zamknij

Wiadomości

Kolejny rekord pobity i to w ciągu niecałych 24 godzin! PM10: 3170% normy

2017-01-10, Autor: 

Wydawać się mogło, że najgorsze za nami. Nic z tego. Stacja pomiarowa na ul. Borki wykazała dzisiejszej nocy kolejne najwyższe w tym roku stężenie pyłu zawieszonego: 1585 µg/m3. To oznacza, że norma została przekroczona o 3170%!

Reklama

Przypomnijmy, wczoraj pisaliśmy, że o 2:00 w nocy stacja pomiarowa w dzielnicy Orzepowice wskazała wynik 1563 µg/m3. A to oznacza, że norma (50 µg/m3) została przekroczona o 3126%. Ten rekord został jednak poprawiony o północy. Pomiar wykazał bowiem przekroczenie PM10 o 3170% (1585 µg/m3).

O 1.00 w nocy wartość ta zmalała do 1422 µg/m3 (2844%), a o godz. 8.00 wynosiła „jedynie” 571 µg/m3. Norma została wiec przekroczona o 1142%.

Przypominamy, że dzisiaj obowiązuje bezpłatna komunikacja publiczna, a dzieci i młodzież mają dzisiaj dzień wolny od zajęć.

Oceń publikację: + 1 + 34 - 1 - 8

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~Ja_2 2017-01-10
    09:23:03

    71 26

    4 pomysły wybrane z odpowiedzi Internautów, które wydają się zamykać problem:
    1. zakaz spalania odpadów ( miał, flot )
    2. górne spalanie w kopciuchach
    3. obowiązkowe filtry na każdym kominie
    4. w razie alarmu smogowego *( pow. 50 ! ) nakaz palenia pelletem

    Egon z Rybnika

  • ~Targenor 2017-01-10
    09:29:00

    30 9

    Wszystko fajnie Egon, tylko kto to wyegzekwuje? Teraz też nie można śmieci palić i jak Ci się wydaje, jaki jest procent ludzi którzy się do tego stosują?

  • ~majcin 2017-01-10
    09:36:58

    54 4

    A czemu śmieci w zimę wywożą raz na miesiąc a nie raz na 2 tygodnie jak w lato? No przecież żeby jest spalić... chory kraj!

  • ~Izabela Ciosk 2017-01-10
    10:05:04

    46 6

    Masakra czy my polacy jak nie mamy bata nad glowa nie potrafimy zyc. Przeciez ci truciciele zyja w tym samym syfie. Pomysleli o tym ze dzieci wnuki tez zyja. Serio obojetne jest srodowisko w jakim zyjemy? Co musi sie wydarzyc zeby w koncu polak nie byl pociulok olewacz?

  • ~Konrad Klink 2017-01-10
    10:17:08

    95 9

    Za Republiką Czeską:
    1. Zakaz sprzedaży mułu i flotu dla odbiorców prywatnych. Kara za nieprzestrzeganie to 1.5 mln złotych
    2. Zakaz spalania odpadów i paliw najgorszej jakości. Kara - 8200 zł.
    3. Niewpuszczenie kontroli lub jej unikanie to kara - 8200 zł.
    4. Zakaz sprzedaży pieców niespełniających norm tzw. kopciuchów
    Czesi to naród tylko troszkę bogatszy od nas a może?

  • ~master4k 2017-01-10
    10:33:34

    32 5

    @ Konrad Klik

    Bardzo sensowna propozycja !!!

  • ~anja 2017-01-10
    10:41:56

    54 6

    Gratulacje dla rodziców z SIANEM w głowach. Prezydent zamyka szkoły , a rodzice robią dzieciom wakacje i wysyłaja je w tym czasie na górki na sanki. Rodzice - brawo wy!!!! biedne dzieci...

  • ~Pradom 2017-01-10
    10:51:18

    33 4

    ja mawiał min. Radziwiłł z PiS - problem smogu jest teoretyczny! bo gdyby podnieść normy stężenia pyłu zawieszonego o 3170% smog by zniknął - nieprawdaż? do dzieła "dobra zmiano"!!!

