zamknij

Wiadomości

Co w sprawie pociągów zrobili nasi posłowie?

2009-09-15, Autor: 
Nie milkną echa bulwersującej pasażerów likwidacji pociągów pośpiesznych odjeżdżających z Rybnika. Sprawdziliśmy, co w tej sprawie zrobili nasi parlamentarzyści.

Reklama

W sierpniu informowaliśmy o decyzji Zarządu PKP Intercity w sprawie zmian w rozkładzie jazdy pociągów pospiesznych. Decyzją zarządu od 1 września 2009 roku przestały kursować pociągi „Szyndzielnia” na trasie Bielsko Biała – Wrocław – Bielsko Biała oraz „Hutnik” relacji Racibórz – Warszawa – Racibórz.


> Rybniczanie pożegnali „Szyndzielnię”

PKP Intercity swoje decyzje tłumaczyło nieopłacalnością zarówno „Szyndzielni”, jak i „Hutnika”. Z badań przeprowadzonych przez spółkę w marcu 2009 roku wynikało, że „Szyndzielnią” przeciętnie jeździło średnio 111 osób a „Hutnikiem” 53 osoby.


Te liczby od początku kontestowane były przez pasażerów, którzy wielokrotnie mieli kłopot, aby znaleźć w pociągu wolne miejsce. Eksperci od spraw kolei w Polsce nie mieli też wątpliwości, że cięcia PKP Intercity to swoisty odwet na ministerstwie infrastruktury za to, że dopuściło do uruchomienia przez inną kolejową spółkę – PKP Przewozy Regionalne regionalnych połączeń „Inter – Regio”. Poprzez zapowiedź likwidacji pociągów, PKP Intercity chciało również uzyskać z ministerstwa dodatkowe środki na utrzymanie połączeń pośpiesznych.


Jak to zwykle bywa, ministerstwo środki na pociągi pośpieszne przekazało, ale nie starczyło ich dla wszystkich. I jak to zwykle bywa, pieniędzy nie wystarczyło dla połączeń na Śląsku. Pozostały natomiast pociągi w regionach, w których zapowiedź likwidacji spotkała się z głośnym, wspólnym głosem parlamentarzystów i samorządowców. Tak było m.in. w Gorzowie, czy w przypadku Terespola, Suwałk i Przemyśla. - PKP Intercity zasłania się liczbami, ale nie od dziś wiadomo, że to decyzje w znacznej mierze polityczne i zależą od siły lobbingu lokalnych polityków – mówią członkowie Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska.


Postanowiliśmy więc sprawdzić, co w sprawie obrony połączeń pośpiesznych przejeżdżających przez Rybnik zrobili parlamentarzyści z naszego regionu.

 

 


Lekcje pilnie odrobiła opozycja z Prawa i Sprawiedliwości. Poseł Grzegorz Janik złożył w tej sprawie interpelację poselską. Pismo do prezesa PKP Intercity i ministra infrastruktury wysłała posłanka Izabela Kloc. Oficjalne oświadczenie do prezesa PKP Intercity wystosował też senator Tadeusz Gruszka. Z kolei Bolesław Piecha rozmawiał z przedstawicielem ministerstwa przy okazji sejmowej debaty. - Ze smutkiem stwierdzam, że Śląsk od lat traktowany jest po macoszemu. Niestety jest to mur nie do przebicia, a jeśli już ktoś ma coś wskórać, to raczej posłowie partii rządzącej, a nie opozycji – zauważa poseł Piecha.


Co więc udało się załatwić posłom rządzącej Platformy Obywatelskiej? Jako pierwszy zareagował Marek Krząkała, który wysłał pismo do prezesa PKP Intercity. Później razem z posłem Ryszardem Zawadzkim złożył interpelację poselską do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. W interpelacji posłowie wskazali ministrowi m.in., że Rybnik i Subregion Zachodni są jednymi z niewielu tak zaludnionych miejsc w Polsce, do których nie dojeżdża żaden pociąg pośpieszny. Posłowie odbyli też spotkanie z ministrem Grabarczykiem i jego zastępcą Juliuszem Engelhardtem. Sprawą zlikwidowanych pociągów obiecał się też zająć na najbliższym posiedzeniu Senatu – senator Antoni Motyczka.

