zamknij

Wiadomości

Pamiętacie akcję kelnerów na rybnickim rynku? Policja oceniła zachowanie swoich funkcjonariuszy

2016-02-25, Autor: 
Ocena szefostwa Komendy Miejskiej Policji w Rybniku jest jednoznaczna: zachowanie funkcjonariuszy interweniujących na rybnickim rynku w sprawie sławetnego „złodzieja obiadu” było niewłaściwe. Czeka ich teraz „rozmowa dyscyplinująca”. Przy okazji pytamy, czy obywatele mogą filmować interwencje policji.

Reklama

Szerokim echem odbił się nasz materiał o kelnerach restauracji „Delicje Ristorante”, którzy na rynku w Rybniku złapali i obezwładnili nieuczciwego klienta. W komentarzach pod artykułem nasi Czytelnicy gratulowali kelnerom szybkiej reakcji. Wielu z Was zwróciło też uwagę na zachowanie policjantów, którzy na początku interwencji bardziej niż przestępcą interesowali się filmującymi ich dziennikarzami.

Tuż po publikacji naszego materiału wideo, komendant rybnickiej policji - Teofil Marcinkowski polecił sprawdzić, czy zachowanie funkcjonariuszy było właściwe.

Chodziło m.in. o ubiór policjantów w trakcie interwencji. - Przeprowadzone czynności wyjaśniające wykazały, że umundurowanie funkcjonariuszy podczas interwencji, było niezgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami – stwierdza sierż. Anna Karkoszka, rzecznik prasowa rybnickiej policji.

Wiele kontrowersji wzbudziło też zachowanie mundurowego względem dziennikarzy Rybnik.com.pl. Sierżant Karkoszka tak tłumaczy zachowanie kolegów. - Funkcjonariusz policji, widząc kelnera idącego w stronę nagrywających osób, uznał, że być może obawia się on wykorzystania tego nagrania np. w internecie i chce im powiedzieć, że nie życzy sobie upubliczniania swojego wizerunku. Zdaniem funkcjonariusza mogło to doprowadzić do konfliktu pomiędzy nimi. Jednak kiedy okazało się, że osoby te są dziennikarzami, kelner zawrócił, a funkcjonariusz odstąpił od dalszych czynności w tej sprawie.

Policyjna kontrola wykazała również, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, wydanie przez funkcjonariusza policji polecenia zaprzestania nagrywania było nieuprawnione. - Również sposób zwrócenia się do osób nagrywających, był sprzeczny z obowiązującymi zasadami etyki zawodowej. Zauważono również, że funkcjonariusz popełnił błąd w zakresie taktyki przeprowadzania interwencji – tłumaczy Anna Karkoszka.

Teraz wobec dwójki policjantów interweniujących na rybnickim rynku zostaną wyciągnięte konsekwencje dyscyplinarne w postaci „rozmowy dyscyplinującej”.

Przy okazji tej sprawy wielu z naszych czytelników zadało pytanie, czy obywatele mają prawo filmować działania funkcjonariuszy służb mundurowych? O opinię w tej sprawie poprosiliśmy prawniczkę - Aleksandrę Sopalę:

- W powszechnie obowiązującym prawie brak jest regulacji, która wprost normowałaby sytuację nagrywania, filmowania, czy też fotografowania funkcjonariuszy publicznych. Nie oznacza to jednak, iż każda osoba może w dowolny sposób nagrywać interweniującego policjanta. Konsekwencje mogą się pojawić na gruncie prawa cywilnego, ponieważ utrwalanie i rozpowszechnianie cudzego wizerunku może stanowić naruszenie jego dóbr osobistych – mówi Aleksandra Sopala.

