaru zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników 1020 osób zatrudnionych w administracji, a także gwarancji funkcjonowania wszystkich kopalń KW do czasu wyczerpania zasobów.

 

Sytuacja jest tak napięta, że lada dzień może rozpocząć się strajk. – Póki co, słuchamy tego, co mówi Kompania Węglowa i analizujemy. Jesteśmy jednak cały czas w pogotowiu i o prawa górników zawsze będziemy walczyć. Jeśli będzie taka konieczność, rozpoczniemy strajk – zapowiada Waldemar Stelmach.

Podejściem związkowców niepokoi się Kompania Węglowa. – Spółka to nasze wspólne dobre, a strajki i osłabianie jej to nie jest dobra droga ku lepszej przyszłości. To byłby najgorszy scenariusz w obecnej sytuacji. Tak naprawdę jeszcze nie rozpoczęliśmy rozmów, a już mamy groźbę strajku – obawia się Zbigniew Madej.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (83):
  • ~ 2013-12-04
    08:10:17

    27 0

    ...nasuwa się pytanie czy w opisywanej sytuacji - bądź co bądź trudnej - uzasadnione jest wypłacanie całej serii "extra money" ...barbórek ...jakichś tzrynastek czy czternastek...Zdrowy biznes nie zna takiego działania... pewnie zaraz ktoś napisze że się należy...ale zdrowe to to nie jest...

  • ~ 2013-12-04
    08:37:11

    14 0

    Dokładnie. W normalnej firmie w czasie kryzysu szef nie daje premii bo po prostu nie ma skąd. Jak prywatna firma przyniesie stratę to niestety będzie trzeba ją zamknąć nikt nie pomorze, a kopalniane związki tego nie rozumieją i dalej brną w roszczenia

  • ~frezja1 2013-12-04
    08:37:44

    13 0

    Jestem żoną górnika i zapewniam że trzynastek nie ma już od bardzo dawna,czternastki maja nawet nauczyciele.Jeśli likwidować przywileje to we wszystkich grupach społecznych.Co roku w okolicach ich święta zaczyna się nagonka.Górnikom życzę Szczęść Boże.

  • ~eloo 2013-12-04
    08:45:41

    15 0

    długi KW liczone są mld wiec jak sie jakiemu górnikowi nie podoba plan ratunkowy to wypowiedzenie pisac i nara do prywaciarza za 1500 bez dodatków itp

  • ~superelektro 2013-12-04
    08:51:23

    64 0

    Związki mają to w .....głębokim poważaniu. Im górnicy są potrzebni o tyle że jak nie będzie górników to i nie będzie możliwości utrzymywania darmozjadów w postaci związkowców. Chociaż znam przypadek gdzie zakład został zlikwidowany a związek nadal istnieje i likwidator daje na to pieniądze. P A R A N O J A.

  • ~minowa 2013-12-04
    08:52:40

    0 14

    FREZJA1 - nauczyciele nie mają żadnych 14-tek. Jeśli zarabiają MNIEJ niż przewidują przepisy, dostają na koniec roku WYRÓWNANIE BEZ ODSETEK, a inflacja przecież stale rośnie i to wyrównanie jest mniej warte, niż byłoby warte pełne wynagrodzenie. Samorządy na tym zarabiają a nauczyciele tracą. Nie czytaj i nie słuchaj głupot, tylko sama dochodź do prawdy i mysl !

  • ~emo10 2013-12-04
    08:56:49

    27 0

    Całej braci górniczej w tym dniu życzę Szczęść Boże aby nadchodzące lata okazały się jednak dobre i owocne. A krytyką powiem tylko tyle szkoły były i są otwarte dla wszystkich. Pozdrawiam

  • ~frezja1 2013-12-04
    09:01:02

    25 0

    Nauczyciele mają tzw czternastki i wiem o tym doskonale.

  • ~superelektro 2013-12-04
    09:01:47

    0 2

    Dodam jeszcze że wynagrodzenie powinno wynikać z przemnożenia stawki x ilość godzin czy dni, zależnie jak jest rozliczane. I żadnych premii, czy extra dodatków zapisanych w umowie. Będą pieniądze to się wypłaci, a nie to nie. A jak wszystko jest w umowie to zaraz jest wrzask " bo się należy ".

  • ~superelektro 2013-12-04
    09:05:32

    0 22

    frezja1, jeżeli nie mają trzynastek, to skąd czternastki ?

  • ~emo10 2013-12-04
    09:05:58

    3 0

    ~superelektro-- Ciekaw tylko jestem czy gdybyś pracował na kopalni i codziennie narażał życie i zdrowie to miałbyś takie zdanie.

  • ~frezja1 2013-12-04
    09:22:11

    21 0

    Każdy sobie wybiera sam zawód i pracę.Ktoś chciał mieć czystą, lekką pracę,jego wybór ale niech teraz nie wiesza psów na górnikach że jakie to oni kokosy zarabiają.Był czas kiedy kopalnie zatrudniały,trzeba było iść i też te kokosy zarabiać.

  • ~kwiatgoja 2013-12-04
    09:34:11

    36 0

    Frezja1, popieram Cię całym, sercem. Też jestem żoną górnika, z tą różnicą, że mój mąż pracuje pod firmą i wykonuje tą samą pracę, za połowę mniejsze wynagrodzenie (brak węgla, trzynastek, czternastek i 135zł Barbórki). Codziennie, kiedy zjeżdża boje się, że nie wróci z dołu. I wiecie co? Jak na niego patrzę - na to, jaki jest sciorany tą robotą, to jestem coraz bardziej przekonana do tego, że górnicy pod kopalnią zarabiają adekwatnie do ciężaru wykonywanej pracy.. A jeżeli ktoś im zazdrości, to niech zjedzie na dół i pozapier*ala szychtę w takich warunkach. Wszystkim górnikom Szczęść Boże i tyle wyjazdów, co zjazdów!

  • ~storek 2013-12-04
    09:37:20

    23 0

    Czy szeregowy górnik zarabia aż tak dużo? Wg mnie ci co pracują 'na dole' wcale kokosów nie mają, biorąc pod uwagę np. warunki pracy. Moim zdaniem mają normalną płacę, a to reszta społeczeństwa ma niegodziwe zarobki. Niegodziwe zarobki ma również kadra zarządzająca na kopalni. To do nich można mieć pretensje, ale w sumie to tak jest wszędzie, że pełno dyrektorów co nic nie robią, a zgarniają kupę kasy i premie. Wystarczy sobie przypomnieć co oferuje PO za odpowiednio oddane głosy ;)

