Konsorcjum „Pasjonaci Rybnika” stworzy program edukacji regionalnej oparty o dziedzictwo kulturowe w zakresie popularyzowania rewitalizacji w 34 szkołach podstawowych na terenie Rybnika. Umowę na realizację zadania podpisano w czwartek, 11 maja w dzielnicy Niedobczyce.
Niedobczyckie familoki – domy robotnicze z czerwonej cegły, będące świadectwem industrialnej przeszłości Rybnika, kryjące w swoich murach tysiące ludzkich historii, będące świadkami przemian, jakie dokonywały się w mieście… To w takiej scenerii podpisano umowę na stworzenie programu edukacji regionalnej – bo właśnie o wartości takich miejsc i ludziach z nimi związanych uczyć będą się rybniccy uczniowie od września w 4 klasie szkoły podstawowej w ramach zajęć z edukacji regionalnej.
Program tych zajęć, będący kontynuacją i rozszerzeniem realizowanego w rybnickich placówkach w bieżącym roku szkolnym programu „Rybnik na Górnym Śląsku”, opracuje konsorcjum „Pasjonaci Rybnika”, które tworzą osoby zawodowo i prywatnie związane z miastem i regionem: dr Norbert Niestolik, dr Aldona Urbanek, Elżbieta Naparstek i Tomasz Stadnicki. Oferta konsorcjum okazała się najlepsza w realizowanym przez miasto postępowaniu na realizację zadania stanowiącego istotny element projektu „Rewitalizacja miasta – nowa energia rybnickiej tradycji”.
– W Rybniku opieramy rewitalizację na ludziach, na budowaniu relacji i poczucia własnej wartości związanej z miejscem zamieszkania. W programie edukacyjnym chcemy kłaść nacisk na integrację pomiędzy dziećmi, szkołą a społecznością lokalną. Zależy nam na tym, by kształtować u dzieci poczucie tożsamości lokalnej, dumy z miejsca, w którym żyją, dumy z Rybnika – wyjaśnia Marcin Stach, doradca prezydenta Rybnika do spraw rewitalizacji.
Przedsięwzięcie ma na celu rozbudzenie w dzieciach potrzeby poznawania swojego miejsca zamieszkania i utożsamiania się ze swoim środowiskiem lokalnym. To z kolei zaprocentuje w przyszłości: osoba, która będzie się utożsamiać z otoczeniem, będzie też chciała działać na rzecz tego środowiska. W ten sposób, dzięki edukacji, można dojść do postawy partycypacyjnej.
– Dzieci są niezwykle ważnym odbiorcą działań rewitalizacyjnych. To one poniosą do rodzin różne wiadomości! To one też mają zupełnie inne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość i mogą wskazać w kontekście rewitalizacji na elementy, których my nie dostrzegamy, spojrzeć na temat z zupełnie nowej perspektywy. Skierowanie działań do młodych ludzi to także przykład myślenia perspektywicznego – to dzieci będą w przyszłości wpływać na funkcjonowanie miasta – dodaje Marcin Stach.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, program edukacyjny dla dzieci zostanie ukończony w sierpniu br., tak, by od nowego roku szkolnego 2017/2018 w szkołach mogły być realizowane zajęcia. Program wzbogaci dotychczasowe lekcje z zakresu edukacji regionalnej dla czwartoklasistów o elementy związane z rewitalizacją – zostaną one też uzupełnione o dodatkowe materiały dydaktyczne, które będą atrakcyjne dla dzieci i wzbudzą ich zaciekawienie tematem.
– Zadań jest sporo, zaczynamy od oprawy metodologicznej publikacji, po jej zatwierdzeniu będziemy tworzyli kolejne części. Na pewno w przygotowywanym programie znajdzie się „historia w pigułce” 5 dzielnic – Paruszowca-Piasków, Śródmieścia, Niedobczyc, Niewiadomia i Chwałowic. Nie zabraknie informacji o ciekawych miejscach, ludziach z przeszłości. Chcemy też przeprowadzić serię wywiadów z ludźmi, którzy w społecznościach lokalnych wiele znaczą dzisiaj – wyjaśnia dr Norbert Niestolik, lider konsorcjum „Pasjonaci Rybnika”.
Najważniejszą część opracowania stanowić będą scenariusze lekcji:
– W przygotowywanym przewodniku do nauki edukacji regionalnej znajdzie się 16 scenariuszy dwugodzinnych lekcji, które będą odbywały się w klasach. Pojawią się też scenariusze wizyt studyjnych do miejsc, które chcemy dzieciom pokazać, zwłaszcza tych znanych z architektury ceglanej czy charakteru industrialnego – podkreśla Elżbieta Naparstek.
– Stawiamy na praktyczne poznawanie, dzieci będą mogły poprzez uczestnictwo w zajęciach „dotknąć historii”, będą uczyć się poprzez zabawę, program będzie skonstruowany tak, by nie uczyć teorii, tylko pokazywać w praktyce wartości dziedzictwa regionalnego – uzupełnia dr Aldona Urbanek.
Program wzbogacony zostanie o elementy graficzne, multimedialne, które spowodują zróżnicowanie aktywności dzieci.
