zamknij

Wiadomości

Smog powraca do Rybnika. Są już pierwsze przekroczenia normy stężenia PM10

2016-09-26, Autor: 

Zaczęła się jesień, dni są coraz krótsze i chłodniejsze. To z kolei przekłada się na czystość powietrza, którym oddychamy. Niestety, po ponad 140 dniach spokoju smog powraca do Rybnika. 

Reklama

Jak czytamy na stronie WyjścieSmoga.pl rybniczanie mogli się cieszyć czystym powietrzem w Rybniku przez 146 dni. - Tyle czasu minęło od wiosennych przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń pyłem zawieszonym. Przez cały ostatni weekend rybnickie powietrze nie spełniało norm – dowiadujemy się.

Jakie stężenie pyłu zawieszonego (PM10) odnotowała ostatnio stacja pomiarowa na ul. Borki? Zobaczcie:

- 23 września 2016 r. (piątek) - 57 µg/m3

- 24 września 2016 r. (sobota) - 60 µg/m3

- 25 września 2016 r. (niedziela) - 73 µg/m3

Mierniki pyłu zawieszonego najwyższe stężenie (średnia godzinowa) wskazały w piątek o godzinie 22:00. Było to 212 µg/m3.

Pamiętajmy, że poziom dopuszczalny stężenia średniodobowego pyłu zawieszonego PM10 wynosi w Polsce 50 µg/m3.

„Sezon smogowy” ogłaszamy za otwarty.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (59):
  • ~imrahil 2016-09-26
    19:16:44

    33 19

    zaczęło się. ciekaw jestem czy ktoś zbada za kilka sens bzdurnych dotacji. o wiele taniej i skuteczniej byłoby zmienić zapisy w planie zagospodarowania. dymi bardzo dużo nowych domów, które, gdyby je porządnie wybudować, to nie potrzebowałyby ogrzewania już we wrześniu, ale znacznie później, w dodatku byłyby ogrzewane czysto i wygodnie, a nie węglem jak 100 lat temu

  • ~bugielka 2016-09-26
    20:01:08

    22 20

    Moi sąsiedzi palą w piecu przez cały rok. Mają stosunkowo nowy dom (ok. 10 lat). Kopci jak wariat od 16:00 czy 17:00. Po co? No bo potrzebna ciepła woda, a w piwnicy leży przydziałowe 8 ton. Chętnie przejdę na czyste ogrzewanie, ale gazu u mnie nie ma, ciepociągu też, prąd jest kosztowny. Przejście ma palenie węglem nic nie zmieni, bo eko to on jest z nazwy i ceny.

  • ~ 2016-09-26
    20:12:27

    19 12

    Bugielko, przejście na węgiel nie zlikwidowałoby problemu, ale jednak znacząco go zmniejszyło. Dopiero od 2005 (chyba, moze to był 2006) można w domowych paleniskach spalać odpady węglowe (barbarzyństwo i cofanie się w rozwoju), do tego czasu tylko węglem. I nie było tak tragicznie jak teraz

  • ~virtual 2016-09-26
    20:12:58

    32 26

    Zawsze można się przeprowadzić, gdzieś gdzie nie będziecie musieli narzekać kolejny rok z rzędu na powietrze, brak drzewek, korki i wszystkie inne rzeczy. A Rybnik skorzysta przy okazji- będzie mniej ludzi i powietrze będzie lepsze. ;)

  • ~wojto 2016-09-26
    20:15:19

    40 6

    Gdyby stację przenieść z Borek gdzieś gdzie jest gęsta zabudowa i w nieco biedniejszą dzielnice = czyli sam muł i moczony flot myślę, że stacji badawczej brakło by skali.

  • ~ 2016-09-26
    20:15:45

    20 14

    Virtual, a jak ktoś by okradał twój dom, to uważasz, że powinno się ukarać ciebie ( = nakaz wyprowadzki) czy złodzieja? Bo widzę, że rozumowanie bardzo prymitywne. * Ale zapewniam, że gdyby nie uwarunkowania rodzinne, zawodowe i finansowe (niestety nie zawsze jest możliwość po prostu zwinąć się i odejść, jeśli się jest odpowiedzialnym człowiekiem), to na pewno nie mieszkałabym w Rybniku z własnej woli.

