zamknij

Wiadomości

Z Rybnika do Wodzisławia szynobusem? Sąsiedzi kreślą śmiałe plany. My również

2015-11-23, Autor: 
Wodzisław chce ten projekt zrealizować we współpracy z Rybnikiem. Wg założeń tamtejszego urzędu miasta, najwcześniej szynobusy między tymi dwoma miastami zaczęłyby kursować w 2017 roku. Nasz magistrat nie stoi w miejscu i również kreśli śmiałe plany.

Reklama

Wodzisław wynajął zespół doradców gospodarczych TOR, który przygotowuje właśnie m.in. analizę funkcjonowania szynobusów i wskaże najlepsze rozwiązania. Według obliczeń szynobusem trasę między miastem i Rybnikiem można pokonać w zaledwie 16 minut, gdy tymczasem samochodem zajmuje to ponad pół godziny.

Już wiadomo więc, że pomysł ten jest ekonomicznie uzasadniony. A połączenie, które nie dość, że znacznie skraca czas podróży, to jeszcze uwalnia z samochodów zakorkowane miasta, jest atrakcyjny dla mieszkańców.

- Nasza determinacja do realizacji tego projektu, pokazuje, że w tej kadencji stawiamy przede wszystkim na rozwój transportu kolejowego. Chcemy w ten sposób powoli w naszym Subregionie pokazywać dobry trend i zachęcić ludzi do przesiadania się na ten środek komunikacji - zaznacza Mieczysław Kieca, prezydenta Wodzisławia.

Rozważane są dwa rozwiązania: zlecenie tego zadania Kolejom Śląskim albo wyłonienie nowego przewoźnika. - Pierwsze rozwiązanie jest najprostsze i najszybsze, wszystko jednak zależy od możliwości taborowych przewoźnika - dodaje Dariusz Szymczak, zastępca prezydenta.

Kiedy realizacja pomysłu będzie możliwa? Przyszły rok miasto chce przeznaczyć na negocjacje z przewoźnikiem i miastem Rybnik. Wiele zależy od tego w jaki sposób miasta będą mogły podzielić się kosztami. Najwcześniej będzie to 2017 rok.

Co na to rybnicki magistrat? Jak podkreśla Agnieszka Skupień, rzecznik naszego urzędu miasta, Rybnik będzie dążył nie tylko do modernizacji miejskiej komunikacji autobusowej, ale i usprawnienia transportu szynowego z sąsiednimi miastami. - Wszystko po to, by zachęcić mieszkańców regionu do rezygnacji z indywidualnego transportu samochodowego. Prezydent Rybnika Piotr Kuczera chce podejmować te działania w ramach Subregionu Zachodniego. Dlatego też gospodarz Rybnika przygotował projekt stanowiska Zarządu Związku Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, który przesłał do prezydenta Wodzisławia Śląskiego, Mieczysława Kiecy – przewodniczącego Związku – wyjaśniła.

Mowa o inicjatywie wystosowania apelu do Marszałka Województwa Śląskiego i Prezesa Kolei Śląskich o podjęcie działań zmierzających do lepszej synchronizacji połączeń regionalnych na odtwarzanej linii kolejowej Rybnik-Wodzisław Śląski-Chałupki w nowym rozkładzie jazdy pociągów 2015/2016 oraz podjęcie działań zachęcających mieszkańców regionu do korzystania z kolejowego transportu publicznego.

W treści projektu czytamy więc m.in.: „Zastanawiając się nad różnymi rozwiązaniami należy pamiętać, że korzystanie z kolejowego transportu zbiorowego jest zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska niż transport drogowy. Zważając również na koszty paliw i koszty utrzymania pojazdów, transport kolejowy wydaje się również być bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem. Sądzimy, że dobrym pomysłem byłby powrót do rozmów o połączeniu naszych miast przy wykorzystaniu szynobusów. Przyczyniłoby się to do zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów na przedmiotowej linii. Apelujemy o podjęcie takich działań, które będą zmierzały do osiągnięcia takiego stanu”.