  • ~miro81 2017-01-10
    10:54:04

    25 3

    @JA_2, @Konrad Klink - bardzo dobre pomysły, choć część trudno wyegzekwować.
    Ale jakby Państwo chciało to może:
    1. Zakazać sprzedaży (jak w Czechach) pieców nie spełniających normy lub posiadających możliwość rusztu awaryjnego - prace się toczą, ale nie prędzej niż 2018. A to już dawno powinno być - szczególnie dla nowo budowanych domów.
    2. Ograniczyć sprzedaż odpadów węglowych. Jak to zrobić? Proste - uwolnić sprzedaż węgla. Teraz by dostać grosze to trzeba czekać, kombinować przez pośredników i cena poszła do 700zł/t. Gdyby sprzedawali na kopalni od razu (a na zwałach jest tego dużo w lecie) to cena mogłaby być niższa o 100zł. A przy kilku tonach jest to różnica, teraz to cenakaloryczność jest praktycznie taka sama jak z marketów.
    3. Dążyć do obniżki cen gazu dla odbiorców detalicznych, dofinansowywać rurociągi - szczególnie w zurbanizowanych miejscach. Przecież wiadomo, im więcej gazu zużyjemy tym taniej go kupimy.
    4. Drewno tylko dobrze wysezonowane - teraz w kominkach palą mokre drewno, syf niemiłosierny z tego.
    5. Edukacja - ale to mało efektowne, bo część z oszczędności i tak będzie paliła co mają albo jak najszybciej.

  • ~Arteks 2017-01-10
    11:12:58

    28 9

    Podajecie wiele ciekawych i sensownych rozwiązań ale to nic nie da jeśli nie będziecie kierować ich do posłów, eurosposłów, Ministerstwa Środowiska, a nawet Rzecznika Praw Obywatelskich, Komisji Europejskiej, władz województwa. Tylko w ten sposób da się coś osiągnąć. Po dobroci z jaskiniowcami się nie wygra. To co się działo w ostatnich dniach to apogeum nieodpowiedzialności społecznej. Chciałbym zwrócić uwagę, że chociaż smog występował w kilkunastu miastach Polski to nigdzie stężenia nie były tak wysokie jak na Śląsku - w regionie gdzie ludzie mają deputaty, wysokie zarobki i wysokie emerytury. Bieda czy ignorancja?

  • ~imrahil 2017-01-10
    11:21:47

    29 9

    właśnie te deuptaty, wysokie zarobki i tani węgiel w połączeniu z egoizmem są dla nas przekleństwem. nie oszukujmy się, smog pochodzi głównie z niedbale spalonego węgla. a że węgiel tani (czasem darmowy) to się go pali byle jak. jak jest 8 t deputatu, to dom spala 8 t węgla. że niby smieci? to wygodne wytłumaczenie dla władz. w innych rejonach Polski problem jest mniejszy, bo węgiel droższy, więc często bardziej opłaca się grzać gazem. bardziej opłaca się palić efektywnie. rzadziej w domach trzyma się temperatury 25-26°C.

  • ~Ja_2 2017-01-10
    11:28:40

    44 8

    Szanowni użytkownicy kopciuchów dający minusy pod moim postem:

    Jeżeli wylałbym fekalia pod Waszą wycieraczką to nie wezwalibyście Straży Miejskiej robiąc larmo, że ktoś Wam zanieczyścił przed drzwiami ? Tak więc zrozumcie, że zatruwacie nie tylko Wasze powietrze ale również tych, którzy Was i innych świadomie nie zatruwają. Także trochę zrozumienia dla innych bo onkolodzy już zastanawiają się gdzie polecą w tym roku na wakacje za nasze pieniążki :(

    Egon z Rybnika

  • ~ 2017-01-10
    11:54:18

    39 4

    Biorąc pod uwagę różnicę w stężeniu PM10 pomiędzy północą a godziną 1.00 nikt chyba nie ma złudzeń z czego to wynika - truciciele poszli spać. Guzik mnie obchodzą czyjeś oszczędności, jeśli to ja lub moi bliscy narażeni są na raka!

