zamknij

Wiadomości

Rybnik otrzyma 10 mln zł dofinansowania na II etap drogi Racibórz-Pszczyna

2017-06-02, Autor: 

Zarząd Województwa rozstrzygnął drugi konkurs związany z dofinansowaniem dla dróg wojewódzkich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Partnerski projekt Miasta Rybnika i Miasta Żory obejmujący II etap budowy Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku rybnickim znalazł się na pierwszym miejscu listy dofinansowanych projektów i otrzymał dofinansowanie w wysokości 9 997 446,74 zł.

Reklama

Dofinansowany projekt składa się z 2 zadań:

1. Budowy nowego śladu DW 935 na terenie Rybnika na odcinku od ul. Wodzisławskiej (tzn. od miejsca gdzie kończyć się będzie realizowany obecnie etap I) do ul. Sportowej w dzielnicy Niewiadom. Długość planowanego odcinka to 4,12 km. Droga została zaplanowana w identycznym standardzie jak etap I tzn. 2 jezdnie po 2 pasy ruchu. Zaplanowano również budowę bezkolizyjnego węzła z ul. Grota-Roweckiego oraz ronda na skrzyżowaniu z ul. Sportową.

2. Budowy drugiej jezdni na istniejącej DW 935 w Żorach na odcinku pomiędzy rondem Raciborskim a rondem Rowieńskim (część tzw. północnej obwodnicy Żor). Długość nowej jezdni wyniesie 0,7 km.

Wartość całej inwestycji wraz z planowanymi wykupami gruntów wynosi 152 136 970,85 zł, dofinansowanie 9 997 446,74 zł, zaś wkład własny obu miast 142 139 524,11 zł.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Rybnik otrzymał 290 mln złotych na realizację I etapu tej inwestycji, który obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku.

Czy budowa drogi Racibórz - Pszczyna zmniejszy natężenie ruchu na drogach w Rybniku?




Oddanych głosów: 1034

Oceń publikację: + 1 + 25 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~tuptyś 2017-06-02
    16:54:34

    38 55

    Czy władze Rybnika dostały nagrodę za wycięcie w pień Lasu Królewiok w imię umowy z rylami czyli przesunięcie drogi poza teren fedrowania Chwałowic? przy okazji kosztem wysiedlenia 75 rodzin?

  • ~ 2017-06-02
    20:32:25

    23 50

    zauważyłem że w naszym kraju budujemy drogi zachód - wschód lub odwrotnie a gdzie Polskie szlaki południe - północ . Dla kogo ta obwodnica Racibórz - Pszczyna ?

  • ~totrzebaskomentowac 2017-06-03
    00:27:07

    30 15

    Może w końcu odkorkuje się chol......Raciborska. ????
    Ten kto wymyślił taki układ drogi powinien za to beknac. Tyle kasy poszło .... Żeby zrobić układ naprzemienny 2/1 i rozładować ruch to oni porobili szerokie pobocza i chodnik po obu stronach! Ja pytam dla kogo? Przecież tam jest wiecznie pusto.

  • ~totrzebaskomentowac 2017-06-03
    00:30:17

    29 6

    Oczywiście chodziło mi o remont Raciborskiej sprzed paru lat. I po za tym jestem zdania, że od skrzyżowania z chyba Graniczna powinna zostać podniesiona prędkość i zlikwidowany teren zabudowany. Aż do skrętu na Niewiadom.

  • ~master4k 2017-06-03
    12:01:36

    24 7

    @ totrzebaskomentowac

    To samo z Żorską. Obie drogi szerokie jak pas startowy, a człowiek zamiast jechać się kula. Jeszcze tylko progów zwalniających brakuje...

  • ~Станислав Андрей 2017-06-03
    13:28:52

    15 18

    Osobiście uważam tą inwestycję za szaleństwo pieniężne o opłakanych skutkach. Rybnik jeszcze bardziej się zakorkuje, bo wprowadzona w tkankę podmiejską droga o parametrach drogi ekspresowej spowoduje co prawda w niewielkim stopniu odkorkowanie żorskiej i raciborskiej, ale cały ruch z tych ulic przejmie chwałowicka i wodzisławska, które teraz w godzinach szczytu stoją.

