zamknij

Wiadomości

Czy dawny szpital centrum miasta w końcu odżyje? Miasto przedstawia projekt „Kwartał Juliusz”

2015-09-16, Autor: 
Wczoraj (15 września) po południu korytarzami byłego szpitala Juliusz przeszli się rybniccy radni i władze miasta, które mają pomysł na przywrócenie świetności temu miejscu. Kwartał Juliusz, bo tak nazwa się ten projekt, byłby ich zdaniem odpowiedzią na m.in. problemy demograficzne, które z roku na rok będą narastać. Czasu na podjęcie decyzji jest jednak coraz mniej.

Reklama

Teren przynależący do budynków byłego Szpitala Miejskiego nr 1 im. Juliusza Rogera określany jest dzisiaj często jako „dziura w samym centrum Rybnika”. Zespół szpitalny od chwili utraty swojej funkcji popada w ruinę. Pomysłów na zagospodarowanie było już wiele, niestety, ogrom inwestycji związany z rewitalizacją zniechęcał potencjalnych inwestorów do dalszego działania.

Sytuacja może się jednak zmienić. Władze miasta chciałyby przejąć były szpital od Starostwa Powiatowego w Rybniku i stworzyć „Kwartał Juliusz”. Zanim jednak do tego dojdzie, zgodę musi wyrazić rada miasta. W tym celu prezydent miasta Piotr Kuczera spotkał się wczoraj z radnymi i oprowadził ich po kompleksie: pawilonie Juliusz, pawilonie Rafał i zabytkowej kaplicy.

>>Co ujrzeliśmy w budynkach dawnego szpitala? Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć<<

Jak może wyglądać Juliusz?

Tuż po wycieczce po kompleksie, rozpoczęło się spotkanie, na które zaproszono specjalistów – prof. Zbigniewa Kadłubka, który przedstawił prezentację dotyczącą postaci Juliusza Rogera oraz dyrektor Muzeum Śląskiego w Katowicach Alicję Knast, która opowiedziała zebranym o tym, dlaczego warto rewitalizować obiekty takie, jak Zespół Szpitalny im. Juliusza Rogera w Rybniku.

Jako następny głos zabrał Wojciech Student, pełnomocnik prezydenta ds. inwestycji i gospodarki przestrzennej, rozpoczynając tym samym prezentację koncepcji rewitalizacji obiektu. Kwartał Juliusz rozciągałby się od ul. Klasztornej aż do rybnickiego magistratu.

Obszar ten podzielono na trzy części, a każda z nich spełniałaby inną funkcję:

1. Zespół poszpitalny „Juliusz” - pawilon „Juliusz” przeznaczony byłby na cele kulturalne (uwzględniające funkcje muzealne oraz ekspozycyjne wraz z salą konferencyjno-dydaktyczną), a „Rafał” - cele zdrowotne we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju w połączeniu z zagospodarowaniem części terenu inwestycyjnego przy ul. 3 Maja (obecnie parking) zgodnie z koncepcją rozwoju polityki senioralnej.

Z kolei budynek byłego Oddziału Dermatologii byłby zaadaptowany na potrzeby Centrum Wsparcia Rodziny, w którym realizowane byłyby takie działania jak: punkt informacyjny na rzecz rodziny, specjalistyczne poradnictwo, porady prawne, mediacje, porady psychologiczne, grupy wsparcia dla członków rodzin, konferencja grupy rodzinnej, punkt opieki nad dziećmi na czas uczestnictwa rodziców w działaniach, poradnictwo i terapia uzależnień dzieci i młodzieży. Powinno to być miejsce przyjazne rodzinom, w którym nie tylko będzie świadczona pomoc w zakresie rozwiązywania istniejących problemów, ale głównie profilaktyka.

2. Teren inwestycyjny – na który wkroczyłby inwestor działający w takich branżach jak: mieszkania, usługi czy zdrowie. Marzeniem miasta jest powstanie w tym miejscu domu seniora.

