zamknij

Wiadomości

Rybnik: kto i po co wyciął kilkaset metrów kwadratowych lasu?

2017-03-06, Autor: 

Z dnia na dzień, w rybnickiej dzielnicy Paruszowiec zniknęło kilkaset metrów kwadratowych lasu. Wiele wskazuje na to, że mamy do czynienia z kolejnym przypadkiem wycinki drzew pod budowę nowego osiedla. Oczywiście wszystko w majestacie prawa, tzn. nowych przepisów o wycince drzew.

Reklama

Wycinka pod osiedle, którego nie będzie?

O wycince drzew na liczącej 1,5 hektara działce poinformował nas jeden z mieszkańców. Gdy udaliśmy się na miejsce w miniony poniedziałek (27 lutego), usłyszeliśmy od pracujących tam drwali, że karczują teren pod budowę nowego osiedla.

Bez trudu znaleźliśmy w Internecie dewelopera z Dąbrowy Górniczej, który zamieścił już nawet wizualizacje mającego powstać osiedla. Osiedle Sosnowe Wzgórze – tak ma się nazywać nowe osiedle na Paruszowcu. W minioną środę udało nam się nawiązać telefoniczny kontakt z prezesem firmy, która przymierzała się do budowy osiedla. Byliśmy ciekawi jak to możliwe, że firma prowadzi wycinkę drzew pod budowę i sprzedaż domów, skoro tzw. Ustawa Szyszki tego zabrania. Deweloper z rozbrajającą szczerością poinformował, że działka nie należy już do niego.

- Jakiś czas temu zakupiliśmy tę działkę w trybie przetargowym od miasta, była zalesiona. Umieściliśmy ją nawet w naszej ofercie, ale od 17-18 miesięcy procedowaliśmy o pozwolenie na budowę, co szło nam jak krew z nosa. Poza tym blokowała nas ustawa o wycince drzew. Zdecydowaliśmy się więc o wycofaniu z tej inwestycji, teren sprzedaliśmy osobie prywatnej – powiedział nam deweloper z Dąbrowy Górniczej.

Jak udało nam się dowiedzieć, teren miał zostać sprzedany w poniedziałek 27 lutego. Czyli dokładnie w dniu, w którym rozpoczęła się wycinka drzew.

Co ciekawe, tuż po rozmowie z naszym dziennikarzem, oferta sprzedaży mieszkań na Osiedlu Sosnowe Wzgórze zniknęła ze strony internetowej dewelopera. Wpisy o planach budowy osiedla można jednak znaleźć na facebookowym profilu firmy.

Po naszym telefonie interweniował magistrat

Urzędnicy w rybnickim magistracie byli zaskoczeni tym, co dzieje się przy ul. Sosnowej. - W dniu 27.02.2017 r. około godz. 11.30 została przeprowadzona wizja lokalna przez pracowników Wydziału Ekologii Urzędu Miasta Rybnika. […] Na miejscu stwierdzono, że na tej nieruchomości jest prowadzona sukcesywna wycinka drzew, teren jest karczowany. Podczas oględzin nie zaobserwowano występowania gatunków chronionych w obrębie usuwanego drzewostanu. Podczas oględzin sporządzono dokumentację zdjęciową, potwierdzającą, iż niektóre z wyciętych drzew posiadały średnice pnia wynoszące ponad 45cm (dwa trójzrosty wierzby, brzozy), w związku z czym ich obwody z całą pewnością przekraczały na wysokości 130 cm od ziemi 50 i 100 cm – mówi nam Agnieszka Skupień, rzecznik magistratu.

Co więcej, firma nie zgłaszała wcześniej do urzędu wniosku o wycinkę, sprawa została zgłoszona więc do Straży Miejskiej w Rybniku. Ci podjęli interwencję i wstrzymali wycinkę aż do momentu wyjaśnienia okoliczności. - W dniu 28.02.2017 r. deweloper został powiadomiony o terminie przeprowadzenia wizji lokalnej w związku z wycinką drzew oraz wezwana do złożenia wyjaśnień w tym temacie. W tym samym dniu otrzymaliśmy pismo informujące o sprzedaży tego terenu osobie fizycznej. Na potwierdzenie tego faktu został przekazany akt notarialny zawarty w dniu 27.02.2017r. a więc w dniu wycinki drzew – wyjaśnia dalej Agnieszka Skupień.

