zamknij

Wiadomości

Protest przeciwko wycince

2007-08-08, Autor: 
Mieszkańcy ulicy Boguszowickiej od rana protestują przeciwko wycince 113 drzew, która jest elementem modernizacji pasa drogowego.

Reklama

- To barbarzyństwo - nie

przebierają w słowach

mieszkańcy ul. Boguszowickiej.

Fot. J. Zielińska.

Prace na ul. Boguszowickiej trwają od początku sierpnia. Kilka dni temu rozpoczęto przewidzianą w ramach inwestycji wycinkę 113 drzew, które rosły wzdłuż drogi. Widok robotników z elektrycznymi piłami zszokował część mieszkańców, którzy nie mogą pogodzić się z wycinką kilkudziesięcioletnich jesionów i klonów. Od rana kilkunastu z nich zablokowało drogę i tym samym wstrzymało prace robotników. - Z relacji najstarszych mieszkańców dzielnicy wynika, że te drzewa rosły tutaj od lat 20-tych minionego wieku. Przeżyły wojnę, epokę komunizmu, a teraz beznamiętnie się wycina. Jesteśmy tutaj, bo chcemy ocalić te drzewa, których jeszcze nie zdążyli wyciąć – mówi wzburzona Bernadeta Milanowska.


Mieszkańcy mają żal do urzędników, że informując o modernizacji i zamknięciu drogi nie ujawnili, że aż tyle drzew zostanie wyciętych. – Na naszych oczach trwa wycinka, a my nawet nie wiemy, czy odbywa się to legalnie – mówi Bolesław Muras, który dziś rano swoim samochodem zablokował przejazd ulicą. – Strażnicy miejscy zagrozili mi, że ukażą mnie mandatem w wysokości 5 tysięcy złotych.


Tak wygląda odcinek ul.

Boguszowickiej, na którym

zostały wycięte drzewa.

Fot. J. Zielińska.

Zebrani przy drodze mieszkańcy tłumaczą, że nie są przeciwni modernizacji drogi, ale niektórym rozwiązaniom. - Wystarczyło wyciąć drzewa w kilku niebezpiecznych miejscach. Więcej pożytku byłoby z nowego, oznakowanego przejścia dla pieszych obok przystanku – twierdzi Milanowska.


Protestującym nie podoba się też pomysł z umieszczeniem barierek energochłonnych. - Zainstalowanie barierek może utrudnić wyjazd z posesji wielu mieszkańcom. Poza tym w niektórych miejscach drzewa nie przeszkadzały w ich zainstalowaniu – mówi Jan Bochenek z rady dzielnicy. - Mamy spore wątpliwości, czy wycinka drzew bezpośrednio wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Tutaj drzewa przy drodze wielu pieszym uratowały życie. Niech ktoś policzy te przewrócone przez kierowców latarnie na ul. Żorskiej, gdzie przecież nie ma drzew – argumentuje Bochenek.


Wątpliwości co do zasadności projektu nie ma naczelnik wydziału dróg rybnickiego magistratu Andrzej Kopka. - Projekt przebudowy ulicy Boguszowickiej był przygotowywany przez 2 lata pod nadzorem Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Ministerstwie Transportu. Gdyby któreś z przyjętych rozwiązań budziły wątpliwości ekspertów, projekt nie uzyskałby dofinansowania z funduszu Gambit, który pokryje 50% kosztów inwestycji. Wierzę, że mieszkańcy to zrozumieją i prace uda się skończyć w terminie, czyli do końca sierpnia - mówi Kopka.

 

Naczelnik dodaje, że na wycinkę wszystkich drzew inwestor uzyskał zezwolenie. W ich miejsce zostaną nasadzone nowe drzewa, ale poza pasem drogowym.


Zdesperowani mieszkańcy od rana czekali na przedstawicieli magistratu. W południe do protestujących pojechał kierownik referatu nadzorującego inwestycję. O dalszych losach protestu mieszkańców ulicy Boguszowickiej będziemy informować.

 

Wacław Wrana

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (28):
  • ~misiaq 2007-08-08
    14:09:25

    1 0

    Mam wrażenie że miasto coraz to mniej liczy się z zdaniem mieszkańców, przykład kanalizacja na Chwałowickiej (wiem z autopsji), biedronka, czy drzewa na Boguszowickiej - czasami warto by było zrobić spotkania z mieszkańcami wyjaśnić wątpliwości ewentualnie dokonać pewnych sugerowanych zmian. Oczywiście nigdy nie da się odnalależć "złotego" środka który to zadowoli obie strony, lecz czasami warto próbować.

