zamknij

Biznes

Miasto szykuje się do budowy drogi Racibórz - Pszczyna. Trwa wycinka drzew

2017-02-13, Autor: 

Budowa drogi Racibórz – Pszczyna to jedna z największych inwestycji w historii miasta. Skalę przedsięwzięcia pokazuje obszar na jakim trwa wycinka drzew – teren pod inwestycję karczowany jest na powierzchni 21 hektarów.

Reklama

Trasa pod budowę drogi prawie wykarczowana

Zwróciliście może uwagę na szerokie, bo 50-100 metrowe przerwy pomiędzy drzewami przy ul. Tkoczów czy Ziemskiej? Nadleśnictwo Rybnik prowadzi w tych rejonach naszego miasta wycinkę drzew pod budowę drogi Pszczyna-Racibórz. Podobne prace można zauważyć w obrębie ul. Szybowcowej, Kowalczyka-Chwałowickiej, w obrębie torów kolejowych i ul. Jankowickiej oraz w obrębie ul. Dolnej i Jagodowej.

Jak informuje rybnicki magistrat, drzewa wycinane są na całym, ok. 10 kilometrowym przebiegu drogi, od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej. Łącznie to obszar ok. 21 hektarów.

Agnieszka Skupień, rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku podkreśla, że przed realizacją inwestycji została wydana decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, która warunkuje możliwość podjęcia inwestycji związanej z budową drogi.

Prace rozpoczęły się w połowie grudnia ubiegłego roku i zakończą się w połowie lutego.

Ile drzew przeznaczono do wycinki?

Jesteście ciekawi, ile w takim razie drzew przeznaczono do ścięcia? Jak się okazuje, Nadleśnictwo Rybnik nie przelicza wycinki na ilość sztuk, ale na metry sześcienne. - Do takich parametrów odnoszą się Lasy Państwowe wyjaśniając zasady gospodarowania drewnem w obszarach leśnych – wyjaśnia Janusz Fidyk – nadleśniczy Nadleśnictwa Rybnik.

Według szacunków do usunięcia jest ok. 4 tys. metrów sześciennych drewna. Żeby lepiej wyobrazić sobie ilość tę ilość, można przeliczyć ją na załadowane tiry z naczepami. Zakładając, że jeden tir z naczepą mieści 90 m sześciennych, ścięte pod budowę drewno musiałyby wywieźć 44 ciężarówki.



Co w zamian wyciętych drzew?

W ramach odbudowy drzewostanu inwestor wzdłuż planowej trasy nasadzi 1683 drzew i 23 341 krzewów. Na jednak nie koniec. - Ta wycinka jest stratą dla posiadanych obszarów leśnych, ale do całej sprawy podchodzimy ze spokojem. Z całą pewnością część utraconych obszarów do nas wróci biorąc pod uwagę nasadzenia realizowane przez Lasy Państwowe oraz pozyskane tereny z rekultywowanych terenów pogórniczych – wyjaśnia nadleśniczy Janusz Fidyk.

Budowa drogi zaraz wystartuje

Przypomnijmy, projekt „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik – etap I”, dofinansowany został kwotą 289 989 933 zł (łączna wartość projektu to 433 700 000 zł). To największa dotacja unijna w historii miasta i jednocześnie największa dotacja, jaką kiedykolwiek przyznano pojedynczemu projektowi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

I etap budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu).

Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna – pięć skrzyżowań z kluczowymi drogami niższego rzędu będzie wykonane w formie węzłów. W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi powstanie 13 obiektów mostowych (2 mosty i 11 wiaduktów). Inwestycja usprawni dojazd do autostrady A1 i odciąży centrum miasta od ruchu pojazdów. Kluczowym rezultatem projektu będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu przez Rybnik.

Rozpoczęcie budowy planowane jest wiosną 2017 roku, realizacja inwestycji powinna się zakończyć w roku 2019.

Oceń publikację: + 1 + 60 - 1 - 23

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (34):
  • ~tuptyś 2017-02-13
    18:15:43

    Trzeba powiedzieć, że pierwotna lokalizacja drogi, na ternach nieużytków, nie spowodowała by tylu wysiedleń i zniszczeń w środowisku. Jednakże były prezydent feudalny uległ lobby ryli i zmienił w nocy przebieg drogi nikogo nie pytając o zdanie.
    Z drugiej strony kompletna bierność Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach i organizacji "proekologicznych" np greenpeace spowodowała że las Królewiok znikął z powierzchni ziemi. Dziękujemy za to.