    I można by tu prawić teorie, narzekania ale żadna nowa droga nie rozwiąże problemu korków w mieście. Rybniczanie spójrzcie za południową granicę Polski, przyjrzyjcie się i wyciągnijcie wnioski - czemu tam nie ma korków?

  • ~auralfloat 2017-06-03
    14:35:44

    12 16

    Ta droga jest potrzebna jak drzwi w lesie. I jeszcze za tak absurdalne pieniądze. Na wiecznie zakorkowana raciborską jest rozwiązanie: rower, pieszo albo komunikacja miejska. Problemy siedzą w głowie, a nie na ulicy.

  • ~Arteks 2017-06-03
    21:11:28

    13 18

    @Stanisław - tobie wydaje się to szaleństwem a dla miasta ta droga będzie pierwszą przeprawą przez torowiska od wybudowania w latach 60. wiaduktu nad stacją R. Towarowy i na Żorskiej. Korkowanie się Ronda Kamyczek czy Wodzisławskiej wynika oczywiście ze zbyt dużą ilością aut ale nie można też nie zauważyć, że na odległości ok. 4 km nie ma ani jednego alternatywnego przejazdu przez tory. Nowa droga otworzy nowe tereny inwestycyjne w których obecnie nikt by nie zainwestował bo mają bardzo słaby dojazd. Czeskie miasta mają albo obwodnice albo przynajmniej jakieś bezkolizyjne drogi zbierające ruch płn-płd lub wsch-zach. Natomiast wiem co chciałeś zasugerować. I oczywiście zgadzam się z tym, że czeskie miasta prowadzą politykę zrównoważonego transportu. :) Zgadzam się też z tym, że każda nowa droga uzdrawia system tylko na krótko bo potem następuje zjawisko kongestii. Jeśli nie byłoby innych działań - jej budowa pomogłaby rybnickiemu układowi drogowemu tylko na krótko. Wydaje mi się jednak, że obecne władze Rybnika pojęły, że sama nowa droga nie wystarczy stąd działania za które warto je pochwalić: obniżenie taryf ZTZ, podwyższenie opłat parkingowych, planowane uruchomienie kolei aglo Rybnik-Wodzisław, nowa polityka rowerowa. Przygotowywany jest nowy układ linii autobusowych i nowe rozkłady jazdy. Prezydent zapowiedział to niedawno w jakieś audycji radiowej. Wszystko razem może dać jakieś pozytywne efekty i odkorkowanie miasta, a nowa droga zapewni sprawny przejazd tych którzy chcą ominąć cały Rybnik np. jadąc z Żor do Raciborza.

  • ~jacek_ligota 2017-06-03
    21:38:54

    9 8

    Ta mapa jesli jest dostarczana przez UM jest zakłamywaniem rzeczywistości. Na terenie Boguszowic droga przebiega inaczej - kilkaset metrów na południe. Może to jakieś zabieg by zyskać dotacje - by nie było widać, że zamiast prowadzić drogę nieużytkami niszczą las?

  • ~Станислав Андрей 2017-06-04
    00:33:02

    8 13

    Arteks - brak wiaduktu od ul. chwałowickiej do ul. wodzisławskiej, nie uzasadnia budowy drogi w takim kształcie. Droga mogłaby powstać jako wlot do miasta z Chwałowic do ul. jankowickiej, za dużo mniejsze pieniądze np. jako droga jednokieunkowa ze zmiennym kierunkem (uzależnionym od kierunku godzin szczytu) ze stalym kontrapasem dla komunikacji miejskiej. Wtedy kierowcy uzyskuja mozliwosc wyboru innej trasy w godzinach szczytu, a korzysta na tym pełną gębą komunikacja miejska.

    A tak wydamy kupe pieniedzy z kieszeni podatnika, trzy dzielnice (Kłokocin, Zamysłów i Niewiadom) straca swoje podmiejskie walory , a o innych czynnikach: hałas, spaliny moznaby napisac caly elaborat.

