zamknij

Wiadomości

Prezesi klubów sportowych i biznesmeni w Komitecie Poparcia A. Fudalego. Prezydent się zagalopował?

2014-10-21, Autor: 
Niedawno poznaliśmy ludzi, którzy pójdą do wyborów z Adamem Fudalim i jego Blokiem Samorządowym Rybnik. Urzędującego prezydenta wspiera też tzw. Komitet Poparcia. Czy zaproszenie do tego gremium szefów instytucji, które żyją na garnuszku miasta lub podpisują z magistratem lukratywne umowy, to nie przekroczenie zasad przejrzystości z życiu publicznym?

Reklama

Podobnie jak 4 lata temu kandydaturę Adama Fudalego, urzędującego prezydenta, ma uwiarygodnić Komitet Poparcia. W jego składzie są osoby z różnych środowisk, m.in. prezesi klubów sportowych, które otrzymują z budżetu miasta wielomilionowe dotacje. I tak, na liście osób popierających prezydenta widnieją na przykład nazwiska: Juliusza Kowalczyka – prezesa Polonii Rybnik (460 tys. zł dotacji z miasta), Krzysztofa Mrozka – prezesa ŻKS ROW Rybnik (2 mln zł dotacji), Kazimierza Mikołajca – trenera Basket ROW Rybnik (1 mln zł dotacji), Romana Pinoczka – prezesa TS Volley Rybnik (400 tys. zł dotacji) czy Waldemara Stępniewskiego – wiceprezesa Energetyka ROW Rybnik (2,8 mln zł dotacji). Można się domyślać, że poparcie włodarzy klubów sportowych ma być podkreśleniem troski prezydenta o profesjonalny sport w mieście.

W Komitecie Poparcia są też szefowie firm, które wygrywają w mieście przetargi. Mowa o Januszu Latosie, prezesie firmy Erbud. Erbud w minionych podpisywał z miastem kontrakty na realizację takich inwestycji jak: budowa sądu okręgowego, budowa parku nad Nacyną, modernizacja kąpieliska Ruda czy remont Bazyliki św. Antoniego. Swoim nazwiskiem prezydenta wspiera też Tomasz Trepka – właściciel firmy Inżbud, która m.in. budowała ulicę Tkoczów i remontowała ulicę Krętą, a także nadzoruje miejskie inwestycje.

Czy zaproszenie przez Adama Fudalego do swojego Komitetu Poparcia szefów stowarzyszeń i firm, które podpisują z miastem lukratywne kontrakty, nie jest dwuznaczne?

Jasne zdanie na ten temat ma Grzegorz Wójkowski - prezes Fundacji Bona Fides, która od wielu lat zajmuje się zagadnieniami przejrzystości w samorządzie. - Prawo nie zabrania tego typu praktyk. Są one jednak mocno wątpliwe z etycznego punktu widzenia i raczej nie służą demokracji. To przyczynek do tego, by rybniczanie zaczęli zastanawiać się, czy aby na pewno firma, na którą powołuje się pan prezydent, otrzymała kontrakty w mieście, bo złożyła najkorzystniejszą ofertę. A jakie myśli przyjdą mieszkańcom do głowy, jeśli prezydent ponownie wygra wybory, a miesiąc później ta firma wygra kolejny przetarg? Zastanawiam się, co pan prezydent przez takie posunięcie chciał osiągnąć? - pyta retorycznie Grzegorz Wójkowski.

Adam Fudali w poparciu udzielonym mu przez prezesów klubów sportowych oraz lokalnych firm nie widzi nic złego.

- Każdy sądzi sądzi według siebie. Jeśli byłyby jakieś nieprawidłowości z pewnością już zainteresowałyby się tym odpowiednie organy ścigania – odpowiada zdecydowanie Adam Fudali.

> Serwis Wyborczy Rybnik.com.pl: zobacz kto startuje na prezydenta Rybnika

Prezydent zapewnia, że sam nie zabiegał o niczyje poparcie, a osoby widniejące w komitecie same wyszły z propozycją udzielenia wyborczego poparcia. Z naszego rozeznania wynika, że chyba nie do końca tak było.
- Otrzymaliśmy od komitetu pana prezydenta zaproszenie na inaugurację kampanii wyborczej. Dopiero na miejscu dowiedziałem się, że jestem w komitecie poparcia – powiedział nam chcący zachować anonimowość jeden z prezesów klubów sportowych. Taką wersję zdarzeń potwierdzili nam inni członkowie  Komitetu Poparcia Adama Fudalego.