Jak dodaje prawniczka, nie oznacza to oczywiście automatycznie tego, że utrwalanie wizerunku funkcjonariusza publicznego będzie każdorazowo stanowić zagrożenie lub naruszenie jego dóbr osobistych. - Przeciwnie, w przypadku jeżeli nagrywanie ma na celu zdobycie dowodów na okoliczność przebiegu interwencji danego funkcjonariusza to trudno mówić w takim przypadku o zagrożeniu lub naruszeniu dóbr osobistych. Dodatkowo wskazać należy, iż naruszenie dóbr osobistych musi zawsze udowodnić osoba, której dobro zostało naruszone, czyli w omawianym przypadku, fakt naruszenia dóbr osobistych musiałby udowodnić tenże funkcjonariusz. Zgodnie bowiem z zasadami prawa cywilnego ciężar dowodu spoczywa na osobie, która wywodzi z niego skutki prawne. To, czy dobra osobiste zostały naruszone, będzie każdorazowo badane na gruncie danego stanu faktycznego. Znaczenie będzie miał cel i sposób utrwalania wizerunku. Ponadto funkcjonariusz publiczny musiałby wystąpić z powództwem cywilnym przeciwko utrwalającemu jego wizerunek – podkreśla.

Nasza rozmówczyni wskazuje, że nie ma żadnych podstaw, aby policjant lub strażnik miejski podjął jakieś szczególne działania ze względu na fakt nagrywania go. W szczególności nie można uznać, żeby samo filmowanie bądź fotografowanie funkcjonariusza publicznego stanowiło zakłócanie porządku lub utrudnianie interwencji. - Nie zmienia to faktu, że funkcjonariusz publiczny może nadużyć swoich kompetencji i próbować nas wylegitymować, odebrać telefon komórkowy lub zatrzymać – analiza jednak takich okoliczności i uprawnień policjantów - to jednak temat na odrębną publikację – mówi.

Nie ma więc podstaw w prawie karnym lub administracyjnym do zakazania nam przez policjanta lub strażnika miejskiego, możliwości filmowania, fotografowania lub nagrywania go. Jedynie na gruncie procesu cywilnego funkcjonariusz publiczny będzie mógł dochodzić swoich roszczeń na identycznych zasadach jak każdy inny obywatel.

- Ponadto rejestrując kamerą lub aparatem fotograficznym działania policji należy pamiętać też o tym, aby zniekształcić postać osoby złapanej/podejrzanej tak, aby nie dało się jej rozpoznać – dodaje na koniec Aleksandra Sopala.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (25):
  • ~zgredek0524 2016-02-25
    08:25:07

    2 44

    Ludzie zapamiętajcie sobie jedną rzecz. Każda formacja mundurowa w swojej pracy działa w stresie, każdy z tych ludzi musi iść w miejsce gdzie żaden z nas by za żadne skarby nie poszedł. Robiąc sobie sensację kręcąc film tylko i wyłącznie szkodzicie mundurowym. Żeby kiedyś nie doszło do takich czasów, że jeśli mundurowy będzie widział, że jego interwencja jest kamerowana to odmówi pomocy!!! Za chwilę ratownikom medycznym zarzuci się, że źle reanimowali bo widać to na filmie, strażakom, że źle przymocował prądownicę, policjantom, że źle trzymał zatrzymanego. Zapominacie tylko o jednym, że każdy z nich nam pomaga żyć w lepszym świecie, chroni nas i co najważniejsze ratuje nasze życie a nie wiem czy każdy zdaje sobie z tego sprawę, że te mamy tylko jedno!!! W akcjach mundurowych nie ma czasu na myślenie bo czas działa na ich i naszą niekorzyść. Nie utrudniajmy im pracy. Szacun panowie oby tak dalej.