  • ~szymon64 2007-08-08
    14:13:25

    0 0

    Pracownicy magistratu zawsze lubią utrudniać życie mieszkańcom.Jestem mieszkańcem Rybnika od urodzenia i co dziennie dojeżdżam do pracy na KWK Jankowice.Fakt niektóre drzewa można było ściąć ale żeby zaraz WSZYSTKIE :-( Popieram protest mieszkańców ulicy Boguszowickiej !!! To kolejne drzewa ścinane w Rybniku. Projekt drogi łączącej Golejów- Kamień Też powinien być wstrzymany.Dzielnica Kamień to jedyny tak zielony teren w Rybniku a oni chcą wycinki. A ktoś kto ma na własnym podwórku stare drzewo do wycięcia bo grozi np.uszkodzeniem dachu to miesiącami musi starać się o pozwolenie.
    Pozdrawiam mieszkańców ul Boguszowickiej i mam nadzieję że PROTEST będzie skuteczny.

  • ~aifargotamenik 2007-08-08
    16:06:57

    0 0

    Najlepiej wyciac wszystkie drzewa w Rybniku w cholere i zrobic pustynie a la nowy SZARY Plac Wolnosci. Po co komu drzewa i rosliny.

  • ~BartekH 2007-08-08
    17:35:39

    0 0

    ciekawe czym kierują się Ci eksperci z "Gambit", pewnie nie zdaniem ludzi. Pan Kopka cieszy się, że jest 50% dofinansowania, ale nawet jeśli zwrotu byłoby 100% to i tak należy liczyć się ze zdaniem ludzi.
    P.S. Gdyby straż miejska wlepiła ten mandat za 5 tys. też pochwaliliby się w portalu?

  • ~_rybniczak 2007-08-08
    17:37:28

    0 0

    Biedronka w samym centrum Rybnika zamiast Dworca Autobusowego, zabetonowanie Placu Wolności, zamiast browaru dom towarowy, Supermarket na Supermarkecie, korek na korku, ulice dziurawe jak szwajcarski ser, a teraz jeszcze masowe wycinanie drzew - może najlepiej zrobić z Rybnika wielki zalew ... ? - zamiast zazieleniać Rybnik, ciągle coś się niszczy, rozkopuje ... zamiast budować parki, żeby matki z dziećmi miały gdzie pójść to buduje się supermarkety ... niech misato w końcu robi coś dla ludzi, a nie dla biznesmenów, właścicieli molochów sklepowych itp.

  • ~cige 2007-08-08
    17:42:55

    0 0

    Jako mieszkaniec ulicy Boguszowickiej wnoszę parę uwag:
    1. Straż Miejska niech mandatem w wysokości 5 tys. zł ukarze urzędników odpowiedzialnych za tę głupotę a nie Pana Murasa
    2. Wyraźnie widać że pewnym osobom to sie poprzewracało ale we łbie chyba.
    3. Drzewa wycięto kosztem bezpieczeństwa ruchu? A dlaczego prawie wszystkie wypadki na ulicy Boguszowickiej są tylko i wyłacznie z winy nadmiernej prędkości głupich kierowców oraz zbyt wysokich krawężników? Tak - wiele wypadków powstało z tego że samochody odbijały się przez wysokie krawęźniki!!
    4. Proponuję Policji i Straży Miejskiej skoro dostała uprawnienie do robienie pomiarów prędkości na ulicy Boguszowickiej !!!! Tutaj 90% przejezdnych samochodów jedzie z prędkością ponad 100km/h !!! tak że nawet bezpiecznie z posesji wyjechać nie można!
    5. Samo wycięcie drzew - oczywiscie należało wyciąć te drzewa które stoja przy samych zakrętach lub co zasłaniają widoczność, ale nie wszystkie!! Ścięte drzewa są zdrowe co widać po przeciętych pniach, ponadto cała długość ściętych pni jest idealna dla tartaków np. na deski co jest przykładem że ktoś komuś coś załatwił i tyle !! Ulica z drzewami jakoś wyglądała, drzewa dawały cień, były grube i mocne i oparły się niejednej wichurze i co teraz będzie? A słońce? Niech mądrale co o tym decydowały chodzą w słońcu na całej długości ulicy!! Wreszcie ochrona przechodniów była w pewnym stopniu dobra, bowiem drzewa ratowały przed przejechaniem.
    to tyle, cdn

  • ~aziel 2007-08-08
    17:46:15

    0 0

    Zazdroszczę mieszkańcom ul. Boguszowickiej że będą mieć zrobiony porządek ze starymi drzewami. Panów z piłami zapraszamy na ul. Sygnały, gdzie drzewa walą się same, a wnioski mieszkańcow o wycinkę nie znajdują zrozumienia u rozlicznych komisji pseudoekologów.
    Proszę Państwa, w latach 20 zeszłego wieku jeździło się furmankami i drzewa sadzono blisko drogi żeby robiły cień. Teraz mamy 21 wiek i czas zrobić porządek.

