zamknij

Wywiady

W 2020 roku będziemy mieć autonomię

- Jako historyk i politolog widzę jak często polska historiografia opiera się na mitach, zamiast na  rzetelnych badaniach naukowych

 

- mówi Paweł Polok – kandydat do Senatu z ramienia Ruchu Autonomii Śląska.

Ruch Autonomii Śląska chce skorzystać z możliwości, jakie stwarza ordynacja wyborcza w wyborach do senatu i wprowadzić do izby wyższej parlamentu swoich przedstawicieli. Co przedstawiciele RAŚ mogą i chcą osiągnąć w polskim senacie?

Dla działaczy RAŚ najważniejszym celem, dla realizacji którego działamy od ponad 20 lat, jest autonomia Śląska. Za tym idzie zmiana konstytucji, gwarantująca autonomię dla wszystkich regionów, które będą jej chciały. Cel ten chcemy osiągnąć do roku 2020. To oczywiście nie wszystko. Chcemy wzmocnić ochronę naszej regionalnej kultury, wprowadzić nauczanie śląskiej godki, historii Śląska. Nie chodzi tu tylko o nauczanie instytucjonalne, chociaż takie też by się przydało, ale o rozpowszechnianie i pielęgnowanie. Stwierdzamy bowiem, że znajomość Ślązaków historii własnej, małej ojczyzny, jest na żenująco niskim poziomie.

Dlaczego obecny sposób nauczania historii kuleje?

Czytałem niedawno bardzo dobry artykuł, w którym o obecnym nauczaniu autor pisze jako o "wychowaniu na Sienkiewiczu", czyli "ku pokrzepieniu serc". Jako historyk i politolog widzę jak często polska historiografia opiera się na mitach, zamiast na rzetelnych badaniach naukowych. To kolejny problem, z którym Ruch będzie musiał się zmierzyć. 

Jak pan sądzi, jakiej najważniejszej rzeczy Ślązacy nie wiedzą o swojej historii?

Sytuacja jest bardzo prosta. Badania nad historią Śląska prowadzi się w trzech głównych ośrodkach w Niemczech, w Polsce i w Czechach. Szansą jest pokazanie Niemcom badań czeskich i polskich, Czechom polskich i niemieckich i tak dalej. Teraz, gdyby ktoś przeczytał historię powstań śląskich wydaną w Polsce i wydaną w Niemczech, to miałby wrażenie, że czytał o dwóch zupełnie różnych wydarzeniach. Można zapytać przechodniów przeciwko komu walczyli powstańcy. Odpowiedzą, że to byli jacyś „koloniści”, że Niemcy przyjechali walczyć z powstaniem. W Niemczech odpowiedź byłaby taka, że rdzenny lud germański walczył z polskim najeźdźcą. W rzeczywistości, w czasie powstania po dwóch stronach barykady stali sąsiedzi, czasem członkowie jednej rodziny. Niewiele osób wie też o ogromnym wkładzie Ślązaków w europejską i światową naukę. O noblistach jest już coraz głośniej, ale o zasłużonych przemysłowcach, lekarzach, ciągle ciężko znaleźć jakiekolwiek informacje. Warto postawić sobie pytanie, dlaczego nie ma w Rybniku ulicy Juliusa Rogera, czemu nie ma ulicy burmistrza Żelasko?

Jak więc zmienić świadomość historyczną Ślązaków?

Nie trzeba wyważać otwartych drzwi. W młodych ludziach istnieje ogromny potencjał, także u seniorów można zauważyć głód wiedzy. Najstarsi, tacy jak moja babcia, przeszli przez szkołę najpierw hitlerowską, a później stalinowską, w których o śląskości nie mogło być mowy i teraz chcą dowiedzieć się tego, co przed nimi ukrywano. Taką potrzebę mają również mieszkańcy innych regionów, których nie uczono historii ich małych ojczyzn. Najtrudniej dotrzeć do ludzi w średnim wieku, których wychowała epoka gierkowska i którzy są zamknięci w schematycznym myśleniu o historii. To nie jest ich wina, ale trudno jest zmienić stare przyzwyczajenia. Skoro jest chęć do nauki, nie trzeba spektakularnych akcji. Wystarczy mówić ciekawie o historii w szkołach, tworzyć interesujące audycje, programy telewizyjne. Mamy fantastyczne historie i miejsca, o których nie wiedzą nawet ludzie stąd. Taki przykładem jest tunel kolejowy w Rydułtowach, o którym większość rybniczan nawet nie wie, a który mógłby być atrakcją turystyczną. Jak wielkie jest zainteresowanie i jak dobry odbiór, może powiedzieć Marek Szołtysek, który zajmuje się teraz niemal wyłącznie pisaniem książek o Śląsku. Ja sam widzę z kolei jak dużą oglądalnością cieszy się mój program telewizyjny.

