zamknij

Wiadomości

Rowerowi eksperci potwierdzają: detektory na światłach nie widzą rowerzystów

2013-08-19, Autor: 
Eksperci ze Śląskiej Inicjatywy Rowerowej potwierdzają spostrzeżenia naszych czytelników, że detektory sygnalizacji świetlnych wykrywają jednoślady tylko w teorii. W praktyce, w Rybniku i wielu innych śląskich miastach rowerzysta na zielone światło czeka nawet kilkanaście minut.

Reklama

Przypomnijmy, kilka dni temu pisaliśmy o tym, że niektóre detektory sygnalizacji świetlnych w naszym mieście nie działają poprawnie (czytaj więcej). Jak się okazuje, problem w przypadku rowerzystów jest dość powszechny i poważny. Jeden z naszych czytelników pisze na forum Rybnik.com.pl, że jadąc rowerem na światłach można czekać w nieskończoność, jeśli żaden samochód nie podjedzie z tyłu.

Władze Rybnika zapewniają, że detektory sygnalizacji świetlnych w naszym mieście bez przeszkód wykrywają nawet pojedynczy jednoślad przed światłami. – Wszystkie sygnalizacje świetlne na terenie Rybnika wyposażone są w detekcję indukcyjną, w formie pętli zabudowanych w nawierzchni jezdni, zlokalizowanych bezpośrednio przed sygnalizatorami. W związku z tym, detekcja pojazdów – w tym również rowerów – jest realizowana i nie powinny się pojawiać problemy opisane przez internautów – tłumaczy Lucyna Tyl, rzecznik prasowa rybnickiego magistratu.  – Dlatego też proszę o wskazanie sygnalizacji, na której rzekomo czeka się w nocy ponad 15 minut. Informacja ta pozwoli nam na zweryfikowanie i sprawdzenie prawidłowego funkcjonowania urządzeń sygnalizacyjnych – podsumowuje rzecznik prasowa.


Pomoc jeżdżących na rowerze rybniczan z pewnością magistratowi się przyda, bo - wbrew zapewnieniom urzędników - problem istnieje. Rowerowi eksperci podkreślają, że kłopoty występują nie tylko na skrzyżowaniach w Rybniku. – Kłopoty z sygnalizacją świetlną są powszechne i dotyczą bodaj wszystkich miast w całej Polsce. Mimo iż technologia pozwala wykrywać rowerzystów przez różnego rodzaju detekcję, to często urządzenia te nie są dostosowane do wykrycia rowerów – tłumaczy Robert Jędrzejczak ze Śląskiej Inicjatywy Rowerowej.

I wyjaśnia dokładnie dlaczego sygnalizacje świetlne działają nieprecyzyjnie względem rowerów. - Najpopularniejsza detekcja to pętle indukcyjne, które wykrywają ruch na podstawie zmian pola magnetycznego. Tak samo może się dziać z rowerami bowiem i one na ogół potrafią wzbudzić taką pętle indykcyjną. Problem jednak w tym, że czułość pętli można regulować i najczęściej pętle indukcyjne są ustawione na takim poziomie czułości, że nie wykrywają rowerzystów. Czemu? Inżynierowie drogowi często tłumaczą się, że zwiększenie czułości tak by pętla wykrywała rower powoduje, że duży pojazd, jadący pasem obok też może ją wzbudzić. Rower jest niewielki więc i jego pole magnetyczne jest nieduże – wyjaśnia Robert Jędrzejczak.

 

>> Sprawdź propozycje wycieczek rowerowych w Rybniku

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~arczi19882 2013-08-19
    07:53:29

    9 0

    Zgadzam się z tematem, z doświadzcenia wiem że są światła na których detektor łapie swoim zasięgiem ale i są takie na których trzeba czekać aż podjedzie jakiś pojazd bo tak to można czekać w nieskonczoność. I pytam się kto to odbierał?... Miasto przyjazne rowerzystom hehehe....

  • ~sand 2013-08-19
    08:05:48

    1 12

    Jeny no ale nie mowcie ze jak osły czekacie az wam sie swiatło zmieni...jesli juz czekasz chwile to nie prosciej zejsc na chodnik i przejechac??

  • ~wentyl14 2013-08-19
    08:10:26

    4 0

    a mandaty na tym też idzie złapać??