  • ~Stanisław Nowak 2017-02-13
    18:31:44

    77 25

    Ekoteroryści, prawdziwi miłośnicy czystego powietrza milczą . Co się stało , brak polecenia trollowania. . Najgorzej z Boguszowicami Starymi , które znajdą się w kiepskim położeniu. Róże wiatrów; południowo - zachodnia zatrzymywanie ruchów powietrza przez rosnącą stale hałdę kopalni Jankowice , północno - zachodnia smród z czterech pasów jezdni. Do tego przetrzebione znaczne połacie lasów zarówno na zachodzie jak i na wschodzie. Złudne nadzieje na znaczące odciążenie ruchu w Centrum Rybnika .

  • ~panoczek 2017-02-13
    18:37:04

    67 15

    A drogowcy z kamienia i okolic wciąż czekają na budowę krótkiego połączenia z ulicą gliwicką...

  • ~przykopa 2017-02-13
    19:04:22

    41 17

    Na odcinku ulicy Raciborskiej ( od Gruntowej do Sportowej) wpierw wyremontowano samą ulicę Raciborską wycinając do tego szeroki pas lasu. A teraz w odległości 100 metrów wycięto kolejny jeszcze szerszy pas lasu. By wybudować do Raciborskiej drogę równoległą , wyprowadzając ją wprost do doliny Okrzeszyńca. Który jest bardzo cenny przyrodniczo ( jest to taka lokalna dolina Rospudy). Czy w czasie poprzedniego remontu Raciborskiej nie można było zrobić od razu szerszej drogi , by poprowadzić nową drogę po starym śladzie ?

  • ~ 2017-02-13
    19:41:41

    22 23

    dziennik zachodni 20-12-2016 :
    Blisko 300 mln unijnego dofinansowania na budowę przeszło 10 kilometrów rybnickiego odcinka drogi Racibórz-Pszczyna .

    Rozumiem że UE funduje tylko 10 km drogi z tymi tabliczkami .
    czegoś tu nie rozumiem ? sukces czy porażka .

  • ~ 2017-02-13
    20:16:17

    55 13

    Dwa pasy od Mikołowskiej do Przegędzy również byłyby miłe widziane. W tym skręt na Sosnową i dłuższy pas do skrętu na Kamień. Korytarz w lesie to nie byłby duży koszt a korzyści dla mieszkańców wymierne.

  • ~master4k 2017-02-13
    20:51:15

    30 11

    @ Stanisław Nowak

    Faktycznie, rewolucji nie ma się co spodziewać, ale moim skromnym zdaniem jednak zauważanie przepustowość dróg w Rybniku się poprawi. Miałem okazję oglądać plany budowy dojazdów wzdłuż Nacyny do węzła na Zamysłowie i o ile problem korków na wjeździe do Rybnika nie niknie całkowicie, to na pewno będzie mniej dokuczliwy czyt. krócej się będzie stało w korkach. Inna sprawa, że każda nowa droga cieszy. Mogliśmy tą kasę zwyczajnie przejeść.

  • ~master4k 2017-02-13
    20:56:54

    31 10

    @ niedzwiedz1231

    100% racji. Ta droga już dawno powinna być dwupasmowa. Jedyny problem to konieczność budowy nowego wiaduktu. Zawsze kiedy na Mikołowskiej coś się stanie złego, to trzeba sobie zrobić nie lada wycieczkę krajoznawczą żeby się dostać np. do Przegędzy czy Kamienia. No chyba, że ktoś jest miłośnikiem offroadu. A tak swoją drogą równoległa droga do Kamienia też by się przydała. Ehhhh. Rozmarzyłem się.

  • ~minowa 2017-02-13
    21:17:33

    36 24

    Imrahil, Kasia T- nie ma was tu ? Drzewa to nie dym ze śmieci, czyli mułu i flotu ?

  • ~martin75fm 2017-02-13
    22:30:19

    26 25

    Zgodnie z wytycznymi drzewa nie mogą znajdować się w pobliżu pasa drogowego. Powód wycinki bardzo prosty - drzewo w pasie drogowym spowodowało w Oświęcimiu kasację Audi A8 oraz spore obrażenia pasażerów samochodu.

  • ~Stanisław Nowak 2017-02-14
    00:53:35

    7 14

    martin
    "Zgodnie z wytycznymi drzewa nie mogą znajdować się w pobliżu pasa drogowego."
    Nie mogłeś napisać czegoś bardziej przemyślanego. A stare kikuty drzew między Bazyliką a Rondem Powstańców Śląskich niemal wpychające się na jezdnię przeczą Twojemu twierdzeniu. Alternatywą jest nieznajomość przepisów przez drogowców i tolerowanie tego stanu rzeczy przez Urząd Miasta. Co wybierać ?!