Jak dodaje Agnieszka Skupień, projekt został przygotowany w oparciu o uwagi i sugestie gmin Gorzyce, Krzyżanowice, Radlin, Wodzisław Śląski oraz spostrzeżenia władz Rybnika. – Jestem przekonany, że zawarte tam wnioski i propozycje pozwolą na wprowadzenie korzystnych rozwiązań przy organizacji kolejowych przewozów pasażerskich na terenie Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. Wiążę też ogromne nadzieje we współpracy partnerskiej między miastami, dziś samorządy muszą wspierać się we wspólnych działaniach, tylko wtedy mogą działać efektywnie – mówi prezydent Piotr Kuczera Prezydent Miasta Rybnika.

Magistrat stoi na stanowisku, że uruchomienie szynobusu między sąsiednimi miastami byłoby ważnym elementem w komunikacji. - Rozwiązanie to mogłoby być korzystne, biorąc pod uwagę fakt, że czas przejazdu pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem w nowych połączeniach proponowanych przez PKP PLK S.A. (które będą obowiązywały od 13 grudnia), może wynosić nawet 17 minut – wyjaśnia Agnieszka Skupień.

Proponowane w stanowisku zmiany obejmują m.in. lepsze skoordynowanie połączeń kolejowych na linii Chałupki – Rybnik – Katowice z kursami pociągów dalekobieżnych na stacji Katowice oraz połączeniami międzynarodowymi dostępnymi przez przejście graniczne z Republiką Czeską w Chałupkach. - Warto jednak zauważyć, iż wraz z oddaniem do użytkowania odcinka linii kolejowej Rybnik-Wodzisław Śląski-Chałupki poprawi się nie tylko skomunikowanie ze stolicą województwa, ale gminy subregionu uzyskają m.in. kolejowe połączenie z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Ostrawie (Republika Czeska), a wraz z rozkładem 2018/2019 r. także z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach – dodaje rzecznik magistratu.

Apel obejmuje również prośbę o przygotowanie i wdrożenie działań informacyjnych i promocyjnych, które nie tylko będą informowały o ponownym uruchomieniu połączeń kolejowych, ale również, by kształtowały postawy i świadomość mieszkańców w zakresie zrównoważonego transportu publicznego.

Plany zakładają przedłożenie stanowiska Zarządowi Związku pod głosowanie. W kolejnym etapie dokument zostanie skierowany do władz Województwa Śląskiego i Kolei Śląskich Sp. z o.o.

Wskazane propozycje są zgodne z celami i kierunkami działania Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego przyjętej w 2014 roku przez Samorząd Województwa.

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~ 2015-11-23
    10:21:02

    9 0

    Kopalnia "Ignacy", Standardy rowerowe, teraz komunikacja szynowa w subregionie rybnickim. Mogę tylko się cieszyć, że kolejne punkty samorządowego programu wyborczego RAŚ są stopniowo realizowane :)

  • ~Arteks 2015-11-23
    10:49:37

    12 1

    Czy to już jest ten moment kiedy władze miast naszego regionu mają świadomość, że same remonty dróg i budowa nowych nie poprawi ogólnej sytuacji transportowej bez zrewolucjonizowania transportu zbiorowego i dostosowania go do współczesnych potrzeb? Oby. Niektóre linie kolejowe są już po modernizacji, inne dopiero przed. Warto robić coś co będzie alternatywą w poruszaniu się po naszych zatłoczonych drogach. Jak najbardziej popieram tę wspólną inicjatywę władz Rybnika i Wodzisławia.

  • ~ 2015-11-23
    12:13:15

    13 0

    Jak tak dalej pójdzie to za niedługo doczekamy się metra w Rybniku ;) A tak na poważnie to super pomysł i trzymam kciuki za jego realizację. Brakuje jeszcze dobrego połączenia na linii Rybnik - Gliwice. Może z tym też uda się w niedalekiej przyszłości coś zrobić.