  • ~matszw 2013-08-19
    08:45:48

    7 0

    Golejów skrzyżowanie ulic Gliwickiej, KEN i Książenickiej, od strony Książenickiej nie łapie nawet motora

  • ~josom 2013-08-19
    09:25:22

    1 0

    ~matszw, a właśnie weszłem tu żeby o tym samym napisać, ale już mnie uprzedziłeś :D

  • ~aronis 2013-08-19
    11:49:54

    6 1

    Czasami przemieszczam się po okolicach Rybnika motocyklem - i niestety wyżej wymieniony problem jest mi bardzo dobrze znany.Wczoraj chciałem ustawiłem się do skrętu w lewo na skrzyżowaniu Chrobrego/Kościuszki.Postałem tak długo, aż mi "ciśnienie skoczyło" i objechałem miasto dookoła, kolejny już raz.Podobnie na skrzyżowaniu Gliwicka/Lipowa,światła w Wilczej...i parę innych miejsc.Ja niestety chodnikiem nie mogę objechać;)

  • ~Arteks 2013-08-19
    11:54:19

    8 0

    Rowerzyści mają problem ze wszystkimi skrzyżowaniami na Wodzisławskiej.

  • ~lastwordsbd 2013-08-19
    12:26:29

    7 0

    @sand Nie, nie jest prościej. Nie jeździ się po chodniku. Po to są drogi, żeby po nich jeździć. Jadąc po drodze chcę mieć pewność, że wszystko działa prawidłowo i płynnie, a nie że sygnalizator zmienia światło na zielone w losowych momentach (albo wcale). Z takim podejściem jak twoje, w tym kraju nigdy nie będzie normalnie. Skoro sygnalizatory i tak nie działają, to może po prostu zrezygnować z nich i zrobić wszędzie zwykłe skrzyżowania albo ronda. Od razu ruch się usprawni.

  • ~sand 2013-08-19
    13:24:50

    1 6

    lastwordsbd a kto mowi zeby jezdzic po chodniku! Masz wziac swoje 4 koła i przejsc tym chodnikiem na drugą stronę, takie to trudne?

  • ~lastwordsbd 2013-08-19
    14:02:50

    6 1

    @sand Ale nie po to jadę na rowerze, żeby z nim chodzić po chodniku. Jak tobie się nie zmieni światło na zielone, jadąc samochodem, to też wysiądziesz, przepchniesz auto na chodnik a później po pasach na drugą stronę? Myśl logicznie. Jadę drogą i nie mam zamiaru co skrzyżowanie schodzić z roweru i pchać go po chodniku, bo komuś się nie chciało odpowiednio zaprogramować sygnalizacji świetlnej. Poza tym mój rower ma dwa koła, a widzę, że ty dalej śmigasz na rowerze z kółkami stabilizacyjnymi po bokach. Także nie ma o czym rozmawiać. Jak już dorośniesz na tyle, żeby jeździć rowerem na dwóch kołach, potem zdasz karę rowerową, to może zrozumiesz istotę problemu poruszanego w tym artykule.

  • ~ 2013-08-19
    14:57:31

    4 0

    Wielopolska z Gliwicką jadąc od strony Paruszowca w stronę elektrowni . Te światła nie zmieniły się ani razu .

  • ~jacek3329 2013-08-19
    16:56:10

    3 0

    Witam. Ja chodzę do pracy na trzy zmiany i co 3 tygodnie mam na pierwszą zmianę. Chodzi mi o sygnalizację świetlną na ul Hallera w Rybniku - wyjście z targowiska. Kiedy mam na 1-wszą zmianę i jestem niedaleko tych świateł jest godzina 4:40 i parę razy zrobiłem sobie doświadczenie czy też czujnik video mnie "wyłapie". Kiedy nie jechały samochody wchodziłem na jezdnię. Kiedy szedłem po jezdni blisko krawężnika nie było efektu. Wystarczyło wyjść na środek pasa i światła zadziałały. Może w tym jest problem aby odjechać rowerem dalej od krawężnika?

  • ~ 2013-08-19
    17:21:42

    3 0

    arteks ma racje Wodzisławska to całkowity bubel zwlaszcza swiatła. Giant chyba pomylił zamówienia i przysłał do bike system wersje wojskową typu stealth nie widzialna dla radarów i rybnickich swiatel...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052