  • ~ 2013-12-04
    09:39:26

    0 9

    Dlatego nigdy nie oddam głosu swojego w wyborach dla PIS/PO/PSL oni a zwłaszcza Kaczorek i Tusk wolą siedzieć cicho i nadal dokładać mld zł to tematyki górnictwa niż zrobić krok taki jaki powinien być i w czasach kryzysu uwalić im dodatki no ale czego się nie robi dla wyborcy górnika+ich rodzinki na ślasku to ładny kawał "głosu" jest i liczy się jak cholera,bądźmy ze sobą szczerzy,,,górnik zwłaszcza który zaraz po szkole dostał się na kopalnie jest oddzielony od aktualnego rynku pracy 2 metrowym murem,,oni nie wiedzą jakie są realia,,,jak widzę te strajki i w lokalnych programach wypowiedzi masnych,wypasionych górników hasła typu "jo mom 3 dzieci i yno 3 tys + masa dodatek i jak mom żyć" to śmiechem zabijam ulicę :) ale już im się to kończy,związki wszystko wykończą + rynek,w Krakowie mają 5 lat aby zamienić piece np na gazowe a nowe domki nie moga juz mieć piecyka ładnego z podajnikiem...teraz to wszystko rykoszetem się odbije i oni nie będą jedyni,firmy które handlują tam opałem juz piszczą a to dopiero początek,Marcel jest łączony z AnnaRyd. Chwalowice z Jankowicami-na wiosnę będzie lament i masowe rejestracje w PUP a związki moga sobie pokrzyczeć i tak nic nie zrobią..a miało być tak pieknie i szybko na emeryturce sobie siedzieć,tylko dlaczego mają wszyscy dopłacać do nich i zaciskać pasa a górnik nie wie co to kryzys,oj złota kura już jest zarżnięta w 90% i zobaczymy ile za jedną dekadę zostanie kopalń w naszym regionie.

  • ~Arteks 2013-12-04
    09:46:20

    34 0

    Nie mam nic wspólnego z górnictwem, a mimo to dobrze im życzę. Napuszczanie jednych na drugich to metody na wzbudzanie ogólnej niechęci wobec różnych grup zawodowych. Np. często przytacza się fakt, że górnicy mają przywileje emerytalne pomijając fakt, że jest wiele grup zawodowych którzy ma jeszcze lepsze (sędziowie, policja, wojsko, pozostałe służby mundurowe). Ale tylko górnicy przypłacają zdrowiem wykonywany zawód. Druga sprawa to po co komu w dzisiejszych czasach jest Kompania Węglowa? To likwidując Kompanię możnaby zaoszczędzić krocie. Przykład Kopalni Silesia w Czechowicach czy świetnie radzącej sobie Bogdanki pokazują, że w dzisiejszych czasach cała administracyjna czapa wcale nie jest potrzebna. Kopalnie mogłyby sobie radzić lepiej gdyby działały w pojedynkę lub w mniejszych grupach. Ciekawe, że JSW czy KHW nie mają problemów. Tylko kiepskie rządzenie KW, a także zła polityka importowa państwa doprowadziła do obecnej sytuacji. KW ma kłopoty, a Polskę wypełnia tańszy, nieoclony węgiel z Rosji, która nie jest nawet w Unii Europejskiej... Nie wystarczy że kupujemy od Rosji gaz i ropę?

  • ~storek 2013-12-04
    09:54:21

    17 0

    @go070: Jeżeli cieszysz się z tego, że ktoś chce wykończyć górnictwo, to albo jesteś spoza śląska, albo jesteś bardzo głupi. Górnictwo daje przynajmniej w miarę godziwe wynagrodzenie szeregowemu pracownikowi, ALE(!)... ZA CIĘŻKĄ PRACĘ. Nie widzę w tym nic niesprawiedliwego. Polecam odwiedzić kopalnię Guido i przekonać się o warunkach pracy. Jeżeli górnictwo upadnie, to Śląsk przestanie się rozwijać, bo Wawie za bardzo na tym nie zależy.

  • ~ 2013-12-04
    09:58:25

    0 19

    @storek-bajki o tym,że ciężko pracuja wsadź sobie między bajki...no chyba że masz na myśli chlanie w barach do upadło to racja "Jeżeli górnictwo upadnie, to Śląsk przestanie się rozwijać, bo Wawie za bardzo na tym nie zależy" kolejny geniusz,który myśli że górnik to filar gospodarki całego Śląska-krzycz mały człowieczku to ci jedynie zostało

  • ~makowa 2013-12-04
    10:29:20

    10 0


    ~storek


    ~storek


    @go07:

    @go07:nie obrażaj górników matole bo pracują ciężko za sam zjazd na dół powinni im już płacić a to że po pracy pójdą do baru to nie twoja broszka ,a prąd skąd masz ,co do 14 tek to niech zabiorą je także nauczycielom którzy nie pracują fizycznie ,policjantom ,pielęgniarom itd. szczęść Boże górnikom





    @go070

  • ~roger 2013-12-04
    10:32:16

    1 0

    Popieram w 100% większość komentarzy. Podobno jest kryzys. A kryzys ma dotykać wszystkich lecz górnika nie dotyka bo on ma dodatki typu 13, 14, barbórka, węgiel, dotacje do wczasów itd itd. Spółka odnotowała 340 mln strat to pytam się skąd kasa na barbórki? Towarzysz Edward nie żyje i wmawianie, że na dole jest ciężko to już mit sami górnicy tak twierdzą. Fakt na ścianie było i będzie ciężko i niebezpiecznie ale pytam się czy kierowca TIRa ma lekko? budowlaniec na rusztowaniu ma lekko? każdy zawód niesie za sobą niebezpieczeństwo mniejsze czy większe więc jak ktoś zdecydował się na pracę górnika to wie jak tam jest i nie musi płakać jeden z drugim że wypłata marna. U prywaciarza przy takim zadłużeniu jak podają powyżej pracy nie było by już dla nikogo. Bo nie było by firmy.Proste.

  • ~Arteks 2013-12-04
    10:42:34

    17 0

    @roger - ależ zawiść przez ciebie przemawia... Oszczędź sobie tego jadziku w barbórkę. Górnictwo to stabilizacja energetyczna kraju i jedna z podstaw naszej gospodarki. Wszystkie zawody są ważne ale trudno aby mówić, że kierowca TIR-a czy nauczyciel zapewniali nam bezpieczeństwo energetyczne, prąd w gniazdku czy ciepły kaloryfer... Ja jestem górnikom za to wdzięczny i życzę im jak najlepiej. Z górnictwa tak naprawdę najlepiej żyje cały subregion bo to ono nakręca całą koniunkturę!

  • ~storek 2013-12-04
    10:45:10

    18 0

    @Roger: no tak, ani tirowiec, ani murarz nie mają lekko - prawda. Więc sprawiedliwie będzie jeśli wszyscy będą mieli umowy śmieciowe i gówniane zarobki, tak że będzie klasa panów i totalna biedota.