3. Balneo Park „Bukówka” - gdzie może powstać tężnia, łaźnie priessnitza czy miejsce do gry w boule.

Jeżeli chodzi o zabytkową kaplicę - znajduje się ona pod opieką Stowarzyszenia Rybnik Nasze Miasto, na czele którego stoi Aleksander Larysz. Całość ma tworzyć Śródmiejską Strefę Pokoleniową.

>>Kwartał Juliusz - miasto ma pomysł na zagospodarowanie dawnego szpitala - zobacz wizualizację<<

By projekt mógł być zrealizowany, miasto musi podjąć niezbędne kroki:

- modyfikować projekt budowlanego dla budynku „Juliusz” (opracowanego przez Starostwo Powiatowe w Rybniku), dostosowując go do potrzeb własnych na cele kulturalne wraz ze zmianą pozwolenia na budowę;

- zgłosić inwestycję (budynek „Juliusz”) do konkursu w ramach Poddziałania 5.3 Dziedzictwo kulturowe Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020;

- opracować koncepcje i projekt budowlany dla budynku dawnego Oddziału Dermatologii na cele społeczne;

- zgłosić powyższą inwestycję do konkursu w ramach Poddziałania 10.2 Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2016-2017.

Wiceprezydent Piotr Masłowski zaznaczył na wstępie, że zrewitalizowany Juliusz na pewno będzie generował dodatkowe koszty. - Chciałem natomiast zwrócić uwagę, że na chwilę obecną miasto wynajmuje w Hermesie powierzchnie na trzymanie swoich archiwów, a muzeum przechowuje swoje zbiory w Cechu Rzemiosł Różnych. To byłaby szansa na otwarcie przestrzeni dla nowych ekspozycji – wyjaśnił. Dodatkowo jak podkreślił wiceprezydent Rybnika, miasto wydaje pieniądze na rybniczan przebywających w DPS-ach spoza Rybnika. - Albo stworzymy tutaj miejsca pracy i podatki będą płacone u nas, albo zapłacimy tym, którzy stworzą DPS-y poza granicami naszego miasta – argumentował.

Władze Rybnika są zdeterminowane, ponieważ o środki finansowe z Unii Europejskiej możemy się starać tylko do 2020 roku. - W przeciwnym razie obiekt będzie niszczał. W perspektywie kolejnych 10 lat stanie się wyrzutem sumienia rybniczan i być może niezbyt dobrych wspomnień o ludziach, którzy mogli dać mu szansę. Ja chciałbym mieć spokojne sumienie, zrobię wszystko by przekonać radę miasta – powiedział prezydent Piotr Kuczera.

Dodatkowo będziemy się zmagali z problemem demograficznym w postaci starzejącego się społeczeństwa. Kwartał Juliusz ma być odpowiedzią na te niepokojące tendencje.

Ile może kosztować rewitalizacja kompleksu? Wojciech Student zdradził, że sam Juliusz pochłonie około 7,5 mln złotych. Koszt renowacji Oddziału Dermatologii to około 6,4 mln zł, ale pieniądze na ten cel mogłyby pochodzić z puli środków finansowych RIT. Resztę Kwartału na barki wziąłby inwestor.

Przepychanki słowne przewodniczącego rady miasta ze starostą

Głos zabrał Adam Fudali, przewodniczący rady miasta, którego zdaniem rewitalizacja Juliusza wydaje się mało realna. Zaznaczył też, że Rybnik przymierza się do jeszcze jednej dużej inwestycji – budowy drogi Pszczyna-Racibórz, która powinna być priorytetem dla gminy. - W roku 2020 miasto z każdego kierunku będzie zablokowane, cały czas przybywa nam samochodów – wyjaśnił.

Zwrócił następnie uwagę, że dotychczasowi właściciele obiektu niewiele zrobili, by przywrócić blask dawnemu szpitalowi. - Czy pan, panie prezydencie, zadał sobie pytanie, dlaczego tego nie zrobił poprzednik – marszałek województwa śląskiego? On zarządza środkami unijnymi jako właściciel. Dlaczego starosta nic z tym nie zrobił? - pytał. Zdaniem Adama Fudalego, miasto jeżeli chce się przyłączyć do ratowania Juliusza, powinno np. wydzierżawić pomieszczenia od starosty i starać się o środki zewnętrzne.