 

> Symboliczny pogrzeb "Szyndzielni" na rybnickim dworcu (fotogaleria)


Jak wiemy, dotychczasowe decyzje ministerstwa i PKP Intercity pokazały, że działania naszych parlamentarzystów okazały się nieskuteczne. W całej historii są jednak i optymistyczne akcenty. Zainteresowanie mediów, oburzenie społeczne i presja na posłów spowodowała, że nasi parlamentarzyści bliżej zainteresowali się sprawami kolei. I tak, posłowie Krząkała i Zawadzki otrzymali zapewnienie, że PKP Intercity będzie wnioskować o wyższą dotację z ministerstwa infrastruktury. - Jest wiec szansa, że 12 grudnia w nowym rozkładzie jazdy przywrócone zostanie kursowanie „Hutnika” i „Szyndzielni” - mówi Ryszard Zawadzki. Posłowie zauważyli też, że nie tylko PKP Intercity nie interesuje się regionem Rybnika. Mieszkańców Subregionu Zachodniego zaniedbują również PKP Przewozy Regionalne, które jak dotąd nie uruchomiły w regionie żadnego pociągu pośpiesznego typu Inter-Regio. - Wysłałem w tej sprawie pismo do władz PKP PR z zapytaniem, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby połączenia takie regionalne mogły zostać u nas uruchomione – mówi Marek Krząkała.


Czasu, aby opowiedzieć nam o swoich działaniach na rzecz ratowania pociągów pośpiesznych nie znaleźli dla nas posłowie: Krzysztof Gadowski (PO), Adam Gawęda (PiS), Tadeusz Motowidło (SLD-UP) i Henryk Siedlaczek (PO).

 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~hiso 2009-09-15
    15:04:12

    0 0

    Przecież ci wymienieni na końcu to nie "nasi". Przestrzegam przed głosowaniem na tych darmozjadów, bo im się godziny nie chciało poświęcić i napisać listu. Na pewno są bardzo zaangażowaniu w inne dla regionu sprawy, może nawet Polski, ba... Europy!!! Proszę redakcję o odpytanie poszczególnych posłów posłów (wszystkich) nad czym teraz pracują, ile razy mówili z sejmowej mównicy, niech się pochwalą! Będziemy wszyscy wiedzieli kto zasługuje na powtórny wybór.

  • ~hiso 2009-09-15
    15:08:36

    0 0

    Aha dobrze było by cyklicznie odpytywać naszych posłów z tego nad czym teraz pracują i co im się udało osiągnąć, żeby doprowadzić do sytuacji, w której to posłowie sami będą pchać się drzwiami i oknami do redakcji, żeby prześcigać się prezentowaniu swoich planów i osiągnięć.

  • ~Arteks 2009-09-15
    16:22:38

    0 0

    Cieszę się, że redakcja przynajmniej w jednej sprawie rozlicza naszych posłów! Przydałoby się w każdej ale niech na pierwszy ogień idą pociągi. Mimo, że posłowie Krząkała, Zawadzki, Janik, Piecha i posłanka Kloc okazali się nieskutecznie to i tak chwała im za to, że próbowali i próbują w tej sprawie interweniować. Tak samo jak senator Gruszka i Motyczka. Poseł Siedlaczek jest zazwyczaj aktywny toteż dziwi jego brak odzewu - czyżby urlopował gdzieś z dala od mediów i sejmu?! Poseł Motowidło tradycyjnie widzi tylko górnictwo i nic poza tym - ale i tak szacun, że nasz górniczy region ma jakiegoś specjalistę w tych sprawach w parlemncie. Natomiast suchej nitki nie zostawiłbym na pośle Gadowskim - poseł który zasiada w Komisji Infrastruktury i kompletnie nie interesuje się sprawami transportu!!! Temu panu trzeba koniecznie podziękować w następnych wyborach. Nie chcemy posłów - wypełniaczy sali sejmowej tak samo poseł Gawęda - poseł wirtualny ;[