  • ~Flat 2013-12-04
    10:52:29

    14 0

    Jestem załamany dyskusją. Nie jestem górnikiem ale dlaczego nikt nie napisze jakie sumy KW wpłaca do ZUS do miasta z tytułu różnych podatków ile wpływa do budżetu Państwa a tylko mówi się o zadłużeniu. To jeden z niewielu zakładów, który płaci uczciwie pełne stawki od tych „wysokich” zarobków. Wy, którzy „opluwacie górników przyznajcie się sami przed sobą ile zarabiacie oficjalnie a ile dostajecie pod stołem od pracodawców co jest nieopodatkowane. Pomyślcie ile wybiegów stosują prywatne firmy by obniżać koszty, by „oszukiwać” budżet powstają firmy córki, u itd. Prywatna „Elektrowania” zrobiła wybieg i aby otrzymać obniżenie czy umorzenie podatków dla miasta (nie chce mylić faktów) zagroziła że nie będzie budować nowego bloku w Rybniku. Jak skonfliktowane jest społeczeństwo widać na tym portalu a kto troszeczkę liznął psychologii wie, że jednym ze stylów zarządzania jest zarządzanie przez konflikt i chyba rządzącym się to udaje. Górnicy to już chyba jedna z niewielu grup, która się potrafi „postawić”, zorganizować, zewrzeć szyki i powalczyć więc szanujmy to. Dlaczego zawsze jest pokazywane to jakie poszczególne grupy posiadają przywileje. Górnicy 14stki, barbórki, węgiel, służby mundurowe emerytury, nauczyciele wakacje itd. dlaczego się nie pisze ile górników straciło życie, zdrowie, że emerytura mundurowego po 15 latach pracy to tylko 40% emerytury, ze pracuje piątki świątki i niedziele oraz nocki bez żadnych dodatków i nie obejmują ich przywileje pracownicze cdn.

  • ~Flat 2013-12-04
    10:56:40

    10 0

    c.d. z kodeksu pracy chociażby takie jak urlop na żądanie, nauczyciele musieli za własne pieniądze robić studia podyplomowe tracąc czas i pieniądze na dodatkowe fakultety a teraz okazuje się, że są niepotrzebni a do przedszkoli będą mogły być zatrudniane osoby bez wykształcenia pedagogicznego. Cieszmy się więc, że przywileje są, że zarobki są i dążmy do góry a nie do dołu. Ma być nam lepiej a nie gorzej i niech kopalnie mają się dobrze to i miasto nie zbankrutuje więc wszystkiego naj....!!!

  • ~norton 2013-12-04
    11:03:08

    25 0

    A ja życzę wszystkim górnikom wszystkiego najlepszego z okazji ich święta. To ludzie naprawdę ciężkiej pracy. Myślę, że 25 lat roboty pod ziemią wystarczy na zasłużona emeryturę. Ale jednocześnie dziwię się tym, którzy narzekając na swój los, odliczając dni do emerytury, zapewniając, że nigdy już pod ziemię nie zjadą zatrudniają się w różnego rodzaju spółkach - wykonują tę samą robotę co w KWK zabierając robotę młodym. I nie odliczają już lat tylko pieniądze. Tego zrozumieć nie potrafię.

  • ~ 2013-12-04
    11:06:26

    0 7

    ~okorek....czytać ze zrozumieniem jest sztuką ...! Tu nie chodzi o wyrzucanie komuś tego czy zarabia krocie czy nie...Kążdy powinien otrzymywać przyzwoite wynagrodzenie, a np. górnik jak pracuje ciężko i zasługuje niech zarabia bardzo dużo... Ja na początku tej dyskusji napisałem - w prostym ujęciu: jeśli firma ma problemy finansowe, nie generuje zysków a tu nawet rąbie starty to nie ma opcji dodatkowe extra wynagradzania...tak jest w normalnym biznesie... A tu mamy biznes który jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa więc gadania podatkach i ZUS jest co najmniej nie na miejscu. Przekładania pieniędzy z skarbony państwowej do skarbony państwowej nie przynosi korzyści nikomu.

  • ~norton 2013-12-04
    11:11:05

    9 0

    Okorek wiesz na co może liczyć zwykły pracownik po 15 latach roboty? Na śmiech pracodawcy... Wiesz na co może liczyć po kolejnym chorobowym (płatnym 80%)? Że na jego miejsce jest kilkunastu chętnych, Wszelkiej maści "służby" mają zbytnie przywileje na które wszyscy płacący podatki Polacy pracują. Przywileje powinny być ale jedynie dla wąskiej grupy wykonującej naprawdę niebezpieczne roboty - czy Pan Policjant grający w orkiestrze bądź Policjantka przebywająca na urlopie wychowawczym to robi? Nie robi a przywileje ma.

  • ~Flat 2013-12-04
    11:28:53

    0 0

    Norton to wyksztuś coś z siebie zrób coś żeby nie być "zwykłym" tylko "wyjątkowym" i pracować na kopalni w mundurówce czy w szkole będziesz miał tyle przywilejów. Powodzenia życzę i wszystkiego naj....

  • ~Afordancja 2013-12-04
    11:33:50

    0 0

    @~Arteks Fatk, ze za duzo przywilei emerytalnych to nie zmienia faktu, e powinno sie je zlikwidowac, jak i u grornikow tak i u reszty, jedank jesli chodzi o doplacanie do emerytur to gornicy przoduja, ile to bylo 6 mld? Co do napuszczania jednych na drugich to w sumie racja. @~okorek jesli chodzi o ZUS to widac to w artykule, zadluzenie wobec ZUsu kilkaset milionow(juz pamietam kiedys im umarzali dlug wobec ZUSu) plus doplaty do gorniczych emerytur 6 miliardow. Swoja droga zawsze to powtarzam, zlikwidowac wszelkie przywileje emerytalne, i jezeli dana kopalnia byla by na tyle rentowna to zrekompensowac to w wynagrodzeniach.Prosty elastyczny i czytelny sposob.

  • ~sianio 2013-12-04
    11:58:32

    4 0

    Szczęść Boże górnikom.Nie chcę się rozpisywać na temat wypocin, które piszą tu ludzie zawistni , złośliwi i niedoinformowani. Pomyślcie dlaczego Wy nie macie podobnych przywilejów.Wam też należy się pracując u prywaciarza urlop,dodatek za nocki,fundusz socjalny i.t.p.Tylko Wy się dajecie dymać na własne życzenie.Tylko u prywaciarza jak pójdziesz na urlop to na drugi dzień już jesteś znowu na stanowisku pracy i zapierniczasz na urlopie dodatkową kasę.To samo z L4,niby jesteś nie zdolny do pracy a jednak zapierdzielasz na dziada.Zazdrościcie ludziom którzy ryzykują swoje życie,zdrowie (kiedy ostatnio zginął u nas policjant,strażak,żołnierz sędzia,prokurator itp)żeby ich rodziną żyło się lepiej.A co do wypłat nagród rocznych to nie tylko górnicy w czasach kryzysu te wypłaty otrzymują.TVP mimo strat nadal wypłaca wysokie premie swoim pracownikom (to są pieniądze na przymus zabrane nam przez złodziejski abonament)Albo taki sejm RP tam dopiero są jaja.Walczcie ze złodziejami którzy Was zatrudniają za głodowe stawki a sami pławią się w luksusie,a nie liczcie pieniędzy ludziom którzy te pieniądze muszą wydrzeć ziemi.