  • ~ 2016-09-26
    20:17:03

    20 10

    Wojto, oczywiście. Na mojej ulicy na pewno jest gorzej niż na Borki. Ale nie z powodu biedy, tylko głupoty i pazerności. Wystarczy spojrzeć na samochody zaparkowane przed domami (przed domami, bo w garażach stoją już inne, jeszcze lepsze)

  • ~ 2016-09-26
    20:26:04

    27 9

    Problem znany w Rybniku dobre kilka lat. Państwo daje śmieszne dotacje, służby straszą kontrolami, media mają o czym pisać. A zwykły śmiertelnik kupuje taki opał na jaki go stać. Chętnie zmieniłbym swój piec na ekogroszek, na taki powiedzmy pellet. Tylko 7 lat temu jak zmieniałem instalacje, każdy mówił że to spokojnie na 20 lat do przodu. Zmienie na pellet a za 7 lat znowu okaże się, że to dużo emituje, niezdrowe itp. itd.

  • ~pprywatne 2016-09-26
    20:40:11

    31 7

    Zakazać handlu mułem, flotem i innymi podobnymi śmieciami to problem się powinien w znacznym stopniu zmniejszyć. Nie mówię już o powrocie do opakowań typu papier i szklane butelki. Kupuję kilka plasterków sera, a tam opakowanie chyba waży tyle co ten ser, dwa plasterki pseudoszynki i znowu masa plastiku. Później bezmózgi palą tym w piecach...

  • ~wojto 2016-09-26
    20:40:19

    29 5

    KasiaT - Oczywiście palenie mułem i flotem nie jest wynikiem tylko biedy, bo fury stoją często takie i w takiej ilości, że te praktyki można nazwać wówczas jednoznacznie - upośledzeniem umysłowym.

  • ~Arteks 2016-09-26
    20:41:47

    13 20

    @imrahil @kasia_t - mam ciekawą propozycję. Jeśli jesteście osobami czynu, spróbujcie zainicjować ogólnośląską akcję zbierania podpisów do Zarządu Województwa w sprawie zakazu palenia: mułem, flotą i kiepskimi gatunkami węgla oraz w kominkach. Jeśli okaże się, że ileś tysięcy ludzi się podpisało - nie będzie dyskusji czy i co tylko kiedy taki zakaz wprowadzić. Innej opcji po prostu nie ma. Druga sprawa to masz rację - zacznijmy lobbować jako mieszkańcy w sprawie zakazu budowy nowych obiektów ogrzewanych węglem! Przynajmniej problem nie będzie narastać. @bugielka - przecież mamy technologie z XXI wieku - solary, bojlery, przepływowe ogrzewacze wody... To już nawet nie chodzi o koszty ale o wygodę. Tym którzy palą węglem aby mieć ciepłą wodę sugeruję odłączenie od prądu bo przecież prąd też jest drogi - tańsze są świeczki! ;)

  • ~Arteks 2016-09-26
    20:42:59

    8 18

    @wojto - a gdyby ją przenieść do Śródmieścia czy na Nowiny lub Rybnickiej Kuźni to wyniki byłyby dużo lepsze bo w wymienionych dzielnicach kopciuchów jest zdecydowanie mniej.

  • ~wojto 2016-09-26
    20:48:21

    15 14

    ~pprywatne - A kto ma zakazać palenie odpadami - mułem, flotem?Rząd? Oni nawet nie mają pojęcia jaki na południu jest syf zimą, zresztą mają nasze zdrowie głęboko gdzieś. Kopalnie zaś cieszą się, że mają zbyt na odpad, a rządowi bardziej zależy na zadowoleniu działaczy związkowych z kopalni. Samorządy niestety nie mają możliwości aby zakaz palenia w kotłach tymi śmieciami. Tylko solidne protesty społeczne w znacznej ilości (najlepiej połączone z paleniem gum i mułu przed siedziba rządu ;) na ulicy mogą spowodować jakieś zmiany.