Czy deweloper rzeczywiście pozbył się działki na rzecz osoby prywatnej, aby dokonać wycinki drzew pod budowę osiedla? Czas pokaże. Będziemy dla Was śledzić losy własności działki przy ulicy Sosnowej.

-----------------------------

Adwokat Jarosław Reck o obowiązujących od 1 stycznia nowych przepisach o wycince drzew:

- W związku z nowelizacją ustawy o ochronie przyrody można bez zezwolenia usunąć drzewa lub krzewy, jeżeli rosną na nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt nie można ściąć drzewa jeżeli spowodowałoby to umyślne płoszenie lub niepokojenie w miejscu noclegu lub żerowania ptaków objętych ochroną w okresie lęgowym, tj. od dnia 1 marca do dnia 15 października.

Oceń publikację: + 1 + 52 - 1 - 18

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~elmo 2017-03-06
    12:45:11

    55 15

    Nie tylko tam. 1. Raciborska przy wjeździe do SE-BI. 2. Energetyków przy restauracji Europa. 3. Pod Lasem - naprzeciw biurowca Pwik. 4. Kominka- naprzeciw starej restauracji Biesiadna.

  • ~Arteks 2017-03-06
    13:20:14

    91 70

    A pamiętacie artykuł z grudnia? http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,wycinka-drzew-bez-zgody-urzedu-jak-wam-sie-podoba-ten-pomysl,wia5-3266-32175.html Padały tam wypowiedzi w stylu: "I słusznie. Moje drzewa.", "I słusznie ! Nie będzie mi magistrat w gęba pluł,co mam sadzić,co mam wyciąć w swoim ogrodzie!", "Moje drzewo, mój kaprys.", "mnie się to kojarzy z wolnością", "W końcu jakiś dobry pomysł." I faktycznie tak właśnie jest. Mamy wolność więc każdy wycina co mu się podoba, zupełnie nie licząc się z rolą drzew jaką mają w ekosystemie i jak bardzo filtrują wiosną i latem powietrze. Nie można mieć pretensji do ludzi o to bo postępują zgodnie z prawem, a świadomość ekologiczna w Polsce jest bardzo niska. Ale można mieć żal do rządzących którzy szkodzą swojemu krajowi przez szkodliwe zmiany w prawie.

  • ~Janusz_Cebularz 2017-03-06
    13:33:04

    Bardzo serdecznie chciałbym podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do oddania władzy w ręce pisu.

  • ~michal84 2017-03-06
    13:49:58

    37 11

    oraz Wielopole za budynkiem Aksla od strony lasu byłego cmentarza wycinka idzie pełna para od rana do nocy słychac piły i rebaki do drzewa

  • ~x.treme 2017-03-06
    13:53:52

    37 8

    ~elmo, między ul. Świerklańską a Harcerską wykarczowany niezły kawał lasu, niby już 6 marca tj okres ochronny a odgłosy pił nadal słychać ze wszystkich stron

  • ~Anna Nowak 2017-03-06
    14:14:17

    "Urzędnicy w rybnickim magistracie byli zaskoczeni tym, co dzieje się przy ul. Sosnowej. " To zdanie najlepiej oddaje pracę UM Rybnik. Oni wiecznie są czymś zaskoczeni. Przeważnie tym, co się dzieje w ich własnym mieście.