  • ~batot 2017-01-10
    12:43:35

    37 2

    Widzę sporo osób tutaj nie wie posiada wiedzy i wypisuje bzdury jakoby np: auta były sprawcami smogu. Ta o 2-giej w nocy gdzie było apogeum.
    Wytłumaczę wszystkich tutaj skąd się smog bierze bo odpowiedź jest banalna.

    1. W większości domów mamy już piece niezależnie na jakie paliwo posiadają one sterownik elektroniczny, który potrafi odpowiednio dawkować paliwo w zależności od potrzeby energetycznej obiektu zasilanego.
    Teraz sobie zerknijcie na wykres temperatury i wykres natężenia PM10 w powietrzu przez ostatnie dni to co zauważycie, że się pokrywa. Cuda? Otóż nie. W momencie jak jest zimniej to spada temperatura w mieszkaniu a sterownik pieca to wykrywa i stara się podnieść temperaturę poprzez zwiększenie dawki paliwa. Ok 2-giej w nocy zawsze jest najzimniej więc i piece chodzą z największa mocą stąd te rekordy nocne. Nie ukrywajmy, że pewnie ok 80%-90% udziału w smogu będzie z naszych piecy na węgiel/miał, flot itp.
    2. Osobiście testowałem nasz Rybnicki magistrat a dokładniej wydział ochrony środowiska odpowiedzialny za te sprawy. Wybudowałem nowy dom więc pytam się w wydziale panowie jak motywujecie mieszkańców nowo powstałych domów aby nie instalowali pieców na węgiel? Ano mamy dofinansowanie do pompy ciepła. Myślę sobie super a ile to dofinansujecie? Ano 5% pada odpowiedź. No to roześmiałem się im w oczy, bo trzeba z kieszeni wyłożyć od 60-100tyś zł na całkowite uruchomienie pompy ciepła a oni mi chcą raptem 3tyś dorzucić na otarcie łez. Nie zdecydowałem się na zamontowanie pompy ciepła ze względu na brak wysoki koszt początkowy.
    Pytam w takim razie a jakieś inne mobilizacje dla nowych domów aby nie instalowały pieca na węgiel? "No nie mamy, tylko modernizacje, no trzeba by się zastanowić nad tym." No w magistracie mogliby ruszyć dupy i głowy i zaproponować coś mieszkańcom.
    3. Uważam, że nie ma sensu brać się za auta gdzie efekt nie będzie widoczny a wziąć się za piece węglowe.
    4. Wprowadzić całkowity zakaz plenia flotem/miałem i pochodnymi od XI'2017r.
    5. Wiele biurowców jest zasilanych jest na ON co nie powiem ma wpływ też na jakość powietrza. Stojąc przed budynkiem mocno czuć ropą i kręci w nosie. Proponuję zastanowić się także nad wprowadzeniem zakazu opalania ropą na terenie powiatu miasta Rybnika.
    6. PEC może i ciekawe rozwiązanie na nasze problemy lecz ze względu na politykę PECu czyli koszty 3 razy droższe niż opału na węgiel zniechęcają do zakupu.
    Dziwnym trafem podłączenie do PEC w Katowicach i koszty użytkowania są dużo tańsze niż w Rybniku. Więc da się!
    Inna sprawa, że pec się nie rozbudowuje bo nawet 4km od rynku Rybnika go nie ma i nie planują pociągnąć.
    7. Gaz może i dobre rozwiązanie ale nie wtedy kiedy jest najdroższy w Europie ba nawet drożej płacimy za gaz jak Niemcy!!!
    Inna sprawa to tak jak z PEC. Nawet w sąsiednich dzielnicach Rybnika (centrum) go nie ma i nie jest planowana rozbudowa np w dzielnicy Wielopole przez najbliższe 5 lat!!! (stanowisko PGNiG).