  • ~Arteks 2016-09-26
    20:49:00

    18 21

    @islamista - ale problem w tym, że na Śląsku ludzie mają najwyższe emerytury w Polsce, zarobki też są ponadprzeciętne, w takim Rybniku sporo osób może dobrze zarobić na wynajmie, na bannerach, reklamach, billboardach itd. a mimo to kupią to co najtańsze! Bieda była 20 lat temu, a nie teraz. Ja znam byłą naczelniczkę jednego z urzędów która prowadzi na emeryturze sklep i... co roku na placu leży flota...... Niedaleko mojego bloku jest dom który wynajmuje część budynku na działalność, ma reklamy z których ma dochody i... pali mułem... Tak jak kiedyś zakazano palenia papierosów w pociągach i autobusach czy w miejscu pracy, picia alkoholu w miejscach publicznych, tak samo trzeba pozbyć się tego przepisami. Jeśli są jacyś społecznicy którzy rozpoczną akcję zbierania podpisów - jestem pewien, że rozwinie się to na całym Śląsku i da zielone światło władzom województwa, że społeczeństwo chce zakazu palenia byle czego!!!

  • ~Arteks 2016-09-26
    20:50:07

    14 18

    @wojto - ustawa zezwala władzom województwa na wprowadzenie takich zakazów. Małopolska z tego skorzystała.

  • ~ 2016-09-26
    20:52:02

    12 22

    Buahaha, rząd się przejmie podpisami :) Tak samo jak się przejmuje sprawa Trybunalu Konstytucyjnego na przykład

  • ~ 2016-09-26
    20:53:29

    15 10

    P.S. Nie, nie jestem "człowiekiem czynu", cokolwiek to oznacza. Po to chodzę na wybory, żeby ktoś mądry wypełniał swoje obowiązki, a nie ja za niego

  • ~imrahil 2016-09-26
    20:56:07

    16 9

    problem zanieczyszczonego powietrza nie jest związany z biedą, tylko z niewiedzą i zacietrzewieniem niektórych osób. w starych domach i instalacjach da się bezdymnie palić węglem, dodatkowo oszczędzając pieniądze i czas. trzeba tylko chcieć. w nowych domach o powierzchni 100-150 m2. instalacja kotłowni węglowej jest ekonomicznym strzałem w kolano. tutaj problem też tkwi w niewiedzy inwestorów i projektantów. ostatnio zaostrzają się warunki techniczne dla nowych domów. wg wielu audytorów energetycznych już od 2014 r. w teorii nie da się wybudować domu bez wentylacji z odzyskiem ciepła. w praktyce nadal się buduje domy z niedziałającą wentylacją grawitacyjną powodującą ogromne straty energii. dlaczego? bo architekci ściemniają w obowiązkowych obliczeniach zapotrzebowania projektowanego budynku na ciepło, a urzędnicy tego nie kontrolują. można sobie w przeciętnym projekcie wpisać, że dom jest plusenergetyczny i nikt nie zwróci na to uwagi i wyda na to pozwolenie.

  • ~ 2016-09-26
    21:00:05

    22 8

    Tak, nasz Sejmik Wojewodzki nie zrobił nic. W maju Pan Wolnik pisal mi, że zdążą z ustawa antysmogowa dla naszego województwa przed sezonem grzewczym. I jak zwykle: puste słowa

  • ~imrahil 2016-09-26
    21:04:49

    22 8

    co do podpisów i akcji - to nic nie da, jesteśmy bezsilni. są alarmy antysmogowe, są grupy propagujące czyste spalanie węgla, jest o problemie bardzo głośno, a kominy większości sąsiadów pod wieczór. wyglądają jak Wezuwiusz w trakcie erupcji. władze Rybnika na czele z prezydentem oraz władze województwa znają problem od lat i jak do tej pory tylko go omawiają. nie ma porządnego systemu karania (surowego), nie tylko za palenie śmieci, ale za wielogodzinne zadymianie okolicy najlepszym węglem z deputatu, co jest w praktyce gorsze dla zdrowia niż wrzucenie dwóch butelek PET do kotła (czy nawet całego worka). są tylko bezsensowne dotacje, bo dotuje się tylko bogatych - biedni mają inne problemy na głowie niż remont kotłowni. najśmieszniejsze, że ci lepiej sytuowani, budujący nowe domy też oczekują dotacji. to jest jakiś żart. sam wybudowałem bez dotacji, nie mam ani jednego komina, jeszcze w tym sezonie nie grzałem, mam teraz w domu 24,5°C. można, tylko trzeba chcieć. i żadnych dotacji do takich rozwiązań. stać cię na dom - buduj ekologicznie.