  • ~Lateks 2017-03-06
    14:58:18

    158 9

    Chyba mam rozdwojenie jaźni...
    Kiedy UM sprzedaje las pod budowę osiedla to jest wszystko w porządku?
    Kiedy UM wycina drzewa, sprzedaje park, sadzi karykatury drzew w donicach za 4tys zł to jest wszystko w najlepszym porządku.
    Kiedy UM w ramach pielęgnacji drzew niszczy je doprowadzając je do śmierci to jest wszystko super. Kiedy pan radny zjawia się na swojej łące pierwszy raz po 20 latach i wycina las który wyrósł przez ten czas to też jest wszystko super. Kiedy UM nakazuje spuszczenie wody ze stawu i niszczy unikatowe miejsce przyrodnicze też jest super.

    Kiedy to samo robi człowiek prywatny to jest złodziej i oszust.
    Niech najpierw pójdzie siedzieć ten urzędnik który opowiada za zabetonowanie parku w centrum miasta to później będę twierdzić że naganne jest to co się dzieje na ul. Sosnowej...
    Po jaką cholerę UM sprzedał las nikt nie zapyta?

  • ~ 2017-03-06
    15:38:42

    90 6

    ~Arteks, jak Fudali sprzedał park na Raciborskiej pod centrum handlowe, to wręcz piałeś z zachwytu na portalu, jak będzie nowocześnie, a co do miejsca wycinki opisywanego w artykule, sam pisałeś o planach osiedla i komentowałeś " Niezłe miejsce na mieszkanie jeśli ktoś nie lubi centrum i nie lubi jakieś "wiochy", pamiętasz jeszcze ? a teraz grzmisz jaka krzywda się dzieje, bo inwestor wyciął drzewa pod jego budowę, czyżby rozdwojenie jaźni ?

  • ~Ancymon 2017-03-06
    15:58:37

    54 12

    Jak tam wycięty las pod drogę Rybnik Racibórz , nikomu nie przeszkadza 21 h .

  • ~Extraliga_1 2017-03-06
    16:12:00

    29 4

    Brakuje mi tutaj informacji czy ta działka jest z prawem do zabudowy czy nie. W ubiegłym roku przecież powstało nowe studium zagospodarowania i na podstawie informacji zawartej w tym studium można sprawdzić czy developer, który "od 17-18 miesięcy procedował" uzyskał swój cel czy nie.

  • ~Extraliga_1 2017-03-06
    16:30:55

    33 4

    Sprawdziłem na mapie i jest to zaznaczone na brązowo więc do zabudowy. Więc o co ten szum ? Zapewne knif polega na tym, że skoro nie można pod inwestycje to trzeba kombinować z kimś kto to potem sprzeda. Inwestycja poczeka zapewne 5 lat.

  • ~Dador 2017-03-06
    16:31:49

    43 7

    To wszystko przez Jaro. Gdyby nie puścił w eter hasła, że będą się wycofywać z ustawy, to ludzie by się tak nie rzucili na wycinkę. Powstało 'okienko' i każdy, kto chce coś na swojej ziemi zrobić, robi. Bo jak znów będą zakazywać, to kiedy wycinać jak nie teraz?

  • ~ 2017-03-06
    17:11:04

    24 40

    "Jaro" nie trzymał piły w rękach.
    Ustawa jest fatalna, tak samo jak jej minister, który moim zdaniem jest wielką pomyłką tego rządu. O ile wcześniejsze jego decyzje można jakoś zrozumieć, to tej już nie.
    To pokazuje, że ustawy, zakazy, więzienia i wysokie grzywny są konieczne w tym społeczeństwie, niektórzy ludzie własnego rozumu nie mają.

  • ~master4k 2017-03-06
    17:22:09

    37 12

    @ tf2

    W sumie to masz rację tyle tylko, że ta ustawa przecież się sama nie przegłosowała. Ktoś podniósł za nią rękę. Można było jakieś konsultacje zrobić, opinie legislacyjne, cokolwiek. Chociaż pomyśleć na chwilę nad konsekwencjami. No ale po co? Strach pomyśleć jakie jaja będą jak przejdzie ustawa Radziwiłła, co to chce zamknąć 400 szpitali. Kursy szamaństwa i felczerstwa zaczną pękać w szwach.