  • ~BartekH 2007-08-08
    19:34:19

    0 0

    aziel przeczytaj dokładnie wypowiedzi innych.
    Jeśli jutro będą chciecli wycinać to dajcie znać, przyjadę.

  • ~majkelo 2007-08-08
    19:37:47

    0 0

    Jestem również mieszkańcem ul. Boguszowickiej. Moim zdaniem usunięcie drzew jest słuszne.Tak się składa, że osoby protestujące, które są również na zdjęciu albo nie mają obok swoich posesji drzew lub mieszkają w bocznych odnogach ulicy, więc nie mają styczności z tymi drzewami. Prawdą jest, że jak wyjeżdżam ze swojej posesji to widoczność jest praktycznie zerowa. Dzięki drzewom mamy dodatkowe "atrakcje" w postaci zamiatania liści, sprzątanie odpadających gałęzi, nie mówiąc już o tym, że w ich pobliżu nic nie rośnie poprawnie - brak światła słonecznego oraz duży pobór wody przez potężne drzewa, nie mówiąc o tym że w zmieniającym się klimacie coraz częściej u nas mocno wieje - nie muszę chyba tłumaczyć czym to grozi.
    Ponadto na uwagę zasługuje fakt, że osoby protestujące "obudziły się" dopiero teraz a nie w chwili gdy zamknięto tydzień temu ulicę. Jeden z protestujących szybko zmienił zdanie - kiedy początkowo, w rozmowie z pracownikami firmy wycinającej stwierdził, że bardzo fajnie że drzewa są usuwane a dzisiaj stał na czele "komitetu protestujących".
    Pożałowania godne zachowanie!

  • ~BartekH 2007-08-08
    20:16:14

    0 0

    Będę troche egoistyczny, ale jak tam budowałeś dom wiedziałeś jak jest bo drzewa nie są tam od dzis. I głupie jest argumentowanie "brak światła słonecznego","duży pobór wody" czy "zamiatania liści, sprzątanie odpadających gałęzi," ręce Cie bolą od tego zamiatania?

  • ~majkelo 2007-08-08
    20:27:04

    0 0

    do Bartek:
    tak się składa, że dom w którym mieszkam zbudowany został w latach 20 ubiegłego wieku a w tamtych czasach, jak napisał "aziel" jeździły co najwyżej furmanki.
    W kwestii sprzątania, to jest to mój dodatkowym argument za ścięciem, najważniejsze jest bezpieczeństwo. Jednak nie pozostaje on bez znaczenia. A twoje stwierdzenie o bolących rękach ... jest delikatnie mówiąc złośliwe. Mam nadzieję że większość internautów jest w stanie zrozumieć problem.

  • ~Beren 2007-08-08
    20:32:08

    0 0

    Majkelo , masz racje ! Nie no wytnijmy wszystkie drzewa , przecież jak to tak można, żeby liście bezkarnie każdej jesieni spadały na ziemie? Toż to skandal... No i zmiana klimatu , po raz kolejny gratuluje pomysłowości . Wycinka drzew napewno zatrzyma ten proces. Pozdrawiam protestujących ! Protestujący z Krakowa , duchem na Raszowcu

  • ~majkelo 2007-08-08
    20:37:18

    0 0

    do BEREN gratuluje Ci zrozumienia tekstu!!!