    Wydział ochrony środowiska w UM Rybnik śpi i nic nie robi w tej sprawie od lat. Tyle w temacie.
    Pozdrawiam

  • ~ 2017-01-10
    12:49:41

    5 4

    Jeżeli system pomocy, tj. dofinansowania/finansowania i zasady będą prostsze i bardziej zachęcające, może się coś zmieni. Przywołane tutaj Czechy - mój kolega mocno się zdziwił, jak mu powiedziałem, dlaczego nie mogę się ze wspólnotą ani ocieplić ani tym bardziej podłaczyć się do PEC. Tam takie rzeczy są nie do pomyślenia, tj. że kredyt na wymianę dachu eliminuje wspólnotę z dalszej gry.

    Inna rzecz - ktoś, kto się buduje jak ma się ścierać ze wszystkimi formalnościami, to na pewno prędzej czy później odpuści. Zawiłość przepisów i stopień wymogów jest taki, jakbyśmy zamiast porządnego pieca, mieli wybudować przydomową elektrownię jądrową... No i "last but not least" - ceny. Te wszystkie super hiper eko sprzęty warte są górkę pieniędzy (choć jak sobie przypomnę, ile w Finlandii kosztuje wymiana pompy ciepła i CWU, to człowiek łapie się za serce i głowę...) w stosunku do naszych zarobków.

    Co z tego, że stać mnie na ogrzewanie gazowe skoro nie widzę na razie sensu zakładania owego ze względu na nieocieplony dom a z ogrzewaniem elektrycznym muszę względnie oszczędnie, bo rachunek mnie zabije.

    Absolutnie niezaprzeczalnym jest palenie bele czym albo węglem niskiej jakości ale co ja mogę (albo miasto czy rząd), kiedy sąsiadka emerytka mówi, że stać ją na muł bo na węgiel to już nie?

  • ~Jacek Muszyński 2017-01-10
    12:51:30

    18 6

    Ja w obecnej sytuacji popieram wprowadzenie całkowitego zakazu palenia węglem i problem sam się rozwiąże :)

  • ~Lateks 2017-01-10
    13:02:09

    4 2

    Kiedy czytam te wszystkie głupoty o smogu to szlag mnie trafia.
    1) Żadne dofinansowania nic nie pomogą, bo dofinansowanie rozliczone i powrót do przeszłości jeśli to się nie będzie opłacać.
    2) Po co dofinansowywać skoro można po prostu zmniejszyć podatki, na gaz, na ciepło systemowe. Gdyby zlikwidować podatki od nieruchomości za system kanalizacji i system ciepłociągów to cena tych usług byłaby mniejsza o 1/4
    3) Wprowadzicie zakaz flotu i co dalej jak ktoś ma rentę na dwie osoby w wysokości 1300zł to czym będzie palić ? Gazem?
    4) Można kupić antracyt i nim kopcić jak się prawidłowo nie pali w piecu ale nikomu na tym nie zależy by ludzie palili od góry już od dziś.

  • ~adiqq 2017-01-10
    13:02:37

    2 1

    @batot - nie zgadzam się co do cen pomp ciepła
    do nowego domu, można mieć już pompę ciepla w granicy 20-30tys. Cena będzie mniejsza gdy więcej zainwestujemy w izolację i wieksza, gdy tej inwestycji nie poczynimy. I pisząc "mieć" - mam na myśli pompę ciepła wraz z zasobnikiem i "kotłownią"

    Nowy dom o pow do 150m2 potrzebuje maksymalnie mocy 7-8kw na potrzeby CO. Jeszcze raz powtórzę - maksymalnie, bo jak się pomyśli o tym odpowiednio wcześniej, to może to być tylko 3-4kw
    Ale jak się nie wie, jakiej mocy potrzebuje budynek, to sprzedawca przekona, że PC musi tyle kosztować.....
    stare domy, to inny, dużo trudniejszy temat.