  • ~pilak34 2016-09-26
    21:14:29

    18 5

    słabi mnie już to, znowu będą pisać smog ,wyjscie smoga itp biadolić narzekać a problem znany jest od lat stu co najmniej i co się zmieniło?a otóż to nic, i się nie zmieni , a dlaczego? bo jesteśmy za biedni tzn.nasze państwo jest bidne i tyle w temacie .Nie sztuka dać dotację i dalej hajcować węglem ,sztuka to zapewnić swoim obywatelom dobre ekologiczne i tanie paliwo anie tylko podnosić akcyzy .

  • ~templariusz 2016-09-26
    21:40:00

    7 4

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~minowa 2016-09-26
    21:49:51

    18 9

    A jak tam Zdzieszowice i Blachownia ? Nadal dmuchają na Rybnik benzoapirenem przy zachodnich wiatrach ? A czym dmucha z południa koksownia w Radlinie i elektrownia w zaolziańskich Detmatrovicach ?

  • ~minowa 2016-09-26
    21:52:52

    15 7

    Kasia T jak zwykle ma czas na komentarze przez cały dzień. Podziwiam.

  • ~Dador 2016-09-26
    21:56:48

    17 4

    Z racji pracy odwiedzam wiele budów na terenie miasta i okolic. Gros nowych domów posiada niestety tradycyjne źródła ciepła, czyli piec węglowy. W Rybniku znam tylko 1 dom pasywny! Będąc w tym roku na co najmniej 50 budowach nie spotkałem ani jednego budynku, w którym energia cieplna byłaby pozyskiwana z pompy ciepła, LPG lub wyłącznie prądu. Ludzie wszędzie instalują piece. Trudno się też dziwić, bo większość inwestorów to osoby młode, w kredytach, budujące na ojcowiźnie. Fakt faktem, że każdy dom jest ocieplony, co w dużej mierze obniża zużycie opału, ale mimo wszystko nowy dom to nowy komin czyli kolejna cegiełka niskiej emisji w regionie. Tylko systemowa zmiana może coś poprawić w tej materii. Zmiana w mentalności trwa niestety dość długo.

  • ~Arteks 2016-09-26
    21:57:59

    10 16

    @minowa - jednak te zakłady to nie jest problem. Obserwowałem AQI dla Rybnika i całe lato było naprawdę niskie (niższe niż w niektórych holenderskich miastach), PM10 też przez całe lato bardzo nisko, poniżej norm. Ewidentnie mamy problem z niską emisją i zacofanymi ludźmi oraz nieodpowiedzialnymi władzami województwa.

  • ~exx 2016-09-26
    22:22:10

    13 4

    A Pan Prezydent jeżdżąc na rowerze to nie czuje tego syfu ,czy udaje że nie ma problemu ? Ja rozumiem różne akcje,zbieranie podpisów ale do wuja myslałem, że wybieram osobę na pewnym poziomie która widzi co sie do koła dzieje a nie wszysto podać gotowe na tacy pokazać palcem, bo do takiego rządzenia to wielu szkół nie trzeba kończyć.