  • ~ 2007-08-08
    20:51:55

    0 0

    Dewastacja drzewostanu na tej ulicy to skandal. Nie jest to jednak pierwszy taki błąd urzędników, którzy niszczą zieleń miejską kompletnie bez wyobraźni. Nie dziwię się mieszkańcom, urzędnik sobie dojedzie przyjemniej do pracy a tymczasem ludzie będą wdychali kurz i syf z drogi.
    Niektórzy tutaj wspominali coś na temat bezpieczeństwa przechodniów. Nie można czegoś takiego wymagać od urzędników którzy codziennie wożą się za publiczne pieniądze i którym wydaje się, że "pieszy" porusza się wyłącznie drogą. To widać po stanie naszych chodników, który jest na pierwszy rzut oka gorszy niż w miastach 20 tysięcznych.
    Może tak się zebrać i złożyć wniosek o rozwiązanie rady dzielnicy i powtórne wybory? Myślę, że ze zebraniem koniecznych podpisów nie będzie żadnego problemu.

  • ~cige 2007-08-08
    21:37:30

    0 0

    cd.
    Czytam Wasze opinie. wiadomo że zdania są podzielone. Chodzi tutaj o zdrowy rozsądek. Nalezało wyciąć te drzewa, które bezpośrednio zasłaniały widocznośc. Obniżyć krawężniki. Kontrolować prędkość kierowócw którzy nagminnie łamią tutaj przepisy. Policja i Straż Miejska miały by pełne ręce roboty. To prawda, nic nie bylo wiadomo o planowanej wycince. Zamkneli uliće i koniec. A zebranie w Radzie Dzielnicy? To po co ona jest. To właśnie dlatego nie kandydowałem w tym roku bo samemu nic nie mozna było zrobić. Takie są realia, najważniejsze są korowody rad dzielnic. Śmieszy mnie ponadto napisanie w tekście że projekt przebudowy ulicy był przygotowywany przez 2 lata. Super, po prostu super. Ja pisałem duże projekty nijne ze ZPORR na kwotę kilkudziesięciu milionów zł (wniosek, analiza, studium wykonalności, załączniki) a zajmowało mi to do miesiąca czasu. A tu 2 lata. Fajnie brać kase na zlecenia. A nasi posłowie może zainteresują się tym tematem. Takie sprawy powinno rozwiązywać się w inny sposób.

  • ~ 2007-08-08
    22:26:48

    1 0

    Potwierdza sie moje stwierdzenie w tym kraju nie warto cokolwiek robić, nie będzie kłopotów. Co budowa to protest - standart. Jak w sejmie RP, każdy ma swoja wizje , Stalina brakuje !!!!!

  • ~cige 2007-08-08
    22:38:54

    0 1

    do Tolboy:
    synku nie wypowiadaj sie na tematy co do których brak ci wyobraźni, dyscypliny to brakuje ale chyba Tobie, ponadto długo byś musiał się uczyć kim naprawdę był Stalin

  • ~ 2007-08-09
    00:34:37

    0 1

    @TolBoy - Stalina ci brakuje chłoptasiu? To zasuwaj na Białoruś, tam ci dadzą posmak stalinowskiej represji.

  • ~ola 2007-08-09
    09:31:32

    0 1

    Mam wrażenie że powoli tak "odsłania się" słońce że ludzie ślepną.... To smutne

  • ~pumeksol 2007-08-09
    09:55:24

    1 0

    Pan Fudali bedzie mial czym w kominku palic. I to za friko :D

  • ~ 2007-08-09
    11:18:54

    1 0

    Mam 46 lat, synku ??? chyba odwrotnie a Stalina to wam brakuje, liczycie tylko co wam kto da albo co wam się należy, protestujecie bo nic wam się nie podoba, każdy ruch UM jest do bani , potraficie tylko narzekać a sami nie potraficie nic zrobić. Sami nieudacznicy, To źle, to źle to nie dobrze , na gilotyne z wami darmozjadami.

  • ~fanatic 2007-08-09
    12:47:19

    1 0

    TolBoy faktycznie troche za ostro , ale z drugiej strony drzewa przydrozne to wielkie nieporozumienie . Ludzią ktorzy pisza ze to takie super wyrabiste drzewa przy drodze nie zecze aby kiedys przy gwaltownym skrecie nie wyladowali na takiej np. topoli . Wiekszosc ludzie ktora ginie w wypadkach konczy wlasnie na takich drzewach .Wg mnie to prawidlowe dzialanie UM , usunac stare niebezpieczne drzewa i posac w ich miejsce odpowiednio mniejsze i ladniejsze . sadzenie poteznych drzew przy drodze bylo praktykowane chyba tylko w rusach!!