  • ~Arteks 2017-01-10
    13:14:27

    13 13

    @lateks - ale jesteś naiwny jeśli sądzisz, że zmniejszenie podatków coś by pomogło to się mylisz. Jakaś garstka z tego skorzysta i zainwestuje w lepszy piec i zrezygnuje z mułu ale większość zainwestuje w nowy remont domu, nowe auto albo wczasy zamiast nad Bałtykiem, na Wyspach Kanaryjskich... Ile jest osób w Rybniku które mogą mieć tak niskie emerytury o jakich piszesz, jednocześnie mieszkając w domu prywatnym? Zazwyczaj ci który było stać na domy, mieli większe zarobki, a to przekłada się na wysokość emerytur. Ale jeśli są takie jednostki to można im pomóc sprzedać nieruchomość i przeprowadzić do jakiegoś wygodnego ciepłego lokum w mieszkaniu komunalnym z bliską odległością do parku, przychodni, sklepów. Tu widziałbym większą aktywność ze strony UM czy MOPS. Moja matka ma 1500 zł emerytury i bez problemu radzi sobie z opłatami mieszkając w bloku, płacąc czynsz prawie 400 zł na miesiąc. A więc ci którzy mają 1300 zł też by sobie poradzili, nie mówiąc o tym, że mieliby sporą nadwyżkę bo ceny nieruchomości w Rybniku są dość wysokie. Stwarzasz sztuczny problem bo ludzie którzy palą mułem to przeważnie ludzie żyjący na przyzwoitym poziomie, czasami na placu mający nawet po 3 auta...

  • ~pprywatne 2017-01-10
    13:33:44

    7 2

    ~adiqq. Za 20-30 tyś. nie uruchomisz pompy ciepła. Ludzie się naczytali jakichś pseudo wyliczeń typu, że można ogrzać dom pompą ciepła za 1000 zł rocznie. Bzdura, ogrzewanie pompą ciepła jest droższe niż węglem. Jest za to wygoda, bo do kotłowni zaglądam sporadycznie tylko z ciekawości.

  • ~adiqq 2017-01-10
    13:47:23

    2 1

    @pprywatne - da się. To matematyka...ewentualnie matematyka+fizyka.
    Trzeba tylko myśleć przez rozpoczęciem budowy. PC nie musi być droga...
    U mnie średnia cena 1kwh wychodzi około 8-9gr
    Nie ma szans, żeby na węglu, zejść do takiego poziomu.
    chyba że paląc odpady węglowe....

  • ~ 2017-01-10
    13:48:18

    8 4

    Ludzie włączcie myślenie i nie zwalajcie winy na biednych ludzi których na domkach jednorodzinnych jest niewielu. Smog jest wynikiem dopuszczenia do sprzedaży opału typu flot i braku rozsądku. Ci którzy palą byle czym i przyczyniają się do takiego smogu jaki był przez ostatnie dni - zabijają siebie i innych ludzi. To gorsze niż aborcja bo robicie to przez sporą część roku codziennie a nie jednorazowo! Hipokryci!!!!!!!!!!!

  • ~batot 2017-01-10
    13:50:16

    10 0

    @adiqq
    Podaj tą ofertę (możesz tu wkleić) wraz z namiarami na firmę, która uruchomi na gotowo (wraz z odwiertami) działającą pompę ciepła o mocy 8kW.
    Będą milionerami do końca 2017r gwarantuje Ci, tyle zamówień im zapewnię.

  • ~pprywatne 2017-01-10
    14:05:41

    12 0

    ~adiqq. Matematyka, matematyką. Widzę moje rachunki za prąd, to wiem ile kosztuje. Co prawda, dało by się zaoszczędzić trochę tu i tam, ale nie jestem jakimś maniakiem i nie chce mi się w tym grzebać, poza tym lubię ciepło w domu 24 st. W lecie też tym chłodzę i grzeję wodę w basenie. Nic za darmo, jak to mówią.
    Z innej bajki jeszcze, mam wielu znajomych, którzy mają piec gazowy i węglowy, wybierają jednak ten drugi ze względu na koszty. Znam też takich co ogrzewali kiedyś olejem opałowym, ale teraz olej opałowy jest praktycznie w cenie oleju napędowego, więc palą znowu węglem.
    Za chwilkę będzie wiatr, wiosna i wszyscy zapomną o smogu do przyszłego roku, tak jak co rok...