  • ~ 2016-02-25
    09:11:26

    114 0

    myślisz że skąd bierze się nienawiść do nich?niejeden człowiek miał do czynienia z ich chamstwem co z walką o lepszy świat nie ma nic wspólnego :)jak nie masz dowodów w postaci nagrania to cię zgnoją i z nimi nie wygrasz

  • ~JohnMagister 2016-02-25
    10:07:48

    36 0

    Co do nagrywania funkcjonariuszy pragnę przytoczyć Art. 81 pkt. 2 ppkt.1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych: "2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych; "

  • ~ 2016-02-25
    10:19:47

    64 0

    Mnie pracodawca dziennie nagrywa, patrzy mi na ręcę i jakoś nie narzekam, nie trzęsę się ze strachu nie stresuję się-po prostu robię swoje, jak w materiale odrobinę kultury nie zaszkodzi nawet w takiej pracy. A niestety na filmie widać i słychać jak jest w rzeczywistości, bez kompletnego ubioru, nie wypełnili swoich obowiązków jak powinni (ważniejsze dla tego policjanta z wypchanymi poduszkami pod pachami był kamerzysta). Więc wpis do akt jak najbardziej. U prywaciarza jak sekretarka źle odniesie się do klienta to leci z pracy, niestety.

  • ~szuiram 2016-02-25
    10:22:41

    0 23

    a ja powtórzę kolejny raz, policjant nie jest osobą powszechnie znaną, więc nie możemy mieć tutaj do czynienia z zastosowaniem art. 81 pkt. 2 ppkt.1 ustawy o prawie autorskimi prawach pokrewnych. Nie mylmy definicji funkcjonariusza publicznego z osobą powszechnie znaną. Polecam zapoznać się, kto w naszym kraju jest funkcjonariuszem publicznym , a później proszę się zastanowić, czy w stosunku do innych zawodów, gdzie pracownicy są funkcjonariuszami publicznymi, również też tak bez problemu byśmy ich wizerunek upubliczniali na różnych serwisach? Szczerze w to wątpię. Wobec tego powtórzę, możemy nagrywać działania funkcjonariuszy publicznych, ale ich wizerunku (twarzy) bez ich zgody, jesli nie są osobami powszechnie znanymi, nie możemy upubliczniać!!

  • ~hanys 2016-02-25
    10:25:11

    34 0

    JA WIEM JEDNO POLICJANT MA ZAWSZE RACJE I JESLI NIEMAMY NAGRANIA TO NAWET SĄ NAM NIE POMORZE BO ZAWSZ STOJI PO STRONIE POLICJANTÓW BO TO JEST STRÓ PRAWA KPINA.

  • ~daro 2016-02-25
    10:36:39

    0 9

    najlepiej siedzieć za biurkiem kopać w du..e pić kawki siedzieć na faceboku a potem karać !!Ja też bym sobie nie życzył filmowania .
    No ale walą do swojego gniazda.Brawo ty!!!Ciekawe czemu nie ukarali gości z insigni?????Śmieszna ta polska

  • ~Arteks 2016-02-25
    10:44:29

    0 6

    @chochlik - w Polsce większość ludzi ufa policji (dane CBOS) więc nie wiem skąd twoja opinia, że ludzie nienawidzą policję. Wręcz przeciwnie. Normalny obywatel nie musi się niczego obawiać. A dla tych którzy nie potrafią się dostosować społecznie, kradną, dewastują, napadają na innych policja powinna być bezwzględna i stanowcza. Także dla wariatów drogowych - nie powinno być litości.

  • ~piotrekdec 2016-02-25
    11:00:30

    21 0

    zgredek0524: nie można wyciągać wniosków na podstawie przypadków jednostkowych...ale przypadki takich zachowań nie są jednostkowe; niedawna sprawa "wywózki" do lasu(sic!) gościa i pospolitego wpi...lu przez warszawska SM za to, że facet zwrócił im uwagę, że nieprzepisowo zaparkowali; ale co więcej chamy/buraki/prostaki z katowickiej policji popisali się na fb takim wpisem: "To jest Paweł. Pawłowi w środku nocy przeszkadzał radiowóz na pustym parkingu. Więc Paweł zaczął zaczepiać radiowóz. Aż wreszcie radiowóz stracił cierpliwość i teraz Paweł ma zaklejone oko, nosi taki dziwny kołnierz i obwołał się Jezusem. Nie bądź jak Paweł i nie wk... otoczenia nagrywaniem swoich spedalonych filmików" do tego dorzucili zdjęcie pobitego gościa; chcesz mi napisać, że ten post ten wrzucali w stresie z kompa który działa tak, że nikt inny nie chciałby na nim pracować i każdy inny obywatel bałby się podejść do tego kompa?;) tu chodzi o chamstwo, pomieszanie priorytetów i chorą "solidarność munduru" oraz (w przypadku SM z warszawki) o zwykły bandytyzm