  • ~michasia_rybnik 2007-08-09
    14:40:43

    1 0

    Osoby, które zgadzają się z protestującymi zapewne nie są mieszkańcami ulicy Boguszowickiej. Ja jestem i dzięki tym protestom do pracy muszę wyjeżdżać pół godziny szybciej i robić dwa razy więcej kilometrów. I kto mi za to zapłaci? Protestujący mieszkańcy? Poza tym pewnie nikt nie zdaje sobie sprawy z tego że rosnące tam drzewa są już tak stare, że nawet przy nienajsilniejszym wietrze ich gałęzie spadają na drogę i na przejeżdżające samochody. I to się nikomu nie podoba, ale gdy miasto zaczęło działać w tej sprawie to też niedobrze. Ludzie zastanówcie się nad sobą! Czy musi dojść do jakiegoś nieszczęścia abyście przejrzeli na oczy? Dzewo musi przygnieść przeżeżdżający samochód, lub spadający konar musi przygnieść przechodzące tam dziecko? A protestujący moim zdaniem chcą zrobić rozgłos na temat samych siebie, a nie chodzi im o dobro mieszkańców. Zastanówcie się nad moimi słowami głęboko.

  • ~cige 2007-08-09
    14:51:18

    1 0

    Tak, tym bardziej taki synek nie powinien gadać takich gupot. Do bani to jestes Ty a z tą gilotyną to przesadziłeś. Zbadamy IP i po sprawie o zniesławienie. Zaś michasia niech nie pierniczy głupot, kiedy jakieś drzewo tutaj spadło? Zobacz sobie lepiej te pościcane drzewa. Sprawdź też co znaczy słowo rozgłos.

  • ~zdziwiona 2007-08-09
    15:27:43

    0 0

    Droga Michasiu! Gratuluję bardzo przemyślanej wypowiedzi. Wyobraź sobie , że bez względu na to czy byłby protest czy nie ,musiałabyś wyjeżdzac do pracy pól godziny wcześniej , bo droga od godziny 7.00 jest zamknięta dla ruchu- ze względu na wycinkę. Kolejna sprawa -mówisz ze protestujący nie wiedzą jak te drzewa sa stare- to dlaczego o nie walczą? To nie jest kwestia zachowania wszystkich , nawet tych najbardziej zagrażajacych bezpieczeństwu drzew , ale zachowania tych które są calkiem zdrowe, nikomu nie zagrażają ,a są bez skrupułów wycinane.Jeśli się nie podobało mieszkanie wśród zieleni to można było się przeprowadzić w fajniejsze miejsce na przyład na jedno z rybnickich blokowisk typu Nowiny czy Boguszowice Osiedle. Przemyśl to sobie...koniecznie!!!

  • ~fanatic 2007-08-10
    06:28:34

    0 0

    piszcie co chcecie , ale przydrozne drzewa o takich gabarytach to nieporozumienie !! jak kiedys ktos z waszych bliskich rozwali sie na takim drzewie to przejrzycie na oczy ! DRZEW JAK NAJWIECEJ W PARKACH ,ALEJKACH ITD..ALE NIE PRZY DROGACH !

  • ~zaskoczona 2007-08-10
    10:35:18

    0 0

    Piszcie co chcecie, ale idioci jeżdżący na takich krętych drogach to nieporozumienie. Jeżeli każdy użytkownik jechałby przepisowo, to NIE BYŁOBY TYLU WYPADKÓW! To tak jakby w obawie przed samobójstwami poobcinać wszystkie gałęzie. Ja też mieszkam na Boguszowickiej, od urodzenia a lat mam trochę, nie widziałam żeby spadały konary o rozmiarach zagrażających bezpieczeństwu i życiu użytkowników. Owszem spadają ale mniejsze, suche gałęzie i to po burzach albo silnych wiatrach, wystarczyłoby jednak poprzycinać korony drzew i problem byłby rozwiązany. Zaskoczona, a właściwie przerażona jestem krótkowzrocznością części mieszkańców, jak można przedkładać argument o spadających do ogródka liściach nad ekologię w naszym i tak pożal się Boże środowisku? Ludzie nie bądźmy egoistami, przecież nasze pokolenie nie jest ostatnie, nasze dzieci też będą chciały oddychać i ich dzieci też. A co do rozgłosu: Michasiu musisz być bardzo zabawną osóbką, o bardzo króciutkim rozumku:)

  • ~leonek 2007-08-12
    14:02:00

    0 1

    90% dróg w rybniku są wyznaczone furmanką popatrzcie na pozostałe drogi,tam drzewa rosną bliżej drogi i nikomu jakoś nie wadzą a te od drogi mają50 cm i więcej i są zagrożeniem ciekawe

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5313