  • ~ 2017-01-10
    14:07:03

    5 1

    @ orient - nie wszyscy mieszkają w domkach jednorodzinnych; w mieście jest sporo kamienic, familoków, etc. Co z tego, że ja palę "czysto" skoro sąsiadki nie stać na nic lepszego...?

    @ adiqq - odsetek nowych domów w Rybniku to kropla w morzu. W mieście przeważają domu, gdzie jeszcze do dziś zapewne stoją kafloki. Co mądrzejsi, mają własne CO, z nowocześniejszymi piecami.

  • ~imrahil 2017-01-10
    18:23:47

    6 7

    po co piszecie takie bzdury o pompach ciepła i rzekomych kosmicznych cenach? żeby było jeszcze gorzej? zajrzyjcie sobie na stronę np. GHS Polska i zobaczcie ile kosztuje kompletna kotłownia na pompie Samsung (podpowiem - 9 kW za 21 tys zł). popytajcie instalatorów o pompy Panasonic, Daikin, Atlantic. ciężko jest zrobić kotłownię za więcej niż 30 tys. zł (kompletną, z zasobnikiem CWU i robocizną) na pompie ciepła. to taniej niż kotłownia węglowa, bo nie wymaga oddzielnego pomieszczenia, komina (+wykończenie dachu i nad dachem), kotła itd. poczytajcie o polskich pompach gruntowych. urządzenia tanie, proste i skuteczne. włóżcie między bajki historie o drogim grzaniu prądem, bo prąd poza szczytem można czasem mieć taniej niż gaz, w normanie niewiele drożej przy kilka razy niższej inwestycji.

  • ~imrahil 2017-01-10
    18:24:32

    4 5

    a w mieście jest dużo nowych domów grzanych jak stare. starostwo wydaje około 1000 pozwoleń rocznie na budowę nowych domów jednorodzinnych

  • ~imrahil 2017-01-10
    18:48:11

    5 5

    tak, minusujcie. nie wiem jaki macie interes w tym, żeby ludzie mieli się gorzej, płacili więcej za ogrzewanie, latali do kotła, brudzili się i smrodzili naokoło.

  • ~adiqq 2017-01-10
    18:48:49

    2 2

    już Imrahil odpisał odnośnie pomp ciepła
    ale celem uzupełnienia:

    @batot - PC to nie tylko gruntowe...a jak gruntowa, to polskiego producenta. Użytkuję taką 7 sezon grzewczy...kosztowała porównywalnie do dobrego na pieca na "eko" groszek, DZ poziome wykonałem we własnym zakresie, przewymiarowane, temperatury z ziemie mam lepsze niż większość ludzi na odwiertach, a kosztowało mnie to sporo mniej.

    @pprywatne - ja też widzę swoje rachunki za prąd. Mam opomiarowaną instalację, co miesiąc też od 7 lat spisuję stany liczników. Mam wyższe rachunki niż pisałem wcześniej - ale to wcale nie znaczy że to niemożliwe. Gdybym dzisiaj budował drugi raz, to bez problemu bym się zmieścił w tej granicy. Nie popełniłbym wielu błędów podczas budowy, które popelniłem.
    Grzanie wody w basenie latem, zmienia nieco postać rzeczy, prawda?
    Utrzymuję w domu 23C lub minimalnie więcej.
    Zawsze da się za coś zapłacić więcej niż się zapłaciło, ale za wiele rzeczy można zapłacić duuużo mniej, tylko najczęściej nie zdajemy sobie z tego sprawy, że tak można, niestety.

  • ~adiqq 2017-01-10
    18:52:16

    2 3

    @pääkäyttäjä - może i tak, ale...do 90% nowych domów jest instalowane ogrzewanie węglowe. Gdyby były ograniczenia w tym temacie np 10 lat temu, byłoby dzisiaj 9000 pieców węglowych mniej w Rybniku. Uważasz że to mało?