  • ~Ministrant 2015-11-23
    13:06:06

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Mael 2015-11-23
    14:48:06

    14 0

    Warto się zastanowić nad wprowadzeniem szynobusów na trasie Rybnik - Żory - Pszczyna z uwzględnieniem godzin kursowania pociągów
    relacji Pszczyna - Zwardoń i Pszczyna Wisła aby umożliwić dojazd w Beskid Żywiecki i Śląski.

  • ~Arteks 2015-11-23
    19:13:57

    1 1

    @mael - w tej chwili są 4 pary pociągów z Rybnika do Bielska-Białej. To mało ale trzeba wziąść pod uwagę bardzo zły stan linii kolejowej z Rybnika do Pszczyny. Kolej przewiduje remont kapitalny tej trasy. Po remoncie nic nie będzie stało na przeszkodzie aby uruchomić więcej pociągów, które w dodatku pojadą szybciej. Jazda 1,5 h do Bielska to nie jest szczyt "marzeń" pasażerów...

  • ~Mael 2015-11-23
    20:02:30

    8 0

    ~Arteks - Doskonale znam rozkład jazdy pociągów w kierunku Pszczyny, jeżdżę często w Beskidy, a czas oczekiwania na przesiadkę jest katastrofalnie długi. W starych czasach pociągi jeździły tylko do Pszczyny i tam czas oczekiwania na przesiadkę był poronastominutowy.

  • ~ 2015-11-23
    20:23:18

    2 0

    Sorry, ale bez honorowania taryfy ZTZ i MZK czy wodzisławskiej KM ten projekt nie ma sensu. Taki rodzaj kolejki miejskiej się sprawdzi tylko przy zintegrowaniu autobusów i pociągów. A potoki pasażerów nie kończą się tylko na centrach miast. Część osób zawsze wybierze dłuższy czas przejazdu na rzecz bezpośredniego dotarcia do celu i tu autobus wygrywa.

  • ~rodzyn 2015-11-23
    22:47:07

    4 0

    Zacznijmy od parkingów Park&Ride przy stacjach na tej trasie. Zsynchronizujmy rozkład ZTZ do KŚ i wprowadźmy dobre ceny na bilet pociąg + autobus

  • ~Arteks 2015-11-23
    22:55:18

    5 0

    @rodzyn @martt9 - 10 lat temu do integracji komunikacji w regionie podobno była potrzebna e-karta. Dzisiaj podobno przeszkodą są... niekompatybilne systemy biletowe czyli... e-karta. A dezintegracja komunikacji publicznej to największa porażka polskiego samorządu. Warto każdemu samorządowcowi który świętował w tym roku 25-lecie samorządu o tym przypominać. Nie da się stworzyć sensownego układu komunikacyjnego bez jednego wspólnego, wygodnego biletu dla pasażera. To podstawa!

  • ~___ 2015-11-24
    09:29:36

    3 0

    `Arteks piszesz jak kolejowy marketingowiec, tymczasem problemem na linii Rybnik Pszczyna w temacie wyjazdów w góry nie jest ilość pociągów,a bezsensowny rozkład, pamiętam że w latach 90 pociąg do Pszczyny wyjeżdżający z Rybnika po 6 miał w Pszczynie dobre skomunikowanie z "Rachowcem" do Zwardonia ( przyjeżdżał ok. 9 ), do Wisły ( ok 8.30 w Głębcach ) i "Ornakiem" do Zakopanego, dającego możliwość dojazdu w wiele pasm górskich po trasie, również rozkład powrotny dawał możliwość skomunikowania wymienionych powracających pociągów w Pszczynie ze składem wracającym do Rybnika ok 22,do tego dochodził bilet wycieczkowy powrotny z ulgą 50% (wielokrotnie zjeździłem wspomniane trasy), niestety od lat jedyny poranny pociąg do Pszczyny bez sensu jedzie później, przyjeżdża do Pszczyny po odjeździe wspomnianych, atrakcyjnych turystycznie, pociągów i nie daje możliwości sprawnego dojazdu jak kiedyś, dlatego ludzie wybrali ( a właściwie kolej wybrała za nich nie dając innej sensownej alternatywy) dojazd samochodami, jest szybciej i taniej