  • ~ 2017-02-14
    01:29:00

    23 6

    @ Stanisław Nowak - widziałeś jakieś drzewa w pobliżu autostrady, ekspresówki? :) Drzewa w mieście przy drodze - to co innego. Inaczej marudziłbyś, że to betonowa pustynia. Fakt - miasto powinno dbać o drzewostan trochę inaczej niż poprzez jego wycinanie :)))

    Następny specjalista od siedmiu boleści :)))

  • ~THE Bill 2017-02-14
    08:00:44

    4 0

    @Redakcja - "Na jednak nie koniec" ?

  • ~THE Bill 2017-02-14
    08:08:27

    37 28

    1700 drzew!! Kurcze SMOG nas zabija, a ci wycinają drzewa. Szkoda gadać.

  • ~buchu 2017-02-14
    08:23:16

    45 6

    A w CHRL wybudowano most o długości 4 km tylko po to by nie wycinać drzew. Cytując klasyka "Mają rozmach skur...syny" :).

  • ~ 2017-02-14
    08:25:22

    8 20

    Pan Grzegorz Wolnik
    powiedział budujemy drogę - główną -( PWN ) jest to droga bez możliwości czasowego przyśpieszania .
    Powstanie Raciborska II Pszczyńska II - droga ok 62 km
    i na dal nie rozumiem po co budujemy coś co już istnieje

  • ~Stanisław Nowak 2017-02-14
    10:56:46

    8 12

    paaka
    Specjalista od siedmiu boleści to nowy tytuł dla mnie, zdobyty bez wysiłku i egzaminu. Obszerny fragment Biblii na tym portalu otrzymał 28 minusów , mądrość inaczej znowu w natarciu. Państwowe Komisje w liczbie ponad siedem , po surowych egzaminach , wystawiając mi oceny zazwyczaj dobre i bardzo dobre ,nadały mi różne "specjalności '. Nasadziłem w czynach społecznych oraz na własne potrzeby ponad tysiąc drzew oraz tyle samo krzewów. Kto z komentatorów nasadził więcej ?! Po czynach poznacie ich - to również z Biblii.

  • ~Arteks 2017-02-14
    11:11:01

    18 38

    Widząc takie widoki nie można się cieszyć. :( Natomiast czasami trzeba dla jakichś wyższych celów coś poświęcić. Rybnik potrzebował nowej przeprawy przez tory i ta obwodnica będzie też mieć taką rolę do spełnienia. Władze miasta powinny być jednak świadome potrzeby jakieś równowagi (i mam nadzieję, że tak jest). Jeśli z jednej strony wycięto ileś drzew - powinny być powiększone inne leśne areały leśne. No i działania ograniczające ruch samochodowy - pole do popisu w Rybniku jest ogromne np. w centrum Rybnika w ostatnich dekadach uruchomiono kilkanaście parkingów, a ile w tym czasie powstało skwerów czy parków? Budowa nowej obwodnicy bez podjęcia innych działań przeniesie korki na inne miejsca i wcale nie nastąpi rozwiązanie problemów poruszania się po Rybniku (tzw. paradoks Braessa). Zwykli kierowcy nie muszą się na tym znać i nie muszą się tym martwić - ale władze miasta POWINNE! @niedzwiedz1231 - a po co ci szersza Mikołowska? Żeby jeszcze bardziej zachęcać ludzi do tego aby przyjeżdżali do Rybnika autami? A gdzie chcesz aby te auta stawały? Równolegle biegnie zelektryfikowana szybka linia kolejowa którą można o wiele lepiej wykorzystać w połączeniu ROW z Katowicami czy Gliwicami.
    @master4k - masz dość destrukcyjne marzenia. Nigdy nikt nie odważy się do poszatkowania lasu ochronnego dla Rybnika.

  • ~spirit-of-the-town 2017-02-14
    11:30:08

    8 2

    ~Stanisław Nowak, ja nasadziłem więcej:)

  • ~master4k 2017-02-14
    12:11:24

    22 5

    @ Arteks

    Tą ilość benzyny/ropy, którzy kierowcy mogliby przejechać marnują w notorycznie korkach. Poza tym drogi dwupasmowe mają wyższy współczynnik bezpieczeństwa niż zwykłe drogi dwukierunkowe (trudniej na nich o zderzenie czołowe). Ja wiem, że są tacy, którym się marzy żeby wszyscy jeździli na jednorożcach puszczających lawendowe bąki, ale czas zejść na ziemię. Trzeba prowadzić tak zrównoważony rozwój żeby i wilk był syty i owca cała.