Jaki jest pana stosunek do kodyfikacji śląskiego języka? Wszyscy zgadzają się co do potrzeby jej kultywowania, ale kwestia kodyfikacji jest sporna. Nawet Marek Szołtysek powiedział, że dla niego to czy zostanie uznany "język śląski" to sprawa wtórna. Jakie jest pana zdanie?

Uważam, że powinna być śląska godka skodyfikowana, ale nie jestem językoznawcą, więc nie powiem jak to powinno być w praktyce zrobione. Przeciwnicy śląskiej godki mówią, że po śląsku nie idzie wszystkiego pedzieć. Moim zdaniem to nie jest argument, bo nie ma języka na świecie, który oddałby złożoność wszystkich problemów. Tak samo było z językiem polskim. Czasami sztucznie wymyślano brakujące słowa. Każdy język przyjmuje wiele słów z innych języków, tak samo język polski, jak i śląsko godka. Ktoś też może powiedzieć, że przecież inaczej się mówi w Rybniku, a inaczej w Tarnowskich Górach. Bardzo dobrze, więc skodyfikujmy i jedno i drugie. W Stanach Zjednoczonych skodyfikowano język łączący angielski i hiszpański, którym posługują się mieszkający przy granicy z Meksykiem.

Które regiony poza Śląskiem są według pana najbardziej predysponowane do autonomii, gdzie autonomia jest najbardziej pożądana?

Upraszczając, poza Śląskiem te dążenia pokrywają się z granicami zaborów. W Prusach i Austrii państwo dawało stosunkowo dużą swobodę samorządom i na tych ziemiach do dzisiaj widać dużą niezależność. Oczywiście są wyjątki, na przykład województwo zachodniopomorskie, gdzie dominuje ludność napływowa.
Tak więc regionami, gdzie w sposób szczególny widać dążenie do samorządności są prócz Śląska: Dolny Śląsk, Kaszuby, Wielkopolska, Podhale i Małopolska.

Wspomniał pan o ogólnych dążeniach RAŚ związanych z wyborami do senatu. Pomówmy o sprawach okręgu, z którego pan startuje. Co senator z Rybnika ma do załatwienia dla swojego okręgu?

Zadania członka senatu bardzo dobrze opisuje słowo, które odnosi się akurat do parlamentu - poseł, czyli ten, który jest posłany, żeby nas reprezentować. Co ma do zrobienia? Przede wszystkim reprezentowanie społeczności lokalnej, obrona przed zakusami stolicy do centralizacji. Ze spraw lokalnych najpilniejsza jest poprawa układu komunikacyjnego. Każdy kto przejeżdżał przez Rybnik  w godzinach szczytu, wie o czym mówię. Droga Pszczyna - Racibórz to jeden z najpilniejszych problemów do rozwiązania. Kolejnym działaniem dla okręgu i dla regionu, jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury turystycznej. Jak wspominałem, mamy wiele do pokazania. Mowa tu o wieży ciśnień przy kopalni Ignacy, kolejce wąskotorowej w Rudach, o którą dbają pasjonaci, a nie widać, żadnego zaangażowania ze strony państwa. Zamierzamy również zająć się ustawą o zamówieniach publicznych. Przykładem jej złego działania jest remont ulicy Wodzisławskiej. U mnie na placu przy domu więcej pracowników układało kostkę, niż zajmuje się remontem jednej z najważniejszych dróg w mieście.

Wróćmy do zagadnienia kultury i tradycji śląskiej. Środowiska inteligenckie wysuwają zarzut pod adresem artystów, w tym pod pańskim, że wielu artystów sprowadza kulturę Śląska do piosenek disco-polo po śląsku. Co pan odpowie na taki zarzut?

Po pierwsze proszę mi udowodnić, że śląskie, czy polskie disco-polo jest gorsze od twórczości takiego Nergala, który publicznie drze Pismo Święte, a wszyscy uważają za nieprawdopodobnego artystę. Po drugie, nie wszyscy są magistrami czy profesorami. Jeżeli człowiek, który przez osiem godzin wykonywał ciężką pracę chce się zrelaksować przy tego typu muzyce, to nie widzę powodu, żeby mu odmawiać tego typu rozrywki. Ja sam nie sprowadzam całej kultury śląskiej do tej muzyki, przeciwnie. Jestem autorem programu "Tajemnice Śląska" i staram się udostępniać odbiorcom, którzy tego chcą, kulturę wyższą, a tym którzy chcą śląskiego disco-polo daję śląskie disco-polo. Znamienne jest to, że przeważnie taka krytyka pada z ust osób, które robią niewiele albo zgoła nic, aby na Śląsku promować tzw. kulturę wyższą. A przecież nie ma przeciwwskazań, żeby ktoś wynajął salę w Teatrze Ziemi Rybnickiej, zaprosił fantastycznych artystów i zorganizował koncert albo nakręcił program, czy nagrał audycję radiową. Uważam, że kultury śląskiej jest za mało w lokalnych mediach, więc staram się działać, żeby ją popularyzować.

