zamknij

Wiadomości

Rybniczanie zdecydowali. W naszym mieście powstanie tężnia solankowa

2016-09-28, Autor: 

Rybniczanie wybrali projekty, które zrealizowane zostaną w ramach budżetu obywatelskiego Miasta Rybnika na 2017 rok. Najwięcej głosów wśród projektów ogólnomiejskich otrzymała tężnia solankowa, która powstanie przy ul. Mikołowskiej.

Reklama

Na podstawie wyników głosowania oraz przeprowadzonych konsultacji, w 2017 roku zostanie zrealizowanych 47 projektów obywatelskich, w tym 1 ogólnomiejski i 46 lokalnych. - Wśród projektów ogólnomiejskich największą ilość głosów (2474) zdobył wart milion złotych pomysł budowy tężni solankowej na terenie byłego basenu przy ul. Mikołowskiej  w dzielnicy Paruszowiec-Piaski – mówi Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu.

Na projekty lokalne, zgodnie z regulaminem budżetu obywatelskiego, głosowali mieszkańcy Boguszowic Starych, Golejowa, Gotartowic, Niedobczyc, Rybnika-Północy i Zamysłowa.

Tutaj wyniki kształtują się następująco:

Boguszowice Stare – projekt Integracja społeczno-kulturalna dzielnicy Boguszowice-Stare (89 630,38 zł) – 732 głosy

Golejów – projekt Cyfrowa szkoła dla juniora i seniora – mobilna pracownia komputerowa (40 000,00 zł) – 176 głosów

Gotartowice – projekt Tworzymy kulturę - Gotartowice 2017 (68 992,60 zł) – 362 głosy

Niedobczyce – projekt Sporty ekstremalne w Niedobczycach – budowa skateparku (139 000,00 zł) – 353 głosy

Rybnik-Północ – projekt Wiśniowiec – miejsce spotkań i aktywnego wypoczynku (50 000,00 zł) – 207 głosów

Zamysłów – projekt Kulturalny Zamysłów – integracja mieszkańców poprzez sport i kulturę (69 900,00 zł) – 269 głosów.

Projekty zgłoszone przez mieszkańców pozostałych dzielnic poddane zostały pod konsultacje społeczne. Głosowanie w kolejnej edycji budżetu obywatelskiego Miasta Rybnika zakończyło się 16 września br.

Frekwencja w głosowaniu wyniosła 11,76% i pozostała na tym samym poziomie, co w roku ubiegłym. 

Poniżej szczegółowe informacje na temat wyników głosowania:

- Lista projektów ogólnomiejskich z przyznanymi głosami - ZOBACZ

- Lista projektów lokalnych z przyznanymi głosami  - ZOBACZ

- Lista projektów wybranych do realizacji w 2017 roku  - ZOBACZ

Oceń publikację: + 1 + 14 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~Lidia Matula 2016-09-28
    16:16:11

    29 26

    Szkoda,że rozbudowa Stanicy dla naszych harcerzy nie znalazła uznania, z tej tężni przy tak wysokim zanieczyszczeniu powietrza w Rybniku strach będzie korzystać.

  • ~pprywatne 2016-09-28
    16:24:44

    19 30

    Raczej kiepska lokalizacja, kto tam trafi...

  • ~tomek325i 2016-09-28
    16:39:34

    39 5

    Mimo ze sam glosowalem za posadzeniem drzew to dlugo zastanawialem sie nad wyborem tezni. Ta w Radlinie przyciaga mnostwo ludzi a jest miedzy prywatnymi domami, natomiast ta na Paruszowcu bedzie wzdluz sciezki rowerowej wiec juz mozna stwierdzic ze bedzie oblegana :) najwazniejsze zeby zrobili przy okazji maly parking, duzo lawek i stojaki na rowery :)

  • ~radziecki 2016-09-28
    16:51:35

    24 15

    Zastanawiam się, co by było gdyby całą energię jaką poświęcono budżetowi obywatelskiemu (czas i pieniędze) skierować na rozwiązanie jednego kluczowego problemu tego miasta czyli zanieczyszczenia powietrza... Wykorzystać kreatywność obywateli i pieniędze publiczne do wypracowania kilkunastu mniejszych projektów i jednego dużego przedsięwzięcia (projekt ogólomiejski 1 mln zł) na działania, których celem byłyby działania niwelujące przyczyny zanieczyszczenia powietrza w Rybniku.