Wywołany do tablicy starosta rybnicki – Damian Mrowiec odparł przewodniczącemu. - To nie tak, że ja się chcę tego teraz pozbyć. Przy tym jak Izbie Rzemieślniczej dobrze idzie, jest szansa, że tam powstaną kolejne klasy. W 2012 był poważny inwestor, który chciał otworzyć tutaj hotel z hostelem, do tego jednak nie doszło. Wówczas Urząd Miasta Rybnika kazał mi negocjować z Urszulankami zezwolenie na alkohol, czy utrudniał kwestie związane z parkingiem. Proszę o trochę uczciwości, ja nie jestem od tego, by negocjować koncesje na alkohol. A jeżeli chodzi o linię demarkacyjną między parkiem – już nie powiem, jaką urząd "zaśpiewał" kwotę za zmianę linii z czerwonej na niebieską. Myślę, że naszą największą zasługą jest to, że obiekt został uratowany dla miasta, bo to nie „moi mieszkańcy” z powiatu są nim zainteresowani – oznajmił Damian Mrowiec.


Starosta wyjawił również zebranym, że miasto myślało kiedyś o postawieniu w tamtym rejonie kolejnego centrum handlowego. - Bajki pan odpowiada – uciął temat przewodniczący Fudali.

Pod koniec spotkania prezydent Piotr Kuczera przedstawił radnym sprawę jasno. - Czas biegnie, mamy zagwarantowane pieniądze, ale nie mamy własności. Możemy wygrać konkurs, ale nie mamy własności. Nie można panie przewodniczący zjeść ciastka i mieć ciastko - powiedzenie stare jak świat. Jesteśmy właśnie w takiej sytuacji. Te marzenie może stać się rzeczywistością. Traktuję to jako wielką szansę – powiedział.

Decyzja o przejęciu przez miasto Juliusza leży teraz w głosach radnych, którzy pochylą się nad tym tematem na początku października.

Do sprawy będziemy wracać.

Oceń publikację: + 1 + 8 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (30):
  • ~jedrek_1_1 2015-09-16
    18:15:34

    60 0

    Jasnym jest, że Fudali będzie anty. Bo on się w życiu nie przyzna, że coś zaniedbał. To zresztą człowiek o dosyć ograniczonym horyzoncie w wielu kwestiach. Trzymam kciuki za koncepcję. Potem czas zadbać o wartość historyczną szpitala psychiatrycznego.

  • ~antyfudali 2015-09-16
    18:48:23

    12 0

    Ciekawe,do tej pory ja krytykowałem Fudalego,Arteks go bronił. Aż nie mogę się doczekać jego komentarza na "takie słowa" :)

  • ~Tom_maroko 2015-09-16
    21:13:58

    12 0

    Ale od parku Bukówka ręce precz!

  • ~czarnapuszka 2015-09-16
    21:53:56

    2 1

    Przenieś Urszulanki do Juliusza, a nie muzea, bo kultura u nas raczkująca! Dobrze było by odkryć cały kompleks - uwolnić narożniki ulic od zaburzeń perspektywicznych- brakuje punktów widokowych obejmujący cały Juliusz... Urszulanki strasznie go przykryły. W miejscu wyburzonego budynku Urszulanek... pole! Pole uprawne i regionalne produkty sióstr Urszulanek..., w tym zioła, przyprawy.... piwo. Tak bym to widział. Powrót rolnictwa w centrum miasta oraz odsłonięcie Juliusza.
    http://fotopolska.eu/16405,foto.html .

  • ~Lateks 2015-09-16
    21:54:20

    8 0

    Proponuję wyciąć wszystko i zalać betonem. Tak na pamiątkę naszych czasów, i nazywa "kwartał" pasuje jak ulał ;)

  • ~minowa 2015-09-16
    22:32:56

    12 0

    Tężnia w centrum miasta, wśród spalin, to głupota. Trzeba było nie sprzedawać terenu przy ul. Wodzisławskiej (byłe osadniki mułowe) i tam zrobić kompleks rekreacyjny wraz z tężnią. Ale milsze było 6 mln zł.