  • ~HAN 2017-03-06
    17:24:17

    29 17

    Wielki portal o Rybniku a nie wiedzieli ze tam osiedle powstanie, od pol roku juz ta informacja byla na stronie developera. Nie rozumiem oburzenia, bardzo dobrze ze powstanie nowe osiedle, patrzac na wizualizacje bedzie jednym z lepszych w Rybniku, tym bardziej ze nowe osiedla u nas praktycznie nie powstaja. Moze zajmiecie sie tym jak miasto wydaje bez ograniczen pozwolenia na budowe domow jednorodzinnych w kazdym mozliwym miejscu. Czy ktos w tym miescie panuje nad urbanistyka, bo na razie jest chaos. W Rybniku wogole blokow sie nie buduje nie wiadomo dlaczego.

  • ~przykopa 2017-03-06
    17:49:48

    37 7

    Proszę mnie jak się mylę poprawić.
    1.W Parku krajobrazowym ( cysterskie kompozycje ) istnieją dodatkowe obostrzenia odnośnie wycinki . I przed wycinką trzeba zadbać o zgodę na to ?
    2. Od 1 marca zaczął się okres gniazdowania w którym jest zakaz wycinki. Pilarzom to nie przeszkadza i tną równo nawet drzewa z daleka widocznymi gniazdami
    3. Czy w Rybniku działa straż miejska ? I potrafią oni zrobić dokumentację z filmami i zdjęciami ?

  • ~jojo 2017-03-06
    18:13:32

    23 12

    Arteks i inni przeciwnicy pieców smrociuchow jak drewno wyschnie to będę miał mniej dymu z komina.

  • ~jurempus 2017-03-06
    20:01:50

    15 3

    Macie problem do kogoś kto wykarczował 1,5 hektara lasu.Ludzie to nie są dwa drzewa co nic nie widać.Ktoś mu dał pozwolenie na to więc sobie wycinał.Ma pozwolenie ma wolną ręke i jechał z piłą drzewo za drzewem a teram macie problem że wyciął.Miejscie problemy do tych co dawają zgody na takie coś a prywatny człowiek ma to gdzieś ma zgode i jedzie z tym śledziem

  • ~Mael 2017-03-06
    20:03:12

    48 5

    Urząd czepia się prywatnych właścicieli posesji za wycinkę swoich drzew, a tymczasem miejskie parki ulegają likwidacji wraz z starodrzewem:
    - park pomiędzy ul. Zebrzydowicką, a ul. Raciborską - Kaufland,
    - park przy ulicy Piłsudskiego - Sąd Rejonowy,
    - park pomiędzy rynkiem, a ul. Raciborską - Delicje,
    - park przy ul. Chrobrego - Hermes,
    - park pomiędzy ul. 3-go Maja, a Chrobrego - Fokus,
    - Park przy ul. Raciborskiej przy Nacynie - droga dojazdowa do
    Plazy,
    - teren rekreacyjny z boiskiem prze Zebrzydowickiej za mleczarnią -
    Auchan.
    Tyle co pamiętam.

  • ~minowa 2017-03-06
    20:09:16

    9 0

    Wyłoniono zwyciezcę, który zbuduje drogę Żory-Rybnik - firma INTERCOR

  • ~Arteks 2017-03-06
    20:15:23

    14 28

    @ursus - bo ja popierałem i popieram rozwój miasta, a także inwestycje deweloperskie. Tylko, że można było pogodzić zarówno interes inwestora Kwartału Domus z interesem okolicznych mieszkańców. W miejscu parkingu mógł powstać nowy, piękny skwer, a parking mógł powstać pod Kauflandem. I to zawaliły ówczesne władze miasta. Bo taki kompromis satysfakcjonowałby wszystkich. Niestety ale zwyciężył jak zwykle moto-kult i mamy gigantyczny asfaltowy plac między blokiem i sklepami.

  • ~Arteks 2017-03-06
    20:16:35

    15 34

    @ursus - tak więc nie wciskaj mi jakiegoś kitu, że coś popierałem czy czegoś nie popierałem. Ty z kolei jesteś na tyle zacofany, że popierasz palących mułem i flotem... To dopiero wstyd w XXI wieku!