- Ostatecznie, to wyborcy zadecydują 16 listopada czy moje postępowanie było właściwe – mówi z przekonaniem urzędujący prezydent.

Politycznym decyzjom prezydenta Rybnika, dziwi się wspomniany Grzegorz Wójkowski. - To zastanawiające tym bardziej, że pan Adam Fudali z pewnością nie miałby problemu ze znalezieniem niezależnych autorytetów, którzy udzieliły by mu poparcia – uważa prezes Fundacji Bona Fides.

- W samej idei powoływania komitetu poparcia nie widzę nic złego. Pod warunkiem, że jego skład jest dobierany z „głową”. Powoływania do takiego gremium osób bezpośrednio związanych finansowo z miastem uważam za niesmaczne. Nie sądzę również, aby poparcie takich osób przyniosło prezydentowi korzyści wyborcze. Obawiam się, że to bardziej klasyczny „strzał w stopę” - ocenia sytuację przed wyborami w Rybniku Grzegorz Makowski z Fundacji Batorego, dyrektor programu „Odpowiedzialne Państwo”.

Ostrożni w powoływaniu się na lokalne autorytety są inni prezydenci śląskich miast z wieloletnim stażem. Żadnego komitetu poparcia nie miał ani miał nie będzie na przykład Marian Janecki – prezydent Jastrzębia-Zdroju od 2002 roku, a także prezydent Gliwic - Zygmunt Frankiewicz, który podobnie jak Adam Fudali piastuje urząd prezydenta od 1998 roku. - Prezydentowi Frankiewiczowi po prostu jest to niepotrzebne – ucina temat rzecznik prasowy gliwickiego Marek Jarzębowski.

A co Wy sądzicie na ten temat? Czy udzielone prezydentowi poparcie przez prezesów klubów sportowych i biznesmenów jest wątpliwe z etycznego punktu widzenia? A może nie ma w tym nic złego? Czekamy na Wasze opinie!

Oceń publikację: + 1 + 17 - 1 - 35

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (42):
  • ~ 2014-10-21
    08:37:24

    0 20

    Szkoda tylko, że niektórzy ludzie tych klubów się nieco zdziwili. Chodź rozumiem, że tu o dotacje chodzi..
    Krytykował nie będę, ponieważ mam nadzieję, że dla Rybniczan liczy się konkretny program, a nie krytyka, czy też mówienie powiedzcie co chcecie, wrzucimy to do programu.
    Jest miesiąc przed wyborami, a dotychczas widzimy zwykłe przekrzykiwanie się.
    Pozdrawiam
    Karol Szymura

  • ~frbro 2014-10-21
    08:39:56

    77 0

    Ale wał! Dla tych klubów to przecież jasny sygnał - "Nie przyjdziecie, nie macie na co liczyć".

  • ~MQ 2014-10-21
    08:42:16

    49 0

    Tonący brzytwy się chwyta. Z drugiej strony nic nowego, typowa polityka AF.

  • ~dr Becker 2014-10-21
    08:49:43

    27 0

    Uczciwość - tak jak ją postrzega PiSlamska bolszewia.

  • ~wrobel.1 2014-10-21
    08:52:54

    46 0

    Komunizm w czystej postaci. Skojarzenia z obrazami z "Misia" z prezesem Ochuckim narzucają się same. Widać niektórzy nie zauważyli, że zmienił się ustruj. Tak to jest kiedy jeden człowiek rządzi tyle kadencji.