  • ~THE Bill 2015-09-17
    08:06:11

    17 1

    Panie Fudali!! To Pan doprowadził do zablokowania Rybnika tworząc w centrum markety i całkowicie odpuszczając temat komunikacji zbiorowej w Rybniku!! Wodzisławska, Mikołowska, Raciborska, Chwałowicka, Żorska - wszystkie ulice wlotowe do miasta są zakorkowane i budowa Racibórz - Pszczyna nie rozwiąże tej sytuacji. Na pewno poprawi tranzyt, ale Rybnik jest celem dla większości podróży, a nie miastem tranzytowym! Zgadzam się z poprzednikami, że ścisłe centrum miasta to nie najlepsze miejsce dla seniorów. Tym bardziej ze względu na wartość gruntu w tym miejscu. Jestem przeciwny marketom, ale obecna koncepcja jest przeciętna. Muzeum - ilu osobą będzie ono służyć? Wąskie grono zainteresowanych.

  • ~niuti 2015-09-17
    10:40:32

    9 0

    2. Teren inwestycyjny – na który wkroczyłby inwestor działający w takich branżach jak: mieszkania, USŁUGI.........
    Jakoś mam obawy że to kolejna furtka na markety itp.....mam nadzieję, że w mpzp wpiszą że usługi a nie sklepy wielkopowierzchniowe. Marzeniem miasta jest powstanie w tym miejscu domu seniora- jak najbardziej za, aczkolwiek, który prywatny inwestor będzie chciał kasę inwestować w takie coś........chyba, że do tego czasu kochane Państwo przeforsuje odwróconą hipotekę ;].

    3. Balneo Park „Bukówka” - gdzie może powstać tężnia, łaźnie priessnitza czy miejsce do gry w boule. - dajcie spokój temu parkowi. Czy nie może pozostać park, drzewa krzewy zieleń? znów wykosić zieleń pod jakieś tężnie w środku miasta czy inne pierdoły.

  • ~jedrek_1_1 2015-09-17
    13:12:01

    3 0

    Współcześni seniorzy wcale nie chcą być zamykani w ośrodkach (pewnie zresztą nigdy nie chcieli). Dzisiaj ośrodki dla seniorów buduje się w centrach miast. Proszę sobie zresztą sprawdzić Global Age Watch.

  • ~Arteks 2015-09-17
    18:38:24

    2 0

    @anty.fudali - potwierdzasz swoim wpisem to o czym ja wiem od dawna - jestem opiniotwórczą osobą i wielu czeka i "domaga się" moich wypowiedzi... :) A moje zdanie jest czytelne, miasto już dawno powinno przejąć Juliusza i Fudali chciał to zrobić bo przecież chciał przejąć od marszałka ten poszpitalny kompleks ale ten się nie zgodził, a w końcu przekazał go biednemu staroście powiatu. Tak jak się wszyscy spodziewali zadanie przerosło powiat... Ekipie Fudalego udało się zrewitalizować dwa szpitale, udałoby się to z trzecim. Natomiast może będziesz zaskoczony ale nie zgadzam się z Fudalim, że nowa droga mogłaby być remedium na wszystkie problemy komunikacyjne miasta. Owszem droga jest potrzebna ale bez innych działań zmniejszających ruch samochodowy w mieście - nie zlikwidujemy problemów z poruszaniem się. Natomiast jeśli chodzi o Juliusz to jeden z piękniejszych na Śląsku gmachów szpitalnych - neogotyk połączony z stylem neoromańskim robią tak duże wrażenie, że widziałem na jakieś zagranicznej stronie zachwyt nad kaplicą szpitalną jako... synagogą(!) Wprawdzie to pomyłka ale obiekt zachwyca wszystkich. To kolejna perełka podobnie jak Bazylika, most Zamysłowski, dworzec Paruszowiec czy Kopalnia Ignacy która może być wizytówką miasta. Inicjatywa i zapał Kuczery bardzo mi się podoba. Świetnie że połączono ten projekt z parkiem jako cały kompleks. Ja bym dorzucił ul. Klasztorną którą powinno się wybrukować i stworzyć z niej klimatyczną uliczkę tylko dla pieszych.