Na zakończenie wywiadu z pańskim konkurentem Bogusławem Biegeszem zadałem mu pytanie o prognozę wyniku wyborów. Jak pan to widzi?

Mój szanowny kontrkandydat wybrnął z tego bardzo elegancko, umieszczając siebie na pierwszym miejscu, później senatora Motyczkę, jak mniemam ze względu na wiek, a dalej poukładał kandydatów alfabetycznie. Ja odpowiem inaczej: w 2020 roku będziemy mieli autonomię.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Wacław Wrana

Paweł Polok – urodził się w 1980 roku. Konferansjer, dziennikarz, solista Kapeli ze Śląska im. Józefa Poloka. Ukończył politologię w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego oraz historię Śląska na EA w Wiedniu.
Od 1996 roku występuje na scenach Śląska, Polski i Europy. Znany z występów w  TVP Katowice, TVS Silesia i Telewizji TVT oraz w audycjach radiowych.
Członek Ruchu Autonomii Śląska.
Żonaty, córka Amelia.

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (51):
  • ~danielo78 2011-09-15
    13:49:16

    3 0

    SPOKOJNIE PANIE PAWEŁKU.PROSZE TAK NIE KOZACZYĆ.AŁTONOMI NIE BĘDZIE I KROPKA !!!!

  • ~ 2011-09-15
    13:56:02

    3 0

    w senacie Pawełka tez nie bedzie...

  • ~hindenburgstrasse 2011-09-15
    14:13:21

    1 0

    Szkoda, że RAŚ wystawił artystę estradowego zamiast porządnego polityka, bo akurat w naszym okręgu mieliby wielkie szanse na dostanie się do Senatu.

  • ~charlie 2011-09-15
    14:24:56

    0 0

    JAK? Skoro RAŚ nie ma szans w przyszłości nawet na kilkunastu posłów, nic im się nie uda dla autonomii zrobić. Gadanie dla gadania

  • ~lukaszn84 2011-09-15
    14:34:51

    0 0

    NIE WIDZE POTRZEBY NAUKI O ŚLĄSKU I OBYCZAJACH W SZKOLE, DLA DZIECI TO STRATA CZASU I TAK WYJADĘ Z TEGO ŚLĄSKA BO TU NIC DOBREGO NA NICH NIE CZEKA, DZIECIOM TO NIE JEST DO SZCZĘŚCIA POTRZEBNE !!!! MÓWI SIĘ A NIE GADA !!!

  • ~ 2011-09-15
    14:53:21

    2 0

    Kultywowanie śląskich tradycji, poznawanie historii - TAK, autonomia - NIE JEST MI POTRZEBNA.

  • ~werkk 2011-09-15
    16:55:56

    0 0

    Tu szkoda czasu na komentarze bo chyba nikt nie wierzy ze Paweł Polok zostanie wybrany na senatora.

  • ~danielo78 2011-09-15
    18:17:46

    1 0

    zdecydowane NIE dla Poloczka. ludzie tylko nie głosujcie na niego.

  • ~aa12345zz 2011-09-15
    18:40:10

    0 1

    zdecydowany TAK dla RASiu, zdecydowany NIE dla ogolnopolskich partyjek.

  • ~JP2 2011-09-15
    18:48:06

    2 0

    Autonomia? Po co to komu !!! Widze ,ze wiekszosc jest tu zgodna wiec raczej w 2020 roku nici z tego panie Pawelku :)

  • ~ 2011-09-15
    20:34:53

    0 0

    Pa, pa Pawełku. Za miesiąc nastąpi brutalne spotkanie z rzeczywistością i pana facjata zniknie z mediów.

  • ~ 2011-09-15
    20:47:26

    0 0

    wątpie czy zniknie? napewno znowu coś wymyśli...