  • ~EP07-135 2009-09-15
    19:38:22

    0 0

    Dziękuję Panom Posłom za interwencję. Niestety nie udało się obronić pośpiesznych, ale będziemy lobbować za InterRegio. Obietnice dodatkowych dotacji dla PKP IC ... są puste. Jest kryzys i deficyt budżetowy nie pozwoli na zwiększenie dotacji. Nie dziękuje szczególnie Panu Posłowi Krzysztofowi Gadowskiemu, który został zasypany mailami, z atutu zasiadania w komisji infrastuktury. Ten Pan pokazał nam gdzie naprawdę ma kolej i jak mówi mój przedmówca należy mu podziękować w wyborach. PKP IC i Panu Egelhartowi dziękujemy. Nadchodzi czas na Interregio, nawet jeśli się nie uda. To w przestrzeni najbliższych kilku lat zawitają do na Koleje Czeskie, które nie pominą tworzącej się aglomeracji rybnickiej w swoich przewozach. Pozdrawiam Stanisław Sobczyk - Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska. http://www.srkgs.rail.pl

  • ~interwojciech 2009-09-15
    20:13:28

    0 0

    No niestety beton władz PKP uniemożliwił dalsze funkcjonowanie naszych pośpiechów, ale posłom którzy działali należą się podziękowania, a w szczególności ode mnie dla Pana Marka Krząkały, który nie tylko wysłał pismo do PKP IC, ale również mnie poinformował o odpowiedzi zwrotnej i wysłał pismo do PKP PR w sprawie połączeń InterRegio ;)
    Jak pisze kolega EP07-135, także i moim zdaniem jedyna nadzieje w połączeniach InterRegio. Wydaje mi się że Przewozy Regionalne dostrzegą tą luką w ofercie okręgu Rybnickiego. Pozostaje mieć nadzieje na IR, bo na zmianę zdania w PKP IC bez dodatkowych pieniędzy nie ma co liczyć...

  • ~stanislaw_paluch 2009-09-15
    21:28:58

    0 0

    "Czasu, aby opowiedzieć nam o swoich działaniach na rzecz ratowania pociągów pośpiesznych nie znaleźli dla nas posłowie: Krzysztof Gadowski (PO), Adam Gawęda (PiS), Tadeusz Motowidło (SLD-UP) i Henryk Siedlaczek (PO)" - mocne zakończenie! Brawa dla redakcji za cały tekst! Fajnie, że ktoś pilnuje tej sprawy.

  • ~cige 2009-09-15
    21:38:11

    0 0

    też pytanie, co zrobili: papu, tutu i nyny i byle się kręci tylko kim będziecie później

  • ~swistak 2009-09-15
    22:33:10

    0 0

    ''Eksperci'' ..posłowie.....Ahhhh....wystrzelać?.........to za mało..

  • ~ 2009-09-16
    07:22:39

    0 0

    Czemu się dziwicie, że P. Gadowski i P. Motowidło nie zareagowali? A niby dlaczego? Ich interesuje sprawa Jastrzębia Zdroju, gdzie nota bene od lat nie ma transportu szynowego...

  • ~przemo1809 2009-09-16
    10:15:10

    0 0

    A ja Wam mówie koledzy i koleżanki jedyna siłą to wspólna walka wszystkich posłów i senatorów bez wzgledu na opcje polityczna
    w tej sprawie wszyscy posłowie i senatorowie muszą wspólnie razem podpisać sie pod jednolitym pismem do władz PKP czy Ministerstwa.
    Naprawde bez podziałów, a razem damy rade powrócic do skreslonych połączeń może nawt uda się uruchomic kolejne
    Czas zweryfikuje komu zależy a komu nie