  • ~szuiram 2016-02-25
    12:26:26

    11 1

    ~piotrekdec zgadzam sie z Tobą w zupełności. Z takimi zachowaniami trzeba walczyć. Jednak uważam , że w dalszym ciągu są to przypadki jednostkowe, to nie jest jakiś tam trend postepujący. Zachowanie i kultura to jest priorytet w takich służbach. Jednak zauważ, że powinno to dotyczyć obydwu stron, upojenie alkoholowe czy też zażycie srodków odurzających nie jest okolicznością łagodzacą i nie zwalnia od odpowiedzialności i przestrzegania przepisów. Nigdy nie spotkałem się ze złym, niekulturalnym traktowaniem, gdy sam zachowywałem się normalnie.

  • ~ 2016-02-25
    13:03:57

    6 0

    te sondaże są akurat mało wiarygodne potrafisz myśleć samodzielnie czy tylko łykasz ślepo wszystko co ci powiedzą w telewizji?

  • ~szuiram 2016-02-25
    13:26:20

    5 0

    ~chochlik "te sondaże" tzn. które? Myślenie i pisanie poprawne przychodzi Tobie z trudem. Kolejne dziecko internetu, któremu trudno poruszać się i myśleć w rzeczywistym świecie. Nagrywaj wszystkich i wszędzie, a najlepiej siebie każdego ranka patrząc w lustro!

  • ~ 2016-02-25
    13:42:23

    4 0

    nie twierdzę że należy nagrywać wszystkich i wszędzie jestem nawet przeciwnikiem tego rodzaju praktyk:)ale jedynie w skrajnych przypadkach dla własnej obrony

  • ~biuro@. 2016-02-25
    17:08:44

    13 0

    dajcie spokój POLICJI , ZA STRAŻ WIEJSKĄ SIĘ WEŹCIE !!!

  • ~ 2016-02-25
    19:24:50

    11 0

    Arteks - a kiedy policjant legitymując się podał Ci swoje naziwsko, imię, stopień a także podstawę prawną i przyczynę podjęcia czynności służbowych? Bo mi nigdy, Ci Panowie za dobrze się czują w wolnej Polsce i myślą że nosząc strój Policjanta mogą wszystko.
    Ponadto na filmie widać, że jeden z policjantów ubrany jest jak jakiś fajtłapa, drugi zamiast zainteresować się złodziejami podchodzi do nagrywających ... To ma być policja, które zapewnia bezpieczeństwo obywatelowi?

  • ~ 2016-02-25
    19:46:56

    14 1

    Szanowna Redakcjo, może byłaby już poora, aby w końcu naprawić licznik? To nie może być tak, że daję komuś plusa, a przy wypowiedzi pojawiają się 22 punkty na minusie! No ludzie...

  • ~THE Bill 2016-02-26
    08:06:03

    5 0

    @zgredek0524 Nie masz racji. Jak widać na filmiku funkcjonariusz publiczny próbował nadużyć swojej władzy. Właśnie, że takie kontrole są potrzebne, aby robili to co do nich należy. Został tam wezwany w konkretnym celu! Co gdyby to nagrywała osoba nie z redakcji? Osiłek już by się tam pocił nad znalezieniem podstawy prawnej do utrudnienia komuś życia. Bardzo dobrze, że napiętnuje się takie sytuacje, bo jak ktoś napisał, gdyby to się stało u "prywaciarza" to już by miał naganę albo stracił pracę. Śmieszy mnie natomiast stanowisko Pana Teofila - bo to że funkcjonariusz nie zachował się prawidłowo nie potrzeba analizy - widać to gołym okiem.