  • ~Arteks 2016-09-28
    17:18:09

    23 28

    Ja głosowałem na inny projekt ale liczy się głos większości. Mam tylko jedno pytanie do pomysłodawców i miejscowych czy w okolicy jest źródło? Bo w Radlinie tak i to woda ze źródła roznosi specjalną solankę. @lidia - zanieczyszczenie w Rybniku dotyczy okresu grzewczego a tężnie zimą nie działają. W Radlinie domów prywatnych domów jest w okolicy bez liku i nikomu to nie przeszkadza. @pprywatne - każdy rowerzysta w Rybniku zna to miejsce. @tomek325 - najważniejszy parking? Sam jestem kierowcą i uważam, że największym błędem projektu radlińskiego jest parking koło tężni. Skończmy z takim głupim myśleniem dojazdu autem w każde miejsce bo przez to marnujemy ogromne areały powierzchni, przyczyniamy się do większego ruchu i jeszcze większego zanieczyszczenia powietrza. Zacznijmy do miejsc rekreacyjno-wypoczynkowych jeździć rowerami czy autobusami. A jeśli już ma tam być parking to minimum ze 150 metrów od tężni i oczywiście PŁATNY. @xyz - 5,5 mln przeznaczono na dofinansowywanie bogatych ludzi z domków jednorodzinnych w tegorocznym budżecie. Za te pieniądze możnaby zbudować 5 tężni w różnych częściach miasta! ;) Czy jakikolwiek odczuwalny efekt z tego będzie? Nie bardzo. A gdyby zakazano w całym województwie palenia mułem i flotą, wszyscy musieliby się dostosować, wielu na własną rękę podłączyłoby się do ciepłociągu bo nagle znikłaby możliwość palenia tego śmierdzącego dziadostwa. Nie możemy sobie pozwolić, że miasto będzie zajmować się tylko likwidacją smrodu i budową dróg bo to spowodowałoby jego całkowity zastój. Niech projekty kreatywnych ludzi doczekają się realizacji.

  • ~ 2016-09-28
    17:52:57

    22 19

    Nie rozumiem dlaczego ta tężnia ma powstać aż na Paruszowcu, kto dojedzie tam np. z Chwałowic specjalnie by odpocząć? Druga kwestia, dofinansowanie do jakichś tam festynów i innych tego typu badziewstw, tu 5 tu 10 tyś i kasa się upłynnia, zamiast zrealizować kilka ale konkretnych projektów jak np., które są przyszłościowe a nie jednorazowe. Popielów i Radziejów są w tym roku największymi beneficjentami budżetu pod względem imprez.

  • ~radziecki 2016-09-28
    19:39:53

    13 3

    Arteks zakładam, że z naszego miasta spłynęłoby więc pomysłów na walkę ze smogiem niż koncepcja 5 tężni.
    Co do zakazu palenia mułem w województwie to niestety jest to w obszarze myślenia życzeniowego więc fajnie, że widzisz rozwiązanie, ale myślmy realnie o tym co można zrobić. No chyba że organizujesz ruch lobbystyczny i pikiety przed siedzibą Marszałka.
    P.S Kiedy wspomniałem o ilość energii i pieniędzy wydanej w ramach budżetu to miałem na myśli tą konkretną energię i te konkretne pieniądze. Nie mówiłem o tym, że teraz oto wszystkie ręce na pokład, skok na kasę budżetu miasta i olewamy kulturę, edukację, pomoc socjalną ponieważ musimy walczyć ze smogiem.

  • ~tomek325i 2016-09-28
    20:04:57

    26 5

    @arteks - bredzisz glupoty odnosnie tego parkingu. Ja jezdze praktycznie wszedzie rowerem ale dobrze wiem ze gdyby w Radlinie nie bylo parkingu (jest tam 5 miejsc parkingowych) to tych ludzi tam nie ma az tyle. A jak na Paruszowcu powstanie teznia bez parkingu (nie mowie tu o 60 miejscach tylko kilka tak jak to na Radlinie) to ludzi bedzie znacznie mniej, bo kto pojedzie autobusem na teznie? Nikt. Budowa tezni jest pomysłem na spedzenie fajnego popoludnia z rodzina a przy okazji korzystanie z wszystkich walorow zdrowotnych :) miejsca jest tam na tyle ze mozna tam takze zrobic plac zabaw dla dzieci i wykorzystac caly ten teren w 100% :)