  • ~Arteks 2015-09-17
    18:41:35

    1 1

    @The Bill - to nie markety ale polityka "moto-kultu" prowadzona przez władze Rybnika od 1989 roku (oraz przez prawie wszystkie śląskie miasta) doprowadziły do totalnego zapchania się naszych miast i zmniejszania ich liczby ludności... Ja początkowo nie wierzyłem w Kuczerę ale może jego ekipa zacznie coś w polityce zmieniać. Fudali o tyle się opamiętał że przynajmniej wywalił w ostatnich miesiącach swoich rządów - ruch z deptaka i Rynku. To była świetna decyzja z której wszyscy piesi są bardzo zadowoleni. Na Rynek wreszcie wróciło bezpieczeństwo, spokój i cisza. :) Teraz Rynek służy swoim celom. Liczę że Kuczera pójdzie w tej polityce znacznie dalej.

  • ~antyfudali 2015-09-17
    19:09:38

    0 2

    No tak,nie ma to jak mieć o sobie wysokie mniemanie. Żeby jednak nie usunięto mi komentarza za określenia dosadne dyplomatycznie napiszę,że jesteś osobą,która do każdego tematu wciśnie swój "moto-kult",ale jak widać wszelkie władze mają Twoje poglądy na ten temat w głębokim poważaniu. Zresztą nie ma się co dziwić,gdy nawet tu pokazujesz,na jak kruchych podstawach są oparte. No bo jak można twierdzić,że markety nie mają nić wspólnego z "moto-kultem"? To co ludzie tam na rowerach przyjeżdżają? Teraz choć miałeś okazję poruszyć ten wątek zostając w temacie,ale ... zawiodłeś.
    Entuzjazm Kuczery? Ja tam widzę przede wszystkim przepychanki i zrzucanie winy na innych,jak się tak dalej będą żreć,to psinco z tego będzie. I w sumie nawet dobrze,bo budowanie tężni wśród spalin to chory pomysł,tym bardziej gdy jest tężnia w Radlinie. Idealny przykład na niedopracowanie pomysłu. No ale w końcu ... to tylko urzędnicy,wręcz nie mogą być kompetentni,bo to nie wypada :P

  • ~Arteks 2015-09-17
    19:19:22

    2 0

    @anty.fudali - daruj sobie wreszcie te wycieczki... Tężnia w Radlinie to super pomysł - tam już "ściąga" cały Śląsk tak jak na Rudę. Natomiast kompromitacją władz Radlina jest to, że zrobili koło tężni ...parking samochodowy. :PP Byłem w Inowrocławiu i Ciechocinku i tam obszar ochronny wokół tężni gdzie nie można się poruszać autem to conajmniej 100 m, a w Radlinie parking jest kilka metrów od "tężniowych ławek". Ale właśnie to jest przykład nie tylko na brak wyobraźni i wiedzy władz Radlina ale również na "moto-kult" - każdy musi przyjechać pod sam budynek tak aby się czasem trochę nie zmęczył gdyby parking był 100 metrów dalej... ;)

  • ~Arteks 2015-09-17
    19:24:22

    2 1

    @minowa - a kto powiedział że auta mają tam zawsze jeździć? A kto powiedział że np. w związku z tym projektem władze miasta nie zamkną ul. 3 Maja dla ruchu samochodowego po zakończeniu tej inwestycji? Jeśli Katowice zamknęły ul. 3 Maja - jedną z najważniejszych ulic Katowic dla ruchu samochodowego, a wkrótce na Mickiewicza chcą zostawić tylko autobusy - to samo można zrobić w Rybniku! Wiem, że ludzie twojego pokroju mogą przeżyć szok ale nowocześni ludzie przyjmą to z satysfakcją tak jak to co stało się na Rynku czy deptaku! Ja podejrzewam że chociaż to jest niewiarygodne - nowa ekipa rządząca Rybnikiem może mieć kompletnie inną wizję miasta od tej jaka dominowała przez lata. :DDD Takie pomysły mogą z Rybnika zrobić najbardziej przyjazne miasto na Śląsku. A ruch samochodowy? Można go rozwiązać inaczej, a przede wszystkim dążyć do jego ograniczenia conajmniej o 40-50%.