  • ~ 2017-02-14
    12:23:03

    6 5

    Stanisław Nowak
    w Polsce jest zakaz dostępu do staro druku i grozi duża kara . Jeśli Pana Biblia jest z nowego wydania to czyta Pan tylko streszczenia ( przekład książki ) . W staro drukach dokładnie się opisywało co się jadło jak żyło i co tego :) .

  • ~Arteks 2017-02-14
    12:48:12

    21 22

    @master4k - no właśnie. Nawet mi się podoba twoje ostatnie zdanie. Tak powinno być. Natomiast na Śląsku raczej przeważnie syty jest tylko wilk. Owce są totalnie zapomniane i lekceważone. Popatrz na Gliwice - miasto o którym Frankiewicz mówił, że po wybudowaniu dwóch autostrad i DTŚ będzie idealne do ruchu i życia. A jak jest? Korki są normalnością, ludzie uciekają z Gliwic i mało kto chce tam zamieszkać. Klasyczny przykład na brak równowagi w którym zapomniano o komunikacji publicznej, rowerach, pieszych czy miejscach na rekreację. Zresztą Śląsk jest typowym przykładem regionu w którym bardzo mocno rozbudowano drogi zapominając o tym, że wjazdy do centrów są wąskimi gardłami, zapomniano o tym, że centra powinny służyć wszystkim, a nie tylko pracownikom którzy chcą na 8 godzin zostawić swoje auto do zaparkowania. Zapomniano także o parkingach na osiedlach, zapomniano o problemach z hałasem i smogiem jakie generują auta. Generalnie mało kto chce mieszkać przy ruchliwej drodze bo nie jest to przyjemne. Ci którzy mieli domy na drodze P-R i zostaną zburzone, generalnie są szczęściarzami bo mogą się przenieść gdzie tylko chcą. Ale ci którzy mieszkają w bliskiej okolicy tej inwestycji mają strasznego pecha. Ps. I proszę o prawidłowe nazewnictwo! Nie wiem czy masz prawo jazdy ale jeśli tak to jego posiadanie zobowiązuje do znajomości rodzajów dróg! Powinieneś wiedzieć, że droga dwupasmowa to taka która ma dwa pasy. Obwodnica jaka ma być budowana to przykład drogi czteropasmowej lub dwujezdniowej. Mylenie tych pojęć jest oznaką nieznajomości kodeksu drogowego.

  • ~Zoltan666 2017-02-14
    14:45:56

    17 2

    ~Arteks, chciałem coś napisać w sprawie twojego postulatu stworzenia nowych parków w centrum Rybnika ale sobie jednak podaruje...

  • ~Olafik 2017-02-14
    17:11:18

    20 6

    Założa się z kożdym o kista piwa, że ta droga do końca 2019 nie bydzie gotowo

  • ~wojto 2017-02-14
    18:21:27

    16 0

    Jestem ciekaw jakie straty poniosłaby kopalnia, gdyby drogę poprowadzono, bez dewastacji całego Królewioka. Czy ktoś dysponuje tymi wyliczeniami, czy jest to całkowicie utajnione?

  • ~Pan Matata 2017-02-14
    19:39:45

    8 0

    Do Arteks.Mieszkam na tak bardzo przez Ciebie ulubionym zachodzie europy.Powstaje linia kolejowa elektryczna ktora polaczy moje miasto z Londynem.Tak eletryczna bo wczesniej byly pociagi na "diesla".I w centrum miasta powstaje ogromny 7-pietrowy parking kolo stacji.I co Ty na to?