  • ~czorcik 2016-09-26
    22:42:10

    9 5

    "proponuję"...palić banknotami z nadmiernych emerytur, czy bonami z obowiązkowego przydziału, a może jeszcze czymś "równie ekologicznym"...może też węglem brunatnym, torfem...tylko nie węglem kamiennym, który tu mamy...aha żeby nie było: kategoryczne NIE dla kotłowych śmieciarzy

  • ~ 2016-09-26
    23:09:45

    15 15

    Droga strażo miejsko - będziecie uwielbiani i noszeni na rękach przez tych bardziej świadomych ludzi, a także nastawionych eko, mających małe dzieci i wszystkich tych którzy nie smrodzą jeśli będziecie robić naloty na domy prywatne, jeśli wystawicie 5x więcej mandatów niż rok temu, jeśli każda chałupa w której jest tzw. "śmieciuch" bedzie się bała spalić tam nawet opakowania z landrynek z obawą, że wtargniecie i pobierzecie próbkę. Właściciele śmieciuchów - jeśli wyczuję zapach inny niż węglowy - zaraz dzwonię do Straży Miejskiej podając adres wszystkich okolicznych domów które mogły wyprodukować taki smród. Skończmy jako mieszkańcy z tolerancją wobec smrodziarzy i zacznijmy się bronić na wszystkie możliwe sposoby. Każdy niech znajdzie swój sposób jak uprzykrzyć życie tym którzy zadymiają okolicę. Moja cierpliwosc się już skonczyła.

  • ~adiqq 2016-09-27
    06:36:15

    7 1

    @Imrahil - bez zmiany przepisów ogólnopolskich, niestety niewiele da się zrobić. Rozmawiałem na ten temat z wieloma osobami i konkluzja zawsze była podobna - niestety. Zmiany w MPZP niewiele dadzą, jak nie będzie przepisów ogólnopolskich, bo zawsze jest coś takiego jak "zmiana nieistotna" podczas budowy - takim wpisem w dzienniku budowy da się obejść zapis w MPZP

  • ~adiqq 2016-09-27
    06:45:01

    9 3

    @Dador - to o czym piszesz, to niestety tylko i wyłącznie brak wiedzy. Jak się zaczyna budowę z hurraoptymizmem, zamiast się do niej wpierw merytorycznie przygotować, to wtedy na 99% jest w domu piec na węgiel (niestety)

    Znam wiele osób, które przed rozpoczęciem domu czytały,czytały i jeszcze raz czytały, dokonały niezbędnych obliczeń, symulacji - i nie zdecydowały się na węgiel, bo wychodził drogo(!).
    Jak ktoś nie zada sobie trudu, nie policzy pewnych rzeczy, nie podejdzie krytycznie do tego co mu powie projektant, nie nabędzie wiedzy, to będzie święcie przekonany, że nowy dom można tanio ogrzać tylko węglem (co jest nieprawdą)

  • ~hans dunderschtytz 2016-09-27
    07:31:51

    9 2

    Wystarczy rozwiązać konkordat, znieść akcyzę na gaz i wszyscy moglibyśmy gazem opalać domy

  • ~wojto 2016-09-27
    08:55:46

    11 2

    ~orient - NIE TĘDY DROGA. W Polsce można handlować i palić odpadami czyli śmieciami jakimi są muł i flot. Atakowanie i dzwonienie do straży miejskiej w takiej sytuacji i z tego powodu oraz robienie ze swoich sąsiadów wrogów, którzy tym palą, nie tylko nie ma żadnego sensu ale jest szkodliwe społecznie - powoduje tylko niepotrzebny hejt, nienawiść i podziały społeczne. Działać sensownie można tylko "ZA CZYMŚ" czyli za przywróceniem norm jakości sprzedawanego paliwa. Edukacja (górne spalanie itp.) swoją drogą ale to jest działanie przynoszące efekty w dłuuugim okresie czasu a my potrzebujemy szybkim zmian. Jak widać na przykładzie tego rządu - nawet najważniejsze zmiany w prawie da się przeprowadzić błyskawicznie, przez pół nocy - wystarczy tylko chcieć (czyt. mieć coś z tego dla siebie, z takiej zmiany) Co mogą osobiście zyskać obecni rządzący na takiej zmianie? Niestety niewiele i dlatego większość działań będzie nieskuteczna, co nie znaczy że należy zaprzestać jakichkolwiek działań w tym kierunku!

  • ~hub381 2016-09-27
    09:21:24

    1 2

    Zabudować duchawy i na płd.kierowć !!