  • ~tymonn 2016-02-26
    11:09:40

    3 0

    Nie rozumiem oburzenia nagrywaniem policjantów w miejscach publicznych??! Dobry glina powinien być jak aktor i umieć zagrać w każdej scenie bez obawy że ktokolwiek cokolwiek gdziekolwiek wykorzysta. Profesjonalizm zawsze się obroni i wręcz będzie atutem przed resztą społeczeństwa i przełożonymi również. Jeśli natomiast ktoś boi się skutków nagrywania to jednoznacznie podważa swoje kompetencje i przygotowanie do zawodu. No bo jak to inaczej tłumaczyć? Już na pewno nie obawą przed wykorzystaniem wizerunku. Pani rzecznik policji wykonuje zdjęcia swoim kolegom i koleżankom w pełnej krasie w trakcie wykonywanie przez nich czynności albo na oficjalnych uroczystościach i nikt nikogo wtedy nie pyta o... zgodę na upublicznienie wizerunku. Ba! Nie rzadko jest wymienione imię i nazwisko i stopień tego policjanta. Bicie więc tutaj piany że policjanci mieli prawo się oburzyć na nagrywanie jest tylko.... biciem piany. Jakby nie było nagrania to nie byłoby tematu i nikt by nie mógł potraktować w policji tego filmu jako kolejnego instruktażu. Podobnie jak wiele innych scen i sytuacji w Polsce i na świecie kiedy dzięki nagraniu wideo prawda wyszła na jaw. Obojętnie w którą stronę. Prawda jest natomiast najważniejsza.

  • ~tymonn 2016-02-26
    11:18:20

    8 0

    Co do ukarania samych policjantów to chciałbym zadać pytanie Panu Komendantowi dlaczego tylko ich chce ukarać?? Bardziej winny w tej sytuacji jest sam Pan Komendant który na co dzień ma gdzieś jak pracują jego policjanci i jak są koordynowane działania patroli z monitoringiem. Gasi tylko pożary jak coś się podpadli. To z Panem powinno się przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą za brak nadzoru i brak umiejętności wprowadzenia odpowiednich procedur aby takie sytuacji nie miały miejsca. To Pan Panie Komendancie w tym wypadku powinien się poddać samoukaraniu za nierzetelnie sprawowany nadzór. Tak tak Panie Komendancie to Pana wina i niech Pan nie robi z dwóch szeregowych policjantów ofiar bo oni są tylko niewinnymi ofiarami systemu, który na co dzień tworzą i firmują mało kompetentni komendanci i naczelnicy.

  • ~lukasz76 2016-02-27
    09:44:55

    1 9

    ~Stanisław Andriej "nigdy nie mów nigdy" : a np.kontrole drogowe ? Wszystko zależy od okoliczności . Widzisz taką scenę : policjant goni delikwenta i wykrzykuje imię ,nazwisko , stopień i podstawę prawną ...:D Co do ewidentnych uchybień w tym przypadku , trzeba położyć nacisk na charakter pracy , idąc na interwencję ani luźna koszulka odblaskowa , czy mudnur galowy ze zwyczajową czapką gabardynową nie będą pomocne w tej sytuacji. Zachodzi pytanie , gdzie były policyjne "sportowe" czapki zimowe , może trzeba się zrzucić dla chłopaków, żeby się im łysinki nie przeziębiły :D

  • ~tymonn 2016-02-28
    13:13:35

    6 0

    Paradoksalnie w tej sprawie prawidłowo założone czapki na głowach policjantów mogły w dużej mierze ochronić ich wizerunek o czym często policjanci zapominają. Policjant w czapce na głowie jest mniej kojarzony i rozpoznawalny niż ten który ma odkrytą całą faciatę :) Dlatego jak policjanci tak bardzo obawiają się nagrań z miejsc publicznych i chcą zadbać o lepszą ochronę swojego wizerunku to radzę im częściej mieć czapki na głowach a uniknom większej rozpoznawalności w sytuacjach prywatnych, która nie raz może ich wprawić w zakłopotanie:)