  • ~antyfudali 2015-09-17
    19:27:00

    0 1

    To teraz proste pytanie - też uważasz,że tężnia w centrum Rybnika to zły pomysł,czy może chcesz ją mieć,a następnie usunąć ruch z promienia 100 metrów?

  • ~Arteks 2015-09-17
    20:02:56

    1 0

    @anty.fudali - każdy pomysł który sprawia że centrum miasta byłoby przyjaźniejsze dla ludzi, nowocześniejsze i estetyczniejsze - jest dla mnie do przyjęcia. A teraz ja zapytam - władze Katowic i Warszawy błądzą ograniczając ruch w centrum - przecież to ogromne generatory ruchu? Mają złych doradców czy też wręcz przeciwnie - postępują tak jak władze miast na zachodzie 25-40 lat temu?

  • ~antyfudali 2015-09-17
    20:24:25

    1 2

    Przecież znasz odpowiedź - chętnie zobaczę centrum Rybnika jako miejsce dla pieszych,ale tak naprawdę,a nie głupie atrapy. Naprawdę czyli z wyłączeniem z ruchu m.in. 3 Maja,Pl. Wolności, Miejskiej, Hallera. Sorry Focus - nie będziesz generował ruchu samochodowego. Bez tego budowa tężni w centrum to idiotyzm. Niestety żaden urzędnik się nie odważy,by zablokować dojazd do Focusa. Tak więc dziękuj Fudalemu za wieczny moto-kult w centrum.

  • ~Arteks 2015-09-17
    20:36:29

    1 2

    @anty.fudali - Focus w niczym nie przeszkadza, a parking jest tak fajnie zlokalizowany że nie zaśmieca centrum autami. Natomiast można zastanowić się nad likwidacją parkingu na 3 Maja. Nie teraz i nie od razu. Małymi krokami. Co w zamian? Rowery, deptaki i świetna komunikacja zbiorowa. Dla osób bardzo przywiązanych dla aut - parkingi ale z cenami przynajmniej 2x wyższymi niż obecnie. Natomiast pragnę przypomnąć że to wy miesiącami wykłócałeś się ze mną i innymi w sprawie aut na deptaku i Rynku - chciałeś aby nadal było tak obciachowo jak dawniej czyli parkowanie aut na Rynku, obstawianie autami naszych handlowych uliczek i narażanie pieszych na niebezpieczeństwo. Popatrz - władza się zmieniła, a pomysł Fudalego się nadal podoba! Byłem niedawno w Gliwicach na jednej z ulic koło Rynku - też wyremontowano tam bruk, ale co z tego? Skoro klimatyczna uliczka była zawalona zaparkowanymi autami między którymi musieli przepychać się piesi.

  • ~antyfudali 2015-09-17
    20:54:41

    0 1

    Jasne ... samochód jadący do Focusa z rury wydechowej wydala tylko zapach niezapominajek. Będzie idealnie współgrać z tężnią ;-) Reszty nawet nie komentuję,bo Twoje pomysły w rzeczywistości jeszcze bardziej poprawią koniunkturę Focusa,a jeśli przysłużą się samemu Rybnikowi,to najwyżej przy okazji. I skończ z kłamstwami - nigdy nie popierałem parkowania na Rynku.

  • ~minowa 2015-09-17
    23:10:04

    0 0

    Arteks - w Radlinie przy tężni jest 6 miejsc parkingowych w tym 2 dla inwalidów. A parking na kilkanaście pojazdów jest 200m dalej. Ul. Wypandów nie jest przelotową ulicą, tylko dojazdem do kilku domów.

  • ~Arteks 2015-09-17
    23:13:33

    1 2

    @minowa - wiem bo byłem. Poza tymi o których wspomniałeś stoją jeszcze auta przy ulicy. Zupełny bezsens i widać że władze miasta tego nie przemyślały... Droga przy tężni, parking przy tężni i uwaga - kopcące chałupy (mimo niesamowicie ciepłego września!)... Przy prawdziwych tężniach byłoby to niedopuszczalne! Sama architektura i pomysł dobre - lokalizacja kompletnie idiotyczna...