  • ~jorg 2017-01-10
    18:55:34

    6 4

    Tu znowu wszyscy chcą karać ludzi, a karami i straszeniem ludzi od nikt nigdy nic nie zyskał na dłuższą metę:)

    Wystarczy zakazać w skali kraju sprzedaży napojów w plastikowych butelkach typu PET i skończy się problem spalania śmieci:) Trzeba wrócić do szkła i papierowych tytek:P

    A co do kopciuchów to kiedyś ( 20-30 lat temu) w każdym domu zamiast jednego komina były min 3 kominy bo paliło się w kachlokach, taki sam węgiel jak dziś.
    Przy bezwietrznej pogodzie i mrozie zadymienie będzie, ważne żeby je zminimalizować, ale lobby związanie z plastikiem na to nie pozwoli:P
    Bo łatwiej zwalić wszystko na węgiel, pozamykać kopalnie i sprzedać je za bezcen. Ot taka polityka wszystkich polskich rządów:P

  • ~ 2017-01-10
    20:11:30

    1 3

    @ adiqq - ludzie nie przerzucą się na ogrzewanie prądem. Jak dotąd, nie ma nadal odpowiedniej, nocnej taryfy na energię elektryczną, którą będzie można przeznaczyć tylko dla celów grzewczych w piecach z rozbudowaną akumulacją ciepła. Jakby tak wyeliminować z taryfy wszystkie narzuty i opłaty nakładane na energie elektryczną, w tym akcyzę - to myślisz, że komuś w perspektywie czasu chciałoby się bawić w węgiel...? Druga rzecz - np. zastąpienie pieca na paliwo stałe piecem na biomasę. Na chwilę obecną - biomasa ma szalone ceny i AFAIK, trudno ją sobie kupić w takiej ilości, jaką np. kupuje się węgiel. Trzeci czynnik - ludzki. Wszystkie te ekologiczne urządzenia kosztują a u nas nadal panuje przekonanie, ze po co się kosztować, c'nie?

    Niech mnie ktoś poprawi, jeżeli się mylę.

  • ~imrahil 2017-01-10
    20:43:00

    2 3

    nowy dom z zeszłego roku, poprawnie wybudowany zgodnie z przepisami to maksymalnie 12 tys. kWh. koszt taniej taryfy z przesyłem brutto na Śląsku to 0,25 zł (tanie godziny w nocy, w południe i przez całe weekendy i święta). koszt ogrzewania i CWU to 3000 zł przy koszcie inwestycji w kotłownię 4 tys. zł. dla węgla - 1800 zł przy koszcie inwestycji 30 ty. zł. jeśli wybudować dom tak, żeby spełniał to co będzie wymagane od tego roku (bez ściemy) - mamy 9 tys. kWh. jeśli wg normy która będzie obowiązywać za 4 lata (2021r.) to mamy 7 tys. kWh - dla prądu koszt ogrzewania 1750 zł, dla węgla 1050 zł. 700 zł różnicy w koszcie grzania, 26 tys. zł różnicy w koszcie inwestycji.zakładam że warto budować tak, żeby za kilka lat dom nie był przestarzały i nie nadawał się do termomodernizacji. sam u siebie dla 3 osób, 123 m2 ogrzewanych zużyłem przez rok 4700 kWh na grzanie i ciepłą wodę. grzeję grzałką, która kosztowała 400 zł i bojlerem za 600 czy 700 zł. cały prąd w domu - 2600 zł, w tym gotowanie, oczyszczalnia, przepompownia, rolety, bramy, nawadnianie ogrodu.