  • ~ 2011-09-15
    20:47:44

    0 0

    No fajnie, cudnie, nośnie, przewidywalnie, itd. Tylko czemu i komu, w praktyce, ma to (zjawisko) służyć? Autonomia? Śląska? W jakim (poza m . in. ideologicznym) celu? Abstrahując: tzw. "argumenty za" często (lecz nie zawsze, są i sensowne!) trącą infantylizmem i znaną z historii (oraz życia) ksenofobią i jak zwykle - agresją...poczytajcie niektóre komentarze - niektórych - tzw. Hanysów na YouTube i innych portalach społecznościowych...Woda na młyn...
    Autonomia dzisiaj? A co ze skutkami ubocznymi (istotnie kulturowymi, społecznymi, mentalnymi, itp., itd.) ewentualnej autonomii? Przecież każdy proces życiowy, polityczny, społeczny, jakikolwiek, wytwarza zarówno pozytywne jak i negatywne produkty, odpady, pozostałości, cechy, czynniki...

  • ~cige 2011-09-15
    21:04:47

    0 0

    Dlaczego Wam wszystkim to przeszkadza? Każdy ma prawo do reprezentowania swej małej ojczyzny. Nie zapominajcie że tka naprawdę czysty Śląsk to korzenie polskie. Jeżeli chodzi o autonomię to jest to pojęcie w odniesieniu ekonomiczno-gospodarczym. Lepiej chyba jest jeżeli więcej pieniędzy zostanie tutaj niż w centrali warszawskiej. Piszecie o nienawiści na forach ze strony Ślązaków a sami poczytajcie swoje posty. Ja zawsze miałem orła na kasku a w sercu jestem wychowany w tradycyjnej kulturze śląskiej. Myślę że Pan Paweł jest podobnie wychowany. Jeżeli po raz kolejny startują osoby które NIC do tej pory nie zrobiły a dalej chcą trzepać kasę kosztem państwa to głosujcie dalej na te machy które w różnych częściach tego portalu wyskakują ze sztucznymi wyrazami twarzy.

  • ~Arteks 2011-09-15
    22:48:15

    0 0

    Ja bym w ogóle nie mieszał autonomii z kwestią narodowości czy śląskości. Bo tak naprawdę autonomia mogłaby się sprawdzić nie tylko na Śląsku. Mogłaby być dobra dla conajmniej kilku regionów Polski przy czym Śląsk finansowo skorzystałby na niej najbardziej. Niestety Buzek (człowiek stąd, a jakże!) całkowicie spaprał możliwość tworzenia silnych regionów robiąc reformę administracyjną na kolanie razem ze związkowcami... Zrobiono 300 niepotrzebnych powiatów z których nawet połowa nie ma ekonomicznej racji bytu, a z drugiej strono utworzono zbyt małe województwa lub potworki takie jak Śląskie do którego przylepiono biedną, kongresową Częstochowę, a nie Śląsk Opolski który jest związany z nami mentalnościowo, historycznie a nawet przemysłowo. Podobała mi się wypowiedź Poloka o braku docenienia w SR różnych znanych i wartościowych ludzi innych narodowości. Mamy pełno ulic z księżmi których jedyną zaletą było to... że byli księżmi. A nie mamy patronów ulic, którzy rozwijali tu przemysł (Donnersmarck, Haase), kulture, lecznictwo (Roger) albo architekturę (Ilgner). A może powodem jest to, że byli Niemcami lub Żydami? W Polsce dużo jest narzekania i płaczu jak się źle dzieje Polakom na Litwie czy na Ukrainie ale pod wieloma względami to właśnie Polska jest krajem ksenofobicznym, zaściankowym, nietolerancyjnym i żyjącym starymi mitami złego hitlerowskiego Niemca, antypolskiego Rosjanina, lichwiarskiego Żyda czy fałszywego Czecha... Tymczasem tam znajdziecie patronów ulic - Polaków!

  • ~JP2 2011-09-15
    23:21:29

    0 0

    Arteks - 10/10 co racja to racja:)

  • ~ 2011-09-15
    23:35:16

    0 0

    Arteks, trudno nie zgodzić się z tym, co napisałeś. Patroni ulic to tragedia. Podobnie z patronami szkół. Na siłę zmienia się wg aktualnej wizji historii. Przykład pierwszy z brzegu (akurat nie dotyczy "śląskości") - młodzież z II LO zawsze mówi, że chodzi do Hanki, a nie do Frycza. Podobnych przykładów jest wiele, najwięcej z ulicami imienia jakichś klechów. Celnie zauważyłeś, że ich największą zasługą było to, że byli księżmi. Nie dziwi mnie fakt, że brak w naszym mieście ulic, których patronami są ludzie, którzy dla Śląska uczynili wiele dobrego. Dlaczego ? Decydują o tym ludzie, których "korzenie" są daleko stąd.