  • ~ 2017-03-06
    20:58:29

    23 13

    za chwile po lasach pozostaną jedynie pustynie... co chcecie, dobra zmiana daje się we znaki coraz bardziej i idzie dalej.

  • ~wojciechkr 2017-03-06
    22:41:59

    26 9

    A ja dziękuję obecnej władzy za umożliwienie wycinki. W ten sposób pozbyłem się 20 drzew z mojej działki, które od dawna szpeciły i przeszkadzały.

  • ~ 2017-03-06
    22:52:31

    7 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Zoltan666 2017-03-06
    23:44:53

    24 0

    ~Arteks, taki niby mądry jesteś a pierdoły piszesz aż boli. Od początku było wiadomo, że inwestor który kupi park obok Domusu bedzie mógł tam postawić co tylko zechce jeśli tylko projekt, który przedstawi zgodny będzie z prawem budowlanym i warunkami zabudowy. Tobie się wydawało, że on się bedzie przejmował dobrem mieszkańców miasta z którym nie miał nigdny nic wspolnego? Przyjechali panowie w garniturach, pomachali przed nosem komisji przetargowej kilkoma ślicznymi obrazkami ukrywając prawdziwy obraz całości i ich zrobili jak małe dzieci. Własnie dzieki urzędasom o tak ograniczonej świadomości jak Twoja, piękne zielone miejsca w sercu miast zamieniają sie w betonowe pustynie.

  • ~ 2017-03-07
    00:09:54

    7 0

    szanowna redakcjo, proszę o wyjaśnienie jaki punkt regulaminu złamałem ?

  • ~ 2017-03-07
    00:22:30

    3 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Aster 2017-03-07
    08:51:19

    12 2

    Drobne przypomnienie:
    ~Arteks 2014-08-28 20:26:56

    "Niech nikt nie rości sobie prawa wypowiadania się w imieniu wszystkich mieszkańców miasta. Tak samo jak są przeciwnicy, tak samo zwolennicy zabudowy tego terenu. W przypadku stworzenia strefy bez ruchu samochodów na Rynku też niektórzy są przeciw, a niektórzy mocno za tym pomysłem. Gdyby w minionych czasach wygrywali w Rybniku miłośnicy krzaczorów to pewnie nigdy nie powstałaby w Rybniku bazylika, Teatr Ziemi Rybnickiej czy stadion - bo zawsze znaleźliby się tacy którzy byliby przeciwko takim miastotwórczym inwestycjom ze względu na jakieś krzaczory. " ..

    "Na terenie krzaczorów przy Domusie nie powstanie żaden blaszak. Gdyby władzom zależałoby na takim badziewiu, teren już dwa razy mógł być sprzedany. "
    W pominiętej części postu był atak na Kurpanika z PO

  • ~sceptyk2017 2017-03-07
    09:14:28

    7 0

    ursus podpowiem ci: żadnego...

  • ~Jarek Ryziński 2017-03-07
    09:19:09

    7 6

    ale jak wytną 1000 razy więcej na drogę do kamienia to będziecie sikać po nogach ze szczęścia

  • ~Arteks 2017-03-07
    10:36:49

    5 16

    @aster - no i co było złego w mojej wypowiedzi sprzed trzech lat?Kwartał Domus to nie jest zwykłe badziewie w postaci blaszaka. Wygląd obiektów jest przyzwoity, inwestor posadził nowe drzewa. Sam Kaufland powstał na dawnym parkingu. Natomiast parking powstał na terenie dawnego skweru i to boli. Gdyby w naszym mieście wszystko nie kręciło się wokół aut - to jego władze zadbałyby aby inwestor wybudował tam parking podziemny. Dzięki temu udałoby się uchronić więcej zieleni lub posadzić nową, a tak mamy w tym miejscu przerażający asfaltowy plac. Można było to udoskonalić ale zabrakło kompetencji w naszym Urzędzie Miasta. @zoltan666 - no bo świadomość urzędników jest w wielu dziedzinach słaba. Wspomniałem już, że można tam było doprowadzić do kompromisu i zmusić inwestora do lepszego zagospodarowania tego terenu. Tego niestety zabrakło. Tylko czy z tamtej historii wyciągnięto jakieś wnioski? Zauważ, koło Domusu chodziło o krzaki i samosiejki - a popatrz ile po tym wydarzeniu wycięto w naszym mieście dorodnych drzew. Ile hektarów lasu zostało wyciętych pod obwodnicę? Jakoś nie słyszę twojego sprzeciwu. @Ryziński - na nową drogę do Kamienia czy jakieś północne obwodnice nie ma żadnych szans. To byłby zamach na zielone płuca Rybnika i byłaby śląska "Dolina Rospudy".