  • ~ 2016-09-27
    13:30:26

    6 4

    i tag wg pomysłu Orienta powstanie nowa inicjatywa obywatelska - EkoMilicja, współczesna odmiana ORMO

  • ~ 2016-09-27
    13:36:21

    8 8

    Ursus, ale PiSowskie i prymitywne myślenie. Czas się ocknąć. Osoba regularnie podtruwana ma siedzieć cicho i potulnie, tak? Osoba okradana tez ma nie zglaszac policji? A jak mnie będziesz bił, to z uśmiechem na ustach mam milczeć? Ludzie, żyjecie w XXI wieku i nie w dżungli tylko w Europie

  • ~imrahil 2016-09-27
    13:44:37

    8 6

    trzeba dzwonić na SM i zgłaszać wszelkie podejrzenia. niech kontrolują często i gęsto, wtedy przynajmniej będzie z nich jakiś pożytek.

  • ~ 2016-09-27
    16:34:40

    6 4

    ~KasiaT dziękuję za ocenę mojego myślenia ( a tak apropo Pani Nauczycielko czym charakteryzuje się wspomniane "PiSowskie i prymitywne myślenie", zdefiniuj to proszę, bom jest człowiek starej daty i nie ogarniam tej nauczycielskiej nowomowy, z drugiej strony jeżeli ludzie o takiej kulturze osobistej, której dałaś wyraz w powyższym komentarzu, uczą i wychowują nowe pokolenia obywateli, to nie dziwne, że społeczeństwo nam chamieje), ogólnie nie tędy droga, brakuje dobrego, kompleksowego i jednocześnie nie drenującego nadmiernie portfela mieszkańca, rozwiązania problemu (tani, ekologiczny opał, rzeczywiste dopłaty do nowych technologii, nie jak teraz, by wyglądało dobrze w statystykach i wszyscy po drodze zarobili, a efekt działań jest mizerny), a grupki samozwańczych "obrońców czystego powietrza" nie załatwią sprawy , najbardziej sobie poprawią samopoczucie, chociaż nie ukrywam, mogą pomóc wyeliminować jedynie przydomowe spalarnie śmieci,

  • ~Lateks 2016-09-27
    19:26:07

    4 2

    Tak tak, najpierw podnieśmy podatki na gaz, ropę, energię elektryczną a później wprowadźmy dotacje do ekologicznych źródeł energii i organizacji społecznych które będą promować wyjście smoga.
    Zatrudnimy tysiące urzędników do rozliczania tych dotacji i stanowczo się poprawi stan powietrza buhahahaha ;)
    Swoją drogą moi eksperci - jaka jest różnica między węglem w flocie a węglem w ekogroszku czy orzechu ? PM10 to nie popiół jak się niektórym wydaje... a kopcić można wszystkim, albo niczym wystarczy palić od góry. ;)

  • ~imrahil 2016-09-27
    19:27:35

    8 8

    wprowadzanie norm dla paliw nic nie da, bo większość ludzi na Śląsku zatruwa powietrze tzw. dobrym węglem, źle go spalając. biedą tego nie można tłumaczyć, bo jak się takiemu chce podpowiedzieć jak spalać bez dymu i zaoszczędzić 1-2 tony rocznie, to duma doświadczonego palacza urażona - nawet nie spróbuje. widocznie go stać, więc powinno go też być stać na mandat za trucie sąsiadów (i to taki nie rzędu kilkuset zł, ale kilku tys.). niestety prawo kulawe i nie można karać za 5 godzin na dobę trucia "dobry węglem" (za to za spalenie jednej butelki już można, która robi mniej szkody niż 30 kg duszonego węgla). dla nowych domów absolutny zakaz budowy kominów, bo każdy nowy komin to więcej smogu, choćby nie wiem jakie wspaniałe paliwo i w jakim wspaniałym kotle było w takim domu spalane.

  • ~imrahil 2016-09-27
    20:05:18

    9 9

    może zamiast minusowania jakieś argumenty, truciciele? minusy świadczą o trafności moich opinii.