  • ~werkk 2011-09-16
    06:35:15

    0 0

    Arteks zgadzam się w 100%

  • ~Targenor 2011-09-16
    09:19:08

    0 0

    Arteks - masz rację. Co do autonomii - jeżeli miałoby to wyglądać tak, jak np. w Niemczech, to jestem zdecydowanie ZA. Pytanie tylko, czy wystarczy RAŚ-iowi czasu do 2020...

  • ~hindenburgstrasse 2011-09-16
    09:19:12

    0 0

    @Arteks - mądry post. Ludzie nie wiedzą, że Gorzelikowi nie chodzi o to, by zamiast woj. śląskiego było autonomiczne woj. śląskie, tylko żeby zamiast słabego województwa (budżet wojewódzwa, które ma 4,5 mln mieszkańców jest mniejszy niż budżet Katowic mających 0,3 mln mieszkańców!) było silne województwo zdolne rządzić się samo w sprawach, które można rozwiązywać w regionie, a nie w Warszawie. Dlaczego w Rybniku mamy wielkie ulice Reymonta czy Kościuszki (jaki związek z Rybnikiem miał Reymont czy Kościuszko?), a nie mamy np. Juliusza Rogera? Teraz w Katowicach lub Chorzowie ma powstawać centrum nauki, które ochrzczono imieniem Marii Skłodowskiej-Curie, podczas gdy nikt nie pamięta o pochodzącej z Katowic Marii Goeppert-Mayer czy chorzowianinie Kurcie Adlerze, którzy też byli laureatami nagrody Nobla. Jak tylko ktoś wspomni, że oni byli ze Śląska w przeciwieństwie do Curie, która pewnie o Śląsku nawet nie słyszała, to od razu się go oskarża o zdradę narodu, kraju i przynależność do V kolumny.

  • ~tommi 2011-09-16
    09:20:20

    0 0

    jestem ślązakiem, kultura śląska nie jest mi obca, można powiedzieć że troche zagłębiłem sie w kulturoznawstwo by zobaczyć róznice, ale to co przedstawia p. Polok mnie zupełnie nie przekonuje a biorąc pod uwagę Jego wykształcenie nawet mnie przeraza. p. Polok ma chyba złych doradców, którzy mu doradzają zabawe w politykę. Nie miałem nic przeciwko wystepom p. J Poloka, nie mam tez nic przeciwko wystepom P Poloka (choc zupełnie mnie ten sposób artyzmu nie interesuje). Jednak wystepowanie na arenie politycznej to jest za mało, do tego nie wystarcza twarz, pochodzenie n a nawet wykształcenie. Regionalnie będzie twarzą rozpoznawalną, jednak tylko w regionie.

  • ~777lok777 2011-09-16
    09:29:19

    0 0

    I znowu pojawią się temat autonomii której sensu jak widzę/czytam co drugi nie zrozumiał. Ale pomijam, bo szkoda strzępić sobie język. ~Arteks, ~Don Tytus macie 100% racji. A premier Buzek za tą ustawę tez ma u mnie krechę. Dzięki niej Śląska kasa chorych która w owych czasach była najlepiej prosperującą i przynosiła dochody musiała się podzielić z źle zarządzanymi kasami na mazurach i pomorzu, bo tam nie mieli. A co nas to?? Myśmy mieli dobrego gospodarza i mieliśmy zysk a oni nie. Proste. Więc mam żal, że pieniądze ze Śląska nie zostają na Śląsku. PS. MI AUTONOMIA JEST POTRZEBNA!!!

  • ~hindenburgstrasse 2011-09-16
    09:34:20

    0 0

    Ciekawe, ile osób wie, że tylko my na Śląsku mamy karty czipowe do lekarza? W innych regionach sam nie wiem co mają, książeczki zdrowia chyba jeszcze... I jak tu nie wierzyć, że umiemy się sami rządzić?

  • ~STEFAN SIARZEWSKI 2011-09-16
    12:47:15

    0 0

    Kolejne , bicie piany!!! RAŚ w niedługim czasie skończy jak SAMOOBRONA. Co do Pawła Poloka , nie znam go , ale mnie śmieszy. O nauczaniu języka śląskiego zapomnijcie , za bardzo różni się regionami! A historia śląska , to jaka będzie: 3 powstania , era Gierka , i porozumienia w Jastrzębiu. Weź chłopie rób co potrafisz , czyli ciąg busines :)

  • ~777lok777 2011-09-16
    13:18:27

    0 0

    ~STEFAN SIARZEWSKI Ty poczytaj historię Rybnika. I uważaj żebyś się nie zdziwił ile tego. Przepraszam ale dla mnie Twój wpis jest bardzo "płytki".