  • ~joszko 2013-12-04
    12:12:50

    4 0

    kwk marcel - 4700 pln barbórki(bez sobót).wpisujcie swoje kwoty bracia górnicy.szczęść boże

  • ~wera 2013-12-04
    12:16:14

    3 0

    wiele osób można wyczuć jest sfrustrowanych ,że się nie dostali na kopalnie lub nie próbowali bo warunki nie pozwalaly
    z zawiścią patrzycie na premię,13,14 i może jeszcze 15 ?których już dawno nie ma jest tylko 14 na raty,w wielu innych zawodach są te dodatki i jakos nie ma głupich dyskusji czy powinne być czy nie.A 14 15 ,premie roczne,miesięczne,zimowe, wiosenne itp.itd nauczycieli(2 miesiące wakacji,praca po kilkanaście godzin w tygodniu)mundurowych, wymiaru sprwiedliwości , i wreszcie całej kilkusettysięcznej armii urzedasów i administracji, posłów nie rozkładaja wam budżetu?Sam nie pracuję w górnictwie ale podziwiam branże za to ,że praktycznie jako jedyna nie pozwoliła sobie nasr...ać na głowę i za to podziekowala jak reszta zdesperowanych pracowników byle jakich spólek i spółeczek w tym kraju ,a teraz wypisują jak mają sie żle , robią za śmieszne pieniądze u pseudo prywaciarza wyzyskiwacza.Może należało by dążyć do rozszerzenia tych przywilejów na inne branże a nie kierować się w likwidację wszystkiego i docelowo dążenie do jeszcze większej oszczędności na pracowniku który i tak już w niejednych przypadkach ociera się o niewolnictwo.W polsce jest wieczny kryzys,czy przywileje będą czy nie zwykly obywatel i tak nie bedzie miał z tego a ni grosza,podatki i tak wzrosną,ceny juz mamy zachodnie a zus i tak zaliczy glebę .Niestety w kraju co mało co produkuje czy w tym przypadku wydobywa nie ma szans na poprawę sytuacji, na samych tłumikach,ogórkach i pomidorach nie da rady.

  • ~eloo 2013-12-04
    12:25:26

    0 0

    duzo wypadkow na kopalni? przestrzegajcie przepisow BHP to wypadkow bedzie o 90% a nie" ja chopy hoł ruk jadymy w co tam". W wielu firmach jest duzo wyzsze zagrozenie wypadkami ale ludzie przestrzegaja bardziej BHP.Kolega z gruby jak mi mowil jak tam pracuja to mi gesia skora sie robiła.Wpisywac te wasze fajne zarobki ale odkladajcie 20% z kazdej wypłaty na leki bo po 20 latach gruby(ale gruby a nie gdzies na powierzchni tasmy łotać) to bedziecie niestety ale wrakami w kolejce do kazdego doktora.Ktory narzeka to nikt nikogo na sile nie trzyma na grubie, zwolnic sie i do zieleni miejskiej robic na swiezym powietrzu, no i cena wegla dla goroli 1200zl/t+Vat.

  • ~ 2013-12-04
    12:53:55

    9 0

    "Zapotrzebowanie na węgiel rośnie, ludzie się kształcą do pracy w kopalniach, a spółka tymczasem chce się pozbyć ludzi, zamknąć kopalnie"- propaganda związków trwa. skoro jest takie zapotrzebowanie, to dlaczego węgiel stoi na zwałach? Wyczuwalny jest konflikt wśród mieszkańców naszego regionu co kiedyś było nie do pomyślenia. Górnictwo jest potrzebne do utrzymania obecnej polityki energetycznej kraju, ale obecnie jest to przerost formy nad treścią. Nikt tu nie zamierza zamykać kopalń, tylko dostosować je do obecnych realiów. Niech rodziny górników, które tu się wypowiadają nie piszą tu o etosie pracy górnika, tylko pomyślą o ekonomicznych konsekwencjach jeśli obecny stan miałby się utrzymać. Posłuchajcie ekonomistów, nieraz krytykujących rządy i wtedy sie wypowiadajcie. Nowoczesne, konkurencyjne górnictwo z młodymi wykształconymi górnikami, dostosowanie do obecnych realiów gospodarki rynkowej, a nie obecne z socjalistyczną mentalnością ludzi tam pracujących, wiecznie roszczeniowych wobec państwa i nie tylko

  • ~zbig67 2013-12-04
    12:55:57

    10 0

    problem jaki jest obecnie w górnictwie to złe zarządzanie, przerost zatrudnienia, biurokracja! pewien pan jak przestał być ważną osobą w Warszawie to wrócił na kopalnię gdzie mu stworzono stanowisko pracy zupełnie wcześniej niepotrzebne. o kim mowa? domyślcie się sami. te reformy przeprowadzane od lat to pic na woda, chronienie biurokratów, wymyślanie nowych spółek a teraz to się wszystko zemściło! a tak na marginesie: dlaczego węgiel paczkowany w supermarketach wychodzi aż 1000 zł za tone? wszystkiego najlepszego życzę prawdziwym górnikom z okazji Barbórki.

  • ~kawa76 2013-12-04
    13:44:20

    4 0

    ile płaczków ma podania na kopalni? Na chwałowicach jest złożonych ponad 3000 podań!
    jak nie zatrudnili to płaczą ,że zabrac dodatki bo się nie nalezy a jak go zatrudnią -to biedne górniki okradają nas bo barbórki tylko 5700zł. ZENADA! Ponad 17lat naa kopalni i oprócz zeszłego roku to cały czas w okresie barbórki jest nagonka na branże górbiczą, Szczęść Boże1

  • ~kawa76 2013-12-04
    13:47:37

    0 1

    kwk chwałowice -5700zł barbórki

  • ~facet1977 2013-12-04
    13:49:18

    0 0

    Poczytajcie dokladnie a potem rozpisujcie swoje bzdury.

    http://biznes.onet.pl/praca/ile-zarabiaja-gornicy,18493,5591671,5451429,468,1,news-detal

  • ~ 2013-12-04
    14:11:50

    2 0

    Ale jakie to ma znaczenie dla obecnej sytuacji Kompanii Węglowej? Spółka generuje straty, koszty wydobycia węgla są coraz wyższe i chyba logiczne, że trzeba coś z tym zrobić !!! Nauczcie się wreszcie racjonalnego myślenia, jak w wielu firmach, w jaki sposób poradzić samemu sobie z tym problemem, a nie oczekiwać od państwa i Nas podatników nie wiadomo czego

  • ~szpajcha 2013-12-04
    14:12:48

    4 0

    cytat z gazety "kopalnia marcel jest lepsza niż bogdanka" to czemu ma nie wypłacać barbórki i 14 pensji?! bo...jest w kompani węglowej a tu jest syf burdel i nie wiadomo kto rządzi.dla wszystkich normalnych :szczęść Boże z okazji Barbórki,dla tych co nie mają pojecia o czym piszą---zamknijcie sie bo za chwile i wasze rodziny bedą na bezrobociu.naliczyłem 144 firmy z regionu śląskiego pracujące dla kopalni,jeżeli one nie bedą miały zamówień(a to sie stanie jak zamkną kopalnie) to z każej firmy zwolnią ok.60 % pracowników.policzcie sobie ,pomyślcie gdzie pracują wasi znajomi i koledzy a potem piszcie o górnictwie.Przykład górnik otrzymuje bony na zakupy co miesiąc,zwolnią górników reale i intermarche,(spadną zyski)oraz małe okoliczne sklepy można zamknąć lub zwolnić ludzi bo sie nie opłaci handlować.nie wspomne że padło wiele barów jak na kopalniach wprowadzono,alkomaty,kontrole antyalkoholowe.