  • ~ 2014-10-21
    08:58:10

    0 49

    Nic w tym dziwnego nie ma , te środowiska wspòłpracują z sobą od lat z wymiernymi korzyściami dla miasta , panowie się wspierają to naturalne ,

  • ~Tomek_81 2014-10-21
    08:59:40

    85 0

    Pozdrowienia dla Redakcji. Nareszcie piszcie o rzeczach o których statystyczny rybniczanin nie wie bo widzi tylko piękną powierzchowność jak lasery i inne bajery

  • ~mb3366 2014-10-21
    09:06:24

    85 0

    Przecieram oczy ze zdumienia....redakcjo w końcu!
    Komitet poparcia nazwałbym raczej komitetem zależności, a przejrzystość polityczna na tym podwórku już dawno nie istnieje.

  • ~ 2014-10-21
    09:37:42

    50 0

    Cóż, myślałem, że to będzie kampania Fair Play, ale zachodzi na pokaz ludzi którzy siedzą u Pana Prezydenta w kieszeni - a konkretnie o ludzi którzy są na jego liście płac. Smutne, że człowiek który przez 16 lat rządził tym miastem musi sięgać do metod rodem z SB aby się utrzymać przy władzy.

  • ~ 2014-10-21
    10:26:10

    37 0

    A co Wy chcecie po człowieku, który składa fałszywe zeznania w sądzie. On już jest tak zmazany, że gorzej być nie może. Kandydatura do śmierci i po trupach.

  • ~ 2014-10-21
    10:35:09

    0 43

    Każdy następny prezydent będzie robił dokładnie to samo ,skupiał wokół siebie jak najwięcej środowisk i budował grupy wsparcia ,polityka nie jest dla frajerów ,a pozostali kandydaci to błedy genetyczne sory statystyczne w tych wyborach ..

  • ~ 2014-10-21
    10:38:30

    43 0

    Prezydent Futin?

  • ~Sterling 2014-10-21
    10:53:14

    0 18

    Każdy z tych prezesów klubów sportowych wiedział, że idzie na rozpoczęcie kampanii wyborczej BSR i taka krytyka jest dla mnie dziwna. Poza tym, przedstawiciele innych klubów nie pojawili się, więc byli prezesi, którzy dokonali wyboru, że tam nie przyjdą.

  • ~lupa2010 2014-10-21
    11:01:08

    0 21

    Śmiech mnie ogarnia jak eksperci od etyki oceniają polityków :D Rozumiem, że beda na portalu bieżaco komentować to co robią inni kandydaci? Pisy, platformy, korwiny czy masła. Etyka i polityka! śmieszni jesteście :D

  • ~tomek54317 2014-10-21
    11:01:33

    29 0

    Może warto pomyśleć również o współpracy z lokalną prasą by dotrzeć do nieinternetowej społeczności i stworzyć jakąś dodatkową wkładką informacyjną w wydaniu specjalnym ? Można umieścić na niej listę tych wszystkich naszych lokalnych super inwestycji które zawdzięczamy obecnemu włodarzowi miasta. Uwzględniając cenę wody, wysokość opłat i podatków w mieście, wysokość czynszu, wysokość funduszy remontowych na osiedlach, kwoty które przeznaczamy na wspieranie prezesów i ich "półprywatnych" klubów sportowych oraz firm i przedsiębiorstw które współpracują z naszym UM, RSM itp... Wszystkie koligacje i inne nieetyczne powiązania naszych lokalnych władz z instytucjami, przedsiębiorstwami i placówkami oświatowymi itp...Kwoty jakie miasto przeznacza na tak "niezbędne" nam inwestycje zaciągając kolejne kredyty by sponsorować swoich kolesi i kolesi ich kolesi oraz fundacje, towarzystwa i zrzeszenia które sponsorujemy i kto w nich "zasiada". Można pokazać naszych radnych i kandydatów, pokazać co jeszcze łączy ich z naszym UM, z radami dzielnic, radami nadzorczymi itp....Z drugiej strony można pokazać ilość miejsc pracy które miasto ostatnio stworzyło, kwoty które wpłynęły do budżetu i które miasto wygospodarowało samodzielnie nie żerując na podatnikach, kredytach, dotacjach bez wyprzedawania naszego miasta...statystyki z pup, statystki z ops....chyba sie za bardzo rozpędziłem. Przepraszam ale mieszkam tu kilkanaście lat i stale mam w tym mieście pod górkę...a troche mnie to już w....a,