  • ~hindenburgstrasse 2011-09-16
    14:57:42

    0 0

    @STEFAN SIARZEWSKI: Polecam do przemyślenia/sprawdzenia kilka spraw:
    1. Język niemiecki różni się regionalnie bardziej, niż języki zachodnio- i południowosłowiańskie. Podobno niemiecki spod holenderskiej granicy ma tyle wspólnych słów i konstrukcji gramatycznych z bawarskim niemieckim, co polski z serbsko-chorwackim.A jednak udało się stworzyć jeden wspólny język na bazie Hochdeutsch.
    2. Historia Śląska jest równie długa i ciekawa, co historia Polski - a może nawet dłuższa. Na przykład Śląsk przyjął chrzest już w 822 roku (jako część Państwa Wielkomorawskiego), Polska dopiero w 966. Co młodzi Ślązacy wiedzą o Wojnach Śląskich, rozwoju przemysłu? Czemu mają się uczyć o Powstaniu Chmielnickiego, a nie o Piastach śląskich? Czemu przemilcza się fakt, że w bitwie pod Grunwaldem wojska śląskie walczyły z Krzyżakami przeciwko Polakom?

  • ~Dziki86 2011-09-16
    15:10:42

    0 0

    jeżeli mogę coś powiedzieć to tylko tyle że nasze pociechy powinny mieć możliwość nauki śląskiego bo wkońcu jesteśmy mniejszością narodową i zaszczytem jest róznić się od innych pod kątem tradycji pod kątem pochodzenia i języka sam jestem urodzonym ślązakiem i tego nigdy się nie wypre a moje dzieci będą uczone od małego gwary

  • ~Robert - Meksyk 2011-09-16
    17:07:02

    0 0

    Panie Pawle! Ani z Pana historyk, ani politolog! Śląskie disco - polo w TVT i TVS to żadna popularyzacja śląskości. A o tym - niby popularnym - programie to mało kto słyszał... Autonomia z okresu XX - lecia nie wróci, a Pan o tym doskonale wie! Te Wasze (RAŚ) "działania" to nic nie znaczące wygłupy, a Polska z nas (Ślązaków)) to się przez Was tylko śmieje! I niech Pan najpierw przekona do siebie sąsiadów w Połomi, bo nawet tam, gdzie Pan mieszka, wszyscy mają Pana gdzieś! Mówi Pan o rzetelnych badaniach naukowych, a potem powołuje się na książki p. Szołtyska, haha! Żenada i tyle! Na pewno nie zagłosuję na Pana, bo wstyd mi za takich Ślązaków! A nazwisko "Polok" szanuję tylko ze względu na pamięć o Pana ojcu...

  • ~aa12345zz 2011-09-16
    19:35:57

    0 0

    nasze podatki na nasze wydatki - TYLKO RAS!

  • ~Galileo 2011-09-16
    22:12:52

    0 0

    RAŚ jest na pasku niemieckim z Eriką Steinbach na czele. Nawiązuje do pomysłu pruskich pachołków z lat 1919-1021 którzy widzieli, że tracą Śląsk więc wymyślili "Prowintz Oppeln Oberschlesien" czyli autonomię.
    Korfanty na ten podstęp, wymyślił AUTONOMIĘ która do 1037 r miała sens, bo Śląsk był pod prawem Antanty jako okresu przejściowego. Autonomia w wydaniu pruskim i w wydaniu Korfantego obliczona była na głosy kabociorzy w plebiscycie, takich jacy zaliczają się do RAŚ tak jak Polok. Ale Polok jest młody i głupi, więc poszedł na lep tych co płacą, to jest tych co pouciekali przed odpowiedzialnością za kolaborację z Adolfem Hitlerem a teraz nazywają się "wypędzeni" Szkoda mi tego Poloka, że taki głupi i tak uległ pokusie renegatom .

  • ~hindenburgstrasse 2011-09-17
    11:16:16

    0 0

    @ewodia_1: nie wpadłaś tylko na jedno. Niemieckie Ziomkostwa Śląskie i Erika Steinbach z nimi uważa, że RAŚ to... koń trojański polskiego rządu, który ma odciągnąć Ślązaków od niemieckości :D Po części tak jest - zmniejszyła się liczba mniejszości niemieckiej, a zwiększyła śląskiej.

  • ~ 2011-09-17
    16:38:14

    0 0

    Polok ma 10% w sondzie ?strasznie dużą ma rodzinę...