  • ~werkk 2009-09-16
    11:57:54

    0 0

    Nie bądźcie śmieszni politycy maja gdzieś ile i gdzie jedzie pociąg. W Rybniku nie ma żadnej kompetentnej osoby zatrudnionej na kolei która by mogła podjąć jakakolwiek decyzję. Na dzień dzisiejszy najważniejszą osoba w Rybniku na dworcu jest dyspozytor tego stanowiska nie dało rady zlikwidować bo trudno żeby maszyniści jeździli po karty wyjazdu do Gliwic. Zobaczcie jak wygląda Rybnicki dworzec PKP to wizytówka miasta. Obecna władza w okresie swoich rządów doprowadziła że Rybnik staje się wioską. Tu nie chodzi tylko o kolej ale o telekomunikacje (dyrekcja Jastrzębie) energetykę ( Dyrekcja Jastrzębie) Pogotowie (dyrekcja Wodzisław ) RUCH (dyrekcja Wodzisław) Gazownictwo. i tak można by wymieniać.Kiedyś przyjeżdżali petenci do Rybnika załatwiać sprawy teraz będą przyjeżdżać oglądać dinozaury Chińską tandetę ciekawe czy to ma jakieś atesty. Ale takich Radnych i Prezydenta wybraliśmy i jak znam życie to znów ich wybierzecie no prezydenta nie bo teraz będzie się ubiegał o mandat senatora a Rybniczanie go oczywiście wybiorą i potem będziemy mieli o czym pisać tak samo z radnymi juz niedługo będą bardzo aktywni będą obiecywać gruszki na wierzbie i poklepywać Was po plecach będą tacy słodcy wszystko będą umieli załatwić oczywiście do wyborów. a potem 4 lata spokój i kasa.

  • ~markiz 2009-09-16
    13:23:54

    0 0

    PKP podaje informację że niewiele osób jeździ pociągami. Myślę że dane te biorą ze statystyk sprzedaży biletów. Ludzie twierdzą że pasażerów jest tak dużo że nie ma miejsc siedzących. Gdzie się podziała prawda? Czy ludzie jeżdżą bez biletów? Czy większość pasażerów to rodzina kolejarzy (darmowy przejazd?) ?
    Czy może ktoś chce rozłożyć PKP aby dokonać "prywatyzacji" ?

  • ~ 2009-09-16
    17:52:03

    0 0

    ~markiz rodzina jak i sami pracownicy nie mają przywileju bezpłatnych przejazdów od bodajże 2000r a InterCity mota sie w "zeznaniach" więc wszystko wygląda na to że ICC zagrało wszystkim na nosie i wymusiło kase z Ministerstwa Infrastruktury a ze nie było tego tyle ile sobie zazyczyli to obcieli to co było łatwiej obciac...

  • ~ 2009-09-16
    21:31:47

    0 0

    To była likwidacja pociągów pospiesznych inspirowana przez zarząd prywatnej IC a narzędziem był minister infrastruktury, rzekomo państwowy. Jaki to minister? Jak cały pseudo rząd nieudaczników z Partii Oszustów z piłkarzem na czele.
    Pytanie tylko po co nam minister infrastruktury gdy zniknie cała infrastruktura pod jego zarządem. Nie mam ochoty utrzymywać darmozjadów w administracji. Jeżeli ma rządzić "niewidzialna ręka rynku" jak to mówił pan Balcerowicz (wczoraj przykładny komunista dziś liberał pełną gębą), to co najmniej połowa ministrów z całą ich świtą jest obecnie całkowicie zbędna i naciąga nas na Dużą Kasę.

  • ~UPR 2009-09-17
    15:18:32

    0 0

    Macie takich liberałów na jakich głosowaliście. Widocznie byle jakość w polityce jest wam bliska. AVE Tusk, AVE Kaczyński, AVE Napieralski, AVE Pawlak i na koniec AVE Fudali haha niemoty polityczne bez ambicji.

  • ~Woziwoda 2009-09-19
    11:12:56

    0 0

    Pomijając niektóre, wyjątkowo gówniarskie wpisy, typowe dla obszczymurków nie mających zielonego pojęcia o logice i dramaturgii przemian w Polsce ale silnych w pyskach - ciekawy jest pomysł, aby rzeczywiście publicznie komentować te działania naszych parlamentarzystów, które dowodzą że rozumieją z czyjej woli mogą pełnić swoją służbę oraz publicznie ich ganić za ignorowanie spraw ważnych oraz dziękować im za wysiłki w sprawach trudnych.
    Jeśli dotrą do nich opinie, z których wynika, że ludzie interesują się ich pracą bezpośrednio, niezależnie od poglądów i sympatii politycznych i gotowi są ich wspierać (i ganić) również niezależnie od tych sympatii - i że będą ich rozliczać PAMIĘTAJĄC o ich podejściu do problemów komentowanych przez wyborców głośno i publicznie, kto wie, może trochę mocniej przyłożą się do aktywności w parlamencie i poza nim.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4917