  • ~brusli 2014-10-21
    11:10:39

    0 74

    Zamknijcie się już, wszyscy krytycy Prezydenta. Dobrze robił i dobrze robi. Zbudował nam piękny basen, stadion, deptak, park, hale sportowe, orliki. Remontuje drogi, szkoły, mosty. Miasto pięknieje, aż przyjezdnym szczęka opada. Poza tym jest uczciwy (widzę go często w kościele), starszy i niepełnosprawny (trochę szacunku choćby z tego powodu!!!). A że zaprosił (na pewno nikogo nie zmuszał) prezesów najlepszych klubów i firm w Rybniku to chyba jeszcze lepiej. Co ma robić- płacić firmom z Warszawy albo Sosnowca, wspierać Wisłę Kraków??? Dziwię się, że inni przedsiębiorcy i prezesi klubów nie zapisali się do Komitetu Poparcia. Sami będą sobie winni, jak im w przyszłym roku ubędzie. Frajerzy. Jeszcze cytat: "Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu szpilki. To nie ludzie – to wilki!"

  • ~ 2014-10-21
    11:11:05

    0 24

    To normalne, że ludzie, którzy są wspierani przez prezydenta będą teraz wspierać prezydenta. Czemu tu się dziwić?

  • ~ 2014-10-21
    11:13:39

    0 14

    Ten anonimowy sportowiec to może być ściema dziennikarska. A jeśli nie to niech ma odwagę się ujawnić.

  • ~ 2014-10-21
    12:15:44

    42 0

    Po raz pierwszy od dawien dawna coś na co chce się rzucić okiem!

    Oczywiste jest że Fudali już dawno założył w mieście mafie, zleca wszelkie naprawy czy budowy znajomym i krewniakom. Daje im prace na wysokich stanowiskach (nie, nie mycie okien biurowców) jak urzędy itd tłumacząc że zbieżność nazwisk jest przypadkowa.

    Jedziecie samochodem, samochód się psuje. Co robicie najpierw? Naprawiacie auto aby było sprawne czy zmieniacie lakier żeby ładnie wyglądało? Bo Fudali póki co lakieruje co może i stawia kwiaty wszędzie. A jedna na dziesięć rzeczy których się tknie działa w sposób odpowiedni i zgodny z przeznaczeniem. Reszta to zbędne ruiny, ale odnowimy je, pomalujemy. Będziemy mieli piękne, niedziałające miasto.

  • ~predkront 2014-10-21
    13:08:26

    0 20

    Ktos popiera mnie to ja popieram jego. Niczego niezwyklego w tym nie ma.

  • ~myshorek1 2014-10-21
    13:16:48

    18 0

    Uooooo pan Adam posiada własną Armia Dumbledore'a!! :-D

  • ~drozdaxxx 2014-10-21
    13:42:28

    0 7

    Najbardziej żenujący fakt w tym artykule to, że podwórkowa drugoligowa piłka nożna, która kompletnie nie ma przyszłości i publiczności, ma większą dotacje z miasta niż żużel. Żenada.

  • ~ 2014-10-21
    16:10:42

    24 0

    ~brusli " Dobrze robił i dobrze robi", komu?

  • ~IS 2014-10-21
    16:13:38

    14 0

    Sprawdźcie ile te cwaniaki z KOMYTETU wyrwały dla grantów na cele wszelakie za czasów PrezydĘta Stulecia

  • ~Sterling 2014-10-21
    16:46:45

    0 3

    Na razie jednak są to ciągle anonimowe wypowiedzi, co czyni to mało rzetelną informacją. Tak jak pisałem w poprzednim poście, jednej rzeczy nie rozumiem. Jeżeli przychodzę na otwarcie kampanii BSR, a ich nie popieram, to mogę spodziewać się, że moja obecność tam może zostać jednoznacznie odebrana. I druga sprawa. Jeżeli prezesi przybyli tam a nie popierają Fudalego, to dlaczego dopiero teraz o tym mówią?

  • ~auralfloat 2014-10-21
    17:08:01

    11 0

    A czy Marek Stojko i jego koleżanka Gabrysia też poparli? Kiedy i za ile? Wiejski Rybnik stanął na głowie. Bareizm!