  • ~imrahil 2017-01-10
    20:45:50

    4 4

    można do domu ogrzewanego elektrycznie dołożyć klimatyzator za 3 tys. zł z montażem. rachunki za ogrzewanie spadną pewnie dwa razy, za CWU zostaną. w domu wybudowanym zgodnie z normą 2021 ogrzewanie i CWU wyjdą pewnie ze 100 czy 300 zł drożej niż węglem. koszt inwestycji grubo ponad 20 tys. niższy. komfort lepszy. otoczenie zdrowsze. polecam

  • ~adiqq 2017-01-10
    20:59:50

    2 1

    @pääkäyttäjä - wszyscy nie mogą się przerzucić na prąd, bo sieci tego nie wytrzymią ;)
    nie ma co prawda taryfy dedykowanej do PC - chociaż wszystko wskazuje że będzie za jakiś czas. Ale nawet dzisiaj, jest taryfa weekendowa w której tani prąd jest od poniedziałku-piątku w godz. 22-6 i 13-15, do tego całe weekendy i wszystkie dni wolne ustawowo od pracy. To sporo. Jak do tego jeszcze zmienisz sprzedawcę prądu, to może się okazać, że płacisz za samo ogrzewanie połowę tego niż w taryfie całodobowej....a pompa ciepła będzie chodziła bez większych ograniczeń. Cena energii w taniej taryfie wynosi u mnie niecałe 19gr.
    x
    sam myślałem kiedyś o biomasie - ale po dłuższym namyśle dałem sobie spokój. Planowałem sadzić wierzbę energetyczną (mam gdzie) i być samowystarczalnym ale po zgłębieniu tematu odpuściłem
    x
    Ale najważniejsze, to wybudować taki dom, żeby potrzebował jak najmniej energii na jego ogrzanie - pisze o tym Imrahil któryś raz. Takie domy jak Imrahila (z takim małym zapotrzebowaniem na ciepło), to nie żadne s-f, tylko rzeczywistość w dzisiejszych czasach, możliwa do osiągnięcia.

  • ~izmena 2017-01-10
    21:03:01

    6 3

    To i ja sobie pokrzyczę . Teraz jest problem , miasto udaje ze zabiera się za rozwiązanie sprawy. Przyjdzie lato za chwile sprawa ucichnie a w zimę smog zawita ze zdwojona siła. Dlaczego ? Dlatego ze ludzie maja trudna sytuacje materialna, wszystko poszło w górę ,czynsze, gaz, itd. Dopóki sytuacja ekonomiczna w Polsce się nie zmieni , nie zmieni się sposób palenia, pieców itd. Wyjście ze smoga = bilet w świat w jedna stronę . :-(

  • ~imrahil 2017-01-10
    21:06:21

    4 4

    zastanawia mnie tylko dlaczego prezydent zamiast apelować do ludzi żeby palili jak na cywilizowanych przystało, to apeluje żeby z domu nie wychodzić. boi się stracić wyborców?

  • ~pprywatne 2017-01-10
    21:29:39

    7 0

    W innych cywilizowanych krajach jest jeszcze specjalna tania taryfa prądu do ogrzewania. Mam nawet taką opcję w pompie ciepła, ale u nas są tylko dwie taryfy i to i tak oszukańcze. Mając licznik dwu taryfowy, nocna taryfa niby tańsza, ale za to w dzień drożej niż normalnie. A o takiej trzeciej, to możemy sobie pomarzyć...

  • ~xxxx 2017-01-11
    08:15:30

    2 4

    ~imrahil

    za niedługo po twoich wyliczenio-propozycjach,okaże się że to tauron bedzie musiał dopłacać do ogrzewania elektrycznego.

  • ~adiqq 2017-01-11
    09:23:24

    1 1

    @pprywatnie - chodzą słuchy, że taka trzecia taryfa ma się pojawić(pisało o tym wq mediach pod koniec zeszłego roku, np w DGP), czas pokaże....ale z cen które mam teraz po zmianie dostawcy prądu - tarfya G12w - jestem zadowolony. Tak jak pisałem wczesniej, za samo CO+CWU płace prawie połowę taniej niż płaciłbym w taryfie całodobowej. Więc jak ta ewentualna taryfa ma być taryfą całodobową, trochę tańszą od zwykłej(było kiedyś coś takiego w tauronie), to na pewno nie skorzystam.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5060