  • ~Arteks 2016-09-28
    21:47:59

    15 18

    @tomek325i - tak myślisz bo żyjemy w regionie "moto-kultu". Kiedyś podawałem przykład Ostrawy i słynnego ogromnego basenu Poruba - przystanek tramwajowy 50 m od wejścia, a parking z 200 m - to już robi wrażenie bo w Polsce zazwyczaj jest odwrotnie. Poza tym przy tak ogromnym basenie parking mały na jakieś max. 200 aut. Większość to polskie rejestracje bo Czesi ...przyjeżdżają na basen tramwajem. To jest kwestia stworzenia dobrej oferty i alternatywy dla pojazdów. Jeśli tężnia ma mieć charakter zdrowotno-rekreacyjny to niech taką będzie i nie pozwólmy zasmradzać jej autami. Świetną lokalizacją parkingu dla tężni może być druga strona za przystankiem PKP Paruszowiec, tym bardziej że ma powstać tam przepust. To niecałe 300 metrów do przejścia spacerkiem. A tam niech będzie tężnia, park i cokolwiek co służy wypoczynkowi i rekreacji. Myślę, że nasze władze miasta i rada dzielnicy przyłoży się do tego pomysłu. Wara z rurami wydechowymi od tężni, parków i wszystkich miejsc wypoczynku!!!

  • ~780323 2016-09-28
    22:16:41

    24 5

    Patrząc okiem osób zgłaszających projekt tężni w nieodpowiednim miejscu ciśnie się pytanie - od 11 lat mieszkam w Rybniku i widziałem cały etap zniszczenia jakie okoliczni mieszkańcy byłemu basenowi fundowali - pamiętam całkiem niezłą nieckę basenową i obiekty szatni, kasy itp. Kto ten obiekt będzie utrzymywał bo założeniem budżetu jest prostota formy i sposobu utrzymania obiektu mamy już w Rybniku udany obiekt obywatelski - pluskadełko. Moje zdanie jeżeli nikt tam nie postawi stróżówki i ogrodzenia z drutu kolczastego pod napięciem to projekt ten przy dziczy która tam mieszka, rozpadnie się samoistnie lub spłonie wieczorową porą. Utrzymanie takiego obiektu szacuję na około 200000 rocznie przy założeniu że solanka będzie z odsalania z Czerwionki za 100 zł tona. Kto za to zapłaci, ochrona też kosztuje, solanka się sama nie pompuje, oświetlenie musi być, projekt. A co z kibelkami. W okolicy jest parę pięknych rzeczy do uratowania a tu budujemy sobie bicz na samych siebie z budżetu. Taki projekt logicznie myśląc odpadł by w przedbiegach jako projekt miasta bo nas na niego nie stać ale obywatelom można takie bicze fundować. Już widzę sprzątającą tam radę dzielnicy no chyba że tężnia jest bezobsługowa a okoliczni mieszkańcy zapomnianej dzielnicy familoków zmienili się w aniołki i teraz będą sobie spacerować wokoło stawu i tężni popijając browca i ulegając błogiemu wypoczynkowi tak jak to czynią do tej pory. Jestem malkontentem ale spójrzmy na to realnie to w końcu nasze pieniądze.

  • ~Arteks 2016-09-28
    22:55:09

    14 13

    @780323 - społeczeństwo mądrzeje i skala wandalizmu jest dużo mniejsza niż w czasach mojego dzieciństwa. Na tych mniej opornych dobrze działa świadomość monitoringu, ochrony, mandatów albo ośmieszenia w mediach. Masz rację, że utrzymanie takich rzeczy kosztuje ale... czyż utrzymywanie parkingów miejskich, dróg publicznych i ich oświetlenia, a także całej miejskiej infrastruktury jest za darmo? Dlaczego więc nie inwestować w ludzi i ich rekreację czy uprzyjaźnianie miasta? Nie wiem czy to dobry pomysł aby w Paruszowcu powstała tężnia. Naturalniejszym dla niej miejscem mógłby być park Bukówka gdzie zawsze wypływało źródło - byłby to kolejny magnes do odwiedzania centrum miasta. Łatwiej byłoby ten obiekt chronić i miałby lepszą frekwencję. Ale ktoś wpadł na taki pomysł i powstanie na Paruszowcu.

  • ~frbro 2016-09-29
    08:25:16

    8 12

    Bardzo dobrze że powstanie na Paruszowcu. Trzeba aktywizować różne dzielnice miasta. Co do utrzymania to gdyby tak przyciąć miliony wyrzucane na pewien sport to nie byłoby się o co martwić. Arteks, a Ty przeczytaj sobie wczorajszy wpis Złomnika na facebooku, plus rozdział "Oddajmy ludziom miasto" z książki "Grzybologika". Twoja moto obsesja staje się męcząca. Za chwilę się w tym zatracisz jak Macierewicz w Smoleńsku.