  • ~Arteks 2015-09-17
    23:23:20

    2 2

    @anty.fudali - popieranie ruchu na Rynku i deptakach jest równoznaczne z akceptowaniem parkowania czy postojów pojazdów tych miejscach. Wstydzisz się tego o co walczyłeś zajadle ze mną i kilkoma osobami angażując niepotrzebnie mój i czyjś czas? Skończ już z jakimiś fobiami na temat Focusa. Handlowcy z całej Polski płacą duże pieniądze za stoiska na jarmarkach (jeden z nich się niedawno skończył) na Rynkowej wiedząc że Focus generuje im ruch na kramach. A do miasta znowu wpadła kasa za wynajem. Niby tak Focus i Plaza szkodziły handlowi przy ulicach, nowe przepisy związane z ruchem miały go dobić, a handel ma się świetnie, pustych lokali na parterze co raz mniej, kilka się remontuje no i jakoś nikomu nie przeszkadza ani Focus ani brak ruchu samochodowego - tak jak wielu wspominało. To sprzyja ruchowi pieszych, a czym więcej pieszych tym lepszy handel!

  • ~Gryjta 2015-09-18
    06:53:45

    0 0

    panie arteks-" angażując niepotrzebnie mój i czyjś czas"(to pana słowa)...a kto panu kazał tracić czas? No chyba, że to w ramach wykonywanej pracy, ale to byłoby.....no nie napiszę, bo pan jesteś "dziwnie nietykalny". No iak z zapytam: czy jest miejsce w regionie, województwie, kraju, Europie, w którym pan nie był i nie miał możliwości obserwowania działań tamtejszych władz?

  • ~THE Bill 2015-09-18
    08:07:01

    1 0

    ~Arteks muszę się z Tobą nie zgodzić. Zobacz na ul. Żorską i fatalne rozwiązanie wyjazdu z Tesco - to generuje korek, koło Reala nie widziałem nigdy zatoru, ale po wielkości parkingu widać, że ściąga tam kilkaset samochodów dziennie. To nie pozostaje bez wpływu na płynność w mieście, może nie bezpośrednio, ale dojeżdżając tam ludzie jadą Raciborską, koło sądu, Chwałowicką itp a to tworzy korek. Przykład darmowego busa do Tesco, który się nie sprawdził - częściowo przez fatalną ofertę (godziny odjazdu, trasa), a częściowo przez strukturę Rybnika. Całkowicie się tego nie wyeliminuje nigdy. Nawet ja pomimo ogromnemu poparciu rozwojowi transportu zbiorowego nie wyobrażam sobie podróży z torbami w zatłoczonym busie. Pytanie co możemy zrobić, żeby ruszyć w końcu beton ZTZ ? Wracając do tematu tężnie w Centrum pomimo iż są atrakcyjne ściągną do śródmieścia kolejne samochody, które ludzie będą chcieli zaparkować jak najbliżej. Pomysł nie trafiony.

  • ~THE Bill 2015-09-18
    08:15:51

    0 0

    Uważam też, że miejsce koło Urzędu Miasta powinno być jego wizytówką, w tej chwili parking, kurz, nie za dobrze to wygląda. Swoją drogą pomysł z wyłączeniem z ruchu 3 maja jest ciekawy, jednak za wyjątkiem busów - prowadzi tamtędy bardzo dużo linii i dużo osób korzysta z tamtejszego przystanku. Jednocześnie zamknięcie przerzuci ruch na Chrobrego pod UM, a już w tej chwili przepustowość tego odcinka jest przekroczona.