  • [email protected] 2016-03-07
    23:05:23

    0 5

    Johnmagister,mylisz się i to bardzo,nie wiem z jakiej dziedziny jesteś mgr czy wogóle posiadasz ten tytuł ale na 100% nie jest to prawo,to ja jestem mgr prawa.czytane artykuły w internecie nie zrobią z ciebie prawnika.Wiesz że dzwonią w którymś kościele ale nie wiesz w którym ,jeszcze dużo ci brakuje.Ponadto uważam ,że jeżeli masz honor jeden z drugim i piszesz prawdę,podpisz się imieniem(to do wszystkich którzy nie mają własnych imion)przecież IP komputera to pestka.Brawo tymonn,piszesz prawdę,tylko czy wszyscy dokładnie odczytują to co piszesz?mam niejakie wątpliwości, ja mimo wszystko dalej z uporem maniaka powtarzam,ten łysy policjant był super,całkowicie zignorował filmującego,zajął się pracą.brawo dla takich ludzi.,wszak dziennikarz jako obywatel też ma obowiązek pomóc w obywatelskim ujęciu.Jeszcze wyrazy uznania i dla zgredek0524.

  • [email protected] 2016-03-08
    13:12:39

    0 6

    Tym razem do" szuiram" gratuluję ,masz rację Funkcjonariusz publiczny w ramach wykonywanych obowiązków z pewnością pełni funkcje publiczne, ale nie jest osobą" powszechnie znaną". Tym samym cała konstrukcja dot.osób powszechnie znanych sypie się do kwadratu.Bardzo dobry dziennikarz o tym wie, pewnie ma zgodę policjantów na upublicznianie wizerunku.

  • [email protected] 2016-03-09
    20:59:04

    1 6

    Mam nieodparte wrażenie,że celowo zostają dodawane minusy,aby prawda nie była górą.Ponadto cała ta sprawa nie jest warta aż takiej uwagi,z małej chmury duży deszcz.Rybnik nie jest dużym miastem,tu z widzenia znają wszystkich policjantów, niektórzy z osobistych kontaktów, pewnie stąd te usunięte komentarze zaraz po ww incydencie,zastanawiającym jest fakt ,że zaraz tego nie uczyniono,przecież to była mowa nienawiści.Pozdrawiam kimkolwiek jesteście,zgredek0524,szuiram,arteks,tymonn,bardzo sobie cenię ludzi mądrych i inteligentnych,wy do nich należycie.

  • ~Michał JAbłoński 2016-12-03
    20:16:36

    3 1

    BARDZO DOBRZE - KONIEC SAMOWOLI POLICJI W RYBNIKU

    FUNDACJA ZIELONY RYBNIK NAGRYWA I UPUBLICZNIA INTERWENCJE NA YOUTUBE PO TO ZEBY ZYLO SIE LEPIEJ

    KAZDY Z WAS MA PRAWO ICH NAGRYWAC A ONI MOGA WAS CO NAJWYZEJ SKOCZYC - TAKA PRAWDA

    NAGRYWAJCIE ICH BRACIA I SIOSTRY W IMIE PRAWDY

    SZCZEGOLNIE TYCH NIEDOUCZONYCH Z PREWENCJI Z RYNKU KTORYCH WIDZIMY NA FILMIE - BRAKI W PRZESZKOLENIU - TOTALNA IGNORANCJA - POWINNI DOSTAC NAGANY ZA TAKIE COS

    FUNDACJA ZIELONY RYBNIK POPIERA NAGRYWANIE POLICJI I SGTRAZY MIEJSKIEJ

    MJ ZIELONY RYBNIK FUNDACJA

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5072