    W kwesti SKM do Wodzislawia i rozwoju komunikacji miejskiej funkcjonuja przeszkody mentalne nie do pokonania. Mam nadzieje ze uda sie chociaz je zauwazyc i rozwiazac w dalekiej przyszlosci. To juz bedzie sukces.

  • ~ 2017-06-05
    07:36:00

    4 1

    A przekop pod stacją na Paruszowcu jak zwykle umarl az do wyborow.Tak dobrze niby żarło i zdechło.Fudali chcioł,Kuczera ponoc chce a przekopu jak sto lot nie było tak nima.

  • ~adam tyran 2017-06-05
    08:43:13

    2 6

    Szok ładne dofinansowanie!!! Niecałe 10 mln za 4,82 kim drogi (łącznie z Żorami) przy wkładzie własnym 142 139 524,11 zł. Ciekawe ile wkładu wniosą Żory a ile Rybnik. Przypomnę, że I etap zostanie wybudowany (10,22 km) za 352 567 213,94 zł przy dotacji około 290 mln. Fakt w artykule mówi się o węźle ( w lesie) oraz o skrzyżowaniu na ul. Sportowej. Szkoda, że nikt nie wspomina o 3 trzech wiaduktach z czego 2 nad lokalnymi byle jakimi drogami, gdzie 2 auto nie mogą przejechać obok siebie.
    Fakt Arteks ta droga może otworzyć się na nowe tereny inwestycyjne ale jakie? Te po hołdzie w Niewiadomiu? Pytanie dlaczego tym się ma zająć Hossa?
    Fakt Arteks droga Pszczyna Racibórz pomoże ominąć Rybnik (i tylko Rybnik) jadąc z Żor do Raciborza i co dalej? Nikt z władz miasta nie informuje jak wygląda sytuacja z tą drogą w Rydułtowach czy Raciborzu? Może być ta, że do będziemy jeździć do Raciborza "na rodzie na ulicy Sportowej pierwszym zjazdem w prawo i do istniejącej ulicy Raciborskiej".
    A po co miastu i nam mieszkańcom takie rozwiązania za miliony złotych z drogą do "nigdzie".

  • ~Dawid Klimm 2017-06-05
    10:50:17

    3 0

    Czy ktoś pomyśli o zmianie skrzyżowania ul. Sportowej z Raciborską? Szykuje się tam spore natężenie ruchu

  • ~Arteks 2017-06-05
    11:01:44

    6 3

    @Stanisław - akurat w tym przypadku droga nie demoluje terenów zurbanizowanych jak np. DTŚ przez którą zniknęły całe osiedla familoków bo poza Zamysłowiem biegnie przeważnie przez tereny niezamieszkane, częściowo nawet przez hałdy i okolice dawnej piaskowni czy przez niewykorzystane tereny przy kolejowej grupie towarowej. Słyszałem, że jest jakiś projekt wykorzystania tych terenów w celach logistycznych co nie było możliwe wcześniej bez dobrego dojazdu. Zauważam to co ty czyli dużą uciążliwość dróg dla mieszkańców ale to jest tak jak w tym powiedzonku "wszyscy chcą nowych dróg ale nikt nie chce przy nich mieszkać". W każdym razie Rybnik ma wiele innych miejsc dla deweloperów, a za to często jego władze narzekają na to, że sporo miejskich terenów pod inwestycje jest trudno dostępnych. Podobno ta droga ma to zmienić. Reprezentujesz typowego malkontenta, droga nie, SKM też nie - no to co? Siedzieć i nic nie robić? A ja doceniam to, że zaczęto wreszcie o transporcie w naszym mieście mówić w kontekście jego różnych składników, a nie tylko dróg. @jureq - a kto ci powiedział, że projekt umarł. Myślisz że wykonanie takiego przekopu jest tak samo proste jak postawienie ławki i kosza na śmieci w jakimś parku? Przecież to wymaga projektu i dziesiątek różnych uzgodnień w tym z PKP na bardzo obleganej linii kolejowej gdzie będzie trzeba być może wstrzymać czasami na jednym torze ruch kolejowy.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4884