  • ~maarzena 2011-09-18
    10:50:29

    0 0

    Jeżeli ktoś czuje się Ślązakiem to powinien uczyć swoje dzieci śląskości w domu, kultywować tradycje i tak dalej. Nikt tego naszych dzieci nie nauczy za nas. Co do autonomii to uważam, że jeżeli będziemy się czuli mocni kulturowo i mieszkańcy będą identyfikowali się ze swoim regionem to autonomia może nastąpić szybciej niż się spodziewamy. Niestety jak słyszę takie bzdury jakie opowiada pan Polok o tym, że jako senator jest w stanie "załatwić" cokolwiek w sprawie lokalnych dróg czy małej zabytkowej kopalni to mogę się tylko załamać.

  • ~tiiki 2011-09-18
    14:10:53

    0 0

    Panie Pawle! Ta różowa koszulka na pewno zwolenników Panu nie przysporzy. Przeciwnie - przysporzy ludzi zniechęconych do Pana osoby. Proszę pamiętać, ze powierzchowność też ma znaczenie. Kto to widział dorosłego, zdawałoby się poważnego faceta w różowej polówce...

  • ~ 2011-09-18
    16:55:47

    0 0

    świnka pigi.

  • ~twojstary 2011-09-18
    19:16:20

    0 0

    Bardzo chętnie zagłosowałbym na Ruch Autonomii Śląska, ale problem w tym, że nie na Poloka. A więc niestety, ale chyba poprę pana Motyczkę, lub oddam nieważny głos, a szkoda.

  • ~tommi 2011-09-19
    13:45:54

    0 0

    jak powiada p. Polok w 2020 będziemy mieli autonomię, to może wczesniej wprowadzimy śląską jednostke monetarną, wtedy będziemy mogli kupować swoje od siebie i to wyłącznie. a co do kultury śląskiej to dobrze to napisała marzena, przekazywane w domach jak najbardziej, jednak nauczanie tego w szkołach a co gorsza ocenianie to juz hipokryzja. jak mozna być lepszym lub gorszym ślązakiem ocenianym przez osobę trzecią.

  • ~Arteks 2011-09-19
    21:38:01

    0 0

    @ewodia - takie straszenie to było dobre za Gomułki ale nie w zjednoczonej Europie... Śląsk był jest i będzie wielokulturowy (także śląski, niemiecki i żydowski, a nie tylko polski!), a kwestia autonomii to być albo nie być dla tego regionu. Gdyby oceniać dystrybucję środków, dbałość państwa i inwestycje biorąc pod uwagę tylko jedną dziedzinę - kolej, to gwarantuje ci, że nasz kraj zrobił ze Śląska dojną krowę którą prawie dobił! Nigdzie w Polsce nie ma tak zaniedbanej infrastruktury kolejowej, tak niesprawiedliwego dofinansowywania przewozów pasażerskich i tak zaniedbanych dworców jak na Śląsku! Kolej to kapitalny przykład jak bardzo Śląsk jest traktowany marginalnie mimo tego, że 50% wszystkich przewozów towarowych w Polsce odbywa się na Śląsku. Przychody do spółek kolejowych mają się nijak do prawie zerowych inwestycji w tę dziedzinę ze strony budżetu państwa!

  • ~Tomek 2011-09-20
    08:21:46

    0 0

    A w 2022r. wylądujemy na słońcu...

  • ~auralfloat 2011-09-20
    11:50:20

    0 0

    Jak widzę Poloka, albo jak słyszę tego zbolałego chama Kutza, to nóż mi się w kieszeni otwiera. Te dwie postaci przynoszą wstyd Śląskowi.

  • ~777lok777 2011-09-20
    11:55:14

    0 0

    ~auralfloat Pan Kazimierz kuc jest akurat obrońcą, reprezentantem, prawdziwym hanysem i przede wszystkim wielkim twórcą kultury i historii śląska. Z niego akurat możemy być dumni. Co do P. Pawła to już tego wszystkiego napisać nie można.

  • ~tiiki 2011-09-20
    15:12:13

    0 0

    Tu się nie zgadzam. Kutz to zakała śląskości.

  • ~777lok777 2011-09-20
    15:18:24

    0 0

    ~miano a po czym to wywnioskowałeś/ałaś??? Widziałeś/aś wywiad Pana Kazimierza z Tomaszem Lisem??? Jak zaciekle tłumaczył po co Silesii autonomia? Że chodzi o to żeby kasa przez nas wypracowana została u nas? I, że mniejszość śląska (hanysy) jest spychana na margines i nazywana zaściankiem na swoim własnym terenie? Że podstawą jest pielęgnowanie tradycji śląskiej? Więc jeśli dla Ciebie to "zakała" to co powiesz o Panu Jarosławie Kaczyńskim który uważa "nas" mnie za ukrytą opcję niemiecką???