  • ~Arteks 2016-09-27
    20:41:34

    7 10

    @imrahil - kitowanie o biedzie jest już całkowicie niewiarygodne. Dlatego zauważ, że osoby tłumaczące problem biedą już prawie zniknęły. Zresztą na dworze temperatura czasami 20 stopni a z domów idą kłęby dymu. Kto biedny w takiej sytuacji marnowałby opał? Świadomość problemu wśród urzędników miejskich istnieje, w naszym społeczeństwie już też. Zauważ, że jednak sporo ludzi zdecydowało się na inwestycje u dotacje z UM, a także z dotacji wojewódzkich. Martwią mnie nowe domy na węgiel... Tego powinno się zakazać.

  • ~imrahil 2016-09-27
    20:55:30

    9 7

    jeśli chodzi o ogrzewanie wody - murarz mojego sąsiada uważa, że węglem jest najtaniej i tak wszystkim doradza. taki złoty doradca budowlaniec. problem w tym, że zagrzanie węglem wody dla 3-4 osobowej rodziny za pomocą węgla to rozpalenie, potem grzanie, potem wygaszenie kotła. sumaryczna sprawność takiego procesu to 20%, maksymalnie 30%. do tego trzeba doliczyć np. prąd zużyty przez pompkę, jakiś sterownik czy inną dmuchawę (jeśli takie występują). czasem taniej jest zagrzać tę wodę grzałką o sprawności 100%, a przy prądzie dwutaryfowym właściwie zawsze jest taniej. mam taką grzałkę opomiarowaną i mam porównanie z kilkoma innymi rodzinami grzejącymi węglem. grzanie wody wychodzi u nas najtaniej, jest bezobsługowe i czyste...

  • ~ariss19 2016-09-27
    21:05:22

    7 4

    O tym smogu to już nie mogę słuchać co roku to samo czym się dziwić idą chłodne dni żyjemy w dolinie nie ma wiatru i jest smog tak to wygląda. Dotacje są ale jakoś nic to nie daje bo co z tego ze kupi piec 5 klasy jak nie ma czym palić i go przerobi :) a ten co buduje nowy dom i wkłada piec za duże pieniądze tak jak ja bo będę pelletem grzał to ani grosza nie dostanę od Miasta bo dotacja jest tylko do tych co wymieniają

  • ~imrahil 2016-09-27
    21:08:45

    5 7

    i słusznie, że nie dostałeś dotacji. jakie masz obciążenie cieplne domu i jakie zapotrzebowanie na CO? dlaczego wybrałeś pellet?

  • ~Lino 2016-09-27
    21:15:34

    5 1

    ~Arteks 2016-09-26 20:42:59

    @wojto - a gdyby ją przenieść do Śródmieścia czy na Nowiny lub Rybnickiej Kuźni to wyniki byłyby dużo lepsze bo w wymienionych dzielnicach kopciuchów jest zdecydowanie mniej.

    Obawiam się, że w Centrum/Północ jest jednak najgorzej. Potwierdzają to wyniki z ostatnich mobilnych pomiarów. Z własnych obserwacji widzę to samo. Zobacz sobie też topografie terenu w Rybniku. Między Nowinami a Centrum jest spora różnica do tego bardzo gęsta zabudowa. Wg mnie jakby stacja stała koło Plazy zabrakło by skali pomiarowej albo ktoś musiał by moderować wyniki aby miały sens. Smutna prawda.

  • ~ariss19 2016-09-27
    21:23:35

    3 4

    ~imrahil dlaczego wybrałem bo dlatego ze nie mam zamiaru się brudzić węglem i wynosić popiół

  • ~ariss19 2016-09-27
    21:26:16

    1 4

    ~imrahil a obciążenie cieplne mam 12 KW

  • ~ 2016-09-27
    23:26:33

    4 7

    Warto poczytać w dzisiejszej prasie (niestety nie mogę podać linka, bo regulamin zabrania): w dni smogowe szpitale odnotowuja o 12% więcej zawalow i o 16% więcej udarów. A za oknem mamy 5krotne przekroczenie normy... Ludzie, obudźcie się...