  • ~ 2013-12-04
    14:30:37

    0 3

    "Przykład górnik otrzymuje bony na zakupy co miesiąc,zwolnią górników reale i intermarche,(spadną zyski)oraz małe okoliczne sklepy można zamknąć lub zwolnić ludzi bo sie nie opłaci handlować.nie wspomne że padło wiele barów jak na kopalniach wprowadzono,alkomaty,kontrole antyalkoholowe"- propaganda górników trwa nadal :) Tylko górnicy robią zakupy w realu i przez z to, że bary padły, to wina Tuska itd. bo kto normalny zabroni górnikowi wypić piwo przed szychtą? :) Proszę czytać artykuły ze zrozumieniem, nikt tu nie mówi o likwidacji kopalni, ale skoro dla Ciebie obcięcie pewnych przywilejów i zamrożenie płac = zwolnienie i zamykanie kopalń to nie mamy o czym mówić :)

  • ~astrunia 2013-12-04
    14:50:19

    4 0

    Dlaczego tak jest że najwięcej do powiedzenia mają Ci których ta praca nie dotyczy???Sama pracuję na kopalni i znam tę prace i tych ludzi od podszewki-chodzi mi o to że od wieków praca GÓRNIKA była doceniana właśnie przez wypłacanie premii tj.barbórka,trzynastka itp.Niech każdy który ma o to pretensje choć na miesiac zjedzie na dół i zobaczymy czy po przerobionej szychcie nie doceni pracy tych którzy tak dla nas wszystkich ryzykuja????
    Zastanowiliście się choć raz skąd i dzięki czemu macie w swoich domkach cieplutko?? Pomyślcie o tym przy podkręcaniu kaloryfera!!!
    Całej Braci Górniczej-SZCZĘŚĆ BORZE!!!!

  • ~makowa 2013-12-04
    14:52:20

    0 0

    ~robm: po pierwsze to nie bony na zakupy tylko żywieniowe za każdy zjazd na dół należy się kartka za wysiłek fizyczny ,nie plotkuj jak nie wiesz

  • ~Kindes 2013-12-04
    16:20:01

    2 0

    Panie Waldemar Stelmach szefie jakiśtam związków a skąd te informacje, że KWK 'Jankowice" generują straty? Chyba jesteś chłopie niedoinformowany...

  • ~cerberus 2013-12-04
    17:06:13

    0 0

    premie typu trzynastki, czternastki dostaj pracownicy ktorych firma przynosi zysk a nie odnotowuje milionowe straty, pracownicy zatrudnieni w prywatnych firmach musza sie naprawde napracowac na taka nagrode a i tak na koniec roku dostana 70 zl, a gdyby to mialo miejsce na kopalni to zwiazki zaraz wyjda na ulice i zaczna strajkowac bo to tylko umieja, a prawdziwi ludzie min. pracownicy budowlani, kierowcy, i inni zatudnieni na umowe o dzielo itp. musza siedziec cicho i byc szczesliwi, a takiego gornika to nic nie interesuje ze generuja straty bo itak dzisiaj wiekszosc bedzie mialo ponad 2 promile :-) zdrowia i szczescia zyczy sie wszystkim!!!

  • ~rab7 2013-12-04
    17:56:50

    4 0

    Wszystkich frustratów ciężko pracujących u prywaciarza informuję, że żaden z braci górniczej nigdy nie otrzymuje drugiej połowy wypłaty w kopercie .Niestety wszystko jest na pasku i dokładnie opodatkowane.Ciekawe dlaczego ZUS,NFZ plajtuje skoro pracownicy prywatnych zakładów zawsze obowiązkowo odprowadzają składki - ano dlatego ,że niestety tylko oficjalnie ich wynagrodzenie to smutne 1600 brutto - składki najniższe, długów nie trzeba spłacać, bo żaden komornik im się do tyłków nie dobierze.Ale oficjalna wersja jest taka - wyzyskiwacz i ciemiężyciel prywaciaż słabo płaci- a o tym co w kopercie cicho sza!!!!

  • ~cerberus 2013-12-04
    18:02:59

    0 8

    koperty?? hahaha bo trzeba docenic pracownika i nie dac zarobic tym co kopalnia doplacaja zeby wkoncu to wszystko sprywatyzowac!!!

  • ~mewa74 2013-12-04
    18:26:25

    3 0

    @szpajcha, toś się podłożył, niezłe musiało być pijaństwo skoro, aż bary padły i alkomaty trzeba było przy wejściu do pracy wprowadzić, oj jest się czym chwalić...

  • ~korin 2013-12-04
    21:04:24

    9 0

    Życzę górnikom jak najlepiej, ale rozumiem że ich warunki zatrudnienia są nieekonomiczne i niezrozumiałe. Mój dziadek robił na dole do około 55 roku życia, tata skończył pracę kajś koło 50, a moi rówieśnicy skończą robić wkrótce przed 45 rokiem życia. A warunki pracy obecnych górników a dziadka to niebo a ziemia.

  • ~eloo 2013-12-04
    22:57:53

    2 0

    to niezłe wały sa z tymi bonami zywieniowymi bo zanam ludzi co doastaja takie bony w w zyciu na dole nie byli, pewnie jeszcze szychty dołowe maja płacone a potem kopalnia generuje mld straty. 76- kwk chwałowice -5700zł barbórki z zryty beret no nieżle, ja mam 4500 u prywatnego(kazda zł rozliczona na pasku,opodatkowana ozusowana itp) lepiej miec 4500zl

  • ~icebox 2013-12-04
    23:43:02

    27 0

    1-nikt was tam na dole nie trzyma silą, zwalniać się i do prywaciarza (dostaniecie brutto 1600zł), jak tam na dole tak ciężko i niebezpiecznie,
    2-emeryt górnik w wieku 43-45 lat, a pracownik budowlanki (ciepło, zimno, pada,leje,...), pracownik z taśmy z fabryki, i wiele wiele innych ciężkich i niebezpiecznych zawodów, jeszcze +30-35 lat pracy, gdzie ta sprawiedliwość społeczna,(przejdź do punktu 1 bo zapewne już marudzisz)
    3- wszelkie dodatki otrzymywane poza płaca w sytuacji nierentownych kopalń, obciąć, do czasu wypracowania zysku, później jak będzie zysk płacić, (przejdź do punktu 1 bo zapewne już marudzisz),
    4- jak dbacie tak o pracowników kopalń, to czemu pozwala się na naprawdę ciężką prace górnikom, ale nie pod KWK tylko w jakiś spółkach, bez waszych przywilejów, i jak to się dzieje że tam ludzie pracując ciężej mogą, umieją , chcą, pracują po przekroczeniu magicznej liczby 25 lat przepracowanych na kopalni,
    5- czemu tylu górników pracuje nadal (jak to taka wykańczająca praca) po uzyskaniu przywilejów górniczych,
    i tak można wymieniać dalej, ale tu na śląsku nie można krytykować trzeba chwalić mit pracy górnika co mu się wszystko należy ale tylko jemu GÓRNIKOWI, a i masz zamiar marudzić przejdź punkt 1, życzę wszystkiego najlepszego górnikom w dniu WASZEGO święta