  • ~ 2011-09-21
    15:51:59

    0 0

    ciekawostka: jak myślicie ile osób w rybniku mówiło, że jest narodowości śląskiej 200, 100 i 50 lat temu? może się nie znam ale mam wrażenie, że coś młody ten naród

  • ~ 2011-09-21
    16:09:56

    0 0

    ciekawostka nr 2: jak do poglądów przedstawianych powyżej odnieśli by się powstańcy śląscy

  • ~hindenburgstrasse 2011-09-21
    20:24:30

    0 0

    Ciekawostka - jak myślisz, ile osób w w XVIII wieku (przed Wiosną Ludów) mówiło, że jest Polakami? Ciekawostka 2 - a wiesz, że powstańcy śląscy nie są tacy święci jak by się wydawało? W Czerwionce zakatowali żonę komendanta straży pożarnej, w Szczejkowicach pobili bagnetami do nieprzytomności i okradli jednego z rolników.

  • ~ 2011-09-22
    12:15:48

    0 0

    ad1. z pewnością najwięcej było narodu nijakiego ;) bo świadomość ogółu populacji nie była zbyt duża
    ad2. nie podoba mi się że gdy ktoś mówi o powstańcach czy to śląskich czy warszawskich znajdzie się zawsze cała masa ludzi którzy będą wskazywać na drastyczne sporadyczne przypadki tylko po to by opluć wszystkich dookoła, jakaś maniera jest wśród "inteligencji" żeby zakwestionować wysiłek ogółu opluwając wszystkich i wskazując że znaleźli się ludzie którzy nie byli święci, wg mnie to nie nowina że ludzie nie są święci (tylko powołani do świętości)

  • ~hindenburgstrasse 2011-09-22
    14:45:49

    0 0

    1. No właśnie. 2. Ale widzisz, podajesz powstańców śląskich jako jakieś wyrocznie moralne - oni, bohaterowie, chcieli polskości. W Niemczech dokładnie tak samo pokazują Grenzschutz - oni, bohaterowie, chcieli niemieckości. Tymczasem powstańcy śląscy to byli w większości młodzi ludzie, którzy dopiero co wrócili z walki za Cesarza, a na Śląsku nie umieli znaleźć pracy, więc co zrobili? Poszli do powstania! Zwróć uwagę, że ogromna większość argumentów strony polskiej opierała się na kwestiach ekonomicznych, a nie narodowościowych. Korfanty obiecywał kozę/krowę każdemu, kto zagłosuje za Polską, powstańcy otrzymywali żołd za przynależność do POW, pierwsze powstanie wybuchło z powodu niewypłaconych pensji...

  • ~ 2011-09-22
    16:46:20

    0 0

    ad.2 z pewnością pogłowie kóz wzrosło? mam nadzieję, że równie bogatą masz wiedzę na temat co dawali Niemcy i komu,ale to tematy poboczne | moim zdaniem błędem jest wymyślanie narodu pod potrzebę chwili, interesu ekonomicznego, czy też kariery kilku panów, którym się wydaje, że temat jest do rozwałkowania i można na nim zarobić - przepraszam, ale takie odnoszę wrażenie, chciałbym, żeby było inaczej, żebym się mylił, bo wierzę i ufam ludziom, jakkolwiek serce mi podpowiada, że coś tutaj jest nie tak w tej walce o naród i autonomię...ciekaw jestem co inni o tym myślą, patrząc nie tylko portfelem ale również sercem

  • ~lysy227 2011-09-24
    22:54:38

    0 0

    Czytając większość komentarzy stwierdzić niestety trzeba , że system edukacji trzeba koniecznie reformować. A odnośnie autonomii , chyba każdy normalny obywatel chciałby żyć w lepiej gospodarowanym i zarządzanym regionie. Dlatego tak dla autonomii, choć droga do niej jeszcze daleka.

  • ~ 2011-09-26
    17:38:55

    0 0

    Kochany Panie Polok. Bracie Slazaku. A nie daloby sie tak z ta Autonomia choc o pare latek przyspieszyc? Ja bede mial w roku 2020, jezeli wogole dozyje, juz 71 lat. Nie wierze, ze przy moim ciezko zszarganym zdrowiu uda mi sie doczekac tej wielkiej chwili. A czekam na nia juz od wielu dziesiatkow lat. Poza tym jestem mile zaskoczony tym, ze Rybnik tak mocno opowiada sie za Autonomia, bo ci Rybniczanie, ktorych znam, to polscy patrioci. I jakos do tej pory nie umialem sobie wyobrazic, by polski patriota, (czytaj: nacjonalista), glosowal za Autonomia Slaska. Kochani Rybniczanie! Nie zawiedzcie mnie znowu! Pozdrawiam Was.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5075