  • ~adiqq 2016-09-28
    07:16:13

    2 2

    ariss19 - 12kw to sporo, chyba że to bardzo duży dom.
    Dzisiaj nowy dom o standardowej wielkości(150m2) i budowany "normowo" - czyli minimalistycznie - ma projektowe obciążenie cieplne 8-9kw. Mój dom o podobnej wielkości, budowany 6-7 lat temu wymaga już tylko 5,5kw, a dzisiaj gdybym budował jeszcze raz, to pewnie bez problemu zszedłbym do 3-4kw

  • ~imrahil 2016-09-28
    07:58:28

    2 3

    pewnie to obciążenie z projektu domu, nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością. po prostu projektant wpisuje na oko, bo musi.

  • ~ariss19 2016-09-28
    09:35:04

    0 2

    imrahil wiem z czego mam dom zbudowany i jak ocieplony i ile potrzebuje KW i jak napisałem że 12 KW to już źle i trzeba minusy dawać bo ja mam 20 KW i to jest ta zazdrość Polaków on ma lepiej niż ja i jest zły . A co do dotacji to powinni dostawać nowe budownictwa bo tam jest więcej pieców nowej generacji a nie dostaną ani grosza

  • ~ariss19 2016-09-28
    09:46:40

    1 2

    adiqq masz racje ja wpisałem na oko bo mój dom ma 110m2 jest zbudowany metodą kanadyjska zapotrzebowanie jest 6KW ale ja napisałem 12 KW bo taki będę brać i za to chce

  • ~imrahil 2016-09-28
    09:57:48

    2 3

    ~ariss19, wpakowałeś do domu 110 m2 kocioł stałopalny z kotłownią, kominem itd.? co do dotacji - stać cię na dom, więc stać cię na normalne bezobsługowe ogrzewanie. takim kotłem na pellet będziesz grzał w cenie gazu. ile m2 ma twoja kotłownia? ile kosztował komin? dlaczego nie zdecydowałeś się na jakiś tańszy w instalacji system grzewczy (np. pompa ciepła powietrze-woda czy prąd)? w eksploatacji byłoby porównywalnie (prąd dwutaryfowy) lub znacznie taniej (pompa ciepła). rozumiem, że po prostu nie wiedziałeś. dlatego powinien być zakaz stosowania paliw stałych w nowych domach.

  • ~ariss19 2016-09-28
    11:00:44

    1 2

    imrahil dałem się pelet jak pisałem wcześniej gazu nie mam bo tam nie przyłącza i taniej by nie było od gazu czy prądu a czytając twoją wypowiedź to mi się nie należy bo mnie stać i mogę się kupić to lepiej dac temu co go nie stać piec kupi ale zapalić węglem czy groszkiem nie będzie go stać i dalej będzie kopcić

  • ~imrahil 2016-09-28
    12:08:36

    1 2

    źle mnie zrozumiałeś. napisałem, że dotacja nie należy się nikomu kto buduje nowy dom. nowy dom należy wybudować tak, żeby nie dymić, czego powinni dopilnować urzędnicy przez zakaz budowy nowych domów ogrzewanych paliwem stałym. dotacje powinny być na

  • ~ariss19 2016-09-28
    14:27:28

    2 2

    Ja nie będę pisać dlaczego nowe domy dymią bo każdy wie żeby dostać dotacje trzeba wymienić piec ☺mój dom nie dymi a też by mógł i potem starać się o dotacje ale po co
    brat pali węglem i też nie dymi bo palić trzeba umieć a nie na wrzucać pełno i niech się rozpala i całą energię z węgla idzie do komina

  • ~Juls Cziwello 2016-09-30
    10:42:11

    4 3

    Niestety sytuację tą można zmienić tylko nakazami, ponieważ ciemnota i lenistwo mieszkańców nie pozwoli w inny sposób zmienić stanu rzeczy.
    Pseudo palacze wstydzcie się !!

  • ~Juls Cziwello 2016-09-30
    10:48:14

    2 3

    Jeżeli twierdzicie że pompa ciepła jest droga w eksploatacji proszę zapoznać się z moimi doświadczeniami.
    https://www.facebook.com/Pompa-ciepła-zrób-to-sam-by-Juls-Cziwello-1444480425850302/?fref=ts

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4941