zamknij

Wiadomości

Rowery w autobusach – list czytelnika

2011-06-07, Autor: 
Nie milkną echa naszej publikacji o zakazie przewożenia rowerów w autobusach komunikacji miejskiej. Przytaczaliśmy już przykładowe rozwiązania z Jastrzębia i aglomeracji katowickiej. Jeden z naszych czytelników dzieli się swoimi doświadczenia z Krakowa.

Reklama

Przypomnijmy, w zeszłym tygodniu informowaliśmy o tym, że w autobusach komunikacji miejskiej nie można przewozić rowerów. Wyjątek stanowią jedynie kurierzy urzędu miasta. Wskazaliśmy również, że dużo bardziej elastyczne podejście do sprawy ma MZK w Jastrzębiu Zdroju, i KZK GOP, gdzie o przewozie roweru decyduje kierowca – czytaj więcej.

Po tej publikacji otrzymaliśmy list od pana Mateusza, rybniczanina studiującego w Krakowie. W „grodzie pod Wawelem” rozwiązania są jeszcze bardziej przyjazne rowerzystom. Oto fragment listu:

 

„Jestem rybniczaninem, jednak aktualnie studiuję w Krakowie, skąd przeczytałem o problemie z przewożeniem rowerów w moim rodzinnym mieście.

 

Sam poruszam się po Krakowie jednośladem i zdarza mi się wracać z uczelni autobusem, gdy pomimo porannego słońca, przez resztę dnia jest oberwanie chmury, a jazda w deszczu bez przygotowania to nic przyjemnego.

 

I tak kupuję sobie bilet za 90 groszy na 15 minut i prawie suchą noga wracam do domu, ponieważ MPK w Krakowie nie pobiera żadnych dodatkowych opłat za przewóz bagażu. Przewożenie rowerów odbywa się na dodatkowych bagażnikach zamontowanych z tyłu autobusu (jeszcze rzadkość) lub w przypadku ich braku, jeżeli nie ma tłoku, to normalnie, legalnie w środku.

 

Żałuję, że są jeszcze w Rybniku ludzie i instytucje, które nie pozwalają się miastu rozwijać.”

Oceń publikację: + 1 + 15 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~novymotyv 2011-06-07
    03:20:25

    0 0

    Kiedyś byłem w Warszawie na zawodach rowerowych. Miasta nie znam i jak tu się dostać z Centrum do Ursynowa? Hmm?... Autobusem :) (czas jazdy ok 20min) zapłaciłem tylko za siebie nie za rower...

  • ~werkk 2011-06-07
    07:02:10

    0 0

    Problem polega na tym że w Rybniku tego typu sprawy rozwiązuje się zakazami bo to najprostsze i nie wymaga myślenia, bardzo podoba mi się rozwiązanie sprawy przewozu rowerów opisanym powyżej, jednocześnie zastanawiam eis czy autobusy miejskie mają bagażniki bo te w komunikacji miejskiej raczej są puste wiec można by tam włożyć kilka rowerów. no ale wtedy pan kierowca musiał by stanąć i otworzyć 2 razy bagażnik a tego nie zrobi zapewne z lenistwa.

  • ~lexodes 2011-06-07
    08:16:56

    0 0

    Przy okazji poruszę temat miejsc do parkowania rowerów w centrum, a raczej ich znikomą ilość. Pojawiły się co prawda od niedawna przy Plazie i Focusie, jednak uważam że powinno być ich znacznie więcej. To chyba nie jest droga inwestycja a ułatwiła by rowerzystom życie. Jeszcze dobrze by było jakby takie miejsce było monitorowane.

  • ~major666 2011-06-07
    09:26:49

    0 0

    popieram Lexodesa. I takie miejsce powinno być monitorowane ( mogło by to być w okolicach naszych miejskich kamer). Przydałaby się wypożyczalnia rowerów...

  • ~Fiodore 2011-06-07
    09:41:19

    0 0

    No, ale przeciez wedlug komentatorow w Rybniku sie nei da. A wg mnei sie da, wystarczy tylko dostrzec potrzebe.

  • ~interwojciech 2011-06-07
    09:51:24

    0 0

    ~werkk: Autobusy komunikacji miejskiej nie posiadają bagażników, bo gdzie? :) W końcu jak sama nazwa mówi są to autobusy komunikacji MIEJSKIEJ, to po co im takowe i dodatkowo jeśli z przodu niska podłoga z tyłu silnik, to gdzie by tu się szło bagażnika doszukać? W Krakowie bagażniki te instalowane są z tyłu autobusu na okres wiosenno-letni, a na zimę są zdejmowane.
    Moim zdaniem w Rybniku również, za zgodą kierowcy powinna być możliwość przewożenia roweru, szczególnie gdy jest on niesprawny.

  • ~DarGrze 2011-06-07
    10:11:43

    0 0

    Miałem w ubiegłym roku wypad w Bieszczady na rowerze. Powrót, z powodu braku urlopu musiałem wykonać komunikacją publiczną. A  że PKP w bieszczadzie kursuje wybitnie rzadko, więc gdyby nie autobus (co prawda dalekobieżny), to od Sanoka do dworca PKP w Rzeszowie byłby skazany na siebie. Rower po uiszczeniu niewielkiej opłaty z powodzeniem przejechał w luku bagażowym, kierowca nie robił żadnych problemów.