– Chodzi o to, by nie nastawiać się tylko na tekst statyczny z podręcznika. Planujemy przygotowanie ćwiczeń, gier i zabaw na tablice interaktywne, które są dostępne w szkołach i które dzieci bardzo lubią. Chcemy dać nauczycielom i dzieciom szanse, by poznawać dzielnice miasta w nowatorski sposób – wskazuje z kolei Tomasz Stadnicki.
Co ważne, program będzie powstawał w oparciu o wnioski wypracowane podczas warsztatów prowadzonych wcześniej w rybnickich szkołach w dzielnicach objętych rewitalizacją przez Marię Stachowicz-Polak. Projektowa ekspertka ds. edukacji regionalnej spotykała się z uczniami, aby rozeznać, jakie emocje towarzyszą im w związku z zamieszkiwaniem swojej dzielnicy i zbadać stan wiedzy dzieci o najbliższym otoczeniu:
– Na warsztatach opowiadaliśmy o postaciach związanych z historią dzielnicy, o zabytkach i ciekawych miejscach, które według dzieci warto odwiedzić. Dzieci odpowiadały na pytania dotyczące identyfikowania się ze swoją małą ojczyzną, mówiły o tym, czym dla nich jest dzielnica, czy są zadowolone z tego, że mieszkają tam gdzie mieszkają. Wskazywały wreszcie, w jaki sposób chcą się uczyć edukacji regionalnej, podkreślając np., że brakuje im legend związanych z ich otoczeniem – wskazuje Maria Stachowicz-Polak.
Na wartość działań w obszarze edukacji regionalnej wskazują też animatorzy działań społecznych w mieście:
– Młodym ludziom należy pokazywać treści, które stanowią o tożsamości lokalnej, opowiadać historie, które znają dziadkowie, a których oni do końca nie kojarzą. Trzeba im uświadomić, jak wielki potencjał kryje się w ich najbliższym otoczeniu. W samych tylko Niedobczycach materiału biograficznego dotyczącego wybitnych osób wywodzących się z dzielnicy jest tyle, że starczyłoby na sporych rozmiarów książkę. Warto pamiętać o postaciach, które odgrywały ważne role w historii – np. o lotniku Brunonie Janasie, sportowcach takich jak bracia Kubicowie – ale też o osobach które dzisiaj stanowią o sile dzielnicy i są rozpoznawalne w kraju – mam tu na myśli np. Wojtka Zawiołę – komentuje Mirosław Górka, pracownik rybnickiego Ośrodka Pomocy Społecznej, angażujący się w szereg działań społecznych w dzielnicy Niedobczyce i całym mieście.
Tagi: edukacja regionalna, kultura Rybnik, Pasjonaci Rybnika, Rybnik na Górnym Śląsku, Marcin Stach, Mirosław Górka
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Można wnioskować o 45 tys. zł na wymianę pieca. Kolejki nie ma
41044Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
28570Świerklańska: autobus zjechał do rowu. W pojeździe były dzieci (zdjęcia)
25706Powiedział, że ma w bagażu dynamit. Mieszkaniec Czerwionki-Leszczyn nie poleciał do Egiptu
22785Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
20472Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
+316 / -18Doszło do przestępstwa w UM Rybnik? Sprawa trafiła do prokuratury
+216 / -19Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+145 / -3Interna w Rybniku działa, po prawie 3 latach przerwy. Są już pierwsi pacjenci
+127 / -18Strażnicy miejscy eskortowali 2-latka z krwawiącą raną na głowie
+106 / -3Komisarz wyborczy: T. Pruszczyński zrzekł się mandatu radnego Rybnika. „Decyzję podejmę po II turze”
37Roman Fritz ogłosił start w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Łukasz Kohut rekomendowaną "jedynką" na liście Lewicy
26"Babciowe" przyjęte. Rodzice otrzymają 1,5 tys. złotych na dziecko
23Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
14Byle gdzie, byle zaparkować. Kolejni „mistrzowie” parkowania w Rybniku (zdjęcia)
11Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~pprywatne 2017-05-22
09:51:17
Taka moda ostatnio - wygaszanie, później rewitalizacja...
~ 2017-05-22
17:09:04
jak chodziłem do szkoły, to każdy "kulturę regionu" wynosił z domu, pomimo tego, że była zwalczana u nas przez nauczycieli, obecnie moda na regionalizm umożliwia wyciągnięcie miejskiej kasy przez prywatną firmę ( gratuluję chwytnej nazwy konsorcjum ), na stworzenie systemu dzięki którym nasze dzieci będą uczyć się śląskości w Rybniku, dodatkowo co najmniej jedna z osób pracuje zawodowo w Ośrodku Metodycznym, państwowej instytucji która m.in uczy nauczycieli uczyć i zajmuje się programami nauczania, czyżby nauka o Śląsku wychodziła poza ramy tej instytucji i tą część można zrealizować po godzinach za dodatkową kasę wyciągniętą od miasta ? poza tym ~pprywatne poruszył ciekawy temat doprowadzenia do upadku i rewitalizacji, która pod pretekstem której można wyciągnąć ładną kasę
~MTWWD 2017-05-22
17:43:59
tak bydom rewitalizować jak centrum co wszystkie sklepy pozawierajom bo sie już nic ni opłaco
~ 2017-05-23
00:20:28
pasjonaci ( dla kasy ) Rybnika, prawdziwych bezinteresownych Pasjonatów (celowo z dużej litery) możemy spotkać na Zapomnianym Rybniku