  • ~Arteks 2016-09-29
    10:17:37

    5 8

    @frbro - wolę Urbnews czy Miasto w ruchu. Czasami jestem męczący bo powtarzam pewne ważne idee ale myślę, że uda się coś "zaszczpić" tam gdzie trzeba. A cel szczytny - zmiana myślenia w Rybniku i dołączenie do miast zrównoważonego rozwoju. Auta są dla ludzi i miast, a nie odwrotnie. Nie zgadzam się na dalsze dziczenie miasta i zagracanie go autami w każdym możliwym miejscu. Skoro inne miasta załatwiły już ten problem lub są w trakcie - dlaczego Rybnik ma poddawać się dalej moto-terrorowi? Podoba ci się, że w okolicy Pl. Armii Krajowej jest 8 parkingów? W okolicy Pl. Wolności 5? Uważasz, że to jest normalne?

  • ~frbro 2016-09-29
    10:29:30

    15 0

    @Arteks, uważam że najpierw sprawna komunikacja, a potem likwidacja parkingów (byle nie na odwrót!). Ubolewam, że nowa ekipa rządzi już dwa lata, a w kwestii komunikacji zupełnie nic się nie zmieniło. Dla mnie, obok smogu, jest to druga najważniejsza kwestia do rozwiązania. Aktualnie nie ma żadnej alternatywy dla jeżdżenia autem. Co do tych 5 parkingów, czy jest to normalne? - Pewnie nie. Czy jest to potrzebne? - Przy obecnym stanie tak.

  • ~Arteks 2016-09-29
    12:20:16

    5 5

    @frbro - no więc sam widzisz, że więcej nas łączy niż dzieli. :) Nie wiem na co czeka Kuczera w kontekście dziadka Bergera który już dawno powinien być na emeryturze. Ale z drugiej strony i tak mi się wydaje, że pracownicy ZTZ wyczuwają, że muszą się bardziej starać i czymś wykazać bo w ostatnim czasie powyciągali z szuflad różne wnioski i pomysły ludzi i zaczęli je wprowadzać w życie. Nagle ZTZ chce nowych przystanków, zmieniono rozkład 46/47/48 zgodnie z sugestiami znanego mi pasjonata komunikacji z naszego miasta, nagle na przystankach pojawiają się estetyczniejsze rozkłady jazdy... :) Natomiast centrum ma nie najgorsze połączenia z resztą miasta i regionu - ilość parkingów w centrum w takiej ilości jest nie do utrzymania. Tym bardziej że zauważ, po 16.00 większość tych parkingów straszy pustkami. Korzystają z nich głównie urzędnicy i pracujący w centrum oraz ci którzy załatwiają sprawy w urzędach, sądzie, biurach itd. Kto powiedział, że do Paruszowca czy nad Zalew również nie można poprawić komunikacji? Zauważ, że ja nie jestem przeciwko parkingom ale przeciwko ich ilości i ich umiejscowieniu! Po co robiono parking przy Parku tematycznym skoro gigantyczny parking znajduje się na kampusie?

  • ~psyche09 2016-09-30
    13:29:25

    3 1

    A projekt "Wykonanie nasadzeń 10.000
    drzew celem poprawy jakości
    powietrza, zmniejszenia
    poziomu hałasu i ochrony
    pszczoły miodnej" otrzymał tylko 267 głosów. Żenada...

  • ~Wachu 2016-09-30
    18:24:31

    3 3

    Skatepark w Niedobczycach, tak tak za mało po Niedobczycach kręci się mętów, ściągnijmy jeszcze z okolicy rozmaitych troglodytów w portkach z krokiem w kolanach gibających się jak małpa z chorobą sierocą w rytm bełkotu naśladowców amerykańskich nierobów obwieszonych łańcuchami jak krowa.

  • ~1floyd 2016-09-30
    20:59:07

    8 4

    Tężnia w Rybniku dobry pomysł. Tylko lokalizacja trochę kiepska. Moim skromnym zdaniem lepsza byłaby w rewitalizowanym parku przy Juliuszu. Wprawdzie nie wiem, jak solanka oddziaływała by na staro drzew i stare mury istniejących tam budynków. Tyle że byłby to punkt sprzyjający rozwojowi tego miejsca. Drugie co mnie nurtuje koszt utrzymania, i zabezpieczenia. W takim parku w centrum obiekt byłby bezpieczniejszy, łatwiejszy do utrzymania. Na uboczu bardziej podatny na wandalizm. Znając koszty utrzymania takich obiektów w innych miejscach w Polsce, obawiam się że miasto będzie miało niezłą " kukułkę". Ile gmin w Polsce klnie na " orliki". Kasa z unii była na ich budowę więc budowano je na potęgę. Teraz trzeba je utrzymać, zabezpieczać a na to już kasę unia nie daje. Więc powoli popadają w ruinę.

  • ~gienektd 2017-01-13
    09:42:59

    0 0

    A mi się marzy, ażeby w naszy mieście w końcu powstało z prawdziwego zdarzenia (całoroczne) lodowisko.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4889