  • ~smr 2013-12-05
    00:10:04

    15 0

    W dzisiejszych czasach to przykładowo każdy przedstawiciel jeżdżący po tym kraju może wyjechać do pracy i nie wrócić, więc pisanie o niebezpiecznej pracy górników jest już śmieszne... o albo nawet idąc do pracy

  • ~ 2013-12-05
    00:35:17

    17 0

    icebox do górników żadne racjonalne argumenty nie przemawiają. Przez całą swoją "karierę" zawodową są odgrodzeni grubym murem od reszty, ich nie interesuje to, co się wokół dzieje bo to nie ich sprawa. Dla wielu niewykwalifikowanych pracowników przyjęcie "pod kopalnie" było zbawieniem życiowym i cokolwiek sie do nich mówi to zbywają to ciężkim etosem pracy. Dodatkowo duży wpływ na nich mają związki zawodowe, które wygłaszają herezje o zamykaniu kopalń itd., a nie o to tu chodzi przecież. "Utrzymanie aktualnego poziomu zatrudnienia"- nic dziwnego, skoro pracownicy opłacają składkę członkowską, więc związkom zależy, by tych miejsc pracy było jak najwięcej. A tu przecież nie chodzi o zwolnienia (pomijając administracje), tylko stopniową redukcje zatrudnienia do 2020 roku, gdzie do pracy na kopalniach będą przyjmowani wyłącznie absolwenci szkół górniczych, ale proporcjonalnie zatrudnienie będzie się zmniejszało, gdyż więcej w porównaniu do przyjęć będzie odchodziło pracowników na emerytury. ...

  • ~wera 2013-12-05
    09:42:10

    0 8

    idąc takim tokiem myslenia ,że nic się nikomu nie należy a co jest to zabrać bo jest ,,kryzys'' możecie pójść dalej w imię poprawy upadającej gospodarki czy chodżby tylko małych firm z grubymi prezesami i ratować nasz kraj np.zamieniąjąc umowę o prace czy śmieciową na wolontariat ,
    wtedy sytuacja do okoła na pewno sie poprawi:)
    smr-myslisz chyba ,że tylko przedstawiciel dojeżdża lub chodzi ,a górnik się budzi i juz jest na dole gdzie czeka na niego kawka,pogawędka z sekretarką ,a cała praca to dawanie giftów ,widać masz pojecie;)

  • ~minowa 2013-12-05
    15:06:58

    0 7

    Frezja1 NIE WCISKAJ KITU ! Na ma żadnych 14-tek dla nauczycieli ! Opowiadania takich głupot powoduje, że społeczeństwo myśli, że KAŻDY nauczyciel dostaje JESZCZE JEDNĄ WYPŁATĘ O WYSOKOŚCI JAK POZOSTAŁE ! A TO BZDURA ! Dostają nieliczni i to czasem po kilkanaście złotych WYRÓWNANIA za niewypłacone w pełni wcześniejsze wynagrodzenia miesięczne. NIE KŁAM I NIE OSZUKUJ ! "Ty wiesz o tym doskonale" ? Gó..o wiesz i tyle !

  • ~raas 2013-12-05
    16:12:04

    0 15

    Polecam wszystkim "uzdrawiaczom" górnictwa co to ciężko robią w prywatnych firmach i nie mogą patrzeć na 14 tą pensję górnika ,barbórkę i co tam jeszcze....polecam zapoznać się z sytuacją finansową np kopalni Chwałowice. I jak się z nią zapoznasz jeden z drugim mędrcu to wtedy pierdziel dalej co mi się należy jako górnikowi a co nie! Dokładnie mi zwisa czy twoja firma produkująca nocniki czy cokolwiek innego ma czym ci zapłacić za twoją pracę. Tylko nie powielaj kretyńskich wypowiedzi pseudoznawców i ekono filozofów z tv.Jakiś kolo napisał tu że długi KW liczone są w miliardach, sprecyzuj ile i wobec kogo te długi? Moja kopalnia wydobywa +- 10 tyś ton na dobę, zysk z tony to około 50zł zapraszam panowie matematycy ile to zysku na rok? Czy twoja firemka wyrabia coś koło tego? czy to ty dopłacasz do mnie z budżetu?

  • ~ 2013-12-05
    21:54:17

    4 0

    roger- kryzys najbardziej widać po rządzących naszym krajem- płacę obniżają sobie maksymalnie, a premii w ogóle sobie nie wypłacają - tak zaciskają pasa.

  • ~Afordancja 2013-12-05
    22:41:54

    15 0

    @~raas proszę przeczytaj o Kompani Weglowej: http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/749867,po-10-latach-kompania-weglowa-wciaz-splaca-stare-dlugi-ale-juz-mysli-o-gieldzie,id,t.html?cookie=1

    Mieli (przejeli) 18 mld zl zadłużenia, zostawili im 3,9 mld zl. resztę umorzyli...Następnie "Łącznie spółka otrzymała w kolejnych transzach wsparcie w wysokości 1,9 mld zł. Jednak 47 proc. wydatków na restrukturyzację finansową, czyli 1,6 mld zł, pochodziło z własnych środków" - wyjaśniła prezes."

  • ~viporion 2013-12-06
    07:00:16

    0 18

    Ale wiekszośc z was się rzuca o to ze przeciesz górnik ma miec barbówrke itp bo ciezko pracuje !! Tylko ze za ciężką prace dostaję sie pieniądze czytaj wypate !! a nie barbórke. Rozumie jeśli są jakies zyski firma dobrze działą itp to wtedy można dać w ramach nagrody, Ale firma przynosi straty a oni jeszcze dają im nagrody po około 6000zl ? to jakieś zarty, a nawet sami obdarowani są glupkami bo tym samym doprowadzaja swoj zaklad do bankroctwa. pomyslcie przez chwile macie firme jest obna na pogranicu zysku ( brak strat ani zysków) jedynym plusem jest to ze dajesz prace ludziom ktorzy sa ci za to wdzieczni ze nie idą na brum i mają godziwe zarobki, Ale przychodzi okres wk torym oni zawsze mieli nagrody i ty im kazdemu dajesz po okolo 6000zł ( jak nie wiecej) tym sposobem doprowadzasz do strat ogromnych co robisz ? zamykasz firme bo nie bedziesz do neij dokladal. Tylko ze u nas wk raju to kazdy nawet rząd , Kluby sportowe itp.. mysla krotko !! liczy sie tylko Tu i teraz co mnie obchodzi Kiedys... :) co mnie obchodzi ze straty beda i zamkna zaklad.. Ja chce 10000zl nagród !! PARANOJA