  • ~Arteks 2015-09-18
    09:53:18

    2 0

    @the bill - sprawa wyjazdu Praktikera/Tesco/MediaMarkt - to problem tych marketów, a nie miasta. Tam przed świętami jest makabra ale jak się tam jest w normalny dzień tygodnia to nie czeka się zbyt długo na wyjazd. W końcu są światła. Co do podróży z torbami - ty mówisz że sobie tego nie wyobrażasz, a jednak na przystankach koło marketów stoją ludzie z torbami i jeżdżą autobusami. Współczesne autobusy są bardzo nowoczesne, przeważnie niskopodłogowe z wygodnymi siedzeniami. Tak samo jak zmieniają się na lepsze auta - tak samo na lepsze zmieniają się autobusy. Poza tym na zakupy można jechać autem - tu akurat nie widzę większego problemu. Nigdy nie byłem i nie jestem przeciwnikiem aut - trzeba z nich tylko umiejętnie korzystać. Większa patologia to dojeżdżanie do pracy autem - ten nawyk możnaby zmienić na korzyść komunikacji publicznej ale ludzie muszą mieć pewność że autobusy jeżdżą w miarę często i do późna w nocy w dni robocze. Czemu w Warszawie wszystkie "słoiki" i "garniaki" skądkolwiek pochodzą, chętnie korzystają z komunikacji miejskiej? Bo przyzwyczaili się do takiego stanu rzeczy... Na pewno jakąś motywacją powinna być taniość transportu zbiorowego. Co w sprawie betonu ZTZ? Uważam że powinien być rozbity i usunięty. Z obecnymi ludźmi z ZTZ nie da się przeprowadzić reformy transportu publicznego w mieście. @gryjta - no właśnie nie chcę go tracić i nie odpowiem na twoje prymitywne zaczepki.

  • ~Gryjta 2015-09-18
    11:01:32

    3 0

    panie arteks-poziom zaczepki subtelnie dobrany do pańskiego poziomu, ale cóż jak widzę, to i tak stanowczo za wysoki poziom pytania...przepraszam przemyślę sprawę, poprawię się, choć dodatkowo muszę napisać to tak,aby redaktor "dyżurny inaczej" nie dopatrzył się "złamania regulaminu"

  • ~Oczko 2015-09-18
    14:56:28

    0 1

    Arteks całkowicie zgadzam się z tobą. BRAWO!

  • ~antyfudali 2015-09-18
    18:39:48

    0 1

    I tradycyjnie wyszedł wielki offtop. Dlatego kończąc temat powiem tylko,że według mnie kolega Arteks to idealny polityk: przekręcania faktów i rozwiązywania problemów od końca nie trzeba go uczyć,jest już mistrzem. Tężnia to kolejny przykład: w Radlinie źle,bo można parkować za blisko,w Centrum Rybnika jest ok,mimo faktu,że jeżdżących i parkujących w pobliżu samochodów jest masa o innych atrakcjach w powietrzu nawet nie wspominając. A opcji zmiany tego stanu jak nie było,tak nie ma i nie będzie.

  • ~Arteks 2015-09-18
    18:59:39

    1 1

    @Gryjta - zwróć uwagę na fakt, że nigdy nie piszesz na temat... Widać, że lubisz plotki, lubisz intrygi ale na niczym się nie znasz bo gdybyś się znała - pisałabyś na temat. Twoje zdanie może różnić się od innych, a każdy ma prawo do swoich odrębnych poglądów także w przypadku rewitalizacji kompleksu Juliusza. Ale ciebie ta inwestycja zupełnie nie interesuje... Tak samo w innych przypadkach - nigdy nie interesuje cię merutim, zawsze plotki i offtopy. @anty.fudali - przeważnie piszesz głupoty i tu kolejny dowód na to... Tężnia w Radlinie to jeden z bardziej niekonwencjonalnych pomysłów na Śląsku. Projekt świetny ale umiejscowienie takie sobie - wąziutka droga, parking i rury wydechowe kilka metrów od ławek i tężni, wokół kopcące chałupy... Ja wcale nie napisałem, że centrum Rybnika ma powstać tężnia ale zwróciłem uwagę, że nikt nie powiedział że na 3 Maja musi być taki intensywny ruch samochodów za kilka lat. Przyszłość miast to miasta przyjazne, miasta zrównoważonego rozwoju, miasta zrównoważonego transportu. Jeśli Rybnik pójdzie w tym kierunku to może być świetną alternatywą dla mieszkańców całego regionu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5077