  • ~drwall 2017-03-07
    13:02:48

    11 5

    A już chciałem sobie na swoich działkach posadzić las, fajnie by było mieć swój mały las, ale skoro potem ewentualnie nie mogę go wyciąć, to nie będę ryzykował i zamiast lasu, to dalej będzie łąka, nie będę sobie problemów robił sadząc drzewa a potem nie mając możliwości ich wycięcia. A co do artykułu, to kiedyś Rybnik cały był zalesiony, aby mogło coś powstać, to musiano wykarczerować duże połacie lasu, Rybnik i tak jest bardzo zalesiony, więc nie wiem o co wam chodzi, skoro praktycznie z każdej strony Rybnika macie las, akurat pod względem lasu, to Rybnik wypada bardzo dobrze.

  • ~ 2017-03-07
    14:34:00

    4 1

    ~sceptyk2017 wiem, że żadnego :) dlatego określenie "zacofany" oraz "tępy" kierowane pod moim adresem ze strony Arteksa traktuję jako komplement

  • ~auralfloat 2017-03-07
    18:23:32

    8 7

    Skutek ustawy jakiegoś starego bolszewika. I znów powstanie wspaniałe osiedle klitek o zawyżonej wartości, a w rzeczywistości tańszych niż niejeden kwadrat na Nowinach. Niech tzw. inwestor nie zapomni choć o szutrze na drodze.

  • ~ 2017-03-07
    19:29:52

    6 4

    Niepotrzebny koniec swiata - glupi ludzie sami sie wykoncza niszczac nature

  • ~ 2017-03-07
    19:45:51

    11 3

    Jeśli powstanie tam cokolwiek co nie będzie smrodzić i będzie ładnie wyglądać to nie mam nic przeciwko. Natomiast potencjalny inwestor powinien mieć świadomość, że im więcej drzew tam zostanie między tymi budynkami które chce postawić, tym więcej chętnych będzie miał do zamieszkania tam.

  • ~Aster 2017-03-07
    21:33:55

    8 6

    orient ma racje - wystarczy popatrzeć jakimi pustkami świeci "króliczok" przy Kauflandzie parę drzew co prawda jest, ale to na przyległej prywatnej posesji - więc ich los nie jest pewny. Do tego zimą dym z tych posesji prosto w okna. Na szczęście można otworzyć okna z drugiej strony na spaliny z parkingu Kauflandu dokąd ochoczo zmierzają mieszkańcy Rybnika i okolic dodatkowo korkując miasto.
    O cenie nie wspomnę.

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2017-03-07
    21:35:04

    18 3

    Czyli mam rozumieć, że gdy we własnym ogrodzie, za który corocznie płacę państwu podatek posadzę drzewo to jestem jego niewolnikiem do końca moich dni. Gdzie tu odrobina wolności.
    Mam na działce wiele drzew, moi sąsiedzi wycinają wszystko co urośnie powyżej pasa i chyba mają rację.

  • ~Mie Mar 2017-03-12
    06:35:26

    4 3

    Macie zarone mozgi To jest minimum wolnosci jezeli mozesz zarzadzac twoimi dobrami(drzewa) ecologia nie ma tu nic do rzeczy.
    Pozdrawiam!
    mariusz d.z.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5053