  • ~ewa81 2013-12-06
    10:34:16

    0 7

    ludzie opamietajcie sie jakie 13 -stki przecież tego już dawno nie ma nanajwiecej się wypowiadają ci co o górnictwie nie mają pojecia żałosne po prostu

  • ~Afordancja 2013-12-06
    11:34:27

    13 0

    @~raas co do Matematyków i zysków to nie wystarczy wydobywać trzeba sprzedawać ;) Przykład ilości węgla na zwałach. http://pieniadze.gazeta.pl/Gospodarka/1,131497,13771811,Gornicy_pogrzebia_gornictwo__w_kopalniach_rosna_zwaly.html
    napisali "Dwie trzecie niechcianego węgla należy do potentata - Kompanii Węglowej." Tak więc wezmę proporcjonalnie. Styczeń 2012, coś około pod 1400 tys. ton. (nie 1,4 tys. ton) na koniec 2012 blisko 5300 tys. ton. teraz w marcu 6000 tys. ton. czyli co? w ciagu roku wydobyliście i nie sprzedaliście okolo 3900 tys. ton. jak by policzyć tyllko na twoje 10 tys. ton dziennie to wychodzi 390 dni odkładania na kupkę. Oczywiście to całej KW nie tylko Chwałowic. Podsumowując gdyby wszystko było takie fiu fiu, to nie trzeba by było umarzać 14 miliardów zł. (ile to wypada na górnika) dopłacać kolejnych 2 milardów zł. itd. itd. A gdyby nie było takich przwywilejów emerytalnych (w zasadzie to mi o nie tylko chodzi bo są nie elastyczne, za miast nich powinno się ewentualnie podnieść płace) to nie dopłacalibyśmy (my podatnicy) do górniczych emerytur rocznie 6 miliardów zł. I nikt nie neguje, że praca jest ciężka bo jest, jak praca wielu innych zawodów, i że powinno się zarabiać konkretnie bo to oczywiste.

  • ~ 2013-12-06
    11:42:16

    1 0

    ewa13 czy to sa 13,14,15 czy osiemnastki nie ma to żadnego znaczenia. Chyba nikomu tutaj nie zależy, żeby wytworzyło się coś na miarę underclass w Naszym regionie, jak to było np w Wałbrzychu, ale żeby tak nie było potrzebne są zmiany. Czasem trzeba zrobić krok w tył, żeby później zrobić dwa do przodu, ile to można jechać na ciężkim etosie pracy i przeliczać wszystko na kasę? Gdzie was przyjmą do roboty, jak całe życie robiliście na grubie,niczego innego nie znacie, żadnych języków, kwalifikacji i w dodatku na rozmowie na start 4 tys., gdzie przeciętnie zarabialiście ze wszystkimi dodatkami? Zastanówcie sie

  • ~eloo 2013-12-06
    23:12:07

    12 0

    kazy ryl co marudzi o swojej pracy i rarobkach niech pokaze w lutym rozliczenie roczne to pogadamy kto ma mało

  • ~raas 2013-12-07
    02:35:20

    0 9

    @~Afordancja Czytaj proszę ze zrozumieniem a nie tylko bezkrytycznie powielaj przeczytane slogany. KW przejęła długi PRZEJĘŁA powiedz czyje i wobec kogo? Sektor państwowy zarządzany przez państwo nagle państwu jest dłużny....? Szkoda że nie czytasz całości artykułu z DZ bo konkluzja raczej Ci umknęła ,mianowicie napisane jest tam że dziś KW nie korzysta ze wsparcia i działa samodzielnie na zasadach wolnorynkowych.Dlaczego wszyscy piszą o węglu na zwałach? do końca września wydobyto w kopalniach 58 mln ton ale sprzedano 52 mln ton czy ktoś zastanowił sie po usłyszeniu niusa w tv czy ta nadwyżka to dużo czy mało? Ano tyle skonsumuje przemysł energetyczny w 2,5 msc bez względu na to czy to lato czy zima! Tyle o KW , ja celowo pisałem o mojej kopalni sprawdź ile na u nas jest węgla na zwałach. Tylko nie pisz o tym który jest w depozycie bo on jest już sprzedany. Itd Itd szczerze to nie chce mi się już czytać trolli wypisujących bzdury na forach itp , ale czasem mnie krew zalewa jak ktoś tendencyjnie przedstawia stan górnictwa np poprzez wielkość węgla na zwałach lub specjalnie podkręca nastroje bredząc o barbórce 14-tce obciążaniu budżetu państwa itp.O pracy na dole nie piszę ani słowa dlatego że kto tam nie robi to nie ma o tym pojęcia. Czytałem tu jakieś bzdety o BHP którego mam przestrzegać tak jak w jakiejś firmie ....hihi dobre to było ubawiłem się setnie. Pozdrawiam wszystkich a całej braci górniczej - Szczęść Boże!

  • ~cezar2009 2013-12-07
    07:58:28

    13 0

    Jak Zarząd KW chce oszczędzać to niech wróci do stanu zatrudnienia w centrali na dzień 01.02.2003r. Administracja w Centrali obejmuje biura zarządu, CUK, MSSF i inne. Do centrali KW ciągle przyjmują nowych pracowników - wczoraj handlował na targu kapustą dziś jest w centrali KW głównym specjalistą. A na kopalniach dyrekcja musi zwalniać pracowników. Inna sprawa - jaki rząd taki zarząd KW.

  • ~superelektro 2013-12-07
    08:51:01

    19 0

    emo10, mam wykształcenie górnicze i ponad 10 lat pracy w kopalni i dość. Nie pasowało mi więc się zwolniłem. I tak powinien zrobić każdy któremu nie pasuje praca w którymkolwiek zakładzie. Przecież nikogo tam nie trzymają przykutego łańcuchem czy pod lufą pistoletu. Najpierw ludzie cudują żeby zatrudnić się w jakimś zakładzie, nie koniecznie musi to być kopalnia, a kiedy już się zatrudnią to zaczynają się narzekania jak im tam jest źle. Widziały gały co brały. A inaczej, " Volenti non fit iniuria " czyli chcącemu nie dzieje się krzywda. I tyle w temacie.

  • ~rybapila 2013-12-07
    18:58:09

    9 0

    @raas - apropos dawnego zadłużenia KWSA...
    Nie wiem czy pamiętasz takie kwiatki jak RSW S.A. GSW S.A. itd.. Spółki piekielnie zadłużone.
    Pewnego dnia przyszli politycy i stwierdzili że powstała nowa KW S.A., przejmuje ona majątek wszystkich innych spółek węglowych (poza JSW i KHW) oraz pracowników i klientów. A długi spółek węglowych - pozostają ich długami.
    Nie no, nie do końca, w końcu trzeba było gdzieś te długi wrzucić - no i wrzuca się na raty do KWSA.

    Co do pieniędzy na barbórkę - pochodzą one z KREDYTU.