  • ~Arteks 2011-06-07
    10:49:45

    0 0

    W pełni was popieram co do możliwości przewożenia rowerów w autobusach komunikacji miejskiej ale co do parkingów rowerowych to pomysł jest dyskusyjny choćby z powodu częstych kradzieży jednośladów w Polsce. Takie mamy niestety społeczeństwo, że strach zostawić rower w publicznym miejscu.

  • ~ 2011-06-07
    12:41:54

    0 0

    Arteks, trzeba wozić ze sobą rottweilera i przypinać go do roweru. Problem zniknie :)

  • ~werkk 2011-06-07
    12:51:04

    0 0

    Don Tytus "problem zniknie" razem z psem.

  • ~Alpha 2011-06-07
    15:27:17

    0 0

    Cała ta ekipa zarządzające ZTZ-em jest śmieszna. Jeżeli wg Pana Bergera nie wolno roweru przewozić w autobusach bo potrafią kogoś zranić, zabić, albo co gorsza ubrudzą autobus to co mają powiedzieć biedni menedżerowie MPK we Wrocławiu, czy rzeczonego krakowskiego zakładu KM. Nie zostali oświecenie blaskiem najcudowniejszego zarządcy komunikacji miejskiej pod słońcem i dalej narażają swoich pasażerów i firmę na problemy - i to całkiem poważne!

    Ciekawi mnie jeszcze co ZTZ zrobił z danymi o natężeniach ruchu, które spływają z e-karty (jeden z głównych powodów jej wprowadzenia). Bo jakoś wielkiej rewolucji w układaniu rozkładów i tras linii nie mogę sobie przypomnieć. Pyrsk!

  • ~Alpha 2011-06-07
    15:33:10

    0 0

    @Arteks: Parkingi rowerowe w Rybniku doprowadziłyby do znaczącego wzrostu komfortu poruszania się po mieście. To śmieszne, że dzisiaj nie mogę przejechać na rowerze 2 km na dworzec PKP i legalnie zostawić rower, który mógłbym odebrać po powrocie np. wieczorem z Katowic. Nawet w społ, któremu z trudem przychodzi docenianie pracy innych można coś takiego zorganizować niskim kosztem. Straż miejska, która rzuci okiem na parking podczas każdego przejazdu przez rynek (mało ich nie jest), lub SOK-ista, który podczas spaceru przejdzie obok parkingu rowerowego i monitoring powinny rozwiązać sprawę. Rowery kradnie się nawet w Holandii.

  • ~auralfloat 2011-06-07
    18:58:43

    0 0

    Arteks, parkingi sprawa potrzebna, jak najbardziej. W Wielkiej Brytanii rocznie znika ponad 400 tyś. rowerów,w Holandii pewnie trochę mniej, w Polsce przypuszczam, że w sumie tyle jest rowerów, buahah. A dobra kłódka odpędzi złodzieja.

  • ~Fiodore 2011-06-07
    20:17:12

    0 0

    OK, ale jesli sam dolozysz 1zl za kazde zerkniecie SOKisty i straznika :) W Polsce nikt za darmo nei bedzie robil nic poza tym, co ma w umowie.

  • ~hindenburgstrasse 2011-06-07
    21:43:56

    0 0

    @Arteks - w niemieckim Muenster, pierwszym mieście znanym z bycia pro-bike jest 250 tys. mieszkańców, a 400 tys. rowerów. Obywatele tego miasta wybierają częściej rower niż samochód, pociąg czy autobus, a corocznie skradzionych zostaje ok. 50 tys. jednośladów, mniej więcej tyle samo zostaje... porzuconych. Czasem bowiem, po zakrapianej imprezie ludzie wracają autobusem, a następnego dnia nie pamiętają, gdzie ten rower zostawili ;) Oczywiście wszystko rozbija się o to, że Niemcy jeżdżą na rowerach najzwyklejszych na świecie - trzy przerzutki, bagażnik, szerokie siedzenie. Nikt tam nie kupuje dziecku roweru za 2 tys. zł, bo rower jest do jeżdżenia, a nie szpanowania.

  • ~auralfloat 2011-06-07
    22:34:50

    0 0

    Do ~hindenburgstrasse, chyba nie uważasz, że rower za 2 tyś. zł to szpan? 2 tyś. zł za normalny rower to minimum, na tańszych się po prostu nie da jeździć (zwłaszcza tych z marketu, no i od pana z Zamysłowa, który wciska to co mu zostało niezależnie od rozmiaru, mimo że sprzedaje czasem porządny sprzęt). A uwierzyłbyś, że rower potrafi kosztować 40 tyś. zł? Przerzutki rowery zazwyczaj mają albo 1 albo 2, z trzema to jeszcze nie wymyślono roweru :)

  • ~KERS 2011-06-07
    22:39:21

    0 0

    Mam pytanie do Szanownej Redakcji portalu?

    Jeżeli nie studiuje w Krakowie to też opublikujecie mój list?

    Skoro moi przedmówcy tak chwalą krakowskiego organizatora komunikacji miejskiej, to pytam się: gdzie byliście jak wprowadzali autobusy na gaz i musieli zrywać umowę z przewoźnikiem?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052