  • ~ 2014-10-21
    17:08:03

    18 0

    Dobrze, że w końcu pojawił się taki artykuł. Niestety taka jest prawda, że w naszym mieście granty na działalność stowarzyszeń i klubów sportowych mogą być przyznawane w sposób nie do końca sprawiedliwy. Ogromne sumy pieniędzy idą do organizacji, których zarządy opowiedziały się za konkretnym ugrupowaniem, lub są z nim w jakiś „cichy” sposób spowinowacone. Nie chcę tu nikogo oskarżać, ale dobrze by było żeby ktoś się w końcu temu przyjrzał.

  • ~spzoo 2014-10-21
    18:03:08

    14 0

    ~Damian, jest taki jeden "Moje zastrzeżenia budzi też procedura wyboru projektów. W komisji konkursowej zasiadają tylko urzędnicy i radni. Tymczasem inne samorządy stosują praktykę zapraszania przedstawicieli właśnie organizacji pozarządowych. Ten mechanizm zwiększa przejrzystość wyboru. U nas podobno wyglądało to tak, że poproszeni radni nie mieli okazji wnikliwego zapoznania się z wnioskami. To ewidentna manipulacja! Sama możliwość zapoznania się z wybranymi projektami to za mało!" http://www.rybnik.com.pl/wywiady,w-rybniku-wszyscy-siedza-cicho,wyw4-455.html

  • ~Rasputin 2014-10-21
    18:19:11

    17 0

    Nie wieżę własnym oczom! To, że ów komitet istnieje od dłuższego czasu i ma wymiar finansowo - polityczny jest dla mnie oczywiste. To, że ktoś wpadł na pomysł by spróbować wykorzystać ten element do celów PR-owych, w kampanii; wskazując tym samym o co chodzi w miejskiej i lokalnej polityce jest dla mnie niepojęte. Arogancja tych ludzi nie zna granic.

  • ~Anabioza 2014-10-21
    18:31:25

    2 0

    Mam pytanie. Kobiece rzecz jasna: kto tu kogo popiera a kto kogo wspiera ?

  • ~donia96 2014-10-21
    20:33:48

    0 31

    A ja zagłosuje na Adama bo od kiedy jest prezydentem to Rybnik jest naprawdę piękny!!!! Mamy fajne drogi , parki , deptak, boiska koło szkół ,fajny basen, stadion !!! brawo Adasiu !!! A wy tylko umiecie narzekać zróbcie coś dla Rybnika cwaniaki a potem możecie narzekać na kogoś innego jak coś zrobicie dla tego miasta

  • ~hardmark 2014-10-21
    20:50:00

    17 0

    A więc to było tak: Adam F - dobrze by było gdybyście przystąpili do Komitetu Poparcia .I tyle w temacie. Część przystąpiła bo to kumple a część bo się boi.

  • ~IS 2014-10-21
    21:03:24

    27 0

    Co takiego ZBUDOWAŁ nam PrezydĘt? Ja osobiście nie widziałem go z taczką lub przy betoniarce. Zakładam więc że nic. A może było to za jego pieniądze? Też nie. Za naszą kasę podpisał umowy w naszym imieniu na realizację inwestycji nam potrzebnych. Miał płacone z naszych podatków za nadzór nad tymi inwestycjami. Jak ten nadzór wyglądał mogliśmy oglądać przez TRZY DŁUGIE LATA na ulicy Żorskiej i Wodzisławskiej, oraz podczas wielu innych inwestycji. W naszym imieniu miał rozdysponować nasze pieniądze wśród organizacji pozarządowych na ważne cele społeczne, jak je rozdał - czytacie w tym newsie. Niczego nie zawdzięczam Adamowi Fudali. No może dwóch prezesów RSM opłacanych z naszych pieniędzy - ale jakby mógł zostawić w niedoli towarzysza Jaszczuka?

  • ~smr 2014-10-21
    22:17:36

    14 0

    Towarzystwo wzajemnej adoracji, no proszę jakie koryto się uzbierało. 16 listopada trzeba rozpiepszyć ten układ i zagłosować na nowych ludzi. PS zabierzcie dziadkom i babciom znowu dowody bo Ci tylko zamieszanie robią i głosują na jednych i tych samych.