    Co do ładnie prosperujących kopalń - Chwałowic/Jankowic/Marcela vs źle działających jak Rydułtowy/Anna - to co, koledzy z dobrze działających, tam gdzie źle działają to powinno się uwalić pewne sprawy a tam gdzie dobrze dołożyć ? Solidarność zawodowa ?
    A co jakby Was nagle przenieśli na inną kopalnie ?
    Problem zadłużenia KW jest problemem wszystkich kopalń, te dobrze działajace dopłacają do nierentownych, ale w górnictwie to się może szybko zmienić - wystarczą 2-3 pożary na ścianach i po kopalni.

    Ja osobiście jestem przeciwnym wszelkim "wypłatom" poza 12toma wypłatami za 12 miesięcy pracy.
    Wszelkie dodatki na chwilę obecną powinny być podzielone na 12 miesięcy i wypłacane jako premia. Firma na minusie = brak premii.
    Było by to motywujące, może nie dla górników bo oni wydobywają czy też się sprzeda czy nie, ale dla działów sprzedaży gdzie premie od dobrych wyników powinny być największe.

    A co do kartek żywnościowych dla pracowników biurowych - robota związków.

  • ~Kurz 2013-12-07
    22:09:53

    10 0


    Ludzie !!! Pomiarkujcie,
    Co Wy to godocie !
    Górnik, kożdy geltag,
    Musi !!!, dostać w złocie.

  • ~ 2013-12-08
    10:37:49

    16 0

    Widok górników w mundurach w rybnickich klubach muzycznych w otoczeniu dziewczyn (nie patrzących na zawartość portfela) niezapomniany :) Odnoszę wrażenie, że zachowują się jak bohaterowie, którzy wrócili z wyniszczających wojen :)

  • ~beatka73 2013-12-08
    23:09:17

    0 6

    Niestety górnicy zapierdalają i wszyscy im liczą kasy na którą ciezko zapier.... a związkowcy sie bawią i używają życia wyjazdami prawie co tydzien a moze do gór, a moze nad morze???? ale nie wiadomo nad jakie może nad czarne albo do na wyspy Bahamas.... i jeszcze barbórki, 14-stki i nagrody to jest zycie!!!!!związki oni się boją o swoje koryta i co potem będą robić na bezrobotnym? biedaczystwa!!!!! musicie strajkować i biednymi górnikami sie przykrywacie żeby Wam wczasy zapłacili , a WYYY za czyjeś zwiedzacie i to sie nazywa SOLIDARNOSC!!!!!!

  • ~marols163 2013-12-09
    05:21:23

    8 0

    Więcej zwiazków zawodowych stwórzcie .Policzcie ile to kosztuje.Przynajmniej 2,3 etaty z dobra wypłata,media etc.Wystarczyłyby 2 alternatywne i też powinni dbac o dobro górników.....Wszystkim górnikom szczęść Boze :)

  • ~ 2013-12-09
    22:56:05

    0 15

    Wszyscy się czepiacie górników ....po prostu żal wam dupę ściska(polecam maść na żal dup!!!!)A co najlepsze dowiedziałam się ostatnio że w ZTZ też mają 13 wypłatę i zamiast węgla mogą za darmo jeździć autobusami!!!!Nie tylko osoba pracująca ale i jego współmałżonek!!Więc niech każdy patrzy na swój zadek a nie cudzy!!!I jest jeszcze wiele innych firmy gdzie są dodatkowe premię więc polecam się tam zatrudnić a nie gówno robić i wiecznie zazdrościć INNYM!!
    Szczęść Boże Górnikom!!!!!

  • ~viporion 2013-12-10
    18:18:22

    0 10

    Beataka73 Tylko ze dzieki tym związkom oni jeszcze jako jedyni zachowali wiele przywilejów, Ale z racj itego ze becnie zwiazki niewiele moga bo sie boj,ą to i gorniczkom sie ukruci w najblizszym czasie. A mi sie smiac chce z was bo nie widzicie ze tracac zwiazki tracicie PRawo do swojego. Ale i tak jestem zdania ze godna wyplata godnej pracy ale jesli firma nie ma zyskow tylko ponosi straty to nie powinno byc nagrod w takich kwotach :) pozdro

  • ~ 2013-12-11
    00:14:22

    0 14

    Gadacie że jak nie ma kasy to premie obciąć to dlaczego nasz kochany rząd sobie nie obetnie premii jak jest kryzys???????????? Przestańcie mi to pisać głupoty każdy górnik powinien dostać Barbórke to nagroda za całoroczny trud pracy

  • ~ 2013-12-11
    11:49:41

    11 0

    Populistyczna gadka, obcięcie pensji 460 posłom i kilkunastu ministrom pewnie uzdrowi finanse KW zatrudniającej 60 tys. pracowników :) Na tym populizmie to zajedziecie prędzej na ul. Jankowicką 3 ...

  • ~jessica87 2013-12-11
    16:44:54

    0 12

    Widzę że od dobrobytu większości w głowach się poprzewracało :) 2800zł na rękę po 6 latach pracy w KWK... co to jest powiedzcie mi ???

  • ~icebox 2013-12-11
    18:04:00

    15 0

    jessica-- całkiem dobre pieniądze w porównaniu do posad w zakładach prywatnych , a o dodatkach to już się nie pamięta, barbórka, węgiel, bony, itd..., a jak nie pasuje to się zwolnic

  • ~jessica87 2013-12-11
    18:31:32

    0 11

    Gadanie, gadanie.... jakbyś zjechał na dół to byś zobaczył jak tam jest a nie jest lekko

  • ~ 2013-12-12
    10:31:21

    0 11

    ~icebox trzeba było kończyć szkołę górniczą też byś miała pracę państwową;)A przepaść między prywaciarzem a państwowym była i będzie zawsze!Najgorsze jest to że zamiast hejtować pracę górników powinniśmy ich spierać ponieważ mieszkamy na śląsku a śląsk to górnictwo(bynajmniej masę ludzi tak kojarzy;).

  • ~ 2013-12-12
    10:32:42

    1 0

    Miało być miał zamiast miała;)Bo zaraz mnie do szkoły wyślecie;P

  • ~superelektro 2013-12-12
    12:12:40

    14 0

    Rafał Szwedziński, czyżby górnicy cały rok pracowali za free ? Premię daje się za nadzwyczajne zaangażowanie a nie za przyjście do pracy. Napiszę po raz kolejny. Nie powinno być żadnych premii ani dodatków zapisanych w umowie. Płaci się za wykonaną pracę a nie za obecność.

  • ~ 2013-12-12
    13:06:02

    11 0

    Ja bym im zostawił te wczasy za pół darmo za granicą, gdzie spotykają ludzi z innych regionów kraju, gdzie żalą się, jaką to oni nie są źle traktowaną grupą zawodową w kraju :)

  • ~mmbastek 2013-12-16
    15:05:00

    5 0

    jak rząd daje sobie premie to jest super a górnik ma siedzieć cicho bo 2900 z sobtą w scianie po 10 latach pracy to jest super rewelacja a ta w biurze ma 8 ton węgla tyle co górnik który robi na dole,bony też bierze a bony są za flapsa którego dstawał pracownik dołowy flapsa niema a bony biorą wszyscy tu trzeba poszukać oszczędności

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5001