  • ~tuptyś 2017-02-14
    19:43:00

    20 5

    Wojto:
    Pierwotna lokalizacja drogi przebiegała przez nieużytki i jedynie kilka domów. Zmiana lokalizacji przebiegu drogi została zrobiona w nocy w zmowie pomiędzy reprezentantami urzędu miasta i kwsa kwk chwałowice po to by chwałowice mogły bezkarnie kopać wungiel i nie płacić odszkodowań za zniszczenie drogi. Lepiej zburzyć 71 domów i wysiedlić ludzi, wyciąć las i wykupić grunty rolne. Nazwiska ludzi winnych tego czynu są znane i widnieją pod tzw "dokumentami i protokołami"

  • ~Arteks 2017-02-14
    20:12:21

    11 12

    @Pan Matata - po to są tworzone takie węzły przesiadkowe aby ludzi zachęcić do pozostawienia aut na parkingach przy dworcach, a dalej aby jechali autami. Taki model funkcjonuje nawet w wielu miejscach Polski. Ludzie którzy mieszkają daleko od stacji przyjeżdżają na nie rowerem lub autem, a dalej jadą pociągiem który zazwyczaj dojeżdża do samego centrum danego miasta. Więc nie wiem za bardzo czego oczekiwałeś. Model najpowszechniejszy w Polsce to dojazd autem do samego centrum, nawet marnując czas stojąc w codziennych korkach, a potem kombinowanie ze znalezieniem jakiegoś dzikiego miejsca parkingowego za darmo...

  • ~Arteks 2017-02-14
    20:15:25

    4 9

    @Pan Matata - jeszcze raz pierwsze zdanie prawidłowo: Po to są tworzone takie węzły przesiadkowe aby ludzi zachęcić do pozostawienia aut na parkingach przy dworcach, a dalej aby jechali pociągami.

  • ~ 2017-02-14
    22:08:31

    25 3

    Jechałem parę dni temu ul. Ziemską na Brzezinach i oniemiałem... setki wykarczowanych drzew, bezpowrotnie zniszczony las i teren. Latem na " boguszowickich stowkach " było przepięknie jak na wczasach, super powietrze, śpiew patków, rechot żab teraz będzie tam gwar, hałas natężenia ruchu i smród spalin.... no ale coś za coś.

  • ~jaro_t 2017-02-15
    09:50:42

    16 2

    I znowu totalne bzdety którymi nas karmi arteks. Odnośnie Gliwic to jestem tam codziennie i to miasto właśnie komunikacyjnie odskoczyło od Rybnika na lata świetlne. Znam wielu Gliwiczan którym właśnie przytoczone przez ciebie inwestycje drogowe codziennie ułatwiają życie. Obecnie jazda z Sośnicy do Łabęd to jest 5 minut, jeszcze niedawno trzeba było pchać się przez zakorkowane centrum. Co więcej, zanim otwarto gliwicki odcinek A4 cały ruch wschód-zachód odbywał się niemal obok rynku. Nie wiem czy wiesz, ale DTŚ w ścisłym centrum przebiega w tunelu i nie dzieli tego miasta na żadne części a na powietrzni utworzono nowe deptaki i ścieżki rowerowe. A co najważniejsze - te inwestycje przyczyniły się do utworzenia setek miejsc pracy dla kadry inżynierskiej, bo kluczowym była dostępność do autostrad i dróg wielopasmowych. Konkludując - totalnie nie masz racji w kwestiach komunikacji, a wdrażanie twoich pomysłów doprowadziłoby do znacznego utrudnienia życia Rybniczanom.

  • ~Luty 2017-02-15
    14:32:45

    14 4

    Rozmawiałam z ludźmi, którzy twierdzą, że ta obwodnica jest budowana znowu bez uwzględnienia naturalnych korytarzy powietrznych i omija miasto w zbyt bliskiej odległości, przecież jej projekt był już snuty z 50 lat temu, na tamte realia. W efekcie smog może być jeszcze większy :(

  • ~marekm71 2017-02-17
    20:39:58

    11 7

    Jak miasto potrzebuje to wycina drzewa jak leci. jak mieszkaniec potrzebuje usunąć powalone drzewa przez wichurę na swojej własnej działce to musi czekać 3 miesiące, pisać prośby, robić zdjęcia, opisywać każde drzewo jaki gatunek, jaka średnica, robić rysunki na działce z opisem wszystkich drzew, chodzić do urzędu kilka razy by z łaski dostać pozwolenie z znaczeniem że umarzają mu łaskawie 50 tyś zł opłaty za wycięcie bo drzewo jest przewrócone. Chore miasto.

  • ~minowa 2017-02-28
    17:57:53

    4 1

    Droga z Niewiadomia do Żor przebiegać będzie doliną Nacyny i następnie obniżeniami terenu w Chwałowicach i Boguszowicach. Czy już zastanawialiście się , jaki to będzie zbiornik spalin podczas wyżowej i bezwietrznej pogody, która zdecydowanie najczęściej występuje w styczniu i w lutym ? Współczucie dla mieszkańców terenów przy tej drodze, a szczególnie wybudowanych i budowanych tam licznych apartamentowców.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.