  • ~woodpecker 2014-10-21
    22:21:08

    0 24

    Zacny hejt się wylewa... Ludzie, czy Wy na prawdę sądzicie, że członkowie komitetu poparcia nie wiedzieli że w nim są?Absurd. Poza tym - kto ma być w komitecie poparcia jak nie ci, którzy Prezydenta znają i poważają, którzy z nim współpracowali i poznali jego klasę?No kto ?Myszka Miki i Huckleberry Finn? Swoją drogą dziwne, że właśnie teraz (m.in po wielkim sukcesie, jakim jest deptak) musi być wbita w Fudalego szpilka. Konkurencja polityczna przegrywa i to właśnie ona (ad komentarz MpG) brzytwy się chwyta.

  • ~templariusz 2014-10-21
    23:59:29

    0 13

    Wilki lament. Wy wszyscy sami - gdybyście byli u władzy lat 16 - robilibyście tak samo !!! I proszę tu nie pierniczyć że nikt by was wtedy tak nie popierał.

  • ~spzoo 2014-10-22
    08:31:21

    10 0

    ~dzięcioł - w komitecie poparcia Fudalego jest człowiek kandydujący do rady z konkurencji. Albo ma schizofrenię, albo był postawiony przed faktem dokonanym. Tak, czy siak niedobrze ~templariusz- jesteś homo sovieticus. Nie mierz swoją miarą. Zerknij na rekomendacje Masłowskiego i to jak je można zbudować. Jak powiedział pan Wójkowski - jakby Fudali zechciał miałby fajny komitet, ale.. albo mu palma odbiła, albo jest za słaby na prowadzenie rozmów. Stawiam na drugie.

  • ~Sterling 2014-10-22
    11:27:11

    4 0

    Na liście poparcia nie widzę np. przedstawicieli szermierki czy kolarstwa czyli dyscyplin, które też w Rybniku są mocne. Jak widać na ich przykładzie, jeżeli ktoś nie chciał popierać BSR-u, to go tam nie było. A w tej chwili wygląda to tak, że chłopaki (po fakcie) płaczą.

  • ~sortyment6 2014-10-22
    13:16:55

    7 0

    Nie popierają Ci co mało dostali:D szermierka, kolarstwo jak to mówią nie starczyło kasy... ale koszykarką którym płacą za nieudolność dali sporą kasę to i nie można nie poprzeć... serio tak musi być?? za nasze pieniądze F(e)udal robi sobie kampanie?? Niech sobie odpocznie bo ledwo zipie...

  • ~Sterling 2014-10-22
    13:58:08

    0 5

    Ok, ale przedstawiciele tych dyscyplin mogli podejść do tego na zasadzie: jak poprzemy, to może dostaniemy więcej. Nie zrobili tego.

  • ~ 2014-10-23
    17:18:48

    5 0

    Sterling !!! Pieniądze z miasta na działalność organizacji pozarządowych powinny być przyznawane sprawiedliwie zgodnie z oceną niezależnych ekspertów oceniających wniosek o dotacje pod kątem pożyteczności dla społeczeństwa. A nie na zasadzie, kto ma większe chody u panującego prezydenta i rady miasta!!! Sterling - przedstawiciele tych dyscyplin nie zrobili tego, co napisałeś bo widocznie mają jeszcze swój honor i szacunek do tego co robią.

  • ~PITER 2014-11-03
    16:57:58

    0 0

    MOIM SKROMNYM ZDANIEM 16LAT TO TROCHE ZA DUZO NA JEDNEGO A PO DRUGIE NIE POWINNO BYC DOPUSZCZONE DO TAK
    DLUGIEGO OKRESU KADENCJI CZTERY LATA I DO WIDZENIA NASTEPNI NIECH POKAZA CO UMIA TO SAMO JEST Z BEZROBOCIEM DLACZEGO ONO JEST BO CALA GOSPODARKE POCISKAJA PRACUJACY 60 LATKOWIE, EMERYCI A MLODZI BIJA PIJA ,KRADNA ,ZABIJAJA I WDUPIE TO MAJA NA KONIEC OPINIA OPINIA A ONI ITAK SWOJE ZROBIA

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4938