  • ~Arteks 2015-11-24
    10:32:28

    0 4

    @____ - wręcz przeciwnie, nie jak marketingowiec któremu zależy na puszczaniu wszędzie pociągów mimo fatalnych parametrów ruchowych, a jak osoba racjonalnie myśląca. Obecnie dojedziesz pociągiem do Bielska-Białej - to plus w porównaniu do lat 90. Skomunikowanie do Zwardonia tak samo jak kiedyś, tak jest obecnie ruszając z Rybnika ok. 6.40. Pociągu Ornak do Zakopanego już nie ma, a w latach 90. można było z Rybnika bezpośrednio dojechać do Wisły przez Chybie. Jeśli masz jakiekolwiek wnioski rozkładowe to prześlij je do Urzędu Marszałkowskiego - to on odpowiada za ilość pociągów na każdej linii.

  • ~rodzyn 2015-11-24
    11:30:17

    0 0

    Przy odrobinie chęci i pieniędzy można rozszerzyć działanie ekarty. Szkoda tylko, że KŚ zrezygnowały z korzystania systemu ŚKUP. Wtedy mielibyśmy w pociągach kasowniki na karty zbliżeniowe. Jedynym obecnie rozwiązaniem jest montaż kasowników na peronach.

  • ~___ 2015-11-24
    12:18:28

    5 0

    ~Arteks owszem, mamy bezpośredni pociąg do Bielska,ale to niewielka pociecha, bo kiedyś w weekend pociąg do Pszczyny był dobrze skomunikowany z tym jadącym w stronę Bielska, obecnie pociąg do Zwardonia odjeżdża 7 minut przed przyjazdem pociągu z Rybnika, a oba pociągi na odcinku Pszczyna - Bielsko bezsensownie dublują się ,jadąc rano z Rybnika w można przyjechać się do Zwardonia o dopiero 10:42 ( kiedyś ok.9), a do Wisły Głębce o 9:43 (kiedyś ok 8:30) 3 godziny pociągiem do Wisły, sorry nie skorzystam, chyba jednak nie jest tak jak kiedyś (chyba, że porównujesz do ostatnich, takich samych lat), a co do pociągu bezpośredniego do Wisły, oczywiście pamiętam jak z każdym rozkładem wyjeżdżał z Rybnika coraz później,a z Wisły coraz szybciej, także w ostatnim roku kursowania, można było nim się wybrać co najwyżej na spacer wokół wiślańskiego rynku.

  • ~ 2016-03-02
    17:54:39

    1 0

    Szynobus to pojazd z silnikiem SPALINOWYM, tymczasem mowa jest o 14WE, który jest ezt, a nie żadnym szynobusem. Autor nie ma pojęcia o czym napisał.

  • ~ 2016-03-05
    11:07:43

    0 0

    no i extra pomysł. Przeczytałem tą całą dyskusję i przychylam się do pewnych rozwiązań które są tu opisane . Kolej ma byc dla ludzi i powodować to że człowiek ją wybierze chociażby na dojazdy do pracy a nie swój samochód... Dodatkowe przystanki jak najbardziej ale nie popadajmy w skrajność, nie muszą być pod domem każdego mieszkańca regionu. Uważam że start z przystanku u Wodzisław Miasto i skończenie biegu na Stacji Rybnik Pruszowiec (strefa przemysłowa) lub Czerwionka ma jak najbardziej uzasadnienie.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5287